Ovatko facebookin käyttäjät narsisteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukka kuitenkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun tuttavapiiristä suurin piirtein 90% on myös facebookissa. Kavereina mulla on siellä noin sata, joista noin 15 on hyvää ystävää, 20 sukulaisia -serkut ja sisarukset yms, noin 20 on työkaveriani, noin 30 on entisiä koulukavereitani ja loput on tuttuja esim eri järjestöistä ja seuroista, joiden toiminnassa olen mukana. Olisi aika hassua ajatella, että kaikki nämä ihmiset olisivat narsisteja, koska käyttävät facebookia.

Tai sitten haluat sanoa että minä olen narsisti?

Käyn FB:ssä suunnilleen kerran päivässä, kuten täällä kaksplussallakin. FB:hen päivitän kuulumisiani, en tosiaan kaikkea mitä teen, enkä kerro yksityiskohtaisia asioita perheeni elämästä. Nyt viimeinen päivitys taitaa olla kaks päivää vanha. Käyn kuitenkin lukemassa muiden päivityksiä ja kommentoin niihin. Minusta se on hauskaa, tietää mitä sekin serkku puuhailee, jota muuten tulee nähtyä van pari kertaa vuodessa välimatkan takia. Entisten koulukaverien elämä ei niinkään kiinnosta, usein hyppään yli heidän päivityksensä, joskus silmään pistää joku juttu ja saatan kommentoida.

Kamalan narsistinen olenkin.

Mun tuttavapiiristä suurin piirtein 90% on myös facebookissa. Kavereina mulla on siellä noin sata, joista noin 15 on hyvää ystävää, 20 sukulaisia -serkut ja sisarukset yms, noin 20 on työkaveriani, noin 30 on entisiä koulukavereitani ja loput on tuttuja esim eri järjestöistä ja seuroista, joiden toiminnassa olen mukana. Olisi aika hassua ajatella, että kaikki nämä ihmiset olisivat narsisteja, koska käyttävät facebookia.

Tai sitten haluat sanoa että minä olen narsisti?

Käyn FB:ssä suunnilleen kerran päivässä, kuten täällä kaksplussallakin. FB:hen päivitän kuulumisiani, en tosiaan kaikkea mitä teen, enkä kerro yksityiskohtaisia asioita perheeni elämästä. Nyt viimeinen päivitys taitaa olla kaks päivää vanha. Käyn kuitenkin lukemassa muiden päivityksiä ja kommentoin niihin. Minusta se on hauskaa, tietää mitä sekin serkku puuhailee, jota muuten tulee nähtyä van pari kertaa vuodessa välimatkan takia. Entisten koulukaverien elämä ei niinkään kiinnosta, usein hyppään yli heidän päivityksensä, joskus silmään pistää joku juttu ja saatan kommentoida.

Kamalan narsistinen olenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole aikeissa liittyä, ja jos jossain mielenhäiriössä liittyisin, niin ystäviä/sukulaisia kertyisi "tilille" noin 5-10 kappaletta, ja heihin voin aivan hyvin pitää yhteyttä puhelimitse. Ei minulla ole tarvetta sen enemmille yleisöille kertoa kuulumisiani. Enkä millään voi uskoa sitä, että jollain tavallisella perheellisellä ihmisellä olisi satoja ystäviä. Kyllähän minäkin tunnen satoja ihmisiä, mutta en todellakaan heille kertoisi elämästäni.

Nämä huomioni perustuvat niihin muutamaan kertaan, kun olen jonkun toisen profiilin kautta tähän fb-maailmaan päässyt tutustumaan. Enkä halua yleistää, varmasti järkeviäkin käyttäjiä on, mutta paljon on sitä muutakin.

Eli siinä on jotain pahaa jos on esim. 400 ihmistä listalla, osa kavereita ja osa pelejä varten hyödyllisiä kontakteja?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Vielä vuosi sitten puhuttiin facebook-ystävistä, nyt on siirrytty käyttämään sanaa kaveri, joka lieneekin sopivampi.

Mutta onko se 10 vuotta sitten samalla luokalla amiksessa opiskellut rillipäinen jaakko, jonka sukunimeä en millään meinannut muistaa, edes kaveri?

En ole aikeissa liittyä, ja jos jossain mielenhäiriössä liittyisin, niin ystäviä/sukulaisia kertyisi "tilille" noin 5-10 kappaletta, ja heihin voin aivan hyvin pitää yhteyttä puhelimitse. Ei minulla ole tarvetta sen enemmille yleisöille kertoa kuulumisiani. Enkä millään voi uskoa sitä, että jollain tavallisella perheellisellä ihmisellä olisi satoja ystäviä. Kyllähän minäkin tunnen satoja ihmisiä, mutta en todellakaan heille kertoisi elämästäni.

Nämä huomioni perustuvat niihin muutamaan kertaan, kun olen jonkun toisen profiilin kautta tähän fb-maailmaan päässyt tutustumaan. Enkä halua yleistää, varmasti järkeviäkin käyttäjiä on, mutta paljon on sitä muutakin.

No jos sulla on vaan 5-10 kappaletta todella läheisiä ihmisiä, niin ei se tarkoita että muilla näin on. Esimerkiksi itse saan heti nähdä uusia kuvia veljenpojastani jne, kun olen feississä. Mulla on paljon YSTÄVIÄ ja läheisiä sukulaisia, joten fb on todellakin helppo ja halpa. Mutta jos tosissaan on lähipiiri noin pieni, niin et sitten varmaan näekkään tossa järkeä.

Se ongelma onkin tossa, ettet ymmärrä fb:n etuja. Katsot nyt sitä vain siltä kantilta, kun hyväksytään ystäviksi kavereita ja puolituttuja..sun pitäis nähdä se kokonaiskantilta, ei yhdeltä osiolta. JOtkuthan käyttävät omassa poliittisessa työssään vaikka fb:tä..eli fb:n käyttäjiä on niin erilaisia, ettet voi väittää että siellä jaetaan vaan hyvät asiat ja ystävinä on inhokit, joita kyylätään. Tämä on vain se, miten itse sen tekisit.

Esimerkiksi miksi pitäisi sieläl olal satoja ystäviä? En tiedä yhtään, jolla näin olisi, ellei ole esimerkiksi ollut ehdokkaana kuntavaaleissa tms. Tai käytä jotenkin muuten työtarkiotuksissa feissiä. Toki on niitä, jotka hyväksyvät kaikki melkeen-muistan-naamalta-tyypit, mutta jos puhutana peruskäyttäjästä..niin eiköhän se ole se, joka hyväksyy enemmänki ne ystävät vain.

Sieltä muuten voi poistaa näitä ystäviä, jos siltä tuntuu. Eli jos huomaa, että on vähän turhan monelle tullut annettua "oikeuksia", niin senkus viskaa pois. Aina voi sanoa, että haluan pitää sen lähipiirin juttuna.

Vielä vuosi sitten puhuttiin facebook-ystävistä, nyt on siirrytty käyttämään sanaa kaveri, joka lieneekin sopivampi.

Mutta onko se 10 vuotta sitten samalla luokalla amiksessa opiskellut rillipäinen jaakko, jonka sukunimeä en millään meinannut muistaa, edes kaveri?

Ei. Ja kuka hitto sellaisen edes hyväksyy ystäväksi? Ellei ole politiikko tmv?

joo ihan kaikki. Mulle se on korvike sähköpostille, kun melkein kaikki kuitenkin on facebookin käyttäjiä, tuntuu helpommalle viestittää sitä kautta. Yksityisviestejä siis lähettelen, niinkun sähköpostissakin tekisin. Kaverit olen jakanut ryhmiin ja rajoittanut tiedon saantia, esim jotkut vanhat koulukaverit ei näe seinäkirjoituksiani, mutta heillä on halutessaan mahdollisuus laittaa minulle viestejä. On musta ihan kätevä esim jos meen kotipaikkakunnalleni, kirjoittaa se tuonne sivustolle, ei tarvitse erikseen soitella kaikille että ootko maisemissa, vaan ne ketkä on, tietävät minunkin olemvan ja voivat sitten vaikka soittaa ja sovitaan treffit.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

Eli siinä on jotain pahaa jos on esim. 400 ihmistä listalla, osa kavereita ja osa pelejä varten hyödyllisiä kontakteja?

Harmitontahan se on, sikäli mikäli oikein ymmärrän. Peleistä en tiedä mitään.

Pakko sanoa vielä, että tunnen kaksi ihan oikeaa narsistia..ja kumpikaan ei käytä facebookia. He eivät muutenkaan viihdy nettipalstoilla ym, vaikka ovat nuoria. En tiedä, ovatko saaneet paskaa niskaansa sieltä, mutta parempi ote tuolla narsistilla on ihmisistä ihan irl..face to face.

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
joo ihan kaikki. Mulle se on korvike sähköpostille, kun melkein kaikki kuitenkin on facebookin käyttäjiä, tuntuu helpommalle viestittää sitä kautta. Yksityisviestejä siis lähettelen, niinkun sähköpostissakin tekisin. Kaverit olen jakanut ryhmiin ja rajoittanut tiedon saantia, esim jotkut vanhat koulukaverit ei näe seinäkirjoituksiani, mutta heillä on halutessaan mahdollisuus laittaa minulle viestejä. On musta ihan kätevä esim jos meen kotipaikkakunnalleni, kirjoittaa se tuonne sivustolle, ei tarvitse erikseen soitella kaikille että ootko maisemissa, vaan ne ketkä on, tietävät minunkin olemvan ja voivat sitten vaikka soittaa ja sovitaan treffit.

Just näin. On paljon helpompi kirjoittaa "Olen hikiän peräkylällä" yleisesti jaettavaksi tiedoksi, jolloin halukkaat voi soitella. Näin säästyy aikaa, vaivaa ja rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

Harmitontahan se on, sikäli mikäli oikein ymmärrän. Peleistä en tiedä mitään.

Juu halusin vain tietää kantasi kun kuulostit jyrkältä. Mulla on satoja ihmisiä listalla mutta olen karsinut oudoimmilta sen mitä tietoja minusta näkevät.

mitä se kertoo Veijo Hietalasta, että sillä on profiili facebookissa? :laugh: Ainakin kuvista päätellen on sama tyyppi (ja yliopistosta)... :D

Mä itse pidän ainakin fb:n kautta yhteyttä mm. mun siskoon joka asuu toisella puolella maailmaa. Sieltä on kiva katsoa niiden kuulumisia ja lasten kuvia, kun niitä sinne kerran laittavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
mitä se kertoo Veijo Hietalasta, että sillä on profiili facebookissa? :laugh: Ainakin kuvista päätellen on sama tyyppi (ja yliopistosta)... :D

Mä itse pidän ainakin fb:n kautta yhteyttä mm. mun siskoon joka asuu toisella puolella maailmaa. Sieltä on kiva katsoa niiden kuulumisia ja lasten kuvia, kun niitä sinne kerran laittavat.

Vähän vaikeehan sen Veijon olisi tutkia asiaa, jos ei itse sinne olisi kirjautunut...

Ja ei tässä nyt tartte kenenkään hiiltyä, ei teistä ketään ole narsistiksi leimattu. Keskustelu on koskenut lähinnä sitä, että minkälainen fb:n käyttö on "järkevää" ja mikä taas hieman huvittavaa. Tai näin ainakin minä olen ymmärtänyt.

Itse on ole facebookin käyttäjä, joten en tiedä mitä siellä jutellaan. Mutta mulla on kuitenkin monta kaveria, jotka ovat sinne rekisteröityneet ja narsisteja he eivät ole. En tiedä heidän juttujaan sielä, onko ne ap:n kuvailemaa tasoa vai löytyykö heiltä enemmän sisältöä. Live-elämässä, mun kanssa jutut on toisenlaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No ei mun statuspäivitykseni ainakaan ole aina positiivisia. Jos vituttaa, mua vituttaa myös Naamassa.

Näinpä. Lisäksi mä yritän loppuun asti välttää näitä "Seipääntyöntäjä tyhjentää tiskikonetta" tai "se olis taas maanantai.." -tilapäivityksiä. Ketä vtu kiinnostaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
No ei mun statuspäivitykseni ainakaan ole aina positiivisia. Jos vituttaa, mua vituttaa myös Naamassa.

Näinpä. Lisäksi mä yritän loppuun asti välttää näitä "Seipääntyöntäjä tyhjentää tiskikonetta" tai "se olis taas maanantai.." -tilapäivityksiä. Ketä vtu kiinnostaa!

Pitäisköhän mun sittenkin sinne vääntäytyä ja ruveta oikeina ahkeraksi tässä suhteessa :D Joka huokaus sinne vaan....*jää miettimään*

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:

Pitäisköhän mun sittenkin sinne vääntäytyä ja ruveta oikeina ahkeraksi tässä suhteessa :D Joka huokaus sinne vaan....*jää miettimään*

Jos nyt siihen päädyt, älä vain ihmeessä unohda tehdä jokaista eteen osuvaa testiä saatika JULKAISTA ko. tyhjänpäiväisen testin älyvapaata tulosta etusivulla. Muista myös tunnollisesti linkittää jokainen katsomasi youtube-video. *ai miten niin olen laureehinsa kyllästynyt parin fäsäri-kaverin pommitukseen. pari kaveria jo piilotin kun ei enää hermo kestänyt* :xmas:

Mutta noin muuten; tervetuloa! :D

En nyt niin koko fb:stä perusta, enkä sinne juuri mitään ole kirjoitellut, joskus harvoin jotakin. 10 kaveria ja piste. Mutta kyllä sitä kautta pystyy vaihtamaan kätevästi kuulumisia sellaisten kanssa, jotka asuu kauempana, jotkut ulkomailla asti!

Alkuperäinen kirjoittaja mars töihin:
Onpa taas aloittajalla ollut pohdittavaa...

Ettekö te ihmsiet käy töissä, kun teillä on aikaa tälläisiä pohtia?

Mulla on tänään vapaapäivä. Ja olisin tähän mennesä kyllä päässy töistäkin jo. Käytkös sä töissä, kun täällä hinaat?

Yhteistyössä