Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu:
Outoa, kun jotkut sanovat, ettei ole tullut yhtään lisäkiloja, vaikka ovat jo raskauden loppupäässä. Luulisi kuitenkin vauvan, lapsiveden, istukan, lissäntyneen verimäärän yms. painavan jonkin verran??? Laihduttaminen kun on raskausaikana kiellettyä, niin kyllä painon pitäisi alkaa jossain vaiheessa nousta, jos kaikki on OK.
Kyllä juuri noista mainitsemistasi asioista vähintään sellainen 5 kg painoa tulee. Itselläni on paino pudonnut raskausaikana, kuten kerroinkin (nyt rv 27+4), mutta laihduttanut en ole. Enkä usko, että mitään kuoniakaan on kauheasti rasvakudoksesta vapautunut, kun paino on pudonnut kuitenkin rauhalliseen n. 1kg/kuussa tahtiin. Ehkä vauva pistää vähän tarkemmin ajattelemaan ruuan terveellisyyttä ja monipuolisuutta.
Eipä tuo painon putoaminen ja järkevä syöminenkään kaikelta säästä. Raskausdiabetesdiagnoosi tuli viikko sitten. Eli diabetesgeenit (aikuistyypin diabetes isällä, mumolla, kahdella sedällä...) ja ylipaino ennen odotusta veivät voiton ) = Vähän kyllä hirvittää se, että vauva nyt kasvaa kovin isoksi.
Olen yhtä mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa siitä, että jos ei ihan hirmuisia turvotuksia ole, niin reilusti yli 20 kg:n painonnousua odotusaikana ei voi ihan vauvalla ja raskaudella selittää... Mutta alkuperäisen kysymys koskikin kai lähinnä sitä, miten asiaan neuvolassa pitäisi suhtautua. Mun mielestä se naputtaminen ei mitään auta, saa päinvastoin aikaan vastareaktioita tyyliin "mähän syön just mitä tykkään". Ja jokainen varmasti ilman naputuksiakin itse tietää, onko tullut ylenmäärin herkuteltua vai onko paino noussut enemmän tai vähemmän selittämättä. Ei paino silti saa mikään tabu olla, vaan itse ainakin olen valmis asiallisesti keskustelemaan painoasioista siinä, missä mistä muusta tahansa vauvaan ja odotukseen liittyvästä. Ja onhan th:n velvollisuuskin kertoa, miksi painonkehitystä seurataan ja mitä merkitystä sillä voi olla vauvan terveydelle, synnytykselle, odotukselle, raskausdiabetesriskille jne.
Mua aina vähän tökkää nuo kommentit tyyliin "mitä se satakiloinen neuvolantäti tulee mulle painosta naputtamaan". Ei ne neuvolantäditkään mitään yli-ihmisiä ole, eikä niiden työsopimuksessa velvoiteta noudattamaan kaikkia ohjeita, joita antavat (; (vrt. painonvartijaohjaajat kuulemma voivat saada potkut tai palkanalennuksen, jos lihovat...) Silti he voivat olla ihan asiantuntevia antamaan ohjeita. Pitäisikö olla niin, että vain normaalipainoiset neuvolantädit saavat puhua painonhallinnasta?