Päivähoidosta soitto etävanhemmalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normaali käytäntö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normaali käytäntö?

Vieras
Kysyisin sitä että onko ihan normaali rutiini käytäntö, että päivähoidosta soitetaan vanhempainilloista tms. sellaisista asioista etävanhemmalle? Meille kävi näin, että viime viikolla saatiin infolappu, että hoidossa vanhempainilta ja sinne piti kirjallisesti ilmoittaa kuinka monta vanhempaa perheestä osallistuu vanhempainiltaan. Palautin tarhaan lapun "1 vanhempi osallistuu" viime viikolla, vanhempainilta tällä viikolla. Olin viime viikolla heti vanhempainiltalapun saatuani yhteydessä lapsen isään ja kysyin että onnistuuko hänen hoitaa lasta sen aikaa, jos menen vanhempainiltaan ja se oli ok hänelle. Heitin isälle myös ajatuksen että hän voi mennä sinne jos haluaa, mutta meidän molempien mielestä kuitenkin järkevämpi ratkaisu oli että minä menen, sillä olen lapsen lähivanhempi ja hoidan hoitoasiat.
Tänä aamuna päivähoidosta olikin soitettu lapsen isälle ja kyselty että "oletko tietoinen että lapsesi ryhmän vanhempainilta on huomenna?", no lapsen isä oli sanonut tienneensä asiasta ja kertonut että olimme sopinut että äiti osallistuu vanhempainiltaan. Isä ihmetteli tätä ja niin myös minä. Miksei ne voinut minulta kysyä että onko lapsen isä tietoinen vanhempainillasta? Olen lapsen yksinhuoltaja, lapsi isällään kerran kuukaudessa yhden viikonlopun ajan. Tarhaan lapsen vien aina minä ja myös haen, tosin 3poikkeusta tälle elo-lokakuu ajalle on sattunut, koska lapsi olikin viikonlopun sijasta isällään keskellä viikkoa 2 yötä, jolloin isä vei lapsen hoitoon kahtena päivänä ja haki yhtenä päivänä ja kerran aikaisemmin loppukesästä isä haki lapsen hoidosta kun minä jäin töihin tekemään tuplavuoroa.
Aikaisemmin eivät ole isälle soittaneet. Lapsi ollut samassa tarhassa 3vuotta, toki ryhmä välillä muuttunut mutta sama päiväkoti silti. Ihmetyttää ja kummastuttaa tämä niiden toiminta. Mielestäni se on minun tehtävä informoida moisista asioista isää.

Jos sulla on yksinhuoltajuus, niin on mielestäni äärettömän outoa, että sieltä soitellaan etävanhemmalle. Asian ei mitenkään pitäis kuulua muille kuin huoltajille. Toki on hienoa, että pystytte asioista puhumaan ja ne jakamaan. Jos teillä olis sen sijaan yhteishuoltajuus, niin pitäisin ihan normaalikäytäntönä.

Jos olet yksinhuoltaja, ei päiväkoti saa soitella isälle. Jos teillä olisi yhteishuoltajuus ja sinun kauttasi viesti ei kulkisi isälle niin silloin pk voi olla yhteydessä isään (tästäkin kyllä mainittaisiin äidille ensin). Olen itse päiväkodissa töissä ja tästä asiast juuri tänä syksynä keskusteltu. Kysypä lapsesi päiväkodissa asiasta.

Jos heidän paperins aovat ajantasalla eli tieto yksinhuoltajuudestais on heillä niin on hiukan outoa. Yhteishuoltajuudessa normaali käytäntö; varsinkin jos päiväkodilla on kokemuksiai riitaisista yhteishuoltajista.

Kyllä ne tiedot siellä hoitopaikassa pitäisi olla ajan tasalla, koska olemme jo eronneet silloin kun lapsi oli ensimmäisessä ryhmässä ja nyt on meneillään kolmas ryhmä. Ja kyllä ne minulle soittaa jos lapsi sairastuu kesken hoitopäivän, eivätkä isälle (Toki siellä tiedoissa on isänkin yhteydtiedot).
Tuntuu vaan itestä tosi typerältä, että soittavat isälle "selkäni" takana. Toki ymmärtäisin sen jos meillä olisi yhteishuoltajuus, silloin asia ok mutta kun on yksinhuoltajuus.
Tekisi mieli tosiaan asia ottaa esille päivähoidossa, koska itse koen että ovat tehneet "väärin".

Ja ei meillä lapsen isän kanssa mitkään kultaiset välit ole, mutta itse pyrin pitämään lapsen isän ajan tasalla lapsen asioista esim. ilmoitan sairastumiset, vanhempain illat tai muut tapahtumat. Eli lapsen asioista pidän isän ajan tasalla.

"Jos ne ajattelivat että te ette ehkä ole väleissä ja pitävät hyvänä että lapsen isäkin osallistuu...? "

Jos ne noin on ajatellut, niin mikseivät kysyneet asiasta minulta kun minut näkevät joka päivä ja kysyneet et ilmoitanko itse asiasta isälle vai ilmoittavatko he. Ei siinä sinänsä mitään pahaa, mutta ihmetyttää silti niiden toiminta. Tuskin sanallakaan sanovat minulle siitä että ovat tänään soittaneet lapsen isälle.

Kyllä minä tuosta jo vähän loukkaantuisin, sillä päiväkodista puututtiin asiaan mikä ei heille kuulu, nimittäin sinun ja exäsi yhteydenpitoon. Tuntuisi että minun ylitseni käveltäisiin kun kysymättä soitellaan lapsen isälle. Varmaankin sanoisin päiväkodissa että en hyväksynyt heidän toimintatapaansa.

No eihän siitä mitään haittaa sinänsä ollutkaan. Mutta lapsen isäkin melko ihmeissään kun olivat aamutuimaan soittaneet hänelle. Mut mielestäni tekivät väärin ja se kummastuttaa että miksi niin tekivät. Pikku asia, mutta silti väärin.

Olen juuri viime viikolla selvitellyt asiaa ihan sosiaaliasiamiehen ja juristin kanssa omalle kohdalle sattuneesta episodista ja vastaus on hyvinkin selkeä; jos sinulla on vahvistettu yksinhuoltajuus, etkä ole tiedonsaannista antanut suostumusta, päiväkodilla EI ole lupaa antaa lasta koskevia tietoja / soitella etälle lasta koskevissa asioissa.

Itselle kävi myös näin ja aion tehdä asiasta ihan periaatekysymyksen, koska sain koko episodissa, josta ei sen enempää täällä, osakseni muutenkin törkeää kohtelua...

Olen yksinhuoltaja, mutta nyt tämän vuoden alkupuolella olemme sopineet tapaamiset ym. virallisesti lastenvalvojan luona ja silloin sovimme että huolto uskotaan äidille ja samalla kerralla sovimme myös että lapsen isällä on oikeus saada tietoja eri viranomaisilta. Isä halusi tämän kohdan sen vuoksi, jos lapsi joutuu esim. lääkäriin silloin kun on isällään. Mutta asiasta ei mene erikseen mitään tietoa viranomaisille, että isällä oikeus lasta koskeviin tietoihin. Vaan isän tulee kuljettaa sopimusta mukana, jos haluaa tietoja saada. Ja tästä asiasta ei ole minun eikä lapsen isän puolelta mennyt tietoa tarhaan. Hoitosuunnitelma paperit kun on viimeksi syksyllä 2010 tarkastettu, ja silloin ei moista tiedon saantioikeutta ollut sovittu, ainoastaan vain siitä että lapsen saa erikseen sovitusti luovuttaa isälle.

Mitä jos huomauttaisit hoitopaikassa suoraan, että olen lapsen isän kanssa sen verran asiallisissa väleissä, että sovimme vanhempainilloista yms. lapsen hoitoon kuuluvista asioista, vaikka toki olenkin yksinhuoltaja.

Voi nyt vit** näitä eronneita. Eihän tossa nyt ollut yhtään mitään pahaa. Haloo, lapsen isä. Sitten ihmettelisin jos isä olisi lapselle vaarallinen ja tietojen antaminen olisi kielletty.

[QUOTE="Utu";24936325]Voi nyt vit** näitä eronneita. Eihän tossa nyt ollut yhtään mitään pahaa. Haloo, lapsen isä. Sitten ihmettelisin jos isä olisi lapselle vaarallinen ja tietojen antaminen olisi kielletty.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Siis ajatelkaa että mun eksä vei varttikeskustelluun (osallistumme niihin vuorotellen) uuden naisystävänsä vaikka mulla on yksinhuoltajuus..! Kuulin siitä hoitajalta.

Mutta täysjärkisiä ovat molemmat ja kiinostuneita lapsen hyvinvoinnista joten miksi olisin sitä vastaan?

[QUOTE="aloittaja";24936284]Olen yksinhuoltaja, mutta nyt tämän vuoden alkupuolella olemme sopineet tapaamiset ym. virallisesti lastenvalvojan luona ja silloin sovimme että huolto uskotaan äidille ja samalla kerralla sovimme myös että lapsen isällä on oikeus saada tietoja eri viranomaisilta. Isä halusi tämän kohdan sen vuoksi, jos lapsi joutuu esim. lääkäriin silloin kun on isällään. Mutta asiasta ei mene erikseen mitään tietoa viranomaisille, että isällä oikeus lasta koskeviin tietoihin. Vaan isän tulee kuljettaa sopimusta mukana, jos haluaa tietoja saada. Ja tästä asiasta ei ole minun eikä lapsen isän puolelta mennyt tietoa tarhaan. Hoitosuunnitelma paperit kun on viimeksi syksyllä 2010 tarkastettu, ja silloin ei moista tiedon saantioikeutta ollut sovittu, ainoastaan vain siitä että lapsen saa erikseen sovitusti luovuttaa isälle.[/QUOTE]

No asia varmaankin kuta kuinkin selvä? Isällä on siis oikeus saada tieoa, koska sellanen paperi on allekirjoitettu, joten voivat varmaan vedota siihen? Ja valitettavasti nuo päikkyrin ja sossun tätitkään ei ole sieltä kuuliaisemmasta päästä, mitä tulee vaitiolovelvollisuuteen... Eli ovat hyvinkin voineet juoruilla keskenään ja onkia tuon sopparin käsiinsä ja sen perusteella "uskalsivat" soittaa. Väärinhän se meidän ajatusten mukaan on päiväkodin puolelta olla se "aktiivinen osapuoli", mutta tuskin tekivät sen kummempaa "virkavirhettä", jos joltain lainoppineelta kysyttäs... : /

Joo, kuulostaa vainoharhaiselta, mutta itse olen montaa "rikettä" joutunut omalta ja ystävien kohdalta todistamaan oman päiväkotimme kohdalla.

Yhteistyössä