Pääkaupunkiseudulle alkanut syntyä maahanmuuttajien keskittymiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Satun lähetä seuraamaan useita ihmisiä jotka on asuneet Suomessa kymmenkunta vuotta ja kielitaitoa ei ole niinkään paljoa että pärjäisi ilman tulkkia asioinneissa tai voisi sanoa päivää enempää tutulle suomalaiselle ihmiselle suomeksi :/ että mulla on ainakin hieman eri kokemus tuosta. Mutta tilastot on toki hieno homma :flower:
Noita tilastoja varmasti kaunistaa ne maahanmuuttajat, jotka ovat alunperinkin tulleet Suomeen töihin ja joiden työnsä puolesta ei ole välttämätöntä opetella suomea lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja esim.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on kyllä jännä juttu tämä suomen kieli,tiedän itsekin näitä kauan maassa olleita joilla kielitaito aivan olematonta.

Meidän naapuriin muutti perhe venäjältä. Äiti on lääkäri ja isä on aiemmin ollut tekemässä jotain Loviisan ydinvoimalalla. Niiden lapsi osasi jotenkin suomea, kun sille oli perusteita opetettu. Kirjoitti lukiossa äidinkielen ja sai arvosanan E.

Tämä siis kolmen vuoden suomessa olon jälkeen.

Eli ihan hyvä? Parempi kuin jotkut mamu nuoret jotka hilluvat kylän keskustalla potkimassa juoppoja?

voi ku toivoisin että nyt kaikki äänestäis eduskuntaan ihmisiä jotka on oikeesti tajunnu tämän ongelman!! astrid thorsin kaltaiset tuhoavat kohta koko suomen!

Se on jotenkin ironista, että täällä kuitenkin keskimäärin kirjoittelee ihmiset, jotka loisivat yhteiskunnan rahoilla. Ja ne ulkomailta tulleet tuottavat rahaa tämän rahottamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja lo:
Se on jotenkin ironista, että täällä kuitenkin keskimäärin kirjoittelee ihmiset, jotka loisivat yhteiskunnan rahoilla. Ja ne ulkomailta tulleet tuottavat rahaa tämän rahottamiseen.

Kerros mulle millä tavalla joku mamu-perhe elättää minut? Joka olen tehnyt töitä vuosia ja maksanut veroa vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja lo:

Koita keksiä jotakin parempaa :D

lo=oikea käsivarsi eteenpäin ojennettuna.

Tuohon alkuperäiseen aiheeseen.... mä siis asun Vantaalla, mutta sellaisella alueella, jossa maahanmuuttajat eivät ole ongelma. Olen tyytyväinen kaupunkiin siinä, että tälle alueelle ei alunperinkään ole rakennettu järjetöntä määrää kaupungin vuokra-asuntoja. Arviolta heittäisin, että alueen asunnoista vain 1/4 on kaupungin vuokra-asuntoja. Alueelta löytyy kyllä mm VVO:n asuntoja, mutta noita kaupungin asuntoja ei siis ole kamalaa määrää.

Kaupungin asunnoissa enemmistö asukkaista näkyy olevan ihan töissä käyviä suomalaisia. Eri taustaisia maahanmuuttajia löytyy. Mitään yksittäistä etnistä vähemmistöä ei ole ylitse muiden, joten sellaisia kulttuurisia klikkiytymiä ei oikeastaan pääse edes syntymään.

Täällä asuu myös omistusasunnoissa maahanmuuttajia, esim seinänaapurini on inkerinsuomalainen ja tuolla taloyhtiön toisessa päässä suomalaisella miehellä on saksaa äidinkielenään puhuva vaimo. Alueen koulu on erinomaisen hyvin huomioinut maahanmuuttajat silti ärsyttämättä valtaväestöä esim joulujuhlien järjestämisessä.

Mun mielestä maahanmuuttajien asuttaminen tälle alueelle on onnistunut erinomaisesti. Kotoutumista on tapahtunut hyvin juuri siksi, että maahanmuuttajat asuvat valtaväestön keskellä eivätkä "eristettynä" jonnekin tietylle alueelle tai edes tiettyyn taloyhtiöön. Ilmeisesti myös noissa kaupungin vuokrataloissa asuvat suomalaiset viihtyvät varsin hyvin, sillä asukkaiden vaihtuvuus on varsin vähäistä. Ihmiset oppivat tuntemaan toisensa ja kun aamulla bussipysäkillä samojen naamojen kanssa vuodesta toiseen seisoo, rupeaa siinä tuppisuisinkin suomalainen jo vähintään tervehtimään.

Seuraavan viiden vuoden sisällä alkavat autot palamaan öisin mamulähiöissä. Julkisella sektorilla on rahat loppu työttömien, eläkeäisten ja mamujen armeijan takia, ja mamut protestoivat siihen polttamalla autoja.

Lisään vielä, että somaliperheet eivät jostain syystä näytä viihtyvän alueella. Heitä on tänne asutettu näiden 18 vuoden aikana, mitä olen täällä asunut, mutta vain yksi somaliperhe on enää tuossa lähimmässä vuokratalossa. Ehkä he kaipaavat enemmän omiensa seuraa kuin esim kurdit ...en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja äänestäjä:
voi ku toivoisin että nyt kaikki äänestäis eduskuntaan ihmisiä jotka on oikeesti tajunnu tämän ongelman!! astrid thorsin kaltaiset tuhoavat kohta koko suomen!
Ei tarvi edes kaikkien äänestää kansallismielisiä ehdokkaita vaaleissa. Ensi eduskuntavaaleissa kansallismielisiä ehdokkaita pääsee läpi useampia kappaleita. Laiva on kääntynyt ja jos aiot pysyä matkassa mukana on seurattava valtavirtaa ellet halua tippua eduskunnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Satun lähetä seuraamaan useita ihmisiä jotka on asuneet Suomessa kymmenkunta vuotta ja kielitaitoa ei ole niinkään paljoa että pärjäisi ilman tulkkia asioinneissa tai voisi sanoa päivää enempää tutulle suomalaiselle ihmiselle suomeksi :/ että mulla on ainakin hieman eri kokemus tuosta. Mutta tilastot on toki hieno homma :flower:
Noita tilastoja varmasti kaunistaa ne maahanmuuttajat, jotka ovat alunperinkin tulleet Suomeen töihin ja joiden työnsä puolesta ei ole välttämätöntä opetella suomea lainkaan.

Perskule kun en heti hokannut, että maahanmuuttajien työllisyyttä kuvaavasta tilastosta pitää poistaa työssäkäyvät maahanmuuttajat tilastoja kaunistamasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lol:
Perskule kun en heti hokannut, että maahanmuuttajien työllisyyttä kuvaavasta tilastosta pitää poistaa työssäkäyvät maahanmuuttajat tilastoja kaunistamasta.

:D :D :D :D Itse kyllä sorruin miettimään - kun aihe oli tämä maahanmuutajien aiheuttama tiettyjen alueiden slummiutuminen - nimenomaan pakolaisena tai turvapaikanhakijana maahan tulleita :ashamed: Ja siksi ajattelin, että kuudessa vuodessa kielen oppiminen, ammatin hankkiminen ja työpaikan löytäminen kuullostaa melko lyhyeltä. Mutta kun muistaa, että osa maahanmuuttajista työllistyy välittömästi, niin ei toi keskimääräinen 6 vuotta kuullostakaan enää mitenkään lyhyeltä ajalta.

Mä olen kasvanut monikulttuurisessa ympäristössä enkä ole omasta mielestäni lainkaan rasisti. Olen kotoisin rastilasta (itä-hki), jonne en kuitenkaan enää koskaan muuta takaisin juuri siitä syystä, että ulkomaalaisia alkaa olla enemmän kuin suomalaisia. Rasismia on puolin ja toisin. Ulkomaalaiset ovat vahvempia suurissa porukoissa ja koska ovat kenties kokeneet jonkinlaisen trauman, mahdollisesti rasismista, ovat usein melko suomalaisvastaisia. Saattavat helposti syyttää syyttä suotta rasistiksi ja saa pelätä että siitä seuraa muutakin. Onhan siellä tappeluita jonkin verran.

Rastilan metroaseman läheisyydessä aika vasta somalit olivat lyöneet naispuolista ystävääni, kun hän ei suostunut ostamaan kannabista. Nämä somalit olivat onneksi karkotettu ennen kun asia ehti edes oikeuteen.

Valitettavasti myös lasten ja nuorten keskuudessa ongelmat kukoistaa itä-helsingissä. Ei kiitos sinne enää.

Turussakin on "mamulähiöitä ". Varissuo esimerkiksi. Se oli huonossa maineessa jo mun lapsuudessani, jolloin ainoat mamut siellä taisivat olla vietnamilaistaustaisia. Nykyään siellä viihtyvät ainakin somalit, romanit ja suomalainen white trash, näin yleistettynä. Just luin lehdestä että lähes 30% alueen asukkaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia. Torilla käydessään näkee heti, miltä pysäkiltä Varissuon bussi lähtee. Prosentuaalisesti suurin osa Turun kiireellisistä huostaanotoista tehdään Varissuolla, ja se johtaa myös rikostilastoja.

Meidän nurkilla asuu kai tilastollisesti aika paljon ulkomaalaisia. Vaihto-opiskelijoita on paljon, onhan tässä vieressä pari kolme opiskelija-asuntoyhtiötä. Meidän nurkilla on paljon virolaisia ja venäläisiä, mutta ei mulla oo niistä pahaa sanaa sanottavana. On diplomi-inssiä, opettajaa, ties mitä. Lisäksi sellaisia perheitä, joissa toinen vanhemmista on suomalainen ja toinen ulkomailta. Meidän taloyhtiössä ei ole yli 3 h+ k asuntoja, mikä on luultavasti pelastanut meidät somaleilta ja irakilaisilta, sillä eihän tänne suurperheet mahdu. Kaverin naapurissa asuu 14-henkinen arabiperhe eikä todellakaan käy kateeksi :|

Mä en ole koskaan asunut alueella jolla olisi ongelmia maahanmuuttajista, mutta uskon kyllä jos joku kertoo millaista on asua vaikkapa somaliperheen naapurina. Mun mielestä maahanmuuttajia, ovat he tulleet Suomeen millä statuksella tahansa, ei pitäisi sijoittaa samoihin paikkoihin. Onhan se tutkittu ja näkeehän sen kauas, että ongelmat kasaantuvat.

Heitetäänpä tähän ketjuun nyt näkemystä vähän täältä pohjoisemmastaki suunnasta :)
Täällä kajaanissakin on erääseen kaupunginosaan majoitettu PALJON mamuja, itsekki asuin ennen alueella, mutta oli pakko muuttaa karkuun sieltä.
Koskaan ei ole "tummat neekerit" ja "ryssät" aiheuttaneet mitään ongelmia tai pelkoja, mutta (anteeks nyt vaan) nämä helvetin terroristin näköset mokkak***it on ihan älytöntä porkukkaa!! Jumalauta saat pelko persiissä kulkea kun on aina 3-7 äijän lauma perässä hiippailemassa ja huutelemassa perään, suomen kieliki sujuu hyvin; p*llut, h*orat jne tulee oikein sievästi suusta:)
Ja itselle on käynyt niin että olen tehnyt rikosilmoituksen yhtä tälläistä vastaan raiskauksen yritykestä, niin poliisitkin sanoo että "eipäniille oikeen mitän voi...".
Edellisessä vuokra-asunnossa oli ongelmia joka päivä näiden kultamamujen pentujen kanssa; paskovat hiekkalaatikolle, ulko-ovien eteen, rikkovat lamppuja, autojen ikkunoita, ssylkevät päin ja varastavat.
Pyykkitupaan en enää uskaltanut sen jälkeen yksin mennä kun olin viimeisillään raskaana ja nämä huivipää eukot alkaa sylkeä päin naamaa jne.
Ja toinen ryhmä mitä kannattaa varoa täällä on nämä "hierontalaitosten naiset", paikallisesa yökerhossa näillä on jo oma rikollisliiga, nyysivät naiset käsilaukkuja, varastavat sisällön ja heittävät laukut menemään.

Näin meillä :) Kyllä tämä monikulttuurisuus on niin helvetin hienoa :)

Tää on jotenkin huvittavaa kun palstalaiset tuntevat vain ahkeria töitä tekeviä mamuja ja viralliset tilastot kertovat kuitenkin ihan muuta:D Kerros vielä mulle se, millä matikalla laskien 10 lapsen somali-isän kannattaa mennä töihin?

Sillä matikalla, että työnteko nostaa oman arvontuntoa ja antaa omille lapsillekin mallin työnteosta. Plus että nuo ulkomaalaiset lähettävät hyvin usein rahaa myös kotimaahansa, ja vastaavat siellä aika monen toimeentulosta, palkkatuloista ehkä lähetettävääkin kertyy enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tää on jotenkin huvittavaa kun palstalaiset tuntevat vain ahkeria töitä tekeviä mamuja ja viralliset tilastot kertovat kuitenkin ihan muuta:D Kerros vielä mulle se, millä matikalla laskien 10 lapsen somali-isän kannattaa mennä töihin?

Sillä matikalla, että työnteko nostaa oman arvontuntoa ja antaa omille lapsillekin mallin työnteosta. Plus että nuo ulkomaalaiset lähettävät hyvin usein rahaa myös kotimaahansa, ja vastaavat siellä aika monen toimeentulosta, palkkatuloista ehkä lähetettävääkin kertyy enemmän.

Öö, tuet poistuu/vähenee kun menee töihin. Paljonko kuvittelet että on kymmenhenkisen perheen perusosa sosiaalitoimistosta? vertaa sitä bussikuskin palkkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja gil:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Ruotsissako toisen ja kolmannen polven mamut ovat työllistyneet hyvin? vai mihin haaveiluun olettamuksesi perustuu? Mites Suomen mustalaiset. Asuneet täällä jo viisisataa vuotta ja työllistyminen on...noh heikkoa:D

Ei ne suomalaiset ruotsissa enää niin paljon ongelmia aiheuta, vaikka ovat kymmenen vuoden tarkastelulla edelleen ykkösiä tapoissa, raiskauksissa ja omaisuusrikoksissa.

Ruotsissa on kyllä muitakin toisen ja kolmannen polven mamuja kuin suomalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Öö, tuet poistuu/vähenee kun menee töihin. Paljonko kuvittelet että on kymmenhenkisen perheen perusosa sosiaalitoimistosta? vertaa sitä bussikuskin palkkaan...

Saahan ne tuet kuitenkin vielä päälle, jos palkka on pieni. Ja siskoni mies on maahanmuuttaja, hänen omanarvontunnolle käy kovasti se, ettei ole töitä. Ja tekee mielellään ihan kaikkea siivouksesta lähtien, ja itse on noi työpaikkansa löytänyt, ikävä kyllä pidempää työsuhdetta ei ole. Jopa yrittäjänä on yrittänyt, mutta yhden ikävän riidan takia, piti pillit pistää pussiin. Siis asiakas jätti laskun maksamatta ja pienellä yrityksellä, joka työllisti myös muita oli kuitenkin velvoitteita koko ajan. Tuo yksi maksamaton lasku riitti kaatamaan yrityksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Meidän pihalla leikkivistä lapsista on valehtelematta 90% ulkomaalaisia...

Häiritseekö se sinua tai onko heistä ollut ongelmaa? Ja en kysy tuota mitenkään v*ttuillakseni vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta kun tuosta nyt uutisoitiin.

MEidän talonyhtiössä asuu somaliperhe suoraan helvetistä. Lapset kiusaavat muita lapsia jatkuvalla syötöllä ( tehty jo lastensuojeluilmoitus), rikkovat tavaroita ( ihan oikeasti, onko niillä geeneissä joku että KAIKKI pitää AINA rikkoa), varastavat, uhittelevat, ....

Tietenkään, silloin kun tämä ostettiin, ei ollut mitään puhetta kenellekään että tässä yhtiössä on 5 ( yhteensä 32) kaupungin vuokra-asuntoa.

Pois tekisi mieli muuttaa, kun ei noita jatkuvista virallisista varoituksista huolimatta pois saa.

Kaunis on ajatus että maahanmuuttajat tavallisen kansan sekaan, mutta mä en halua olla koekaniinina enää. En halua että lapseni oppivat tuohon valehtelun, kiusaamisen ja varastamisen kierteeseen.

Enpä usko että geeneissä on, mutta voi toki miettiä jos perhe tulee sotaa käyvästä maasta että voimavaroja ei varsinaisesti lasten kasvatukseen ole ollut. Lapset ovat voineet nähdä tappamista, raiskauksia jne. kaikkea elämän kurjuutta mitä ei voi edes ymmärtää meikäläisittäin. Ja vaikka lapset olis syntyneet täällä niin vanhemmat voivat olla monen polven kurjuuden psyykkisesti vaurioittamia. Ja kulttuuristkin erot on toki huomion arvoinen asia.
Kurjaa ja tuollaiseen pitäisi jonkun instanssin voida puuttua tai olla resursseja sellaiseen. Ja mieti millä tavoin kuormittaa päiväkoteja/kouluja tuollaisten perheiden lapset.

No eikös sitten tällä logiikalla meidän suuret ikäluokat käyttäydy samalla tavalla? Aina myös täytyy muistaa, että Somaliassa on sisällisota eli eivät tule toimeen edes omiensa kanssa, miten ihmeessä muista vieraista kulttuureista tulleiden kanssa?

Minä olen kyllä huolestuneena seurannut tätä suuntausta. Hesarin tämän päivän kirjoitus vain osoitti todeksi sen, minkä on jo omin silmin nähnyt. Maahanmuuttujat keskittyvät tietyille alueille. Hesarin kirjoituksessa tuli hyvin esiin myös asumispolku, meidän valkoisten suomalaisten tavoitteena on omistusasuminen, vuokralla asuminen on vain vaihe elämästä, sitten otetaan asuntolaina ja muutetaan pois, ja isolla todennäköisyydellä vuokra-asuntoon muuttaa uusia maahanmuuttajia. Tiettyjen alueiden vuokra-asuntoihin eivät enää valkoihoiset halua.

Itse asun alueella, jossa ei ole lainkaan vuokra-asuntoja. Muutaman kilometrin säteellä niitä kyllä löytyy, mutta kaupungin vuokra-asunnot taitavat olla maahanmuuttajille liian pieniä, ja yksityisen puolen vuokra-asunnot taas niin kalliita, ettei niihin maahanmuuttajia ole muuttanut.

Musta hesarin kirjoituksessa oli kyllä ihan hyviä oivalluksiakin, esim. katettujen basaarien luominen. Voisi olla mukavaa käydä ostamassa esim. mausteita ja erikoisia ruokia, samoin kuin vaikka erikoisia kankaita basaarista. Ja tämä tarjoaisi myös työpaikkoja maahanmuuttajille.

Olen sitä mieltä, että keinot eriytymisen estämiseen olisi keksittävä. Sellainen tilanne, kuin Ruotsissa esim. Rinkebyssä ei ole toivottavaa.

Siskonikin on Ruotsissa asunut lähiössä, jossa asui paljon maahanmuuttajia. Poikansa luokalla koulussa oli yksi ainut valkoihoinen lapsi. Opettajan resursseista iso osa meni siihen, että varmisti, että asiat menivät perille. Luokassa kuin vain yhden lapsen äidinkieli oli Ruotsi, ja kielitaito ei kaikkeen riittänyt -> opetuksen taso oli siis alempi, kuin luokissa, jossa suurinosa lapsista puhui äidinkielenään ruotsia! Ja selvää on, mimmoisia edellytyksiä esim. jatko-opinnoille tuo antaa!