Ovatko/olivatko Asperger-lapsenne normaali- vai erityisluokalla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikäli normaaliluokalla, niin avustajan kanssa vai ilman? Onko luokkamuoto ollut koko kouluajan sama vai onko se vaihtunut jossain vaiheessa? Onko tarvinnut minkäänlaisia tukitoimia? Millä perustein teitte ratkaisun? Oletteko olleet siihen tyytyväisiä?
 
Itselläni ei ole Asperger-lasta, mutta tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Alakoulussahan ero normaali- ja erityisopetuksen välillä ei ole välttämättä kovin suuri, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta erkkapuolellahan on vielä yläkoulussakin luokanopettaja, joka opettaa (ainakin lähes) kaikkia oppiaineita, joten jääkö pohja niistä helposti heikommaksi, mikäli opettajalla ei ole aineeseen syvempää osaamista ja asiantuntemusta? Toisaalta enemmän tukea tarvitseville voi sopiakin se, että on sama opettaja ja luokkahuone, mutta onko siinä toisaalta myös isompi riski siihen, ettei nuori opi ottamaan enemmän vastuuta? Joten kannattaisiko mielellään harkita normaaliluokalle siirtymistä viimeistään seiskalle mennessä, ellei ole vaikea-asteisia oppimisvaikeuksia?
 
Normaaliluokalla meni lukioon asti kunnes lopetti sen kesken kiusaamisen vuoksi. Diagnoosinkin sai vasta täysi-ikäisenä, eli eipä ollut avustajia tai muita tukitoimia.

Kesikiarvo oli aina kahdeksan, yhdeksän välillä.
 
Meillä lapsi oli normaaliluokalla niin ala- kuin yläasteen ja lukionkin. Diagnoosi tuli 9-vuotiaana. Ei avustajaa. Hänellä ei ollut oppimisvaikeuksia, päinvastoin, turhautui kun opettajan piti mennä niiden hitaampien mukaan. Tämä ratkaistiin ylimääräisillä tehtäväkirjoilla, varsinkin ala-asteella innosti lasta hyvin.
Koulu oli aina helppoa. Teki tehtäviä innolla koulussa, mutta kotona ei tehnyt mitään kouluhommia. Todistuksen keskiarvo aina lähemmäs kymppiä (mm liikunta laski keskiarvoa). Lapsella mieletön muisti, jonka turvin pärjäsi koulussa.

Nyt on jo yliopiston käynyt nuori, joka on löytänyt oman alansa, jolla viihtyy eikä as ole mikään ongelma.

Jokainen as on omanlaisensa, kuten me muutkin. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Teidän täytyy vain löytää se oma polku lapselle.
 
Mikäli normaaliluokalla, niin avustajan kanssa vai ilman? Onko luokkamuoto ollut koko kouluajan sama vai onko se vaihtunut jossain vaiheessa? Onko tarvinnut minkäänlaisia tukitoimia? Millä perustein teitte ratkaisun? Oletteko olleet siihen tyytyväisiä?
Asperger on keksitty 'tauti' kuten skitsofreniakin (neuvostoliitossa keksitty toisinajettelijoiden 'hoitoon' ja ADHD- eli levottomuushäiriö- kun normaali lapsihan on innokas ja ei aina keskity istumaan hiljaa pulpetissa kun joku hölöttää asioita joita ei ehkä ymmärrä.)
https://www.youtube.com/watch?v=tUf7DzTGhZE
kyse on maailman suurimmista bisneksistä- lääkebisneksestä ja siis rahasta- suomessa 7000 opioidi-lekuria jakaa huumeita?
https://www.youtube.com/watch?v=VGLlzlpK-PI
https://yle.fi/uutiset/3-10807449
 
Asperger on keksitty 'tauti' kuten skitsofreniakin (neuvostoliitossa keksitty toisinajettelijoiden 'hoitoon' ja ADHD- eli levottomuushäiriö- kun normaali lapsihan on innokas ja ei aina keskity istumaan hiljaa pulpetissa kun joku hölöttää asioita joita ei ehkä ymmärrä.)
https://www.youtube.com/watch?v=tUf7DzTGhZE
kyse on maailman suurimmista bisneksistä- lääkebisneksestä ja siis rahasta- suomessa 7000 opioidi-lekuria jakaa huumeita?
https://www.youtube.com/watch?v=VGLlzlpK-PI
https://yle.fi/uutiset/3-10807449

:poop:
 
Normaaliluokalla. Luokassa on yhteinen avustaja. Erityisen tuen piirissä, esim läksyt merkataan avustajan kanssa yhdessä, saa tehdä halutessaan kokeet pienryhmäluokassa, tarvitsee peräänkatsomista sosiaalisissa tilanteissa (liikkatunnit, välitunnit, siirtymätilanteet). Muuten pärjää mainiosti, kaikki aineet sujuvat, tiedollisesti on ikätasoaan edellä.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä