päiväkodin ruuat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tirlantaa74:
kouluissa on ainakin menty siihen että edes opettajat ei tiedät mitä ruoka sisältää, ja keittiö "tädeistä" ei oo ees tietoakaan. joten ei se varmaan päiväkodeissa oo sen paremmin tiedossa hoitajilla mitä ruoka sisää. ikävä kyllä.... :ashamed:

mä olen peruskoulussa töissä ja meillä ainakin on AINA joku keittiön henkilökunnasta salissa ja lisäksi dieetti ruoat on erillisellä lämpölevyllä jossa lukee joko lapsen nimi tai "maidoton/muslimi" ja sen lisäksi vielä malliannoksen yläpuolella on tarra jossa on sen ötökän kuva jota on ruokana jos ei niillä tiedä mitä syö niin on oppilaan omavika ettei tule kysymään saako hän syödä jotain jos ei tiedä, emme voi vastata sadoista oppilaista että syövätkö oikeat lapset oikeaa ruokaa

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Sianliha on kyllä ns. epäpuhtaampaa kuin naudanliha. :)
Ja sioille syötetään sellaisia aineita, joille joku on hyvinkin vahvasti allerginen. Ja saa siis allergisen reaktion syömällä sitä sianlihaa, vaikkei varsinaisesti olekaan sialle allerginen.

Onko ap:n lapsi sianlihalle allerginen vai onko kyseessä niin sanottu etninen ruokavalio?

ei ole allergiaa, vaan uskontoasia.

Onko ap:n lapsi sianlihalle allerginen vai onko kyseessä niin sanottu etninen ruokavalio?
Onko sillä mitään väliä? Jos sianliha tai raparperi tai osterit on kiellettyjen listalla, onko väliä, miksi?

mein päikyssä oli keittössä lista missä oli ryhmä, lapsen nimi ja allergia. Ja sitä listaa tavattiin todella hartaasti kun ruokia valmistettiin ja laitettiin kärryihin. Itsekin tein pari viikkoa kyökissä hommia ja kyllä sitä listaa tuli katsottua sen miljoona kerta....allergisia lapsia oli paljon.

Onko sillä mitään väliä? Jos sianliha tai raparperi tai osterit on kiellettyjen listalla, onko väliä, miksi?

kiitos kun ymmärrät, osaat lukea rivien välistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keddu:
Jepjep. Ja meillä 4vee kysyy että miksei äiti tee samaa ruokaa kuin päiväkodissa, päikkärissä omenapiirakka herkkua mutta kotona ei kelpaa ---
Tuskin ne hoitajat kusettaa jos suoraan kysyt..

T: äiti jonka nelivuotias ei todellakaan erota possun lihaa kanasta

Anteeksi, mutta ihmettelen miten ei..? Kanan luulis erottavan muista. Meillä kyllä 4-vuotias erottaa mitä on syömässä :ashamed: Siis ihmettelen ihan mielenkiinnosta, en pahalla, vaikka siltä nyt varmaan kuulostikin :ashamed: :ashamed:

Jos liha on palasina soosissa niin ei siinä aikuinenkaan aina satavarmasti voi vannoa mitä syö!?!

Jepjep. Ja meillä 4vee kysyy että miksei äiti tee samaa ruokaa kuin päiväkodissa, päikkärissä omenapiirakka herkkua mutta kotona ei kelpaa ---
Tuskin ne hoitajat kusettaa jos suoraan kysyt..

T: äiti jonka nelivuotias ei todellakaan erota possun lihaa kanasta

Anteeksi, mutta ihmettelen miten ei..? Kanan luulis erottavan muista. Meillä kyllä 4-vuotias erottaa mitä on syömässä :ashamed: Siis ihmettelen ihan mielenkiinnosta, en pahalla, vaikka siltä nyt varmaan kuulostikin :ashamed: :ashamed:

Jos liha on palasina soosissa niin ei siinä aikuinenkaan aina satavarmasti voi vannoa mitä syö!?!

mutta keittiöhenkilökunnan on tiedettävä. ja tehtävä lapselle sopiva ruoka oli syynä uskonto tai allergia kumpaakaan ei saa vähätellä. sen jälkeen kun kärry lähtee keittiöstä on hoitajat ikävä kyllä vastuussa siitä meneekö ruoka oikealle lapselle.

muoks. kyllä sian ja naudanlihan mausta erottaa

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mä olen peruskoulussa töissä ja meillä ainakin on AINA joku keittiön henkilökunnasta salissa ja lisäksi dieetti ruoat on erillisellä lämpölevyllä jossa lukee joko lapsen nimi tai "maidoton/muslimi" ja sen lisäksi vielä malliannoksen yläpuolella on tarra jossa on sen ötökän kuva jota on ruokana jos ei niillä tiedä mitä syö niin on oppilaan omavika ettei tule kysymään saako hän syödä jotain jos ei tiedä, emme voi vastata sadoista oppilaista että syövätkö oikeat lapset oikeaa ruokaa
Mä en ole koskaan vienyt opettajille kouluun mitään sen paremmin joulujuhlassa kuin kevätjuhlassakaan. Mutta jos jouluun mennessä junnu ei ole edelleenkään saanut kouluruuasta yhtään kertaa ripulia, aion kyllä viedä keittiön emännälle joululahjan. Onneksi on koulu, jossa keittiön henkilökuntakin tuntee oppilaansa ja osaa vastata oppilaan kysymyksiin. Mutta tossa koulussa kaikki ruoka tehdäänkin itse, mikään ei tule keskuskeittiöistä.

On sillä väliä. Joukossa on lapsia jotka ovat hengen vaarassa jos syövät voimakkaasti allergisoivia ruoka-aineita. Pahimmillaan lapsi voi syödä vain muutamaa ruoka-ainetta josta ruoka tehdään -joka päivä. Heillä on keittiön lääkekaapissa piikit jotka isketään reiteen jos kohtaus iskee. Heitä seurataan kaikista tarkemmin niin ruuanvalmistamisessa, kuin antamisessa. Näille monesti ruoka annetaan suoraan keittiöstä, ei anneta ottaa linjastosta kuten etniset ruokavaliot joita on eteenkin pääkaupunki seudulla paljon.

No pitää olla kyllä aika tahvo, jos ei broileria porsaasta erota. Onhan se liha jo rakenteeltaankin ihan erilaista. Kanaahan ei kouluissa enää valmistetakaan.

On sillä väliä. Joukossa on lapsia jotka ovat hengen vaarassa jos syövät voimakkaasti allergisoivia ruoka-aineita. Pahimmillaan lapsi voi syödä vain muutamaa ruoka-ainetta josta ruoka tehdään -joka päivä. Heillä on keittiön lääkekaapissa piikit jotka isketään reiteen jos kohtaus iskee. Heitä seurataan kaikista tarkemmin niin ruuanvalmistamisessa, kuin antamisessa. Näille monesti ruoka annetaan suoraan keittiöstä, ei anneta ottaa linjastosta kuten etniset ruokavaliot joita on eteenkin pääkaupunki seudulla paljon.
Mutta miksi pitää toimia noin? Eikö olisi yksinkertaisempaa, että kaikille ruoka-ainerajoitteisille annettaisiin vain sitä ruokaa, mitä nämä saavat syödä? Mutta nyt kyllä tajuan, miksi junnu yläasteella sai hylaa, vaikka koulun keittiössä olikin lääkärintodistus siitä, että vain laktoositon käy. Se ripuli kun ei tapa, ainoastaan aiheuttaa poissaoloja tunneilta.

No pitää olla kyllä aika tahvo, jos ei broileria porsaasta erota. Onhan se liha jo rakenteeltaankin ihan erilaista. Kanaahan ei kouluissa enää valmistetakaan.

:attn: helsingissä syödään broileria ainakin.. broilerkeittoa, broilernuudelivuokaa, broilerperunavuokaa yms

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
:attn: helsingissä syödään broileria ainakin.. broilerkeittoa, broilernuudelivuokaa, broilerperunavuokaa yms
Varmaan joka puolella syödään broileria. Mä sanoinkin, että kanaa ei taideta missään enää käyttää. Kun ei kanaa tahdo saada pääkapunkiseudulla enää kaupoistakaan kuin satunnaisesti ja silloinkin pakastealtaasta.

Mutta miksi pitää toimia noin? Eikö olisi yksinkertaisempaa, että kaikille ruoka-ainerajoitteisille annettaisiin vain sitä ruokaa, mitä nämä saavat syödä? Mutta nyt kyllä tajuan, miksi junnu yläasteella sai hylaa, vaikka koulun keittiössä olikin lääkärintodistus siitä, että vain laktoositon käy. Se ripuli kun ei tapa, ainoastaan aiheuttaa poissaoloja tunneilta.

Eräs lapsi oli niin allerginen kalalle ettei voinut istua muiden kanssa samassa pöydässä kun oli kalaruokaa. Se ei ole ihan niin yksinkertaista valmistaa ruokaa allergisille ja ei-allergisille kun lapsia on satoja....ja allergiatyyppejä myös.

En tietääkseni verranut nimenomaan broiskua ja possua mutta onneksi on kaltaisiasi kaikkitietäviä jotka palauttavat kaltaiseni tahvot(jälkeläisineen)takaisin kastiin...

Tuntematta koulua sanoisin että kyse on määrärahoista, laktoosittomiin tuotteisiin ei ole varaa. Juttelepa paikan emännän kanssa, voi olla että heillä on vaihtoehtoina vähälaktoosinen tai sitten kokonaan maidoton (ja laktoositon).

En tietääkseni verranut nimenomaan broiskua ja possua mutta onneksi on kaltaisiasi kaikkitietäviä jotka palauttavat kaltaiseni tahvot(jälkeläisineen)takaisin kastiin...
Turha kiskoa herneitä nenään. Mun moniallerginen siskontyttöni tiesi jo 3 veenä, mitä hän saa syödä ja mitä ei. Ja osasi erottaa possun broilerista. Tiedän, että on olemassa paljon ihmisiä, joille on ihan sama, mitä mättöä nokan eteen isketään eivätkä he tiedä, mitä söivät. Mutta ne, joille ruualla on jotain merkitystä terveyden kannalta, oppivat erottamaan asian kyllä jo ihan pienenä. Ja monet sitten myöhemmin ihan vaan siksi, että ovat valmistaneet itse kotonaan sekä broiskua että possua.

Tuntematta koulua sanoisin että kyse on määrärahoista, laktoosittomiin tuotteisiin ei ole varaa. Juttelepa paikan emännän kanssa, voi olla että heillä on vaihtoehtoina vähälaktoosinen tai sitten kokonaan maidoton (ja laktoositon).
Siis junnu on NYT koulussa, jossa laktoosittomana ei ole tarjottu vähälaktoosista. Siksi aionkin viedä koulun keittiön emännälle jouluksi jotain. Mutta peruskoulussa junnulle - kun kysyi, mikä näistä on laktoositon - osoitettiin sitä vähälaktoosista. Ja sitten jannu olikin taas ripulissa ja iltapäivän oppitunnit meni vessassa istuen. Mutta enää ei siis ongelmaa. Muutenkin tuossa koulussa kuulemma erittäin hyvä ruoka, saanut jotain palkintojakin.

Turha kiskoa herneitä nenään. Mun moniallerginen siskontyttöni tiesi jo 3 veenä, mitä hän saa syödä ja mitä ei. Ja osasi erottaa possun broilerista. Tiedän, että on olemassa paljon ihmisiä, joille on ihan sama, mitä mättöä nokan eteen isketään eivätkä he tiedä, mitä söivät. Mutta ne, joille ruualla on jotain merkitystä terveyden kannalta, oppivat erottamaan asian kyllä jo ihan pienenä. Ja monet sitten myöhemmin ihan vaan siksi, että ovat valmistaneet itse kotonaan sekä broiskua että possua.
kyllä mä kiskoisin herneet nenään jos joku sanois mun lasta tahvoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
No sitten kiskot, en voi mitään =) Mun lapsiani on tällä palstalla haukuttu paljon pahemminkin enkä silti ole jaksanut kiskoa herneitä nenään :D

No sitten kiskot, en voi mitään =) Mun lapsiani on tällä palstalla haukuttu paljon pahemminkin enkä silti ole jaksanut kiskoa herneitä nenään :D

Niin kun en mäkään kisko niin ei muutkaan saa....hei haloo, mietihän nyt vähän...

älkäähän nyt riidelkö. Ja voi ei, onko oikeasti haukuttu sun lapsiasi täällä?
On kyllä lapsellista puuhaa.

Kun aloitin viestin, en arvannutkaan mihin se johtaa.

No eikun alkaa oikeesti kyrsiä kun Keittiönoita esittää jotain Parempaa Ihmistä ja nimittää toisen lasta tahvoksi ja puolustautuu että kun hänenkin lapsiaan on haukuttu eikä oo ollut siitä moksiskaan, aika lapsellista Aikuiselta Ihmiseltä.

No eikun alkaa oikeesti kyrsiä kun Keittiönoita esittää jotain Parempaa Ihmistä ja nimittää toisen lasta tahvoksi ja puolustautuu että kun hänenkin lapsiaan on haukuttu eikä oo ollut siitä moksiskaan, aika lapsellista Aikuiselta Ihmiseltä.

Jos satuit lukemaan sen, missä tahvoista puhuin, kyse oli kirjoituksesta, jossa ko henkilö väitti, ettei aikuisetkaan erota possua broilerista. En puhunut mitään siitä, että lapset olisivat tahvoja. Mutta ajattele ihan niinkuin tykkäät.

Yhteistyössä