Itselläni ei ole Asperger-lasta, mutta tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Alakoulussahan ero normaali- ja erityisopetuksen välillä ei ole välttämättä kovin suuri, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta erkkapuolellahan on vielä yläkoulussakin luokanopettaja, joka opettaa (ainakin lähes) kaikkia oppiaineita, joten jääkö pohja niistä helposti heikommaksi, mikäli opettajalla ei ole aineeseen syvempää osaamista ja asiantuntemusta? Toisaalta enemmän tukea tarvitseville voi sopiakin se, että on sama opettaja ja luokkahuone, mutta onko siinä toisaalta myös isompi riski siihen, ettei nuori opi ottamaan enemmän vastuuta? Joten kannattaisiko mielellään harkita normaaliluokalle siirtymistä viimeistään seiskalle mennessä, ellei ole vaikea-asteisia oppimisvaikeuksia?