päiväkodin lasten kiusaamisesta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"laura"

Vieras
Meidän lapsi meni päiväkotiin nyt syksyllä osa-aikaiseksi eli 15pv/kuussa olevaksi, eli ei ole joka päivä.
Siellä on yksi poika jonka kanssa omani viihtyy todella hyvin. Mutta...tämä yksi ei "saa" leikkiä minun lapseni kanssa silloin kun muut pojat (pari aika villiä) on paikalla koska minuun lapseni on heidän mukaansa tyhmä ja sen kanssa ei leikitä. Nytkin äsken vein lapseni pk:hon jossa heti tämä poikaporukka tuli ovelle vastaan ja kovaan ääneen kailotti yksi että nyt sitten "teemu" me ei leikitä tuon "minun lapsi" kanssa. Hoitaja vain että noh noh pojat, älkäähän vielä alottako kun toinen ole ehtiny edes sisälle kunnolla. Mää olin et täh? sitte se hoitaja siitä vaan lähti menemään. (meidän pk:Ssa ei näköjään tulla aamuisin edes vastaan sanomaan heitä vaan itse pitää kahvihuoneen ovella käydä huikkaamassa saati että jos olisi jotain asiaa)
Viime viikolla vielä hoitajat meinasivat että lapseni oli ollut hiljainen ja että onko kotona sattunut jotain. No nyt tajuan miksi on vaisu. Koska häntä selvästi kiusataan hoidossa ja jätetään porukan ulkopuolelle. Ja jos hoitajien kanta on vain tuo että "ei VIELÄ kun toinen tuli just sisälle" niin eihän se lopukkaan. Inhottava kun oma lapseni on todella sosiaalinen ja iloinen tapaus niin sitten muutama tuollainen poika saa koko ryhmän pojat minun lastani vastaan.
Otanko puheeksi tämän asian heti tänään vai mitä teen?Voinko pyytää hoitajia kiinnittämään huomiota tähän ja keksimään vaikka jotain ryhmäleikkejä jotta oma lapseni pääsee porukkaan mukaan. Vai olenko nipo äiti jos heti hoidon alettua alan vaatimaan jotain?
Nyt kyllä tympäsee tämä homma.. ja pk:n suhtautuminen asiaan. Olen ajatellu et kiusaaminen alkaa yleensä vasta kouluiässä mutta että jo pk:ssakin. Ja näköjään on jatkunut pidempään kun hoitaja osasi heti sanoa ettei aloteta heti kun oma lapseni tulee. eli sitä on useampankin päivänä tätä :/

Nipo tai ei, mutta minä olin kyllä jo yhteydessä uuteen päiväkotiin, jossa lapseni aloitti nyt syksyllä. Ihmettelin, että miksi lapsi kertoi aina leikkivänsä yksin, kun aikaisemmassa hoidossa aina luetteli ystäviään kenen kanssa on leikkinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24562129:
otat puheeksi asian heti tänään. menet sinne päiväkodin johtajan puheille ja kerrot kuinka asiat on. se on lapselle kamala helvetti olla paikassa jossa kiusataan.

ai enhän mä voi mennä et hei, missä teän johtaja on mä haluan heti sen tavata! nehän naurais mut pellolle...jospa menen tänään hakemaan kun ovat vielä sisällä (ulkona kukaan ei ehdi juttelemaan) ja sanon että olis asiaa. mut tässä on taas se ongelma et ne on siellä kahvihuoneessa AINA selitä siinä sitte asiaa kaikkien kytätessä (oon tosi herkillä nykyään et saattaa vaikka itelläki itku tulla ku meinaa tulla jo ku ajattelenki et omaa lastani kiusataan). En edes tiedä oman lapseni ryhmän ohjaajistya kuin 1 kun ei ne ole edes esittäytyny. Kaikki tuo toiminta on mulle ihan hepreaa vielä kun käytiin kyllä tutustumassa (seisottiin kahdestaan), En todella tiedä kuka on paikan pomo. Jos mä meen jutteleen sille 1 hoitajalle jonka tiedän lapseni ryhmän hoitajaksi. ja sanon että....? mitä?

[QUOTE="laura";24562156]ai enhän mä voi mennä et hei, missä teän johtaja on mä haluan heti sen tavata! nehän naurais mut pellolle...jospa menen tänään hakemaan kun ovat vielä sisällä (ulkona kukaan ei ehdi juttelemaan) ja sanon että olis asiaa. mut tässä on taas se ongelma et ne on siellä kahvihuoneessa AINA selitä siinä sitte asiaa kaikkien kytätessä (oon tosi herkillä nykyään et saattaa vaikka itelläki itku tulla ku meinaa tulla jo ku ajattelenki et omaa lastani kiusataan). En edes tiedä oman lapseni ryhmän ohjaajistya kuin 1 kun ei ne ole edes esittäytyny. Kaikki tuo toiminta on mulle ihan hepreaa vielä kun käytiin kyllä tutustumassa (seisottiin kahdestaan), En todella tiedä kuka on paikan pomo. Jos mä meen jutteleen sille 1 hoitajalle jonka tiedän lapseni ryhmän hoitajaksi. ja sanon että....? mitä?[/QUOTE]

Mitä sen väliä on vaikka nauraisivat?

Kaikki tämä kertomasi lapsen kiusaamisesta, hoitajien asenteesta ja käytöksestä ovat riittäviä syitä ottaa yhteyttä johtajaan. Nyt reipastut ja otat vaikka rohkeamman kaverin/sukulaisen mukaasi. :)

Meillä on samantyylinen tilanne. Vielä en ole mitään sanonut. Meillä poika otetaan välillä mukaan leikkiin, mutta niin että häntä ajetaan takaa. Eli silloin kelpaa, mutta kun kieltäytyy saa leikkiä yksin. En ole ottanut puheeksi koska poika kuitenkin normaali itsensä. Jos käytös hänellä muuttuisi niin sitten ottaisin puheeksi. Koska se ainakin kertoisi siitä että ei enää normaalia. Täytyyhän sitä tavallaan lapsen nähdä "julmuutta" vaikka äidin sydän meinaa murtua.

Mun pitää ihan ensin sanoa, että olen pettynyt tuossa eniten teidän päiväkodin suhtautumiseen. Minulla on "hiljainen vaahteramäen eemeli". Tai ei se ainoa lapsi ole, mutta muut ovat sopeutuneet porukkaan kuin kala vedessä

Tämä "Eemeli" on sellainen, että keksii jekkuja, mutta päiväkodissa ei niitä toteuta. Mutta on jotenkin sellainen hiljainen toisten lasten kanssa, että puhuu hoidossa lähinnä tädeille/sedille.

Kerran kun hain lapsia, olivat ulkona ja eräs pikkupoika sanoi jotain tälle "Eemelille", en kuullut varmaksi, mitä, niin en tiennyt yhtään, miten tilanteeseen edes pitäisi suhtautua. Ja mietin just tuota kysymystä, että olenk nipo äiti, jonka "jonnapetterille" ei saa sanoa mitään, jos nyt puutun asiaan? Kun päätin etten sano mitään, otan asian puheeksi kotona pojan kanssa ja seurailen tilannetta, niin hoitaja juoksikin paikalle ja komensi tämän toisen pojan pyytää omaltani anteeksi. Halasivatkin pojat vielä, ja hoitaja halasi omaani myös.

Ennen on tapahtunut myös vähän vastaavaa, mutta hoitajat puuttuu siihen heti, jolloin se ei pääse mihinkään ryhmäkäytökseen asti, eli noi on yhden (enimmäkseen saman) lapsen taholta tulleita juttuja.

No, mä myönnän että mun "Eemeli" on vähän herkkis, ja kerrankin mä ajattelin että voi poikarukka, miten sä oikein pärjäät, kun menin hakemaan lapsia ja olivat sisällä, niin tämä "Eemeli", joka nykyään on pienryhmässä, oli huoneen toisella puolen kun menin. Huoneen keskellä leikki tyttöä niin, että heidän oli pakko siirtyä jonkun, että "Eemeli" pääsi ohi.

"Eemeli" piipitti siinä vieressä ihan hiirimäisen vaimeasti: "hei, väistäkää, minä menen kotiin", ja eihän ne tytöt edes, hyvä jos kuuli sitä. Kävelin vastaan, jolloin "Eemeli" uskalsi sanoa vähän kovenmmin menevänsä ohi, ja kyllähän ne väistyi.

ehdottomasti puhut asiasta henkilökunnan kanssa!

Eivät ole ammattitaitoisia hoitajia , mjos eivät tuollaisene puutu.
Topsin ainahan noihin vähättelijöihin törmää,
on helpompi vähätellä kuin puuttua ja kasvattaa...
Ja tietty joissain tilanteissa lasten tuilisi itsekin osata selvitellä asioitaan.

Miksi ne hoitajat on kahvihuoneessa eikä seuraamassa lasten touhuja tai puuhaamassa niiden kanssa?
Menet puhumaan ja sanot ihan suoraan nätisti saman huolenaiheen minkä tänne kirjoitit. Samoin kerrot että sun mielestä se tapa miten aamulla puututtiin kiusaamiseen oli riittämätön.
Jos sä sanot että sulla on asiaa niin kyllä heillä pitää olla aikaa kuunnella ja yritä itse mennä hakemaan sellaiseen aikaan että töissä on enemmän kuin yksi hoitaja.

nosiis en nyt ole hoitajista mitään valitusta tekemässä..saisimpa varmasti tosi hyvän maineen heti alkuun. mutta en tosiaan tiiä kuka edes johtaa ko paikkaa ja tuskimpa se johtajalle puhuminen asiaa auttaa...eikö minun pitäis puhua niille ryhmän hoitajille? miten muiden pk:ssa? tullaanko vastaan kun lapsi tuodaan vai pitääkö itse mennä kahvihuoneeseen sanomaan että "hei toin nyt tuon valtterin tänne"? meidän pitäisi vasukin tehdä tässä sanoivat silloinelokuun alussa että tehdään n. kk hoidossa olon jälkeen mutta ei ne ole mitään phuneet siitä..ajattelin nimittäin siellä sanoa siitä että en tykkää jättää lasta jos kukaan ei edes tule vastaan. vitsit olisi pitänyt lapsi pitää pph:lla niin olis tältäkin vältytty.

siis miksi ne siellä kahvihuoneessa on aina? Laki sanoo et meillä hoitajilla on kahvitakoa päivässä vain 10min!!!!! Eli herääpi kysymys kuka on lasten kanssa???

Todellakin vaadit keskustelua ja puuttumista! Jos se ei tepsi niin sitten vasta johtajan pakeille. Mutta todella outoa tuo kertomasi, meillä kyllä puututaan todella tiukasti kaikkeen kiusaamiseen ja jos tuollaisia klikkejä tulee niin me määräämme sisäleikeissä kaverit ja leikit. Näin saamme lapset leikkimään kakkien kanssa ja huomaamaan et tuokin on hyvä kaveri ja tämä leikkikin voi olla kiva. Monesti lapset jumittuvat yhteen kaveriin ja leikkiin ja siinä vaiheessa me kasvattajat alamme ohjaamaan muuhunkin toimintaan. Pihalla on sitten leikit useinmiten vapaita, samoin kenen kanssa leikitään, mutta silloinkin kiusaamisessa on nollatoleranssi ja jäähyäkin saa jos ei varoitus tehoa.

• Tykkää
Reactions: Debra
Juttele ihmeessä vielä asiasta lapsesi ryhmän aikuisten kanssa. Jos tuon kyseisen hoitajan kanssa et halua asioida, niin valitse joku toinen. Päiväkodin johtajaa en kyllä sekottaisi mukaan asiaan ainakaan alkuvaiheessa.

Kuulosti varmasti äidin korvaan pahalta tuo hoitajan lausuma kommentti, ettei "vielä".. Ehkä tämä poikaporukka on vilkas ja joutuvat päivän aikana selvittelemään paljon kahnauksia heidän vuokseen. Hiukan ajattelemattomasti lausuttu hoitajalta, mutta en usko että he kiusaamista sallivat päiväkodissa myöhemminkään päivällä.

Päiväkodissa pitäisi olla keinoja lasten ryhmäyttämiseen ja hyvän ilmapiirin luomiseen. Päiväkodin opena olen sitä mieltä, että sinun ehdottomasti kannattaa ilmaista huolesi ja pyytää ryhmän aikuisia tarkkailemaan tilannetta lapsesi kaverisuhteiden osalta. Todennäköisesti he puuttuvat tilanteeseen jollain tavalla jos lapsesi jää ryhmän ulkopuolelle.

Alanko siis nyt neuvomaan niitä hoitajia että miten kohdataan kiusaaminen ja mitä tehdä vai sanonko vain tyyliin että
" hei ollaan huomattu ja lapsen kansa juteltu että häntä kiusataan täällä hoidossa. Olen sitä mieltä että asiaan on nyt puututtava paremmin ja tehokkaammin kuin aamulla. "
ja entä sitten? mitä muuta sanon? auttakaa nyt olen itse aika hissukka en tiedä yhtään miten sanoa ja mitä.

meillä kyllä puututaan todella tiukasti kaikkeen kiusaamiseen ja jos tuollaisia klikkejä tulee niin me määräämme sisäleikeissä kaverit ja leikit. Näin saamme lapset leikkimään kakkien kanssa ja huomaamaan et tuokin on hyvä kaveri ja tämä leikkikin voi olla kiva. Monesti lapset jumittuvat yhteen kaveriin ja leikkiin ja siinä vaiheessa me kasvattajat alamme ohjaamaan muuhunkin toimintaan. Pihalla on sitten leikit useinmiten vapaita, samoin kenen kanssa leikitään, mutta silloinkin kiusaamisessa on nollatoleranssi ja jäähyäkin saa jos ei varoitus tehoa.

Näin todellakin ammattitaitoiset lastenhoidon ammattilaiset toimivat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24562195:
Ei siis kannata tehdä yhtään mitään, vaan antaa kiusaamisen jatkua?

No kannattaa ainakin ensin keskustella hoitajien kanssa ja sitten jos tilanne ei muutu, niin vasta valitusta.
Ihan varmasti on eri vaikutus...

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24562195:
Ei siis kannata tehdä yhtään mitään, vaan antaa kiusaamisen jatkua?

Ei, vaan valittaa siitä lasten käytöksestä ja miettiä yhdessä, miten tilanne saataisiin paremmaksi. Hoitajiin kohdistuva valitus ärsyttäisi varmasti hoitajia ja tokihan se väkisinkin heijastuisi lapsen saamaan hoitoon.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="laura";24562225] miten muiden pk:ssa? tullaanko vastaan kun lapsi tuodaan vai pitääkö itse mennä kahvihuoneeseen sanomaan että "hei toin nyt tuon valtterin tänne"? [/QUOTE]

Kahvihuoneeseen? Ei meidän pk:ssa tädit ja sedät ainakaan voi olla kahvilla monta kerrallaan, ne vuorottelee. Viedessä ja hakiessa oon huomannut tuota "vahdinvaihtoa".

Ja ei ne nyt tietenkään jokaista vastaan ehdi tulla, eihän ne voi eteisessä koko aikaa notkua, kun pitää hoitaa lapsia, mutta siinä vaiheessa kun vien leikkihuoneeseen (tai pihalle, riippuu mihin aikaan vien), niin aina hoitajat vähintään tervehtii lasta ja monesti joku toivottaa mulle hyvää työpäivää

Juttele ihmeessä vielä asiasta lapsesi ryhmän aikuisten kanssa. Jos tuon kyseisen hoitajan kanssa et halua asioida, niin valitse joku toinen. Päiväkodin johtajaa en kyllä sekottaisi mukaan asiaan ainakaan alkuvaiheessa.

Kuulosti varmasti äidin korvaan pahalta tuo hoitajan lausuma kommentti, ettei "vielä".. Ehkä tämä poikaporukka on vilkas ja joutuvat päivän aikana selvittelemään paljon kahnauksia heidän vuokseen. Hiukan ajattelemattomasti lausuttu hoitajalta, mutta en usko että he kiusaamista sallivat päiväkodissa myöhemminkään päivällä.

Päiväkodissa pitäisi olla keinoja lasten ryhmäyttämiseen ja hyvän ilmapiirin luomiseen. Päiväkodin opena olen sitä mieltä, että sinun ehdottomasti kannattaa ilmaista huolesi ja pyytää ryhmän aikuisia tarkkailemaan tilannetta lapsesi kaverisuhteiden osalta. Todennäköisesti he puuttuvat tilanteeseen jollain tavalla jos lapsesi jää ryhmän ulkopuolelle.

sehän se onkin hauskaa kun en edes tiedä oliko tämä nainen lapseni ryhmästä vai ei. kun haen lapseni joku ihan oudon näköinen kertoo päivästä "että on ollut väsynyt tai jotain" joten en tiedä kuka on sitten mistäkin ryhmästä. olisi kyllä todella kiva tietää mutta silloin kun käytiin tutustuun niin ei siellä kukaan esitelly ja vaikka kysyin että kuka on mistäkin ryhmästä sanoivat etteivät tiedä kuka tulee mihinkin. ehkä se pirjo tai katri... mutta siihen se jäi.

Vasu-keskustelu on varmasti hyvä paikka ottaa asioita esille. Kysyt vaikka, että miten hoitoon tuonti ja haku pitäisi tapahtua. Ja otat keskusteluun myös kiusaamisen sekä sen, miten haluasit hoitajien siihen suhtautuvan. Tai kysyt, että miten hoitajia ohjeistetaan tässä tilanteessa. Ehkä se herättää.

Päiväkodin johtajan nimen löydät varmasti päiväkodin kotisivuilta ja soitat hänelle, jos vasun jälkeen vielä tarvetta löytyy.

[QUOTE="laura";24562225]nosiis en nyt ole hoitajista mitään valitusta tekemässä..saisimpa varmasti tosi hyvän maineen heti alkuun. mutta en tosiaan tiiä kuka edes johtaa ko paikkaa ja tuskimpa se johtajalle puhuminen asiaa auttaa...eikö minun pitäis puhua niille ryhmän hoitajille? miten muiden pk:ssa? tullaanko vastaan kun lapsi tuodaan vai pitääkö itse mennä kahvihuoneeseen sanomaan että "hei toin nyt tuon valtterin tänne"? meidän pitäisi vasukin tehdä tässä sanoivat silloinelokuun alussa että tehdään n. kk hoidossa olon jälkeen mutta ei ne ole mitään phuneet siitä..ajattelin nimittäin siellä sanoa siitä että en tykkää jättää lasta jos kukaan ei edes tule vastaan. vitsit olisi pitänyt lapsi pitää pph:lla niin olis tältäkin vältytty.[/QUOTE]

Kuulostaa vähän oudolta.. Kyllä ryhmässä pitää aikuisen olla lasta ottamassa vastaan. Aamuisin saattaa olla pieni kiire päällä aamupalan ja hoitoon tulevien lasten osalta ja ihan aina ei ainakaan meidän ryhmässä ehditä jokaista lasta tulla eteiseen vastaan tai tulla kyselemään kuulumisia kovin pitkäksi aikaa. Kuitenkin lasta ja vanhempaa tervehditään kunnolla ja ei lähdetä "kahvihuoneeseen" karkuun, vaan korkeintaan laittamaan lapsille aamupalat.. Eteiseen saakka ei tulla vastaan, vaan vanhempi auttaa aamulla lapsen vaatteet naulaan, tossut jalkaan ja hoitaa käsienpesun. Kun vanhempi tuo lapsen ryhmätilaan, niin tervehditään ja otetaan lapsi "vastaan" ohjaamalla hänet leikkiin/toimintaan mukaan (tai sinne aamupalalle).

Yhteistyössä