Outo äitisuhde ja lapsuuden tunteiden uudelleenaktivoituminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko teillä muilla kokemusta äidistä, joka olisi lapsuudessanne ollut etäinen, mutta aikuistuttuanne alkanut kontrolloida elämäänne? Omat lapsuusmuistot ovat nousseet pintaan omia lapsia saatuani ja äitini suhteen oloni on tosi outo... Lisäksi äitini puheet ovat muuttuneet ristiriitaisiksi varsinkin silloin, kun hän muistelee lapsuuttani, ikään kuin hän ei kykenisi kertomaan minulle totuutta - joka on mikä?

Äitini ei voi esim. sanoa suoraan, ettei halunnut enempää lapsia (olen siis ainokainen). Hän on monesti kertonut minulle olleensa riskisynnyttäjä, mutta toisella kerralla kehaisi lääkärin sanoneen synnytyksen jälkeen, että nähdään vuoden päästä uudestaan. Äitini jätti minut myös pikkulapsena hanakasti sukulaisten luo ja kotiin yksikseen. Naapureilta oli sitten kuulemma kuullut tekemisistäni. Olin ekaluokkalaisenakin juoksennellut jossain pitkin metsiä eikä kukaan katsonut perään. Jotenkin nämä puheet ovat alkaneet ahdistaa, enkä halua pitää äitiini nykyään paljonkaan yhteyttä, mutta toisaalta en osaa hänelle sen tarkemmin selittääkään syitä etäisyyden ottooni. Olisikohan terapiasta apua?

Pienen lapsen yksin jättäminen on laiminlyömistä, eikä ole ihme, jos nuo muistot nousevat pintaan. Ehkä terapiasta olisi apua, tai sitten ihan ystäville juttelemisesta.
Äidilläsi on ehkä ollut omia ongelmia, joiden vuoksi hän on toiminut noin?

Terapiasta voi toki apua olla mut mua on auttanut kun on kavereille saanu purkaa tuntojaan.

Mun lapsuus oli kans ihsn hirveä kun aina sai kuulla olevansa se ei toivottu kakara joka ous saanu kuolla heti pois yms ikävää :unsure: ja turpaan sai myös päivittäin jollain tavalla isältä mut onneksi erosivat kun olin 5v.

Äiti jätti mut ja mun sisarukset usein kolmistaan kotiin ja välillä oli jopa viikonki tiellä tietämättömillä joten mä oon ollu vähän niinku äiti mun veljelle ja isosiskolle ja ite olin tuolloin 7 vuotias :unsure:

Kyllähän tämmöset jättää ikuiset jäljet ihmiseen ei niitä unohda koskaan!:(

Tsemppiä sulle jatkoon toivotan ja tosiaan kannattaa oikeesti puhua noista asioista niin helpottaa sun olo sen jälkee huomattavasti,tai niin mä uskon ja toivon ainaki! (y) :)

Yhteistyössä