päivähoito vs kotihoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän, että jos äidin tulot ovat pienet niin taloudellinen kannustin mennä töihin ei ole suuren suuri. Et ilmeisesti erityisesti myöskään nauti työstäsi, ainakaan niin paljon että paluu töihin siitä syystä houkuttaisi? Mielestäni kyse on ennen kaikkea sinun omasta päätöksestäsi, johon toki mieskin saa sanansa sanoa. Mutta sinä lopulta asian päätät.

Sen sijaan mitään haittaa en usko päiväkodista olevan, päinvastoin:) Meillä ainakin molemmat vanhemmat jaksavat olla melko hyväntuulisina lapsen kanssa illat ja viikonloput kun se ei ole kummallekaan se ainut asia, mitä tehdään. Meillä on vilkas lapsi ja koen, että hän saa päiväkodissa enemmän kuin pelkästään kotona saisi.

Meillä on myös selkeä taloudellinen kannustin käydä töissä, etenkin miehellä mutta myös mulla. Jos olisin kotona niin mieltä jäisi uupumaan paljon rahaa.... lähemmäs pari tonnia/kk uskoisin.

[QUOTE="mmm";25099402]Mä ymmärrän sun miestäkin. Mitäs jos mies alkaisi tehdä 80% työaikaa ja sä 100% niin miehelläkin olisi mahdollisuus nähdä lapsia enemmän (kun sä oot kuitenkin ollut jo lasten kanssa pitkään kotona) ja teidän tulot ei tippuisi niin paljon jos miehellä parempi palkka. Kuitenkin molemmat osallistuisi perheen elatukseen.

Onko toinen auto ihan välttämätön?[/QUOTE]

Mulle sopisi sekin että mies tekisi 80% päivää ja itse 100% JOS on mentävä töihin jo ensi syksynä. Mutta epäilempä ettei se onnistu... Miehellä monesti iltapäiväpalavereita niin eipä siinä lähdetä hakemaan lapsia kotiin päiväunien jälkeen.. Ja aamusta on huonompi lyhentää kun se aika menisi kuitenkin nukkuessa, iltapäivästä saisi sentään touhuta yhdessä..Toisekseen silloin jäisi pk:n aamu-askarteluista/ohjatuista toiminnoista paitsi. klo 8-14 tai 15, eli 6-7h hoitopäivät ovat mielestäni jo aivan tarpeeksi ja siihen on pystyttävä jos menen töihin.

Toinen auto lähes välttämätön, pääsee nopeammin hakemaan lapsia kotiin kun ei tarvitse odotella julkisia. Riippuu tosin mistä sen paikan saisi, mutta luultavasti auto tarpeen.

Joo ja ei pystytä keskustelemaan ei, sepäs minuakin harmittaa... :/

Eilen hoksasin myös sen että jos menevät ensi syksynä hoitoon joutuvat kuitenkin vuoden päästä vaihtamaan hoitopaikkaa kun esikoinen menee eskariin. Haluan heidät nimittäin sisarusryhmään ja niissä ei ole eskaria. Jos taas menee vasta vanhempana hoitoon niin molemmat pääsee suoraan isojen ryhmään (ja on näinollen enemmän vaihtoehtoja mistä valita, sisarusryhmiä kun ei ole kuin 4 tässä lähellä ja missään niistä ei ole eskaria, kun taas tavallisia isojen ryhmiä joka päiväkodissa).. Mitenköhän se mahtaa vaikuttaa lapsiin vai vaikuttaako ollenkaan..?

[QUOTE="mamma";25076245]Niin siis tarkennan vielä, että siksi aloitin tämän keskustelun kun miehen kanssa riideltiin miten tehdään. Miehen mielestä töihin ja päiväkotiin on mentävä, piste. Itse en välttämättä haluaisi, ja tympii kun mies pitää pk:ta niin hyvänä paikkana... Itseasiassa tämä ei ole ollenkaan minun päätettävissä... :/ Tekisi mieli tuupata se mies sinne päiväkotiin isoon ryhmään kuukaudeksi ja katsoa miten stressantuneena tulee takaisin...! ;) Miten joku voi edes olla sitä mieltä että päiväkodista ei ole MITÄÄN haittaa?? Vai onko joku muu??[/QUOTE]

Jos tämä ei ole syyllistämistä niin mikä. Alussa sanoit kai ettet halua syyllistää..

Tuntuu, että olet jo päättänyt ettet halua mennä töihin syksyllä. Toisaalta syksyyn on lähes vuosi aikaa, joten se nyt pieneltä tuntuva lapsi ehtii kyllä hyvinkin reipastua.

En oikein ymmärrä että jos teillä ei ole nyt mitään mahdollisuutta (sun mukaan) tehdä niin että menet töihin, koska hoitomaksut + toinen auto syö sun palkan, niin miten teillä olennaisesti tilanne muuttuisi sitten vuoden päästä? Oletko sitten saamassa reilusti paremman palkatun työn vai mitä? Etenkin kun joudutte olemaan tossa jonkun aikaa ilman mitään rahaa sun puolelta, kun kh-tuki loppuu, joten tuskin hirveesti pystytte säästämäänkään? Vai onko niin, että nyt se kupus ei mitenkään voi tehdä edes sitä lyhyttä päivää, mutta vuoden päästä on valmis tekemään jo vaikka kuinka pitkää eli oot menossa sitten täysipäiväiseksi?

Mun lapsi meni pk:hon kun oli 2v 4kk ja voin sanoa että mitään haittaa ei ole ollut. pelkästään positiivista sanottavaa näin vuoden kokemuksella. On reipastunut paljon ja oppinut uusia asioita ja saanut paljon uusia kavereita.

Ja kun sanoit että ette pysty keskustelemaan ja mies ei jousta, niin mun mielestä teillä molemmilla on omat tosi vahvat vastakkaiset mielipiteet. Sä et ehdottomasti halua laittaa lapsia hoitoon ja mies taas haluaa. Voi olla tosi vaikeeta saada mitään kompromissia noista lähtökohdista. Ei ehkä sunkaan kannata aloittaa puhetta sillä asenteella, että päiväkodista on vaan haittaa ja nyt mies haluaa vahingoitta teidän lapsia. Ehkä mies on oikeesti kypsä olemaan se ainoa aikuinen joka tuo perheeseen rahaa.

[QUOTE="mmm";25102768]Ja kun sanoit että ette pysty keskustelemaan ja mies ei jousta, niin mun mielestä teillä molemmilla on omat tosi vahvat vastakkaiset mielipiteet. Sä et ehdottomasti halua laittaa lapsia hoitoon ja mies taas haluaa. Voi olla tosi vaikeeta saada mitään kompromissia noista lähtökohdista. Ei ehkä sunkaan kannata aloittaa puhetta sillä asenteella, että päiväkodista on vaan haittaa ja nyt mies haluaa vahingoitta teidän lapsia. Ehkä mies on oikeesti kypsä olemaan se ainoa aikuinen joka tuo perheeseen rahaa.[/QUOTE]

Niin ja miehelle perheen elatuksesta vastaaminen voi olla myös stressaavaa. Mun mielestä ap ei ole kovin kompromissinhaluisesti liikkeellä. Teillä on miehen kanssa kovin erilaiset mielipiteet asiasta, miten olisi joku ratkaisu näiden kahden äärilaidan välimaastosta? Menet töihin, kun nuorempi on 2,5 v? Ap suhtautuu miehen hyviin kokemuksiin päiväkodista myös kovin vähättelevästi. Mies on siellä päiväkodissa viihtynyt lapsena ja uskoo omien lastensakin viihtyvän. Henkilökohtaisesti en usko, että päiväkodista on haittaa 2-vuotiaalle, mutta tottakai riippuu lapsen luonteesta ym. miten hyvin viihtyy.

Niin ja miehelle perheen elatuksesta vastaaminen voi olla myös stressaavaa. Mun mielestä ap ei ole kovin kompromissinhaluisesti liikkeellä. Teillä on miehen kanssa kovin erilaiset mielipiteet asiasta, miten olisi joku ratkaisu näiden kahden äärilaidan välimaastosta? Menet töihin, kun nuorempi on 2,5 v? Ap suhtautuu miehen hyviin kokemuksiin päiväkodista myös kovin vähättelevästi. Mies on siellä päiväkodissa viihtynyt lapsena ja uskoo omien lastensakin viihtyvän. Henkilökohtaisesti en usko, että päiväkodista on haittaa 2-vuotiaalle, mutta tottakai riippuu lapsen luonteesta ym. miten hyvin viihtyy.

Eipä siinä ap:n kompromissit auta, kun ei mies edes suostu puhumaan asiasta.

Minä pistäisin kovan kovaa vastaan, sanoisin, että töihin en mene, that's it.

Tässä ihan tuore juttu miehelle luettavaksi;
Erja Rusanen: Alle kolmevuotiaiden paikka on äidin kanssa kotona | Uusimaa

Eipä siinä ap:n kompromissit auta, kun ei mies edes suostu puhumaan asiasta.

Minä pistäisin kovan kovaa vastaan, sanoisin, että töihin en mene, that's it.

Tässä ihan tuore juttu miehelle luettavaksi;
Erja Rusanen: Alle kolmevuotiaiden paikka on äidin kanssa kotona | Uusimaa

No siitäkin löytyy tutkimuksia, että sovussa olevat vanhemmat on lapselle parempi kuin riitely. Jos mies oikeasti on sitä mieltä että ap:n pitää mennä töihin niin eiköhän siihen ole joku syy. Tuskin ainoa syy on se, että lapsilla on niin kivaa pk:ssa. Mun mies ainakin välttelee huolista puhumista ja kokee että miehen tehtävä on elättää perhe eli ap:n mieskin voi olla tosi huolestunut perheen taloudellisesta tilanteesta, vaikka tilanne ap:n mielestä vaikuttaisi ihan hyvältä.

Kun ap kerran olet lähihoitaja, niin mikset hae sellaista työtä, että voitte kumpikin käydä töissä ja silti hoitaa lapset kotona? Kun teet viikonloppuna muutaman vuoron, on niistä saatava palkka suunnilleen sama kuin "virka-aikaan" tehtävästä työstä. Toista autoakaan ei tarvitsisi hankkia. Kumpikin saisi mitä haluaa: lapset hoidettaisiin kotona ja tulot nousisivat.

Meillä juuri eskarilainen valitti että on kurjaa kun menin hoitovapaalta töihin. Teen töitä viikon ja olen viikon vapaalla. Ei kuulemma jää enää tarpeeksi aikaa äidin kanssa. Samaa mieltä on kolmasluokkalainen ja neljä vuotias. Kaks vuotiaalta ei vielä saa luotettavaa vastausta. Lapset eivät ole hoidossa vaan kun isä on iltavuorossa minä olen vapaalla tai aamu vuorossa.

En ikinä voisi elää miehen kanssa joka pakottaisi minut töihin. Etenkin kun teillä ei ole taloudellista pakkoa.

Mitä jos ottaisit perhepäivähoitolapsia vuodeksi pariksi ja palaisit sitten töihin? TUlisi vähän rahaa ja saisit kuitenkin olla lasten kanssa kotona. Ajattelisi että lähihoitajan koulutus riittää..

Keskustele miehesi kanssa. Tuntuu että teillä on nyt jotain muutakin siellä taustalla kuin pelkkä koti vs päiväkoti. Onhan se raskasta miehellekin olla ainoa joka tuo rahaa kotiin. Miten voi olla mahdollista ettei teillä ole kunnon keskusteluyhteyttä? Kai nyt aikuiset ihmiset pystyy puhumaan niinkuin asia on näinkin isoissa asioissa. Ja oletko aivan varma että teillä tosiaan ON varaa siihen että olet kotona?

Toiseksi "pikkuisesi" ei ole enää niin hirveän pikkuinen jos on 2 v 2 kk kun hoito alkaisi. Itseasiassa tuossa iässä saattaa olla helpompi aloittaa päivähoito kuin kolmevuotiaana. Kolmevuotiaana on kuitenki isompi uhmakin ja silloin saattaa joutua jo isompien ryhmään. Eli vähemmän hoitajia per lapsi.

Tässäkin ketjussa on tullut jo hyviä ideoita kuten tuo viikonloppuvuorot ja pari iltaa viikossa. Mutta ÄLÄ missään olosuhteissa ala pph.ksi parin vuoden ajaksi vain siksi että voisit olla kotona. Se on tuhoon tuomittu tie ja erittäin ikävää nille hoitolapsille.

Päiväkoti voi olla ihana paikka parhaimmillaan tai se voi olla varsinainen kieroilun ja ilkeilyn pesä isompien ryhmässä. Isojen ryhmässä voi tosiaan olla tyttöjen maailma jo hyvinkin julmaa, alkaa arvostelu siitä miten pukeudutaan tai millainen lelu on mukana. Hiukset on vääränlaisella pampulalla laitettu letille tms. siinä on pienen tytön arkea meidän pk:n isojen ryhmästä tällä viikolla. On jäetty leikkien ulopuolelle, haukutaan ihan kaikesta.. Onneksi asia tuli toissa päivänä meidän aikuisten tietoon ja asialle on alettu tekemään radikaalia muutosta.

Ryhmä koot voivat olla todella suuret, ihan kokemuksesta sanon. Omassa pienten ryhmässäni on lapsia 15 ja kertoimet ovat 23, meitä hoitajia on 3 ja yksi oppisopimusopiskelija. Meidän on vaikea toteuttaa suunniteltuja toimintatuokioita, koska paikalla aamuisin on yleensä vain kaksi hoitajaa, riippuen siitä onko opiskelija ohajaanjansa kanssa samassa vuorossa vai ei. Eli jos yksi pitää vaikka askartelua 2-3 lapselle se tarkoittaa sitä että yhdelle hoitajalle jää loput yhteen tilaan valvottavaksi, voi varmaan kuvitella mitä kaikkea ehtii sattua ja tapahtua.. lasten iät on 1-3v. joukossa pari 1v. jotka kiipeilee ihan koko ajan, nenä rutussa eilisestä ja päässä varmaan kolme kuhmua..

En muista enään aikoja jolloin ryhmässä olisi se 12 lasta, en osaa kuvitella mitä olisi saada tehdä työtään niin kuin se on kauden alussa suunniteltu, nyt meidän on pakko joka aamu tehdä päätös siitä pidämmekö suunnitellun toimintatuokion vai lähdemmekö ulos. Jos päädymme lähtemään ulos, niin pukemaan pitää alkaa heti aamupalan jälkeen, koska aikaa siihen kahdelta hoitajalta kuluu reilu tunti. Sitten kannattaa miettiä, et hmm. missäs ne ensin puetut lapset on sen ajan? No sisällä lämpimässä eteisessä, koska isompien ryhmät on sisällä vielä siihen aikaan, ryhmämme ensimmäiset olisvat valmiita ulkoiluun. Niin ja arvatkaa mitä osa lapsista tekee, kun me kaksi hoitajaa olemme pukemassa lapsia? No niin, kiipeilevät ja putoavat tietty joltain tuolilta, kaveri puraisee poskesta, tai sitten vain juostaan ympäri.. tällä viikolla yksi vuosikas valmiiksi puettu napero kävi uittamassa rukkasiaan vessanpytyssä, on se onni kun vanhemmat suosii vedenpitäviä vaatteita..

Eli nyt varmaan voi arvata mitä vaihtoehtoa suosittelen, tietty kotona!!! Neljä vuotiaalle riittää oikein hyvin vielä kolme kertaa viikossa kerho, siihen lisäksi ehkä jokin muskari tms. harrastus, ulkoilua jne. Pienelle riittää kotikuviot vielä varsin hyvin, omine ruutineineen. Terveisiä vaan miehellesi, et kotiin vielä jäät. Kannattaa veilä miettiä sitäkin, et lapset alkaa sairastelemaan ensimmäisen hoitovuoden aikana, voi olla ihan järkyttävää se infektioiden määrä, saatte ehkä täi tartunnan tai jos oikein onni potkii niin kihomatoja..

En siis todellakaan jaksanut lukea vastauksia!! Jos sä haluat olla kotona niin mene töihin ja jos haluat mennä töihin. tee lyhennettyä päivää jos haluat. Tee täyttä päivää jos haluat. Piruako täällä kyselet, tee niinkun tykkäät!! Kuule kun ne lapset ei mene pilalle jos ne on hoidossa ja ne ei mene pilalle jos olet niiden kanssa kotona. Yleinen mielipide on aina kotihoidon puolesta, mutta MITÄ SINÄ HALUAT!!! Täällä monikin huutelee sitä mitä itse olisi halunnut, mutta ei ole uskaltanut! Täällä saa kyllä syyllistämistä, teet miten vain haluat. Päätä itse ja ole ylpeä siitä mitä päätät, koska sinä tiedät mikä on paras teidän perheelle

Yhteistyössä