paino nousee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie70

Vieras
mulla on olleet viime aikoina kuukautiset ihan säännölliset ja viime kuukausina ihan "normaalin" runsaat. olivat n puoli vuotta sitten ihan kamalan runsaat.
nyt kuitenkin paino nousee ihan hallitsemattomasti. viikossa jo +3kg, ennenkin mun paino on heilahdellut kilon, mutta nyt vain nousee. jo puolisen vuotta se on koko ajan noussut, rinnat on huomattavasti kasvaneet, nyt myös maha. siis ihan hormonaalista painonnousua.
pms oireitakin on enemmän kuin aiemmin, ennen vain satunnaista, nyt erityisesti päänsärkyä vuodon alussa ja lopussa. nyt viimeiset kuukautisetkin oli todella kivuliaat, varsinkin vasenta munasarjaa jomotti kamalasti.
gynekologi tarkisti kaiken olevan kunnossa 3vk sitten, mutta minusta tämä on kamalaa.
mulla on 3v lapsi ja olen 36v.

Olisiko kyseessa PCOS eli munasarjojen monirakkulaoireyhtyma.Se tarkoittaa hormonaalista hairiota, joka laittaa munasarjat tuottamaan liikaa munasoluja, jotka sitten muodostuvat kivuliaiksi kystoiksi. Oireisiin kuuluu esim. lihominen (juuri omenalihavuus eli vatsan kohdalta lihominen), runsaat/epasaannolliset kuukautiset ja pahentuneet pms-oireet.

kilpirauhasarvot on tarkastettu kesäkuussa.
gynekologin luulisi PCOS:n maininneen, oli nimittäin puhetta oireista, joskin esim painonnousu on vasta viime viikkojen ongelma...
kiitos vihjeistä kuitenkin!

Tuskin mitään sairaalloista. Nestettä voi sitoutua joskus nelisen kiloakin viikossa, ainakin itselläni. Syöpä jotain suolatonta viikko, niin näet kuinka käy. Minulla auttaa Nuttrilett-kuuri.

Yhteistyössä