päiväkodin arki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Muutamia juttuja, jotka harmittaa nyt toden teolla. Tulee aika lailla sähkösanoma-tyyppisesti, en nyt jaksa kaikkia asioita kirjottaa tähän auki... Mutta siis tällä hetkellä päällimmäisenä huolenaiheena mielessäni ovat seuraavat asiat.

Lapseni 2v. joutuu joka pv toisen lapsen purukaluksi. Tädit eivät "ehdi" väliin... ja tätä jatkunut jo kauan. Asiasta olen maininnut useaan otteeseen, mutta aina pojassa vain uusia purujälkiä on!

Nyt poika alkanut kotona itkemään "ei halua yläkertaan, ei halua". Olemme mieheni kanssa ihan ihmeissämme, että mistä yläkerrasta poika puhuu, kun ei meillä kotona mitään yläkertaa ole. Ja sitten tajusimme, että päiväkodissa on yläkerta. Kummityttömme (4v.) on samassa ryhmässä ja hän kertoi, että yläkerrasta pääsee pois, kun osaa olla nätisti. Kysyin, että meneekö hoitaja sinne myös, tähän tyttö vastasi, että ei vaan sieltä haetaan sitten pois, kun on nätisti!

Olen nyt aivan kauhuissani, että viedäänkö poikani yksin yläkertaan "jäähylle", suljettujen ovien taakse itkemään. Ei ole minusta aivan normaalia toimintaa. Jäähyn ymmärrän, mutta että poika viedään pois muiden lasten luota ja häntä pidetään suljettujen ovien takana yksin! Ja tasan tarkkaan tiedän, että lapseni on siellä kauhuissaan, jos hänet sinne jätetään.

Otan asian maanantaina henkilökunnan kanssa puheeksi, mutta pelkäänpä, että he kieltävät koko asian. Näin he ovat tehneet ennenkin (esim. pojassa on ollut outoja mustelmia/jälkiä ja aina on jätetty kertomatta tai kun olen asiasta kysynyt, vastauksena on aina "ei me olla mitään erikoista huomattu") Muutenkin minulla on sellainen outo tunne, että poikani on tädeille vain "riesa". En osaa selittää,mutta siis sellanen olo, ettei poikani ole tervetullut hoitoon.

Kuulostaako yllämainitut asiat teistä oudolta toiminnalta päiväkodin saralta?

Mä en enää lastani tohon paikkaan laittaisi. Ehdottomasti otat yhteyttä ylemmille tahoille ja kysele vaikka muiden vanhemmilta mitä mieltä ovat ja heidän kokemuksiaan kuulostele.

Ei meidän päiväkodissa, siis ei siinä missä olen töissä eikä siinä toisessa missä poikani on hoidossa.

On totta että joskus sitä, etenkin pienten ryhmässä, joku lapsista on herkempi puremaan. ja joskus siihen väliin ei vain yksinkertaisesti ehdi. Mutta jos tuo pureskelu on jatkuvaa, niin hyvä työntekijä kyllä tietää miten siihen pitää alkaa puuttumaan.

Yläkertaan yksin jättäminen kuulostaa kauhealta. Jäähypenkki on hyvä systeemi, mutta ketään ei yksinään saa jättää. päiväkodissa lasten tulee aina olla aikuisen valvovan silmän alla. pieni vara kannattaa pitää siinä että vielä nelivuotiaskin lapsi kertoo mitä sattuu.... mutta sokeasti ei kuitenkaan aikuisenkaan sanaan voi luottaa.

Sinuna puhuisin ensin työntekijöiden kanssa, ja jos et ole tyytyväinen, etkä saa hyvää keskustelua aikaiseksi. niin seuraavaksi ottaisin johtajaan yhteyttä ja puhuisin hänelle huolista. jos sitäkään kautta et saa sellaisia vastauksia että voit luottavaisin mielin poikasi hoitoon jättää, niin sitä seuraava taho on päivähoidon johtaja. ja siitä eteenpäin voi sitten siirtyä sosiaali-ja terveysministeriöön.
Oman lapsen kohdalla menisin niin pitkälle, kuin vain saisin asian hoidettua.

Tälläkin alalla on mätiä omenoita, joihin on puututtava. ja jotka on saatava alalta pois. Mikään muu ei siihen auta, kuin vanhempien sitkeä ja tarkka toimiminen.

toivottavasti asiasi järjestyvät.

Meillä aikanaan 2v tytttö pelkäsi hoitoon jäämistä. Kerran sitten jäin oven taakse kuuntelemaan mitä siellä oikeasti tapahtuu. Ja tapahtuihan siellä... Vähän samantapaista, pimeään laittamista yksin jne. Jäin heti sairaslomaa viettämään lapsen kanssa ja samana päivänä otin yhteyttä päivähoidon rinkiin. Ainakin täällä meillä päin on päivähoidon rinki, johon joka päivä on mahdollista ottaa yhteyttä, siellä vastaa joku päivähoidon esimiehistä kysymyksiin. Sitä sitten puitiin erilaisilla kokoonpanoilla. Olin jo aiemmin jutellut muiden vanhempien kanssa, joilla samansuuntaisia kokemuksia, että lapset pelkäävät jäädä hoitoon jne. Suosittelen, ettet 2-vuotiasta jätä sinne jos pelkää. Nyt meillä saman ikäinen lapsi uudessa päivähoidossa ja voin sanoa ettei hän tosiaankaan pelkää mitään. Tajuan nyt selkeästi että aiemman lapsen kohdalla minun olisi pitänyt tajuta jo nopeammin ettei kaikki ole kunnossa. Jos lapsella turvalliset aikuiset päivähoidossa, hän ei mitään pelkää. Äitiä voi olla ikävä.Toimi heti maanantaina. Yritin täällä myös tehdä selväksi ettei minulle riitä että oman lapseni hoitopaikka vaihdetaan, vaan en halua kenenkään lapsen kärsivän työhönsä kyllästyneen henkilökunnan käsissä.

Juu tuo puremishomma on joidenkin lasten ikävä tapa, mutta tosiaan se ihmetyttää, että se aina vaan jatkuu ja jatkuu. Ja tuo yläkertajuttu sai minut aivan paniikkiin! Tosiaan otan asian ma puheeksi ja jos ei auta, menen päiväkodin johtajan puheille. Ja jos sekään ei tuo parannusta asiaan, vien asian ylemmille tahoille kuten nimimerkki "lto" neuvoi. Kiitos kommenteista, ne antoivat ehdottomasti rohkeutta ottaa asia hoitajien kanssa puheeksi. Nyt tiedän, etten vain itse ylireagoi, kun kyseessä on oma lapsi.

nyt ihan oikeesti otat heti hoitajien kanssa puhuttuasi yhteyden pk:n johtajaan. tiedän millaisia tyyppejä pk:ssa voi olla, joten täysin mahdollista, että lastasi pidetään yksin siellä yläkerrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Ei meidän päiväkodissa, siis ei siinä missä olen töissä eikä siinä toisessa missä poikani on hoidossa.

On totta että joskus sitä, etenkin pienten ryhmässä, joku lapsista on herkempi puremaan. ja joskus siihen väliin ei vain yksinkertaisesti ehdi. Mutta jos tuo pureskelu on jatkuvaa, niin hyvä työntekijä kyllä tietää miten siihen pitää alkaa puuttumaan.

Yläkertaan yksin jättäminen kuulostaa kauhealta. Jäähypenkki on hyvä systeemi, mutta ketään ei yksinään saa jättää. päiväkodissa lasten tulee aina olla aikuisen valvovan silmän alla. pieni vara kannattaa pitää siinä että vielä nelivuotiaskin lapsi kertoo mitä sattuu.... mutta sokeasti ei kuitenkaan aikuisenkaan sanaan voi luottaa.

Sinuna puhuisin ensin työntekijöiden kanssa, ja jos et ole tyytyväinen, etkä saa hyvää keskustelua aikaiseksi. niin seuraavaksi ottaisin johtajaan yhteyttä ja puhuisin hänelle huolista. jos sitäkään kautta et saa sellaisia vastauksia että voit luottavaisin mielin poikasi hoitoon jättää, niin sitä seuraava taho on päivähoidon johtaja. ja siitä eteenpäin voi sitten siirtyä sosiaali-ja terveysministeriöön.
Oman lapsen kohdalla menisin niin pitkälle, kuin vain saisin asian hoidettua.

Tälläkin alalla on mätiä omenoita, joihin on puututtava. ja jotka on saatava alalta pois. Mikään muu ei siihen auta, kuin vanhempien sitkeä ja tarkka toimiminen.

toivottavasti asiasi järjestyvät.
Enkä missään tapauksessa luottaisi keskustelussa henkilökunnan sanaan. Mitä muuta he voivat sanoa, kuin että kyllä kaikki on kunnossa, eikä lapsesi heidän hoidossaan pelkää tai häntä ei tietenkään laiteta mihinkään yksin?

Sen voisit myös tehdä, että viet lapsen terveysasemalle tai neuvolaan näyttämään ne puremajäljet. Vaikka sillä verukkeella, että kysyt hoito-ohjeita etteivät tulehdu tms.

ja tosta puremajälkijutusta vielä... pojalla on niin kauheita jälkiä, että esim. yksi käsivarressa oleva jälki on vielä kuukaudenkin jälkeen erittäin hyvin näkyvissä! Mustelma on ja pysyy! Täti sanoi mulle vaan, että poika ei edes kuulemma ikinä itke, niin eivät he tiedä, milloin on purtu. Kestää vaan kuulemma sisukkaasti kivun!

puremiseen on todella hankala puuttua. Nuo kun eivät vielä puhuttelua/keskustelua ymmärrä.

Meidän pk:ssa toimitaan siten, että purija on koko ajan hoitajan 'kädenmitan' päässä jotta pureminen voidaan estää parhaanmukaan, aina ei onnistuta. Mutta tietenkään yhdenkään lapsen/aikuisen ei tarvitse ottaa vastaan minkäänlaista väkivaltaa jota pureminenkin on.

Tsiisus! Tuo yksinjättäminen on sitä luokkaa, että hylkäämistraumat lähellä... Ja vaikka ei nelivuotiasta voi uskoa, niin se, että poikasi sitä jo pelkää todistaa minusta asian.
Minä olen hurja leijona, jos tunnen, että omia lapsiani on kohdeltu väärin. Nyt on sinulla lupa sanoa ja lujasti. Yläkertaan laitto pitää loppua ja heti, samoin pureminen. Kirjaat ylös kaiken ja viet asian ylemmälle, ihan sama mitä hoitajat sanovat... Ja haet lapselle heti muualta paikkaa, et varmasti ole suosittu (voi heijastua lapseen) siinä päiväkodissa sen jälkeen.

Kannattaa selvittää asia ensin päiväkodin kanssa rauhassa. Lapset puhuu - oikeasti- mitä sattuu.

Jotain ikävää varmasti on tapahtunut.

Ei silti kuulosta kivalta. Meidän päiväkodissa ei mitään tuollasta ol tapahtunut, joten oudolta kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muutamia juttuja, jotka harmittaa nyt toden teolla. Tulee aika lailla sähkösanoma-tyyppisesti, en nyt jaksa kaikkia asioita kirjottaa tähän auki... Mutta siis tällä hetkellä päällimmäisenä huolenaiheena mielessäni ovat seuraavat asiat.

Lapseni 2v. joutuu joka pv toisen lapsen purukaluksi. Tädit eivät "ehdi" väliin... ja tätä jatkunut jo kauan. Asiasta olen maininnut useaan otteeseen, mutta aina pojassa vain uusia purujälkiä on!

Nyt poika alkanut kotona itkemään "ei halua yläkertaan, ei halua". Olemme mieheni kanssa ihan ihmeissämme, että mistä yläkerrasta poika puhuu, kun ei meillä kotona mitään yläkertaa ole. Ja sitten tajusimme, että päiväkodissa on yläkerta. Kummityttömme (4v.) on samassa ryhmässä ja hän kertoi, että yläkerrasta pääsee pois, kun osaa olla nätisti. Kysyin, että meneekö hoitaja sinne myös, tähän tyttö vastasi, että ei vaan sieltä haetaan sitten pois, kun on nätisti!

Ymmärrän että olet huolissasi ja kyllästynyt myös puremistilanteeseen. Ei ole mitenkään puolusteltavissa että 2v:tä jatkuvasti päiväkodissa purraan. Kun 2v joutuu jatkuvastai pelkäämään päiväkodissa toisen lapsen agressiota joka kaiken lisäksi häntä itseään vahingoittaa ilman että aikuiset pystyvät auttamaan ja "äitikin tämän sallii" ( näin taapero tilanteen tulkitsee mielessään jos jatkuvasti äiti päiväkotiin vie tästä suuresta vaarasta huolimatta). Taapero-ikäisellä agressio on pelottava tunne jonka hallitseminen on vielä vaikeata (kuten purevan lapsen kohdalla näkyy).

Yläkertaan "jäähylle" lapsen vieminen kuulostaa myös hyvin huolestuttavalta. Onneksi lapsesi on tästä Sinulle nyt kertonut että voit hoitajien kanssa keskustella. Tärkeä on varmasti Sinun myös selkeästi hoitajille kertoa että haluat tasan tarkkaan tietää miten lastasi "autetaan" vaikeissa tilanteissa ja ylipäänsä mitkä hoitajien kasvatukseen sisältyvät periaatteet ja pyrkimykset ovat. Tärkeätä on myös kuulla miten hoitajat pyrkivät purjaa auttamaan ja omaa lastasi suojelemaan.

Kauheaa! :( Tuo yläkertajuttu. Tuohan on laitonta ja käsittämätöntä. Lapsi EI SAA olla aikuisen valvovan silmän ulottumattomissa. Meillä päiväkodissa lapset eivät saa olla missään tilassa itsenäisesti/keskenään, vaan aina on oltava aikuisen läsnä. Ottaisibn ensi tilassa yhteyttä päiväkodinjohtajaan ja jos ei ala tapahtua, niin siitä ylöspäin.

Tuo puremisjuttu on ikävää, mutta sitä vaan välillä taphtuu niinkin, ettei aikuinen ehdi edes kissaa sanoa, vaikka istuisi vieressä. Ammattitaitoinen henkilökunta kyllä pystyy tähänkin puuttumaan ja heillä on omat niksisnsä asioihin.

Pakko kysyä, että onko kyse kunnallisesta vai yksityisestä päivähoidosta???

Meidän päiväkodissa lapset useinkin keskenään leikkimässä eri huoneessa.

Miksi ei voisi olla eri huoneessa? nythän rohkaistaan lapsia huonoon käytökseen niin saa erityishuomion. ja toiset lapset jäävät yhtä opettajaa vähemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olen nyt aivan kauhuissani, että viedäänkö poikani yksin yläkertaan "jäähylle", suljettujen ovien taakse itkemään. Ei ole minusta aivan normaalia toimintaa. Jäähyn ymmärrän, mutta että poika viedään pois muiden lasten luota ja häntä pidetään suljettujen ovien takana yksin! Ja tasan tarkkaan tiedän, että lapseni on siellä kauhuissaan, jos hänet sinne jätetään.

Otan asian maanantaina henkilökunnan kanssa puheeksi, mutta pelkäänpä, että he kieltävät koko asian. Näin he ovat tehneet ennenkin (esim. pojassa on ollut outoja mustelmia/jälkiä ja aina on jätetty kertomatta tai kun olen asiasta kysynyt, vastauksena on aina "ei me olla mitään erikoista huomattu") Muutenkin minulla on sellainen outo tunne, että poikani on tädeille vain "riesa". En osaa selittää,mutta siis sellanen olo, ettei poikani ole tervetullut hoitoon.

Kuulostaako yllämainitut asiat teistä oudolta toiminnalta päiväkodin saralta?

Onko mahdollista päästä päiväkotiin seuraamaan heidän päiväänsä ?

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lto:
nyt ihan oikeesti otat heti hoitajien kanssa puhuttuasi yhteyden pk:n johtajaan. tiedän millaisia tyyppejä pk:ssa voi olla, joten täysin mahdollista, että lastasi pidetään yksin siellä yläkerrassa.

Mä tiedän myös millasia johtajia voi olla, et ottasin yhteyttä suoraan päivähoidon esimieheen...

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:

Kunnallinen päiväkoti on kyseessä. Näitä teidän kommentteja lukiessani minua alkaa vain enemmän harmittaa, etten ole aiemmin ollut tiukkana. Nyt menen huomenna henkilökunnan puheille ja vaadin selitystä ja nimenomaan kyselen heidän pyrkimyksiään ja periaatteitaan kasvatuksen suhteen. Kerron samalla myös muista asioista, jotka harmittavat minua ja saavat minut sydän syrjällä jättämään lapseni aamuisin hoitoon.

Ainoa, mikä minua mietityttää on se, miten he suhtautuvat lapseeni sen jälkeen. Jos arki siis on nyt jo kaameaa siellä päivähoidossa, mitä se on keskustelumme jälkeen?! Toki voisin hakea uutta paikkaa eri päiväkodista, mutta kuinka nopeaan sellainen järjestyy ja mitä jos sekin paikka on "yhtä kamala"? Ja se, että poika joutuu opettelemaan ja tutustumaan uuden päiväkodin arkeen... :(

Kesälomani alkaa kesäkuun alkupäivinä, joten tässä olisi 2,5 kuukautta vielä töitä jäljellä. Kesäloman jälkeen voisikin "helpommin" siirtyä uuteen päiväkotiin, mutta tällä tavalla ihan yhtäkkiseltään siirto muualle tuntuu ikävältä pojan kannalta. Ellei sitten se toinen päiväkoti sattuisi olemaan "kultakaivos" tähän nykyiseen verrattuna :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:

Kunnallinen päiväkoti on kyseessä. Näitä teidän kommentteja lukiessani minua alkaa vain enemmän harmittaa, etten ole aiemmin ollut tiukkana. Nyt menen huomenna henkilökunnan puheille ja vaadin selitystä ja nimenomaan kyselen heidän pyrkimyksiään ja periaatteitaan kasvatuksen suhteen. Kerron samalla myös muista asioista, jotka harmittavat minua ja saavat minut sydän syrjällä jättämään lapseni aamuisin hoitoon.

Ainoa, mikä minua mietityttää on se, miten he suhtautuvat lapseeni sen jälkeen. Jos arki siis on nyt jo kaameaa siellä päivähoidossa, mitä se on keskustelumme jälkeen?! Toki voisin hakea uutta paikkaa eri päiväkodista, mutta kuinka nopeaan sellainen järjestyy ja mitä jos sekin paikka on "yhtä kamala"? Ja se, että poika joutuu opettelemaan ja tutustumaan uuden päiväkodin arkeen... :(

Näin juuri! Ota kunnolla asioista selvää ja kerro hoitajille kaikki mitä mieltäsi painanut. En todellakaan usko että suhtautuminen lapseesi olisi tämän jälkeen jotenkin huonompi, päinvastoin. Usein juuri puhumattomuus niitä pahimpia tilanteita saa aikaan. Kun rauhassa keskustelette asioista uskon että parempia ratkaisuja löytyy.

Kesälomani alkaa kesäkuun alkupäivinä, joten tässä olisi 2,5 kuukautta vielä töitä jäljellä. Kesäloman jälkeen voisikin "helpommin" siirtyä uuteen päiväkotiin, mutta tällä tavalla ihan yhtäkkiseltään siirto muualle tuntuu ikävältä pojan kannalta. Ellei sitten se toinen päiväkoti sattuisi olemaan "kultakaivos" tähän nykyiseen verrattuna :/

Finally, every one of the benefits commenced with the communal finance marketplace to produce basic safety involving cash are actually regulated far from the particular interests in the modest investor. In fact, they're the precise traders which often have to have safe practices regarding capital best of all. Numerous current market observers feel a is becoming around managed and therefore, complete much more cause harm to when compared with good. http://www.youtube.com/watch?v=sjwb2q95D-g Take-home circumstance scientific tests usually are a lot more popular with hedge fund interview. Generally you'll be designated a company and grow asked to present ones viewpoint into it using a written write-up within 7 in order to 10 days to weeks. There is a frame-work of 5 inquiries I enjoy follow any time producing upward a take-home case study:

Yhteistyössä