painosta naputtaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tellus79:
Olen 164 cm pitkä ja painan 73,2 kg.

Heh, mulla oli tismalleen samat mitat synnärillä (pituus ja paino), mullahan tuli lisäpainoa raskauden aikana 24kg, kaikki ylimääräiset kilot lähtivät imetyksen myötä.

Outoa, kun jotkut sanovat, ettei ole tullut yhtään lisäkiloja, vaikka ovat jo raskauden loppupäässä. Luulisi kuitenkin vauvan, lapsiveden, istukan, lissäntyneen verimäärän yms. painavan jonkin verran??? Laihduttaminen kun on raskausaikana kiellettyä, niin kyllä painon pitäisi alkaa jossain vaiheessa nousta, jos kaikki on OK.

Taitaa olla neuvolatätien ohjenuorana olla vähemmän parempi. Minulla raskauden aikana paino ei noussut ollenkaan, vaan synnyttäessä olin -2kg eli painoin 48kg (pituutta 168cm) eikä siihen puututtu millään lailla. Lähinnä ihailtiin kuinka hyvässä kunnossa olin ja todettiin että olin esimerkillinen tapaus. Vähän miestäni ja minua kyllä hymyilytti... Raskauden aikana jatkoin liikkumista samaan tapaan kuin ennenkin enkä muuttanut ruokailua lainkaan.
Nyt jälkeenpäin olen joutunut jopa syynäämään ettei vaa'an lukemat mene liian alas, kun paino tuppaa vaan putoavan.

Tärkeintä mielestäni onkin että itse tuntee olonsa hyväksi ja pikkuinen tulee tähän maailmaan terveenä - neuvolatätien jurotukset voi jättää omaan arvoonsa, varsinkin jos valtavasta ylipainosta ei ole kyse.

Itselleni tuli painoa n. 27kg. Vauva painoi n.4kg ja lapsivettä oli valtavasti. Nyt vauva on 3kk vanha ja pudotettavaa olisi vielä 7kg. Täysimetän.
Kyllähän terkkari painostani sanoi, mutta en välittänyt.

Odotusaikana painon on ihan hyvä nousta sen verran mitä vauva, istukka, ylimääräinen veri jne painavat. Laihduttamista ei suositella siksi että "sulavasta" rasvasta irtoaa kehoon kuona-aineita, jotka eivät ole hyväksi lapselle. Laihtumista siis tapahtuu myös silloin kun paino ei nouse vaikka maha kasvaa. =)

Omasta kokemuksesta neuvoisin rajoittamaan painonnousua ennen loppuraskautta, sillä viimeisillä viikoilla moni odottaja kerää hirveästi nestettä, mikä turvottaa ja tekee olon tukalaksi. Se kyllä yleensä häviää heti raskauden jälkeen, mutta viimeiset viikot ovat tuskaa jos ylipainoa on muutenkin.

terveisin toista lastaan odottava, liian nopeasti paisuva ylipainoinen odottaja (rv 25)

Olen reilusri ylipainoinen ja minulla on raskausiikkoja tällä hetkellä 33+3 ja paino on -2kg lähtöpainosta. En ole todellakaan laihduttanut odotusaikana vaan syönyt terveellisesti (karkit, limsat ym. ei ole vaan maistuneet) ja paino on laskenut. Th, neuvolalääkäri ja äitipolin lääkäri on kaikki sanoneet, että jatka samaan malliin. Ei sitä painoa tarvi todellakaan tulla yhtään, jos kerran elopainoa on jo riittävästi :)
Vauvalla on kaikki hyvin ja se kasvaa ja kehittyy aivan normaaleissa "lukemissa". Tämä on kolmas raskauteni, ensimmäisessä raskaudessa tuli 8kg ja toisessa 5kg, ja kaikki on jäänyt sairaalaan :)
Onnellista odotusta kaikille painoon katsomatta!

Ei sellaisille, joilla sitä massaa on jo vähän ennestään ole hyvä tulla raskauden aikana yhtään lisää. Eikä minusta muutenkaan kuulosta normaalilta, että painoa tulee 20-30kg 10 kuukaudessa, vaikka olisi ollut kuinka hoikka tahansa. Sitä rankempi koettelemus raskaus ja synnytys on elimistölle, mitä enemmän paino vielä sahaa edestakaisin. Ja onhan toki toipuminen nopeampaa, kun ei tarvitse kilojen kanssa kamppailla. 5-15kg on tietääkseni normaalia. Ei järkyttävä mässäily ole tervettä edes raskausaikana.. Toisilla tosin paino koostuu pääasiassa nesteestä, jolloin kilot yllensä jäävät laitokselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu:
Outoa, kun jotkut sanovat, ettei ole tullut yhtään lisäkiloja, vaikka ovat jo raskauden loppupäässä. Luulisi kuitenkin vauvan, lapsiveden, istukan, lissäntyneen verimäärän yms. painavan jonkin verran??? Laihduttaminen kun on raskausaikana kiellettyä, niin kyllä painon pitäisi alkaa jossain vaiheessa nousta, jos kaikki on OK.

Kyllä juuri noista mainitsemistasi asioista vähintään sellainen 5 kg painoa tulee. Itselläni on paino pudonnut raskausaikana, kuten kerroinkin (nyt rv 27+4), mutta laihduttanut en ole. Enkä usko, että mitään kuoniakaan on kauheasti rasvakudoksesta vapautunut, kun paino on pudonnut kuitenkin rauhalliseen n. 1kg/kuussa tahtiin. Ehkä vauva pistää vähän tarkemmin ajattelemaan ruuan terveellisyyttä ja monipuolisuutta.

Eipä tuo painon putoaminen ja järkevä syöminenkään kaikelta säästä. Raskausdiabetesdiagnoosi tuli viikko sitten. Eli diabetesgeenit (aikuistyypin diabetes isällä, mumolla, kahdella sedällä...) ja ylipaino ennen odotusta veivät voiton ) = Vähän kyllä hirvittää se, että vauva nyt kasvaa kovin isoksi.

Olen yhtä mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa siitä, että jos ei ihan hirmuisia turvotuksia ole, niin reilusti yli 20 kg:n painonnousua odotusaikana ei voi ihan vauvalla ja raskaudella selittää... Mutta alkuperäisen kysymys koskikin kai lähinnä sitä, miten asiaan neuvolassa pitäisi suhtautua. Mun mielestä se naputtaminen ei mitään auta, saa päinvastoin aikaan vastareaktioita tyyliin "mähän syön just mitä tykkään". Ja jokainen varmasti ilman naputuksiakin itse tietää, onko tullut ylenmäärin herkuteltua vai onko paino noussut enemmän tai vähemmän selittämättä. Ei paino silti saa mikään tabu olla, vaan itse ainakin olen valmis asiallisesti keskustelemaan painoasioista siinä, missä mistä muusta tahansa vauvaan ja odotukseen liittyvästä. Ja onhan th:n velvollisuuskin kertoa, miksi painonkehitystä seurataan ja mitä merkitystä sillä voi olla vauvan terveydelle, synnytykselle, odotukselle, raskausdiabetesriskille jne.

Mua aina vähän tökkää nuo kommentit tyyliin "mitä se satakiloinen neuvolantäti tulee mulle painosta naputtamaan". Ei ne neuvolantäditkään mitään yli-ihmisiä ole, eikä niiden työsopimuksessa velvoiteta noudattamaan kaikkia ohjeita, joita antavat (; (vrt. painonvartijaohjaajat kuulemma voivat saada potkut tai palkanalennuksen, jos lihovat...) Silti he voivat olla ihan asiantuntevia antamaan ohjeita. Pitäisikö olla niin, että vain normaalipainoiset neuvolantädit saavat puhua painonhallinnasta?

Alkuperäinen kirjoittaja twinkle:
Minulla painoindeksi raskauden alussa vähän alle 27 ja viime viikolla ekassa neuvolassa sanoivat jo, ettei paino saisi mielellään nousta yli 5kiloa raskauden aikana. Ja suosittelivat ravitsemusterapeuttia jne.

No just joo, ihan älytöntä, kyllä tuolla BMI:llä ollaan vielä aikas normaaleja, eli paino voi nousta sen 10-12 kg ilman mitään terkkarin paskahalvauksia. Toki terveellisesti syöden, ei mussuttamalla.b

Yhteistyössä