päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Meitä on moneen junaan;27362191:
Minä ostan lapselle tarhaan vain semmoisia vaatteita, jotka ajattelen olevan mahdollisimman helppo pukea päälle. Itselläni vain kaksi pientä puettavaa, mutta kyllä siinäkin viime talvena tekemistä oli. Voin todellakin ymmärtää, että päiväkodissa hoitajat haluavat päästä mahd. helpolla.

Juuri näin, meillä lisäksi lapset haluavat sellaiset vaatteet tarhaan jotka on nopea pukea, sillä silloin pääsee nopeammin myös leikkimään. Minun olisi todellakin turha alkaa esittelemään lapsille mitään kerrospukeutumisen ihanuutta, sillä ulos pitää päästä ja ÄKKIÄ! (Tästä syystä meillä on jo ohet toppahaalarit olleet välillä käytössä, sillä lapset eivät jaksa pukea edes niitä sisävaatteiden päälle laitettavia villahaalareita...)

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Mä en ehkä jaksais edes omalle ainoalle lapselleni joka päivä kahta kertaa riisua päällivaatteita, pukea alle villaa ja sitten taas päällivaatteita, haalaria jne. Mun mielestä lapsen pukeminen on tosi työlästä ja useimmat pikkumuksu hermostuu siinä sitä enemmän mitä kauemmin kestää.

Kyllähän villa on paras lämmittäjä ihoa vasten ja siirtää hyvin kosteutta jne. mutta eihän ne siellä päiväkodissa varmaan ulkoile kuin max 1h kerrallaan, joten sitä varten nyt ei mun mielestä mitään superteknisiä kamppeita tarvitse. Eri asia, jos ulkoillaan koko päivä tai lähdetään vaikka hiihtoretkelle talvella, että pitäis kauemminkin pysyä lämpimänä.

Hahah! :D

No ei todellakaan ole pienten ryhmässä aikaa seisoskella vieressä :D Meidän päikyllä ainakin ajatellaan niitä kaikkia lapsia, eikä vain sitä yhtä kenelle pitää pukea ties mitä epäkäytännöllistä. Ulos on päästävä mahdollisimman nopeasti, sillä muille lapsille tulee todella kuuma siinä odotellessea. Ilmeisesti äidit sitten luulee, että kaikkia heidän älyvapaita toiveitaan noudatetaan.

Tulipa tästä vaan mieleen talven (kovat) pakkaset ja pienten pukeminen ulkoilemaan päiväkodissa. Meillä oli viime talvena pk-tädin kanssa puhetta ulkoilusta pakkasilla ja hän pahoitteli että eivät pysty ulkoilemaan ollenkaan ja joutuvat olemaan useamman päivän peräkkäin sisällä. Pienten ryhmän pukemiseen ulos menee 1h ja riisumiseen suunnilleen sama. Siinä ei juuri ulkoiluaikaa jää ja lisäksi pienet alkaa toppavarustuksesta huolimatta palella hetkessä kun eivät osaa/pysty (topattuina, lumessa) liikkumaan ulkona. Jos vielä muutamalta lapselta pitäisi riisua ja pukea uudelleen sisävaatteetkin niin ei ulkoiluaikaa jäisi ollenkaan.

Mutta onneksi on kotihoito. Tai voi palkata omille kullanmuruilleen kotiin hoitajan. Itse toivottelen jaksamista hoitajille, jotka joutuvat näiden "minun lapseni hoidetaan näin" -vanhempien kanssa tekemisiin. Itse olen huono vanhempi ja annan tätien hoitaa muksuni haluamallaan tavalla, heidän ammattitaitoonsa luottaen. Vaikka he pukisivatkin välillä lapsen mielestäni väärin. He joustavat jo nyt äärimmilleen tämän konkurssikypsän kaupungin budjettien armoilla. Mutta silti siellä on pari jo noin 40 vuotta samassa päiväkodissa työskennellyttä ihanaa tätiä, jotka EDELLEEN jaksavat olla lapsille ihania, turvallisia ja kärsivällisiä aikuisia. Onni on hyvä päiväkoti!

Mietin, että onhan se aika hankalaa, jos jokaisella vanhemmalla on erilaiset pukemistoiveet, joita sitten mietitään..
Nico-Petterillä on ruskovilla, joka pitää pukea paljasta ihoa vasten...
Janicalla POP:in villafleece, joka puetaan sisävaatteiden päälle.
Eri asia, jos lapsi itse pukee ja riisuu, jolloin saa pukea mitä haluaa.
Itse puen aamulla lapselle ihoa vasten ruskovillan kerraston jos on tarve sille/kylmä.
Eikä ne lapset palellu, jos ei pukeminen ole ihan 100% oikeaoppisesti tehty. Kotona voi sitten hifistellä..
Ja hoitakaa lapsenne täydellisesti kotona, kun itse osaatte tehdä kaiken oikein. Jos hyvä hoito on jostain villahaalarin oikeaoppisesta pukemisesta kiinni???

En mäkään suostuisi. Käytännönsyistä.

Meillä on 23 lasta ryhmässä ja hyvin usein vain 2 hoitajaa paikalla, ei siinä ehdi jokaisen erikoisuuksia toteuttamaan, puhumattakaan että muistaisin kaiken ulkoota... VAIKKA HALUAISIN.

Jos pukijoita olisi vaikka 5, niin juttu olisi täysin eri. Mielelläänhän sitä hoitaisi yksilöllisemmin.

Jos se 3-vuotias pukee täysin yksin oikein, pyytämättä, 23 kaverin keskellä, niin sit mulle käy, semmosta 3 vuotiasta en vaan vielä oo tavannut...

Ettekö te oikesti ehdi lukea koko viestiketjua ennen kuin ryntäätte vastaamaan? Vielä kerran: lapsen pitää ottaa collegehousut pois ennen kuin laittaa villahaalarin. Jos ei ole hirveän kylmää niin niitä collegehousuja ei tarvitse enää niiden villahaalareiden päälle edes pukea. Eli: housut pois ja haalari päälle. Comprendo?

EI SIIS: ensin pitää ottaa ne KAIKKI sisävaatteet pois ja sitten pukea se villahaalari ja sitten taas KAIKKI sisävaatteet ja sitten ulkohaalari. JA kaikki tämä 40 lapselle ja paikalla on vain yksi hoitaja jos sitäkään. JA kaikilla on kuuma ja kaikkia itkettää koska tämä yksi äiti on mennyt ostamaan sen hirveän ruskovillan haalarin, jonka alle ei tungeta sisävaatteita Voi nyyh.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="kerttu";27362070]Ja oikeasti jos nyt lapsen parasta ajatellaan niin se villavaate toimii parhaiten lähellä ihoa eikä niiden sisävaatteiden päällä. Villavaatteiden on tarkoitus lämmittää ja toisaalta se tuntuu iholla hikisenäkin hyvältä- toisin kuin hikiset puuvillavaatteet.[/QUOTE]
¨
Sen takia itse olen hankkinut lapsille talveksi merinovillaiset alusvaatteet, sellaiset ohuet, joiden päälle on helppo laittaa slimmimpikin villahaalari. :)

Ymmärrän kyllä päiväkodin tilanteen. Itselläni on puettavana vain kaksi pientä lasta, mutta sellainen ylimääräinen pukeminen ja riisuminen on silti ihan hemmetin raskasta ja aikaavievää. Koitan mennä itse mielummin sieltä missä aita on matalin ja ajatella mikä on mukavin yhdistelmä, meille kaikille.

PoPin villahousut on muuten tosi mahtavat, näyttävät ihan collegehousuilta, joten voi käyttää myös sisäkäytössä ja lämmittävät hienosti ulkona.

[QUOTE="kerttu";27362257]Ettekö te oikesti ehdi lukea koko viestiketjua ennen kuin ryntäätte vastaamaan? Vielä kerran: lapsen pitää ottaa collegehousut pois ennen kuin laittaa villahaalarin. Jos ei ole hirveän kylmää niin niitä collegehousuja ei tarvitse enää niiden villahaalareiden päälle edes pukea. Eli: housut pois ja haalari päälle. Comprendo?

EI SIIS: ensin pitää ottaa ne KAIKKI sisävaatteet pois ja sitten pukea se villahaalari ja sitten taas KAIKKI sisävaatteet ja sitten ulkohaalari. JA kaikki tämä 40 lapselle ja paikalla on vain yksi hoitaja jos sitäkään. JA kaikilla on kuuma ja kaikkia itkettää koska tämä yksi äiti on mennyt ostamaan sen hirveän ruskovillan haalarin, jonka alle ei tungeta sisävaatteita Voi nyyh.[/QUOTE]

Nokun sä et ole se ainoa äiti joka haluaa jotain erikoisuuksia... Comprendo?

Ja siinä pukemistilanteessa tosiaan tulee kaikille kuuma, harmistus ja hiki muutenkin, vaikka on ihan peruskuteet kaikilla.

[QUOTE="kerttu";27362257]Ettekö te oikesti ehdi lukea koko viestiketjua ennen kuin ryntäätte vastaamaan? Vielä kerran: lapsen pitää ottaa collegehousut pois ennen kuin laittaa villahaalarin. Jos ei ole hirveän kylmää niin niitä collegehousuja ei tarvitse enää niiden villahaalareiden päälle edes pukea. Eli: housut pois ja haalari päälle. Comprendo?

EI SIIS: ensin pitää ottaa ne KAIKKI sisävaatteet pois ja sitten pukea se villahaalari ja sitten taas KAIKKI sisävaatteet ja sitten ulkohaalari. JA kaikki tämä 40 lapselle ja paikalla on vain yksi hoitaja jos sitäkään. JA kaikilla on kuuma ja kaikkia itkettää koska tämä yksi äiti on mennyt ostamaan sen hirveän ruskovillan haalarin, jonka alle ei tungeta sisävaatteita Voi nyyh.[/QUOTE]

Ei taida itselläsi sen enempää olla sisälukutaitoa? Hoida lapsesi kotona ja lopeta nipottaminen.

[QUOTE="vieras";27362280]Ei taida itselläsi sen enempää olla sisälukutaitoa? Hoida lapsesi kotona ja lopeta nipottaminen.[/QUOTE]

Onneksi on vielä lukuisia päiväkoteja joissa ei ole kehitelty mitään ongelmia lasten pukemisiin.

Ja se on lapsista todella turhauttavaa, jos he eivät itse osaa pukea jotain tiettyä vaatetta päälle, vaikka muuten pukeminen sujuu.

Eli ajatelkaa edes niitä lapsianne kun valitsette vaatteita päikylle. Mitä helpompia pukea, sen parempi.

[QUOTE="vieras";27362287]Aiemminkin jo kyseltiin miksi herkästi hikoavalle lapselle pitäisi tälläisella ilmalla pukea villahaalari?[/QUOTE]

Eihän sille tokikaan tarvitse jos on tarpeeksi lämmin ilmankin. Olen sen kuitenkin sinne reppuun varuille laittanut ja toivon mukaan tädit sitten osaavat itse miettiä laitetaanko se villahaalari vai ei. Ai niin, mut ku se miettiminen jokaisen lapsen kohdalla veis liikaa aikaa eikä kukaan ehtisi ulkoilemaan...:)

[QUOTE="vieras";27362287]Aiemminkin jo kyseltiin miksi herkästi hikoavalle lapselle pitäisi tälläisella ilmalla pukea villahaalari?[/QUOTE]

No mistäs tiedät millainen ilmanala Kertun huudeilla on? Jos siellä on kylymä!?

[QUOTE="kerttu";27362325]Eihän sille tokikaan tarvitse jos on tarpeeksi lämmin ilmankin. Olen sen kuitenkin sinne reppuun varuille laittanut ja toivon mukaan tädit sitten osaavat itse miettiä laitetaanko se villahaalari vai ei. Ai niin, mut ku se miettiminen jokaisen lapsen kohdalla veis liikaa aikaa eikä kukaan ehtisi ulkoilemaan...:)[/QUOTE]

Osuit asian ytimeen, jos joka ikisellä piltillä olis kolme eri vaihtoehtoa repussa ja ohjeet tädeille että "miettikää hei jokaisen kohdalla paatteko fleecen, villahaalarin tai ette mitään"niin kylä siinä se aika meniskin. Lähtökohtaisesti lapset puetaan samoihin vaatteisiin missä ne ovat tarhaan tulleet, lisäksi kun lapsi kasvaa ja menee itsenäiusesti naulakolleen pukemaan, hän ottaa just ne vaatteet missä on tarhaan tullutkin. Vai aattelitko laittaa viisivuotialle monta eri vaihtoehtoa reppuun ja pähkäilemään itse mitä pukee...?

[QUOTE="kerttu";27362325]Eihän sille tokikaan tarvitse jos on tarpeeksi lämmin ilmankin. Olen sen kuitenkin sinne reppuun varuille laittanut ja toivon mukaan tädit sitten osaavat itse miettiä laitetaanko se villahaalari vai ei. Ai niin, mut ku se miettiminen jokaisen lapsen kohdalla veis liikaa aikaa eikä kukaan ehtisi ulkoilemaan...:)[/QUOTE]

Mikä SUN mielestäs on tarpeeksi lämmin ilma?

[QUOTE="kerttu";27362325]Ai niin, mut ku se miettiminen jokaisen lapsen kohdalla veis liikaa aikaa eikä kukaan ehtisi ulkoilemaan...:)[/QUOTE]

Vihdoinkin voisit tajuta, että ongelma on juuri tuossa. Pue itse lapsesi juuri niin kun haluat, mutta älä tietoisesti vaikeuta lapsesi pukeutumista päivähoidossa.

Onneksi on vielä lukuisia päiväkoteja joissa ei ole kehitelty mitään ongelmia lasten pukemisiin.

Onneksi.

Mutta mä en ole kehitellyt itse sitä ongelmaa että puen työkaverin kanssa kahdestaan 23 kappaletta 3-5 vuotiaita lapsia, joka viikko. Ensin vessatetaan ne vessassa missä on vain 2 pyttyä, sitten ne koitetaan pukea kaikkien vanhempien toiveiden ja taiteen sääntöjen mukaan pienessä käytävässä, mahdollisimman nopeasti, ettei tähän rumbaan uppoutuisi 45 minuuttia enempää. Koska meitä on vain se Kaksi hyvin monesti, toinen ei voi edes mennä valmiiksi ottamaan valmiita vastaan ulos, vaan valmiita sit istutetaan siinä hiton ahtaassa eteisessä samalla kun puetaan muita. Siinä sit yrität muistaa jokaisen toiveen, kaivaa ne oikeat vaatteet joko niistä täyteen ahdetuista repuista tai lokeroista (kun siinäkään ei voi noudattaa päiväkodin toivetta että vain TARVITTAVAT pk:hon)
, tai vastaavasti yrität taas kymmenettä kertaa metsästää sille yhdelle niitä varahanskoja jostain kun sen äiti ei voi niitä tuoda kotoa jne.

Ja näitä päikkyjä on yhä suuremmissa määrin. Anteeksi vaan, tykkään lapsista, vanhemmista, työstäni, haluaisin toteuttaa mahdollisimman monta toivetta, mutta mikä siinä on niin vaikeaa tajuta että nykyinen tilanne ei anna periksi?! ja miksi on niin vaikeaa joillekkin joskus toteuttaa päivähoidon toivetta, kun ne on perusteltuja? joka puolella toitotetaan että päivähoito on kriisissä, ja kukaan ei ota asiaa kuuleviin korviinsa. Perin turhauttavaa.

Omat lapseni on myös hoidossa, eikä mun ole vaikeaa toteuttaa pieniä toiveita pk:n taholta.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
[QUOTE="kerttu";27361907]siis hanskat. (painoin vahingossa lähetä-nappia)

Ja siis oikeasti ostan lapsille hyviä ja oikean kokoisia vaatteita. Kyse ei ole siitä ettenkö pukisi lapsia sekä käytännöllisesti että kauniisti. Olen noiden valitusten jälkeen kysellyt kavereilta mitä mieltä he ovat lapsemme vaatteista ja he ovat ihmetelleet päiväkodin toimintaa.[/QUOTE]

Sun kaverit siis ovat ihmetelleet pk:n toimintaa mutta eivät ole sanoneet sulle että onko lapsellasi liian lyhyet housut/liian ohuet hanskat? Ehkä ne ei vaan kehtaa....

[QUOTE="okra";27362298]Ja se on lapsista todella turhauttavaa, jos he eivät itse osaa pukea jotain tiettyä vaatetta päälle, vaikka muuten pukeminen sujuu.

Eli ajatelkaa edes niitä lapsianne kun valitsette vaatteita päikylle. Mitä helpompia pukea, sen parempi.[/QUOTE]

Mitenhän tämä nyt asiaan liittyi? Mun lapsi osaa pukea kaikki vaatteensa ja sen tekeekin- myös päiväkodissa. Ovat hoitajat kertoneet. Nyt vaan hoitajan pitäisi muistaa sanoa: "Ota sisähousut pois ennen villapukua." Ja lapsi sen varmasti muutaman kerran jälkeen itsekin muistaisi. Mutta ei, tämä on siis liikaa vaadittu päiväkodilta ja minun täytyy käydä ostamassa tädin vaatima iso haalari jonka alle mahtuu mitä vaan. Ei väliä onko lapsella tässä asustuksessa kuuma tai tukala olla.

Ja joo kiitti vaan neuvoista, mutta en todellakaan aio olla pois työelämästä siihen asti kun lapsi menee kouluun.

Mikä SUN mielestäs on tarpeeksi lämmin ilma?

NO eihän sitä tarvitse kysyä, kun tottakai niiden päiväkodin hoitajien tulee lukea "kertun" ajatuksia, jotta ei tule virheitä. Ja tietysti tehdä samanlainen arvio (lämpötila/kosteus/tuulensuunta/tuulenmäärä/villahaalarin paksuus/päälipuvun paksuus/alusvaatteiden paksuus/jne.) tulee tehdä JOKAISEN lapsen kohdalla.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
no kyllä minä ymmärään hoitajan turhautumisen tilanteeseen.,.kuvittele hoitoontulo--ensin riisut kengät yms, sitten puvun, collegeasun, paidat, sukkahousut ja lipuksi villapuvun ja sitten laitat aluspaidan ja sukkahoutut takaisin, samoin college asun..ja sama aamupalan ja välipalan jälkeen kun lähetään ulkoilemaan, eikä siinä mitään jos lapsia olisi puettavana vaikka 3, kyllähän sen jaksaisi,mutta yleensä niitä on sen 10 per hoitaja...huh huh

Yhteistyössä