Päivähoidon aloitus ja "tutustuminen"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abloom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä vielä, sama edessä. Toivottavasti minun ei siellä montaa päivää tarvitse isojen lasten kanssa kököttää. Ei todellakaan kiinnosta.

Onneksi täällä ei sentään ollut kotikäyntiä kuten kaverilla oli kun lapsensa samassa kaupungissa laittoi päiväkotiin. :o

Meillä 1 v 2kk kun aloittaa, mietin että olisko se järkevää mennä parina päivänä ihan päiväkodin rytmin mukaan siellä paikan päällä, ottaa päikkärit jne kans siellä ja sit parina seuraavana jättää tunniksi-kahdeksi sinne omin päin...

Meillä on käytössä 2-3 viikon pehmeät laskut päivähoidon alkuun. Ensimmäisnä päivinä käy lapsi ja vanhempi lyhyellä tutustumisella, omahoitaja esittelee päiväkotia ja toimintaa ja voidaan esitellä kysymyksiä puolin ja toisin. Sitten lapsi alkaa olemaan mukana ryhmän toiminnassa, päivät pitenevät ja vanhempi alkaa jäädä taka-alalle. Tutustumisjakson lopussa lapsi on normaalin 6h hoitopäivän päiväkodissa, vanhempi vie sinne aamulla ja hyvästelee palaten iltapäivästä hakemaan kotiin.

Itselleni positiivinen kokemus 2 viikon tutustumisjaksosta, 3 viikkoa oli meidän lapsille liian pitkä aika. Suomalaisäideille ja pk-henkilökunnalle nämä 2 viikon tutustumisjaksot kuulostavat järjettömiltä, ihan yhtälailla kuin ruotsalaisäideille ja paikalliselle pk-henkilökunnalle nuo suomessa käytössä olevat kertatutustuminen äidin kanssa ja sitten 8h hoitopäivä yksin.

muoks. ja täkäläisen tavan mukaan päivähoito aloitetaan yleensä lapsen ollessa 1-1,5v.

Päiväkodit yleensä suosittavat kahden viikon tutustumisjaksoa, jollin siis lapsi on aina osan päivästä vanhempansa kanssa päiväkodin toiminnassa mukana. Ennen hoitosopimuksen alkua et voi jättää lasta yksin päiväkotiin. Omat lapset ovat aloittaneet päiväkodissa 10kk ikäisinä ja kaksi viikkoa tutustumiseen oli ihan turhan pitkä aika.

Ensin menette yhdessä tutustumaan ja leikkimään sinne, vaikka ulkoiluaikaan. Henkilökunnalta voi kysyä, miten heidän mielestään kannattaa toimia. Parin päivän päästä lapsi voi jäädä hetkeksi yksin, seuraavan päivänä jo syömään jne. Riippuu ihan lapsesta kuinka paljon harjoittelua tarvitsee. Kokonaista päivää ei vanhemman tarvitse olla mukana.

Me alotettiin aika hyvissa ajoin tutustuminen. Mentiin käymään kun pk:lle sopi ja itse istuin ns. syrjässä, hoitajat otti kontaktia lapsiin, komensi yms. Muutaman kerran käytiin näin, välillä oltiin pihalla ja välillä sisällä. Sitten pari kertaa jäivät aamulla pariksi tunniksi hoitoon, söivät yms. siellä. hain päiväuniksi kotiin. Päiväunet nukkuivat sitten ekaa kertaa kun hoitoon menivät. Ei ollu ongelmia meillä hoitoon jäämisessä.

Ehkä viikko pari on varattuna tutustumiseen. Esikoisen kanssa teimme niin että ensin kävimme yhdessä katsomassa sisä- ja ulkotilat, sitten hän sai jäädä ulos aamu-ulkoilulle leikkimään, minä odottelin pihalla. Seuraavana päivänä meni yksin ulkoilemaan, sitten vietiinkin jo aamupiiriin jne. Pidennettiin aikaa hiljalleen. Mutta hän olikin jo 5v.

Kuopuksen (hiukan alle 2v) kanssa käyn varmaankin useampana päivänä yhdessä hänen kanssaan, ja saa ainakin viikon olla lyhyempiä päiviä sitten kun jätän hänet yksin hoitoon.

Kannattaa kysyä myös pk:sta mikä siellä on ollut tapana.

Me ehtiin niin että ensin käytiin viikonloppuna leikkimässä pk:n pihalla omin nokkinemme, ja kotona siirryttiiin pikkuhiljaa pk:n päivärytmiin. Noin viikkoa ennen hoitoa käytiin ensin ihan vaan nopeesti käymässä, katseltiin vähän paikkoja jne. Sitten oltiin niin että poika, silloin 1 v 3 kk, leikki siellä muitten mukana vähän aikaa. Vielä ennen hoitoa jätin pojan sinne pariksi tunniksi yksin, ja kävin itse asioilla.

Meillä ei kyllä ollut mitään ongelmaa alotuksessa, unet ei menneet sekaisin tai muutenkaan mitä odotin. Paljon enemmän mut yllätti se, miten rankkaa pojan pk:n aloitus oli MULLE. Itku meinasi itselläkin tulla kun ensimmäisenä aamuna jätin sinne.

meillä tyttö aloitti hoidon 13kk vanhana ja itse kävin tutustumassa lapsen kanssa viikon ajan. ensin olin parina päivänä siellä itsekkin mukana ja sen jälkeen aloin jättää ensin vaan ulos leikkimään aamupäivästä ja sitten jo koko aamupäiväksi ja hyvin alkoi päivähoito hällä, ei ole kertaakaan itkenyt sinne vietäessä:) ja nyt kun jäimme taas kotiin hoitamaan yhdessä pikkusisarusta niin vähän alta kolmevuotias oli surkeana kun joutui jäämään pois hoidosta:( kerhon alkua odotellessa:)

itse olen ammatiltani lastenhoitaja ja suosittelen tutustumista hoitopaikkaan ja kunnollisen aloituskeskustelun pitämistä. on lapselle kauhea shokki mennä hoitoon ja kunnollinen tutustuminen hoitopaikkaan ja sen henkilökuntaan on tarpeen:)

tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja onnijuuli:
itse olen ammatiltani lastenhoitaja ja suosittelen tutustumista hoitopaikkaan ja kunnollisen aloituskeskustelun pitämistä. on lapselle kauhea shokki mennä hoitoon ja kunnollinen tutustuminen hoitopaikkaan ja sen henkilökuntaan on tarpeen:)

Tarkentaisitko tätä?
:D

^Meillä toi tarkotti että saatiin kotona täytettäviä lappuja kotiin. sitte mentiin miehen kanssa pk:in käymään (ilman lasta!) ja juteltiin hoitajan kanssa. Käytiin läpi kaikki mitä nyt voi kuvitella että lapsesta pitää tietää. iten nukkuu, miten syö, tarviiko unileluja, käykö potalla, juoko tavallisesta mukista jnejnejne. Myös miten vanhemmat suhtautuu hoidon alkuun, onko jotain tiettyjä kasvatusperiaatteita joita haluaa noudatettavan, kuka on varahakija. Käytiin myös pk:n säännöt läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja oisku harmaana:
^Meillä toi tarkotti että saatiin kotona täytettäviä lappuja kotiin. sitte mentiin miehen kanssa pk:in käymään (ilman lasta!) ja juteltiin hoitajan kanssa. Käytiin läpi kaikki mitä nyt voi kuvitella että lapsesta pitää tietää. iten nukkuu, miten syö, tarviiko unileluja, käykö potalla, juoko tavallisesta mukista jnejnejne. Myös miten vanhemmat suhtautuu hoidon alkuun, onko jotain tiettyjä kasvatusperiaatteita joita haluaa noudatettavan, kuka on varahakija. Käytiin myös pk:n säännöt läpi.

Kannattaa muuten tehdä itselleen muistilista mitä kaikkea haluaa tietää. Minä ainakin unohdan muuten puolet. Meillä hoitajat (niin mukavia kuin ovatkin) kertoivat aika epämääräisesti kaikista käytännöistä, olen todella monesta asiasta kysynyt sitten kun hoito on jo alkanut.

Yhteistyössä