Pahan hajuinen hengitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kehiin...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kehiin...

Vieras
Tää alkaa olla jo tosi kiusallinen vaiva.. eli pahanhajuinen hengitys.

Olen +25v. nainen, hampaistani olen kuullut vain kehuja hammaslääkäriltä, kertaakaan ei ole ollut reikiä/alkavia reikiä. Pesen hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankaa päivittäin. Reilu vuosi sitten molemmat alaviisurit poistettiin leikkaamalla. Jossain vaiheessa yleensä aamuisin saattoi suuhun nousta valkoisia proppuja, jotka haisi pahalta. Tätä ei enään ole, mutta tilalle on tullut todella pahanhajuinen hengitys. Lapsenikin huomauttaa henityksestäni. En muista kauanko tätä on nyt jatkunut, mutta ainakin ehkä keväästä asti. Itse sen huomaan parhaiten aamusin, mutta lapsi sanoo monesti syötyäni aamupalan että henkeni haisee pahalle. Ja nyt illalla lapsi myös sanoi että hengitykseni haisee mädäntyneelle munalle. Että joo.

Mistäköhän voi johtua? syitä? voiko alaviisureiden leikkauksella olla tähän yhteys? refluksitauti? Hammaslääkärin pakeilla olen käynyt viimeksi keväällä, ei reikiä. Uusi tarkastus 2v. kuluttua.
Millä keinolla saan pahan hajuisen hengityksen pois? Ostin jotain suuvettä, mutta ei siitä tunnu oleen mitään apua.

Tää on tosi kiusallinen vaiva. Ymmärtäisin jos suuhygienia ois huonommalla tasolla.

hammaslääkäri
ehkei kannata odottaa sitä hammaslääkäriä paria vuotta, niin kuin varmaan itsekin vähän ajattelet? Mulla ainakin on viisureiden poistosta jäänyt sellaiset montut tuonne taakse, joita ei normi hammasharjalla saa putsattua.
Apteekista kunnon suuvesi, sellainen bakteereja tappava, saa käyttää kuurina, hetken aikaa. Muutenhan suussa on myös hyviäkin bakteereja..
Onko poskionteloissa tukkoisuutta? Paha haju voi myös tulla jostain poskista muhivasta pöpöstä.
Helikobakteeri vatsassa?
alkanut diabetes, ketoaineiden haju hengityksessä? :P

mutta mene käymään lääkärillä :)

Mulla tulee kamala haju ja maku suuhun nielurisoista. Itsekin mainitsit noista propuista. Oletko varma ettei niitä enää ole? Mulla on hyvin onkaloiset risat ja siellä on niitä proppuja vaikka aina ne eivät näy. Olen ensi vuoden puolella menossa leikkauttamaan risat pois tämän proppuongelman takia. Viisaudenhampaista en tiedä voiko niiden paikalle jäädä kolot joihin kertyy haisevaa massaa. Suuvesi ei ainkaan proppuihin auta mitään, lähinnä pahentaa kun suu kuivuu entisestään. Proput ei myöskään irtoa kurlaamalla vaan lusikalla saa kaivaa pois jos pakko on. Suu voi myös olla kuiva ja sen takia haista.

Mulla tulee kamala haju ja maku suuhun nielurisoista. Itsekin mainitsit noista propuista. Oletko varma ettei niitä enää ole? Mulla on hyvin onkaloiset risat ja siellä on niitä proppuja vaikka aina ne eivät näy. Olen ensi vuoden puolella menossa leikkauttamaan risat pois tämän proppuongelman takia. Viisaudenhampaista en tiedä voiko niiden paikalle jäädä kolot joihin kertyy haisevaa massaa. Suuvesi ei ainkaan proppuihin auta mitään, lähinnä pahentaa kun suu kuivuu entisestään. Proput ei myöskään irtoa kurlaamalla vaan lusikalla saa kaivaa pois jos pakko on. Suu voi myös olla kuiva ja sen takia haista.

Täällä myös yksi "nielurisavaivainen". Itsellänikin joskus aiemmin tuli noita proppuja suuhun asti, mutta nykyään ei. Ovat pirun tiukassa, mullakin juuri onkaloiset -vaikkakin pienet- nielurisat on. Mä en saa niitä edes millään sörkkimällä kokonaan pois, koska ovat niin syvällä. Pahinta on, etten aina edes itse huomaa, kun nielurisatulehdus on päällä. TODELLA ällöttävä vaiva!! Olen myös jo kerran ollut menossa leikkaukseen, mutta jänistin... Pakko kai se jossain vaiheessa on, kun asiakaspalveluammatissa tavallaan olen.

[QUOTE="mmm";27337563]Karppaatko? Mieheni hegitys haisi ihan viemärille kun karppasi :X[/QUOTE]

Juu tämä liittyy keto-karppaamiseen. Hiilihydraattien maltillinen lisääminen auttaa jos kumminkin haluaa karpata.

En karppaa, enkä ole tehnyt mitään muutoksia ruokavaliossa.. Mitään lääkkeitä ei ole käytössä, ei myöskään sairauksia.
Mutta eihän tän hengityksen kanssa edes kehtaa mennä hammaslääkärin pakeille.. No ei vaan, pakko kai se on. Jotenkin itse miellän sen että vois johtua noista viisureiden leikkauksesta. Proppuja ei tosiaan enään ole tullut ollenkaan, aikaisemminkaan en ole kaivannut proppuja nielusta, jo pelkkä kielen harjaus saa aikaan yökkörefleksin niin ei onnistu et työntäisin jotain nielua kohti.
Aamuisin suu on kyllä kuiva ja silloin tiedän sen itsekin että haisen. Taidan yrittää pari viikkoa kokeilla sitä apteekin sb12 tai jotain muuta ainetta´ja jos ei muutosta niin varaan aikaa hammaslääkäriin.

Minkälaisia on proput?? Mulla haisee kans hengitys aivan järkylle ja mulle huomautellaan siitä. Mulla nousee yskästäessä aina sellainen pieni limapallo suuhun. On sellasta tiukkaa ja aina pyöreä rään värinen pallo. Köhäsen siis monta kertaa päivässä ja niitä limoja tulee kans monta kertaa päivässä

Proput on yleensä valkoisia tai keltaisia pieniä tai isoja klönttejä, jotka haisevat helvetin pahalle. :x Niitä ei aina näy, itsellä nousi harvoin suuhun asti, mutta kun topsipuikolla vähän tökin risoihin, niin sieltä niitä pullahteli. Ällöttävää, ja aiheuttaa pahanhajuista hengitystä.

Aamuisin on ihan normaalia, että hengitys haisee. Mutta haiseeko ap vielä hammas- ja kielipesun jälkeenkin?

[QUOTE="saija";27337868]Minkälaisia on proput?? Mulla haisee kans hengitys aivan järkylle ja mulle huomautellaan siitä. Mulla nousee yskästäessä aina sellainen pieni limapallo suuhun. On sellasta tiukkaa ja aina pyöreä rään värinen pallo. Köhäsen siis monta kertaa päivässä ja niitä limoja tulee kans monta kertaa päivässä[/QUOTE]

googlen kuvahakuun sana tonsil stones niin löytyy kuvia propuista.

Ja aloittajalle, jos sulla on kuiva suu niin kannattaa hoitaa sitä vaivaa pois ja ehkä mainita lääkärille tai hammaslääkärille. Noi suuvedet voi vaan pahentaa sitä. Käytätkö ksylitolituotteita? Ja muistatko juoda tarpeeksi.

Itse en huomaa pahaa hajua muuta kuin aamuisin, mutta lapsi on sanonut aamuisin kun hampaat on pesty et mun hengitys haisee. Käytän myös ksylitolipurkkaa. Juon aika paljon teetä päivittäin, ihan puhdasta vettä pitäis juoda enemmän. Öisin jos herään niin saatan käydä hörppäämässä vähän vettä koska suu tuntuu kuivalta ja haisee silloin pahalta.
Onneks mulla ei oo miestä, johan sekin ois lähtenyt lätkimään tälläsen hajuttimen luota :D tai ehkä se onkin syy miks ei oo miestä?

Yhteistyössä