Outoja mustelmia ilmestyy itsestään. Mistä kyse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minullekin alkoi tulemaan synnytyksen jälkeen "selittämättömiä" mustelmia jalkoihin. Reisiin ja pohkeisiin. Syykin selvisi...vauvan turvakaukalo hakkasi huomaamattani jalkoihin :) Toivottavasti sinulla sama syy.

Alkuperäinen kirjoittaja fer:
Alkuperäinen kirjoittaja oi voi:
Ainoa mikä mullekin tulee mieleen, on leukemia :( Toisaalta itsellänikin on kerran sitä epäilty ja soittautui lopulta joskikin virukseksi. Mustelmaa juuri pukkasi herkästi. Joka tapauksessa on aiheellista ottaa yhteyttä lääkäriin.

Joo, mut jos hb on 144 niin tuskinpa on leukemia. Jokin vitamiinin/hivenaine puute ennemmin.

mulla hb 148 ja valkosoluarvot 13, normaalisti ihmisellä valkosolu arvo on alle 8. mustelmia tulee myöskin helpolla, lääkärissä ravattu pari vuotta, mitään ei löydy, muut veriarvot ihan kunnossa, eikä muita oiereita ole.

Jos veren trombosyytit ovat matalalla, silloin mustelmia syntyy tosi helposti, ja ne ovat hyvinkin tummia. Trombosyytit vaikuttavat veren hyytymiseen (veri ei hyydy tarpeeksi hyvin). Näin ollen pienikin kolhaisu voi aiheuttaa tummanpuhuvia mustelmia.

Joidenkin särkylääkkeiden käyttö "syö" trombosyyttejä, muistaakseni Burana ja Pronaxen kuuluu tälle listalle. Panadolia taas saa käyttää. En muista miksi tämä jako on.

Meillä päin trombosyyttejä ei katsota tavallisessa verikokeessa, vaan se täytyy pyytää erikseen.

Mulla on vaan taipumus saada mustelmia herkästi. Aina ollut. Nyt näyttää jalat ihan kamalille kun aloitin taas työt, ja jalat kopsahtelee ties mihin. Lapset nimes jo pantteriksi! En sit tiedä mistä tämä johtuu, muttei tosiaan isoa tökkäystä tarvi kun on iso musta laikku koristuksena.

mulla trombosyytit katotaan kerran kuussa pienellä verenkuvalla, samalla nähdään hemoglobiini. mulla on alimmillaan olli 107 trombot, ja sillon kyllä tuntu että verta tuli nenästä ja ikenistä sikäli kun edes aivasti :kieh:

Meillä päin ei taas pienessä verenkuvassa katsota trombosyyttejä kuin erikseen pyydettäessä. Eli kannattaa tarkistaa omalta lääkäriltä, että ne katsotaan.

Voiko lähetteen labraan saada esim. neuvolan kautta? Kun pitäisi muutenkin soitella sinne esikon asioita. Voisi varmaan olla hyvä nyt jättää noi särkylääkkeet kokonaan hetkeks ja yrittää kärsiä noita menkka kipuja ilman niitä ja varmaankin tarkistaa nuo trombosyytit.

Alkuperäinen kirjoittaja Trombosyytit matalalla:
Jos veren trombosyytit ovat matalalla, silloin mustelmia syntyy tosi helposti, ja ne ovat hyvinkin tummia. Trombosyytit vaikuttavat veren hyytymiseen (veri ei hyydy tarpeeksi hyvin). Näin ollen pienikin kolhaisu voi aiheuttaa tummanpuhuvia mustelmia.

Joidenkin särkylääkkeiden käyttö "syö" trombosyyttejä, muistaakseni Burana ja Pronaxen kuuluu tälle listalle. Panadolia taas saa käyttää. En muista miksi tämä jako on.

Meillä päin trombosyyttejä ei katsota tavallisessa verikokeessa, vaan se täytyy pyytää erikseen.

Kiitos tästä tiedosta! Mulla kun kans tota herkkää mustelmataipumusta.

Yhteistyössä