Outoa läppää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Olen yrittänyt jäädyttää tytön syylää, mutta se ei lähtenyt.

Nyt tyttö esitti sitä syylää minun veljelle:
"Mulla on syyvä" Mä sanoin tytölle, että voin jäädyttää sen, jos haluat.
"Ei, se sattuu!!! Se pitää jepiä! (repiä )"

Hetken päästä tyttö tuli sanomaan:
"haluun pitää syyvän. Se sopii tytölle. Se on IHANA!"

:headwall: :laugh:

Minä kiinnitin huomioni tytön sanontatapaan "se sopii tytölle".

Jostainhan nuo pienet aina mallioppimisen mekanismilla nappaavat sanontansa. Onko teillä tapana perustella lapselle sopivuuksia sillä mikä sopii tytölle ja mikä taas pojalle, mikä aikuiselle, (iso)vanhemmalle jne?

Alkuperäinen kirjoittaja tof the dot:
Minä kiinnitin huomioni tytön sanontatapaan "se sopii tytölle".

Jostainhan nuo pienet aina mallioppimisen mekanismilla nappaavat sanontansa. Onko teillä tapana perustella lapselle sopivuuksia sillä mikä sopii tytölle ja mikä taas pojalle, mikä aikuiselle, (iso)vanhemmalle jne?

En tiedä. Se on siinä iässä, että tyttönä olo on sille tosi tärkeää. Mutta ei ainakaan ole tuo valinta kovin stereotypinen, jos kerran juuri syylä on tytölle sopiva. :saint:

Tytölle sopii kuulemma myös porakone. (nähtiin rautakaupassa sellainen ihan pienenpieni pora ja sen se olisi halunnut.)

Tarkemmin ajateltuna, minähän kai sanon sitä "sopii tytölle"... Tosin ihan mistä vaan asioista, vaikka autoista. Kaikesta, mitä suosittelen sille, koska se innostuu aina siitä.

Ajattelinkin juuri niin, että tyttötietoisuus on selvä, eli hän itse perustelee tietoisesti tytön identiteelillä, ja on itsenäisesti tehnyt juuri tuon valinnan perustella sillä kun on tyttö.

(sillä ymärrettävää on, että jollakin tuota syylä asiaa ainakin pitää saada lykättyä, jos se vaikka ratkeaisi istestäänkin vaikka)

Ajattelinkin juuri että hän olisi mallioppinut tun perustelun. Esittämänsä asia pitää perustella jollakin jnpp.. tässä esim. sillä mitä itse on/ mitä jokin asia edustaa jne.

(ja oikea nimari on tod the dot - ikäänkuin se nyt jotain merkkaisi, mutta huomasin ja oikaisempa näpisvirheeni kumminkin)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Tarkemmin ajateltuna, minähän kai sanon sitä "sopii tytölle"... Tosin ihan mistä vaan asioista, vaikka autoista. Kaikesta, mitä suosittelen sille, koska se innostuu aina siitä.

Tuon aikaisemman muuten kirjtoitin kokonaan ennen kuin havaitsin tämän viestisi.

Minä vain huomaan vähän vierastavani tuollaista "sopii tytölle" perustelua.
Vaikka ymmärränkin että tarkoituksna on ehkä purkaa tyttö poika soveltuvuuksien stereotypioita (mm. että autot, matikka ja koneet on ihan ok tytölekin), niin silti lähtökohta pitäisi aina olla aito perustelu pohjalta "mikä sopii sinulle".

"Sopii tytölle" on mielestäni liiaksi johonkin ryhmään tai joukkoon kuulumisen perusteella tapahtuvaa argumentointia, jossa saatetaan mennä pieleenkin.

Kokeekohan kukaan muu täällä tätä asiaa yhtään tämänsuuntaisesti.

Nostan tämän vain katsoakseni, että eikö kukaan tosiaan ajattele vähänkään edes sen suuntaisesti, kuin mitä tuossa edellä esitin.

Vai onko niin, että minä tod todellakin sain tämän ketjun vastaamaan juurikin otsikointiaan: Outoa läppää.
?

Tuossa iässä lapsi haluaa samaistua sukupuoleensa, olla tyttö tai poika. "Sopii tytölle" on mielestäni hyvä ilmaisu, oli sitten kysessä nukke tai auto. Mutta "auto on ihan ok tytöllekin" pitää jo sisällään mielipiteen siitä, mikä on ok millekin sukupuolelle.
Sukupuoli-identiteetin vahvistaminen on hyvä juttu, kunhan ei rajaa jotain asiaa sukupuolen varjolla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä:
Tuossa iässä lapsi haluaa samaistua sukupuoleensa, olla tyttö tai poika....
Sukupuoli-identiteetin vahvistaminen on hyvä juttu, kunhan ei rajaa jotain asiaa sukupuolen varjolla pois.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Sukupuoli-identiteetin vahvistaminen on varmaankin hyvä juttu, ja siitä viitekehyksestä tämä juttu nyt lähtikin Alunperin ajattelin tätä aihetta hieman laajemminkin, muitakin identiteettejä koskeviksi, koskemaan laajemminkin sitä mitä ja miten vanhemmat lapselleen erilaisia asioita ja ilmioitä arvottavat.

Tämä palsta ei taida kuitenkaan soveltua tällaisiin pohdintoihin, arvaan ma. Siksi juuri tuo alkuperäinen otisikkokin oli kuitenkin niin perin mainio juuri kokeilla myös keskutelua!

Yhteistyössä