Ovatko facebookin käyttäjät narsisteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukka kuitenkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukka kuitenkin

Vieras
Toissapäivänä luin sanomalehdestä, kun joku tutkija väitti, että facebookin käyttäjillä ilmenee paljon narsistisia piirteitä. Itse en ole facebookiin perehtynyt juurikaan, tiedän kyllä suurin piirtein mistä on kyse. Nyt kun aloin miettimään tuota narsisti- asiaa, niin onhan se kyllä aika typerää kuvitella, että toisia ihmisiä kiinnostaisi se, että "kävin kaupassa" tai "täällä on ihana ilma, olin lasten kanssa puistossa"...

Toinen juttu mitä ystävän kanssa pohdittiin, oli se, että miksi ihmiset haluavat antaa siellä elämästään jotenkin täydellisen kuvan? Kirjoittaako siellä kukaan, että "mulla menee tosi huonosti, oon lihonu 20kg ja ei ole rahaa edes tupakkaan..." ? No eihän nyt toki! Nuo asiat jätetään kertomatta, ja keskitytään siihen, että "kävin juuri Pariisista ostamassa uudet kengät."

Kaikki selittää, että kuinka kätevä se on, kun löytää vanhoja kavereita jne. Kysyn vaan, että kuinka moni ihminen oikeasti (siis ilman nettiä) haluaa pitää yhteyttä niihin facebookin "ystäviin"?

Minusta oikeasti tuntuu, että suurin syy facebookin suosioon on se, että halutaan päästä kyyläämään, että miten niillä vuosien takaisilla "inhokeilla" tai "suosikeilla" menee. Sitten ne jotkut narsistit kuvittelevat olevansa suosittuja, kun heillä on 500 "ystävää".

No ei mun statuspäivitykseni ainakaan ole aina positiivisia. Jos vituttaa, mua vituttaa myös Naamassa.

Ja ihan vilpittömästi musta Naama on kätevä tapa pitää yhteyttä myös kauempana asuviin kavereihin, mulla on omakin elämä - en siis jaksa kyylätä muitten elämiä.

Öh.. ensinnäkin mulla on reilut 60 kaveria siellä.
Ja todellakin haluan niihin kaikkiin pitää yhteyttä.

Narsistisia piirteitä en ole huomannut kenessäkään ja kyllä ainakin mun kaverit kertoo niistä huonommistakin päivistä..

Ensinnäkin, suurin osa ei raportoi jokaista liikettä elämässään. Toiseksi, omassa kaveripiirissä tuntuu paljonkin negatiivisiakin asioita kerrottavan.
Kyllä noin isosta piiristä varmasti narsistejakin löytyy, aika typerä yleistys silti että kaikki niitä olisivat. :)
Minulle fb on paikka jonka kautta on internetin välityksellä helppo pitää yhteyttä lähimpiin ystäviin. Toki kaveripiiristä löytyy myös mm. entisiä luokkakavereitakin, ihan mielenkiintoista tietää mitä kaikille vuosien jälkeen kuuluu :)

ei taida olla kuitenkaan narsistinen piirre jos on kiinnostunu muista ihmisistä kun narsistia kiinnostaa vain oma elämä. joten tuskin siellä fb:ssä kovinkaan moni on narsisti.

No mun on ainaki huomattavasti helvempaa pitää yhteyttä ystäviini netin välityksellä ku vaikka tolla luurilla et oon kai sit narsisti ku teen sen naaman välityksellä

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Öh.. ensinnäkin mulla on reilut 60 kaveria siellä.
Ja todellakin haluan niihin kaikkiin pitää yhteyttä.

Narsistisia piirteitä en ole huomannut kenessäkään ja kyllä ainakin mun kaverit kertoo niistä huonommistakin päivistä..

Näin. Kyllä sielä tulee ladattua paskaa siinä kun mukaviakin asioita. Ja eipä tuu puhelinlaskua kun juttelee sitä kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja sr:
ei taida olla kuitenkaan narsistinen piirre jos on kiinnostunu muista ihmisistä kun narsistia kiinnostaa vain oma elämä. joten tuskin siellä fb:ssä kovinkaan moni on narsisti.

Mutta eikös se ole niin, että ne muut eivät pääse ihastelemaan sitä narsistin elämää, jos hän ei ota heitä ystäviksi... Mitä enemmän "ystäviä" sitä useampi ne "mulla on ihan hirvee krapula"- jutut näkevät? Eikös se näin mene, vai olenko väärin ymmärtänyt?

En voisi olla yhteydessä yhtä monen ihmisen kanssa ilman nettiä. Ei se suosio ole mikään juttu. Itse asiassa hieman kauhistuin googlettaessani nimeni tänä aamuna ja jo ekalla sivulla tuli vastaan joku tilastointi, jonka mukaan olen jollain top-listalla seuraajien määrissä Helsingissä. Feisbuukissa olen ystävä ihmisten kanssa, joiden kanssa olen tekemisissä myös tosielämässä tai olisimme tekemisissä tosielämässä, ellei maantieteellistä välimatkaa olisi niin paljon.

Juu, no enhän minä oikeasti kuvitellut, että joku täällä tunnustaisi olevansa narsisti... Ja eihän kukaan täällä oleva varmasti niistä kauppa/puistoreissuistaan sinne facebookiin kirjoita. Mutta niitäkin löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, no enhän minä oikeasti kuvitellut, että joku täällä tunnustaisi olevansa narsisti... Ja eihän kukaan täällä oleva varmasti niistä kauppa/puistoreissuistaan sinne facebookiin kirjoita. Mutta niitäkin löytyy...

Kyllä mä kirjoitan, mutta mitä sitten? Ei kenenkään ole niitä pakko lukea. Jos sosiaalinen kanssakäyminen on narsismia, niin aika huonosti on asiat. Kaveri laittoi tänään naamakirjasivulleen jotain sellaista, että miettii, mitä hyvää ruokaa laittaisi viikonlopun kunniaksi. Onko sellainen yhtään narsistisempaa kuin saman miettiminen täällä? Olenko minä narsisti, kun ehdotan jotain ruokalajia kaverilleni? Meillä satoja kilsoja välimatkaa, soittaminen ja tekstailu maksaa, feisbuukkailu ei.

Jos joku sanoo menevänsä vaikka leffaan illalla ja sitten siitä saa itsekin idean lähteä, kuka on narsisti? Ovatko päiväkirjanpitäjät kaappinarsisteja?

Mitä eroa sillä on että sen kautta juttelee niiden kanssa joiden kanssa muutenkin juttelis lapsista jne? Tääkin paikka on sitten täys narsisteja kun täällä kaikille kerrotaan tekemisiä jne.

Ap siinä määärin oikeessa että narsisteillehän toi on ihan mahtava paikka näyttää mahtavuutensa. Ja kyllä mua itseäni vähän ahdistaa miten paljon jotkut ihmiset kertovat siellä itsestään. Itseäni ärsyttää yksi facebook ystäväni joka kerjää älyttömästi huomiota muttei itse ikinä kommentoi mitenkään positiivisesti kenenkään kuvi yms. Ja jos kommentoi kommentissa on minä minä minä...:D

Tässä suora sitaatti lehdestä (katkelma), haastateltavana on mediatutkija Veijo Hietala.

"Kommunikaatiomuotona Facebook edustaa uuslapsellista leikkikulttuuria. Aikuiset ihmiset viestittävät asioita, joita kasvokkain saatettaisiin pitää omituisina. Omaa tajunnanvirtaa heitellessä ei ainakaan näennäisesti välitetä siitä, kiinnostaako ketään.

Mutta onko tämä, kuten on väitetty, merkki aikamme digitaalisesta narsismista tai tarkkaavaisuushäiriöisen polven verkottumisesta? Hietala uskoo niin.

-Narsismista toki on kyse, vaikka muustakin. Jos joku haluaa kuuluttaa maailmalle, että miettii uuri nyt, menisikö jääkaapille vai ei, se kielii melkoisesta narsismista. "

Tässä suora sitaatti lehdestä (katkelma), haastateltavana on mediatutkija Veijo Hietala.

"Kommunikaatiomuotona Facebook edustaa uuslapsellista leikkikulttuuria. Aikuiset ihmiset viestittävät asioita, joita kasvokkain saatettaisiin pitää omituisina. Omaa tajunnanvirtaa heitellessä ei ainakaan näennäisesti välitetä siitä, kiinnostaako ketään.

Mutta onko tämä, kuten on väitetty, merkki aikamme digitaalisesta narsismista tai tarkkaavaisuushäiriöisen polven verkottumisesta? Hietala uskoo niin.

-Narsismista toki on kyse, vaikka muustakin. Jos joku haluaa kuuluttaa maailmalle, että miettii uuri nyt, menisikö jääkaapille vai ei, se kielii melkoisesta narsismista. "

Eikö tuo ole hänen mielipiteensä? Olen kyllä aika samaa mieltä :D

Mä tykkään kovastikin fb:stä ja kavereiden kuulumisia on kiva lukea, mutta kyllä siellä on muutama pompannu esiin, että päivitetään esim. statusta keskimäärin 10 kertaa päivässä aivan sairaan epäkiinnostavilla asioilla kuten: Huomenta, olen väsynyt, hyvää päivää, laitoin ruokaa, hyvää perjantaita, hyvää yötä, paistoin lihapullat, nyt lihapullat on syöty. tms.. Jos joku kirjoittaa vaikka lapsestaan on se ihan mahtavaa vaihtelua tähän itsensä turhaan esiintuomiseen. Ja kyllä musta näissä +10 kertaa päivittäjissä on todellakin narsistisia piirteitä.

Turhanpäiväisiä kirjoittava saattaa myös luulla, että se vain kuuluu homman henkeen. Narsistin luulisi kirjoittavan dramaattisia juttuja. "Paistan lihapullia, vaikka mahaan koskee kauheasti ja epäilen mahasyöpää."

Oikeasti, minusta vähän tekosyvällistä pohdintaa.

Vedetään johtopäätöksiä tyyliiin: Kun ihminen päivät pitkät kertoilee vain itsestään, on hänellä pakko olla narsistisia piirteitä.

Todellisuudessa suurin osa ihmisistä ajattelee itsensä kiinnostavan muita, se on terve ajattelutapa, joka edistää ihmisen itsetuntoa. Sairaampaa on ajatella, että ei kenelläkään kiinnosta minun juttuni, minä olen vain tämmöinen.
Narsistiset piirteet on taas sairaalloisia piirteitä, niiden vetäminen mukaan vertaukseen vaatii kyllä hieman raskaampia perusteita, kun se että ihminen puhuu itsestään.

Yhteistyössä