Pahoinpitelin lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta ihmetyttää tämä avuttomuus että joko kielletään ja jos ei usko niin sitten voi ruumiillisesti kurittaa. Minä olisin ottanut käsistä kiinni ja varmistanut, että tapettia ei enää revitä. Se olisi mielestäni aikuismaista käytöstä. Kyllä se alkaa lastakin jurppimaan, kun äiti vaan pitää käsistä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
Mitä vit**a on tasapainoinen kuritus??

Ei mitään "sellaista", en vitsi edes lainausmerkeissä noita sanoja käyttää... Tasapainoinen kuritus on sitä, ettei kurittaminen johdu koskaan vanhemman hermojen menetyksestä. Siitähän ne pahoinpitelyt johtuvat enimmäkseen. Kyllä järjellä ja itsetunnolla varustettu vanhempi tietää, mikä rangaistus ja kuritus on sopivaa missäkin tilanteessa. Sitä paitsi, nyt näyttäisi siltä, että sana KURI on käsitetty täällä joidenkin mielessä sanaksi LYÖMINEN. Ei se ole sama.

Niin, sillä tasapainoisella kurituksella on aina myönteiset seuraukset. Nyt tai myöhemmin elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihaa4:
Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta ihmetyttää tämä avuttomuus että joko kielletään ja jos ei usko niin sitten voi ruumiillisesti kurittaa. Minä olisin ottanut käsistä kiinni ja varmistanut, että tapettia ei enää revitä. Se olisi mielestäni aikuismaista käytöstä. Kyllä se alkaa lastakin jurppimaan, kun äiti vaan pitää käsistä kiinni.

Onhan toikin jo "ruumiillista"!!!

Tiedän vaan, kokemuksesta, on pahoinpitelyä jossa ei sormellakaan kosketa lapseen. Pahimmanlaatuista lapsen halveksuntaa ja vähättelyä, ihmisarvon latistamista. Eikä koskaan mitkään lastensuojelut saisi kiinni.

Kyllä lapsenkin oikeustaju paljon mieluimmin ottaisi vastaan suoran, vaikka ruumiillisenkin kurituksen, silloin kun ja jos siihen on aihetta.

Oikeudenmukaisesti saatu läpsäytys pyllylle on hemmottelua lapsen mieltä ja sisintä aiheetta "piiskaavan" julmuroinnin rinnalla.

Ja niinkuin totesin, lastensuojelu on täysin hampaaton tälläisen pahoinpitelyn edessä. Ei sitä pysty mikään taho edes osoittamaan todeksi, sitä tekevä aikuinen kun on niin etevä, oikein malli-ihana- ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan välihuomautus:
Jos 2v saa revittyä tapettia, niin olisiko aika vaihtaa tapetti..? Tai meillä ainakin on tapetit niin hyvin laitettu ettei niitä lapset revi vaikka tahtoisivatkin. Kai se nyt houkuttaa aikuistakin jos kulma on ihanasti tyrkyllä ;)

Muuten vastauksia lukiessa tulee mieleen että vanhemmuus taitaa nykyään olla "vähän" hukassa. Voi olla tiukka ja pitää kuria myös ilman väkivaltaa tai edes sitä "rakastavaa nippausta" (mitä ikinä merkitseekään).

Juuri näin!!! :wave:

Meillä ei kyllä 2-vuotiaan pillin mukaan aleta tanssimaan ja vaihdeta yhteen huoneeseen tapetteja. Tapetit on tosiaan jo monta vuotta seinässä olleet, mutta ihan ok kuntoiset. 2 vuotiaalla on sen verran pienet sormet ja kynnet, että kylläpä vaan sai revittyä... Uskomattomia kyllä nämä jotkut neuvot, pitäis alkaa huonekaluja siirtelemään ja huonetta uudestaan tapetoimaan, silloinhan lapselle on tavallaan annettu oikeus käyttäytyä huonosti ja vanhemmat pistää lapsen tahdon etusijalle ja tasoittavat tietä... Onko toi sit sitä curling-vanhemmuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meillä ei kyllä 2-vuotiaan pillin mukaan aleta tanssimaan ja vaihdeta yhteen huoneeseen tapetteja. Tapetit on tosiaan jo monta vuotta seinässä olleet, mutta ihan ok kuntoiset. 2 vuotiaalla on sen verran pienet sormet ja kynnet, että kylläpä vaan sai revittyä... Uskomattomia kyllä nämä jotkut neuvot, pitäis alkaa huonekaluja siirtelemään ja huonetta uudestaan tapetoimaan, silloinhan lapselle on tavallaan annettu oikeus käyttäytyä huonosti ja vanhemmat pistää lapsen tahdon etusijalle ja tasoittavat tietä... Onko toi sit sitä curling-vanhemmuutta?

Eihän se 2-vuotiaan pillin mukaan tanssimista ole jos pitää kodistaan huolta :) Se oli siis välihuomautus, ei mikään ratkaisu tilanteeseen. Mielestäni tapetit ovat aika huonossa kunnossa jos niitä saa revittyä seinistä irti.. Tiedän ettei kaikki remontoi/ajattele kotiaan niin paljon, kunhan huomautin ;)

Eihän se 2-vuotiaan pillin mukaan tanssimista ole jos pitää kodistaan huolta :) Se oli siis välihuomautus, ei mikään ratkaisu tilanteeseen. Mielestäni tapetit ovat aika huonossa kunnossa jos niitä saa revittyä seinistä irti.. Tiedän ettei kaikki remontoi/ajattele kotiaan niin paljon, kunhan huomautin ;)

Ei ole varaa alkaa muutaman viikon välein tapetoimaan huoneita jotta pikku kullannuput saa sit repiä ne seinistä. Mut tehkää te kuten tahdotte... tai siis kuten lapsenne tahtoo :)

Ei ole varaa alkaa muutaman viikon välein tapetoimaan huoneita jotta pikku kullannuput saa sit repiä ne seinistä. Mut tehkää te kuten tahdotte... tai siis kuten lapsenne tahtoo :)

:D No me osataan laittaa tapetti niin hyvin, ettei se irtoa ihan muutamassa viikossa, tai edes vuodessa. Meni vähän huti, meillä on joidenkin mielestä tiukkakin kuri, vaikkei väkivaltaa harrasteta.. :)

kyllähä lapsi pittää saada rangaistus siitä mitä tekee mietikä ku sit ku rakastamme liika ja annamme kaikken periksi ja yrittäämme olla maailman ihania äitiä ja isiä lapsille... niin siinä voipi sattua ett kasvaaki semmoset ketkä tekee kaikken mitä lystä.. ku vanhemmat ei osaanu opettaa pienestä sitä ett omista tekoista pittää Aina vastata.. ja lapsen persoona perustu ensimmäisten 5 v aikana...tän aikan pittää kasvata ihmistä kuka tiedäis ett jos teke jotain paha niin siitä seuraa jotain epämukava...mistä lapsi ei varmasti tykkäis ja ensi kerralla mietis tarkaan ennen ku menee tekemää jtn paha. ei tarvi päättä lapsille aina silittää ku hän teki ilkeyksiä... onkse vuosi tai vanhempi uskokaa kyll ne ymmärtä paljon enemmän ku ne näyttää...paljon viisampia noi pikkuset joskus on ku me aikuset..xD ja hyvä vanhemmat on ne ketkä ei tee sen ett lapsen silmissä näyttääis kivalta vaan ne ketkä pystyvät kasvattaa persoonan mikä pärjä myöhemmin meidän kovassa maailmassa... ku eihä me aina voidaan olla meidän lapsien lähellä... rakkaus on hyvä mutt välill rakkauden pittää hillittää ett hän ei tekis meidän lapsille haitan. ja pittäähä se opettella lasta mitä on rakkaus.. inhottava katsoa ku jotkut vanhemmat tavallaan yrittävät osta sitä... siivo huone saat 5euro.... käy kaupassa saat viell jtn.... muuten lapset ei myöhemmin ees tajua tehdä jtn muuten vaan... kova töitä kasvata.. eikäole minkälaista lista mikä on oikein ja väärin... joissaki tilaantessa uskokaa se piiskan jälkeen murhajasta ei tullut murhaja... ja rakkaudesta lapsi mikä sai kaikken mitä halusi tuli juoppo ja narkari... aina pittää pitäämään jonkilainen rajan kaikkessa...pittää tehdä niin ett lapsille ei tulis traumoja ei saa olla liian ankara.. eikä päin vastoin saa olla.. tasapainoa kaikkessa niin hyvä tule.. rakkautta kaikkille.. ja terveyttä... ja muistaka hymyillä enemmän muille muuten vaan.. ja lapset tuovat enemmän iloa ku ottavat meistä mallin:)

joka sanoo, että 2vee on syytä nukuttaa unilleen. Se voi tapahtua silittelemällä vieressä tai lukemalla satua tai istumalla esim. huoneen nurkassa. Näin tehdään esim. päiväkodeissa ja lapsiaan rakastavissa kodeissa. Ne jotka kiireesti kiiruhtaa jauhamaan kakia vauvalle voivat syyttää itseään jos tapetti menee.. Uskomattomia akkoja!

Alkuperäinen kirjoittaja no johan:
joka sanoo, että 2vee on syytä nukuttaa unilleen. Se voi tapahtua silittelemällä vieressä tai lukemalla satua tai istumalla esim. huoneen nurkassa. Näin tehdään esim. päiväkodeissa ja lapsiaan rakastavissa kodeissa. Ne jotka kiireesti kiiruhtaa jauhamaan kakia vauvalle voivat syyttää itseään jos tapetti menee.. Uskomattomia akkoja!

Meillä esim. luetaan iltasatu jonka jälkeen sanotaan hyvän yön lorut ja sitten mennään lasten huoneesta pois ja sammutetaan valot. Sinne nukahtavat.
Yhdessä vaiheessa nukutin niin ett olin siinä vieressä kunnes nuorempi nukahti, mutta kun se nukahtaminen vain venyi ja venyi niin pistin sille lopun. Ei sitä oikeasti viitsi olla siinä vieressä tuntitolkulla (ja tiedän että moni on), ihan oikeasti joidenkin lasten nukahtamista häiritsee se että ollaan siinä vieressä.

Tosta tapetin repimisestä. Itselläni ei ole lapsia, mutta eksyin näille sivuille, koska olen ollut itsetuhoinen koko ikäni. Muistan kun revin tapettia pienenä aina ennen nukkumaanmenoa. En muista tuliko sanomista, mutta se repiminen jotenkin auttoi nukahtamaan ja helpotti ahdistunutta oloa. Minulla kesti todella kauan ennen kuin opin nukkumaan yksin ja olen aina ollut koko ikäni masentunut ja en ole normaalilla tavalla kyennyt itsenäistymään, tunnen syyllisyyttä silloinkin kun syy ei ole minun. Se repiminen jatkuu edelleen, tosin kohdistuu minuun itseeni. Aviomies on huolissaan asiasta ja käyn terapiassa. Revin itseäni aina kun olen pettynyt, ahdistunut, vihainen tai surullinen. Sillä tavoin voin purkaa oloni loukkaamatta muita. Mutta se ei ole normaalia. Vanhempien kannattaa katsoa peiliin. Kannattaa selvittää mitä lapsen toiminnan takana on. Pelkkä kieltäminen ei riitä. Muistan kuinka minua syyllistettiin aina kun suutuin ja petyin ja kiukuttelin. Kukaan ei kysynyt mikä sen aiheutti. Minun olisi pitänyt unohtaa se ja olla ok. Katsokaas, ihminen voidaan jo lapsesta saakka vieroittaa omista tunteistaan. Tunteiden takana on aina tarpeita. Me haluamme tulla kuulluksi, nähdyksi, arvostetuiksi. Minä en ole koskaan ymmärtänyt/halunnut ymmärtää itseäni. Olen ajanut itseni lähes itsemurhaan. Tiedän, että jos ihminen ei kestä itseään, hänellä on tiedossa todella kurja elämä! Haluan todella parantua tästä! Ehkä olen jäävi koska mulla ei ole lapsia ja en tiedä mitä se todellinen arki lapsen kanssa on ja voitte ajatella että mitä tulet tänne neuvomaan, mutta tämä on oma tarinani. Juuri itsetuntoni rikkinäisyyden takia olen päättänyt olla hankkimatta lapsia, etten siirtäisi ongelmiani eteen päin. Kaikki riippuu tosiaan siitä, saanko itseni terapiassa siihen kuntoon, että kykenen ottamaan vastuuta pienestä ihmisestä. Me emme ole täydellisiä ja kaikki tekevät virheitä. Tärkeintä on se, että pystyy elämään niin, että on rehellinen itselleen ja muille. Silloin kaikki on helpompaa. En pysty siihen vielä niin hyvin kuin haluaisin, mutta ehkä jonain päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja no johan:

Jaa että meidän perheessä ei rakasteta lapsia kun jätämme satujen ja rukousten jälkeen itse nukahtamaan sänkyihinsä?! Voi huh huh.

Esikoisen ollessa 1-2v jäimme sellaiseen kierteeseen tälläisen silittämällä-unille-tekniikan takia, että nukuttamiseen meni monta tuntia, sekä päivä-, että yöunille! Lapsi vain nautti siitä kun sai huomiota, eikä meinannutkaan nukkua. Onneksi tajusimme muuttaa systeemiä.