Päiväkodin tädin toiveita lapsen vaatetuksen suhteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LÄHÄRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="HoiTaJa";27406073]Kaikki kukat EIVÄT voi kukkai päiväkodissa, lasten työpaikassa. Siellä tarvitaan "työasuja".[/QUOTE]

Oletko tosissas? Että lapset eivät saa olla yksilöitä päiväkodissa? Mitä hel.....ä???

Tää on just tätä, kunnan työntekijät tekevät lapsista yhteiskuntakelpoisia robotteja, just joo...Ei saa olla omia aivoja eikä omaa persoonaa. Ei edes pukeutua omalla tavallaan. Uskomaton kommentti!

[QUOTE="jep";27406081]Sen uskon, että uusavuttomia on paljon! Surullista että vanhemmat eivät ulkoile lasten kanssa.

Mutta tuskinpa kukaan "yrittää tehdä hoitajan työstä mahdollisimman hankalan".!?![/QUOTE]

Moni tavallaan yrittää, sen takia, ettei ota huomioon toiveita. Ja luulee, että hänen lapsensa on ainoa, jota on pakko auttaa, kun tänään tämä lapsi halusi laittaa uskomattoman hankalat vaatteet.

Eikä ymmärretä sitä, että vaatteita häviää täysin hoitajista johtumattomista syistä, ja joskus kaikkia ei ehditä kuivattaa ym ym.

Alkuperäinen kirjoittaja käytännöllinen äiti;27402925:
Juu, helppous ennen kaikkea.

Minä laitan 3 vuotiallee aluspaidan, unille mentäessä ei tavitse kuin heittää päällyspaita pois. Sisävaatteet on aina rentoja ja mukavia haalarin alla, ei koskaan mitään "virityksiä" ja asusteita.
Villahaalari ja toppahaalari, laadukkaat tavikengät joihin ei tarvitse laittaa villasukkaa sekä mitkä lapsi osaa pukea itse, samoin hanskat, lämmin vuori, ei tarvitse pukea 2 hanskaa päällekkäin. Myös hattu suojaa kaulan ja niskan, ei mitään kaulureita ja kaulaliinoja.

5 vuotiaan puen samalla periaattella päiväkotiin. Helppous ja käytännöllisyys aina mielessä.

Ja kiitosta ollaan saatu asiasta.

Katsoin tuossa aiemmin syksyllä kun 2-3 vuotialla tytöllä on nauhakenkää, säärystintä. farkkutakkia yms päikkärissä, eihän lapsi saa itseään puettua lämpimästi. Hoitaja on todellakin tehtävä kaikki että lapsi tarkenee ulkona.

Olen varmaan tylsä mutta vaatteissa mietin aina käytännöllisyyttä. Se onko se söpö on toinen juttu.

Mitkä talvikengät on niin lämpimät ettei tarvii villasukkia? En ole vielä moisiin törmännyt...

Hanskoiksi lapaset/rukkSaset eikä sormikkaita! Ensinnäkin ne on lämpimämmät ja lapsella ei mene hermo niiden kanssa askarrellessa.
Kuomista sen verran, että ku ostin itselleni sellaiset, niin huomasin, että pohja vetää. Asia ratkesi, kun hankin lisäpohjalliset kenkiin ja myös lapselle :)
Meidän päiväkodissa sanottiin, että ei pelkästään jarrusukkiksia tai -sukkia lapselle. Ne ovat kuulemma lapselle kenkien kaa epämukavat. Sanoivat, että tuokaa silloin myös ulosvaihdettavat.
Sadevaatteista yksi hoitaja sanoi, että liian pienet rukkaset ovat aivan kauheita lapselle.
Sit kannattaa vielä huolehtia siitä, että lapsen haalarissa on tarpeeksi pituutta selässä, että lapsi pystyy helposti kyykistymään. Se näyttää rumalta, mutta lapsen vapaus liikkua on tärkeämpää kuin vaatteiden ulkonäkö <3 .

Juu, pleeeease, ei niitä solmittavia kenkiä lapsille, jos eivät niitä itse osaa solmia. 3-6 -vuotiaiden ryhmässä on n. 22 lasta per ryhmä lähdössä yhtäaikaa ulos. Samoin olkaa kilttejä ja huolehtikaa, että lahkeiden lenksut on ehjät. Sekä kuriksissa että puvuissa. On tosi ikävää, kun lapsi kulkee hangessa, lahkeet nousevat ylös ja kengät ovat hetkessä täynnä lunta. Ja ylipäätään, yrittäkää hommata lapsille mahdollisimman yksinkertaiset kamppeet, ettei lapsella ole 10 vaatekappaletta puettavana aina, kun ulos mennään. Ja tiedoksi: hanskat laitetaan aina kuivauskaappiin, kun ulkoa tullaan. Olivat kosteussuojattuja tai eivät. Kosteussuojatut hanskatkin kastuvat lähes aina ulkona, ainakin sisäpuolelta. Hoitajat eivät ehdi sisään tullessa tarkistella, kellä on toiset hanskat mukana ja kellä ei, joten kaikki laitetaan kuivumaan.

Anteeksi, mutta miksi ihmeessä pitää koko ryhmän tunkea samaan aikaan pihalle? Ne tilat ovat muutenkin ahtaat ja suurin osa lapsista tarvitsee pukemisapua, kun hoitajia on liian vähän. Nämä jotka itse pukevat joutuvat sitten odottelemaan tovin, että joku aikuisista pääsee pukemaan ja viemään lapsia ulos.
Lapsia puetaan "liukuhihnataktiikalla" ja samalla etsitään kiireessä lapsosen vaatteita, koska ne ei ole ikinä samassa mytyssä lattialla. Lisäksi se, että monta lasta samassa tilassa saa aikamoisen shown pystyyn. Tähän päälle vielä se pointti, että lasten pitää käydä vessassa ja jonkun on valvottava sitäkin.

Meillä on ainakin koko talossa sellainen käytäntö, että lapset päästetään porrastetusti pihalle. On huomattavasti helpompaa työskennellä tilassa missä ei ole kaaosta. Työ sujuu jouhevammin. Meillä on ryhmä jaettu kahteen osaan. 2 työntekijää hoitaa pukemistilanteet ja toinen niistä lähtee melko pian ulos. Kun ensimmäinen ryhmä on ulkona, niin toinen ryhmä tulee pukemaan. Tällöin pukemistilanteessa on 2 aikuista ja vähemmän lapsia. Sisälle tullaan samassa järjestyksessä.

Meillä ei laiteta kosteussuojattuja hanskoja kuivauskaappiin, ellei niitä saa sinne laittaa. Ns. kuivaushuoneessa kiertää lämmin ilma joka puhaltaa tasaisesti koko huoneessa ja hanskat kuivuvat siellä, kuten samantyyliset puvutkin. Ihan hyvä keksintö. Monessa paikassa kuivauskaappeja on maksimissaan 2, joten ne tuppaavat olemaan ihan täysiä. Harvat siellä kuivuvat hyvin, koska on lapasta, pukua ja hattuja (mahdollisesti myös sisävaatteita) pienissä tiloissa. Niitä saa myöskin olla usein kääntelemässä.

Meillä oli joskus tuollaista ihan samanlaista kaikki ulkoilutilanteet yms. Yhdessä palaverissa sitten aloimme miettimään jotain loogisempaa järjestelyä ja tämä oli niistä toimivin. Kannattaa aika paljon kiinnittää huomiota myös omiin tapoihinsa. Vanhempia kyllä ohjeistetaan, että olisi helpompaa, mutta kyllä se koko toiminta on myös meistä työntekijöistä kiinni.

Ihan hyviä juttuja. Tosin, välilausiasut on meillä 86cm lähtien olleet 2-osaisia. Kuopukselle hankin 92 kokoa olevan haalarin koemielessä ja vaikka se kaunis ja kiva puku onkin niin ei monipuolisuudessa pärjää millään 2-osaisille. Eli edes pk-henkilökunnan toiveesta en siirtyisi haalareihin. Mitä ei kyllä koskaan edes ehdotettu, päinvastoin kehuivat sitä kuinka helppoa lapsi on noihin pukea sään mukaisesti. :)

Mitä kerrastoihin tulee niin villa on pop, samoin kuin silkki. Meillä on ollut käytössä niin silkki-villaisia kuin silkkisiäkin kerrastoja jotka ovat hyvin voineet olla sisävaatteiden alla koko päivän ilman hikoiluja. Ulkona taas lämmittävät mukavasti eikä tarvi olla paksuja vaatteita haalarin alla. Vaihtoehtona sitten se sisävaatteiden päälle tuleva villahaalari.

Alkuperäinen kirjoittaja Myös lto;27406178:
Meillä on ainakin koko talossa sellainen käytäntö, että lapset päästetään porrastetusti pihalle. On huomattavasti helpompaa työskennellä tilassa missä ei ole kaaosta. Työ sujuu jouhevammin. Meillä on ryhmä jaettu kahteen osaan. 2 työntekijää hoitaa pukemistilanteet ja toinen niistä lähtee melko pian ulos. Kun ensimmäinen ryhmä on ulkona, niin toinen ryhmä tulee pukemaan. Tällöin pukemistilanteessa on 2 aikuista ja vähemmän lapsia. Sisälle tullaan samassa järjestyksessä.

Iltapäivisin ei ole kuin kaksi hoitajaa paikalla, mutta koko ryhmä on vielä hoidossa, joten tuo systeemi ei toimi silloin ollenkaan.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on täysin epäasiallisia pukeutumi- ja eteistiloja, kun lapsiryhmiä on tungettu ties minkälaisiin paikkoihin.

mun 4v on 2.osanen toppapuku päällä osaa kyllä itse vaatteensa pukea päälle,ymmärrän tarkoitetaan pieniä lapsia jotka ei osaa itse pukea päälle silloin on helpompi pistää haalari.. meillä on ollut syksyn sormikkaat kädessä mutta osaa laittaa ne itse käteen.

eiköhän tuohon pukeutumiseen vaikuta myös lapsen ikä ja omatoimisuus

[QUOTE="HoiTaJa";27406204]Iltapäivisin ei ole kuin kaksi hoitajaa paikalla, mutta koko ryhmä on vielä hoidossa, joten tuo systeemi ei toimi silloin ollenkaan.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on täysin epäasiallisia pukeutumi- ja eteistiloja, kun lapsiryhmiä on tungettu ties minkälaisiin paikkoihin.[/QUOTE]

Aamuvuorolainen lähtee mihin aikaan? Ja koko päiväkodin muut työntekijät ovat kiinni muissa hommissa tai vastaavasti lähdössä kotiin..

Eli mistään ei irtoa apuja?

Juuri tuon suurimman ongelman takia luulisi, että asiat olisi organisoitu järkevämmin.

[QUOTE="HoiTaJa";27406204]Iltapäivisin ei ole kuin kaksi hoitajaa paikalla, mutta koko ryhmä on vielä hoidossa, joten tuo systeemi ei toimi silloin ollenkaan.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on täysin epäasiallisia pukeutumi- ja eteistiloja, kun lapsiryhmiä on tungettu ties minkälaisiin paikkoihin.[/QUOTE]

Jos teillä ei ole hoitajamitoitus laillisissa puitteissa, niin ota yhteys johonkin muuhun kuin lasten vanhempiin, mitoitus on tämän mukaan:
Mikä on nykyinen hoitajamitoitus päivähoidossa?
•1 pätevä hoitaja per 7 kolme vuotta täyttänyttä lasta
•1 pätevä hoitaja per 4 alle kolmevuotiasta lasta

Sulla ei taida olla omia lapsia :)

Ymmärrän päiväkodintädin pointin niiltä osin kuin se koski lapsen hyvää /parempaa oloa, mutta että sun elämä helpottuis, kamoon, se on sun työtäs, saat palkan siitä että puet niitä hankaliakin haalareita niille lapsille! Ja osahan sanoo että lapset on siellä virikkeitä saamassa : anna sitten niitä ja pistä lapset pukemaan itse niin säästyt siltäkin :)

En ole päiväkodissa työssä, mut ymmärränn hyvin aloittajaa. Se et lapsen on helppo pukea itse helpottaa tietysti hoitajien työtä, mutta itse näkisin asian niin päin et se helpottaa ennen kaikkea sen lapsen pukemista ja oloa. Aamulla just pähkäilin omien neljän kanssa, kun ulos piti lähteä, et miten paljon aikaa meni kun laitetiin villahaalarit/fleecepuvut ja välikausihaalarit. Samalla kun oltiin ulkona niin haettiin toppapuvut varastosta. Meillä on melkein 6 vuotiaallla edelleen haalari, kun itse sanoo et se on niin paljon nopeampi laittaa päälle (haluaa olla ekana valmis).

Tuota mietin kun joku sanoi pärjäävänsä niillä goretexeilla koko talven niin kait edes niitä on kahdet. Itse ei pärjättäis jos lapsilla ois vain yhdet kengät. Vaikka ne kuinka pitää vettä ja on hengittävät niin ainakin meidän lasten jalka hikoaa niin paljon et kengät on kosteat sisäpuolelta. Ihan hyvä olla kahdet kengät niin saa toiset rauhassa kuivua jos lähdetään vaikka kauppaan ulkoilun jälkeen.

[QUOTE="vieras";27404135]Kyllä goretex-kenkiä on myös pakkasmalleja, ihan talvikenkiä.[/QUOTE]
Juu, eipä se ohuenohut vettäpitävä kerros kengästä automaattisesti kylmää tee :)

[QUOTE="jep";27406040]Joo, tää on totta. Vinkit ihan hyviä sellaisille äideille, jotka oikeasti ovat ihan uusavuttomia. Mutta se, että perheiden pitäisi alkaa miettiä vaateostoksiaan sen perusteella, että päiväkodin työntekijöillä olisi helpompi arki, niin anna mun kaikki kestää:) HAH!

Valitettavasti se tosiaan on sinun duunisi pukea niitä lapsia. Jos ei nappaa, niin voithan vaihtaa alaa;)

Liian vakavaksi menee,jos ei enää saa farkkuja tai huppareita pukea lapselle, vaan kaikki pitäis olla JUST niin kuin päiväkodin täti ilmoittaa. Eikä se huppu siinä haalarin päällä niin kamala asia ole;) Relatkaa vähäsen.[/QUOTE]

Täällä yksi ENTINEN päiväkodin hoitaja. Mua ei oikeasti enää napannut pukea niitä teidän kullanmuruja, jotka eivät itse saaneet päälle niitä liian pieniä mekkoja, kireitä housuja, 2-osaisia pukua ym. Nykyään olen vanhustyössä ja voin sanoa et on paljon antoisampaa kuin kuunnella teitä äitejä, miten omalle kullannupulle milloinkin pitäisi puhua /pukea päälle. Mut jos kaikki hoitajat vaihtaa alaa niin mistä luulet saavasi omalle lapselle hoitajan. Välillä ehkä kannattais pysähtyä miettimään asioita vähän pidemälle ja miettiä voisko jotenkin helpottaa sen hoitajan työtaakkaa niin et se jaksaa siellä hoitaa teidän lapsia. Kyllä ne ilman vaikeiden vaatteiden pukemista siellä ihan tarpeeksi työtä pienen palkkansa eteen tekevät.

[QUOTE="Vieras";27404122]Miksi, voi miksi ei voi ostaa lapselle kaksis kenkiä? Goretexit ei todellakaan ole kovien pakkasten kengät, luulisi tämän jo järjellä tajuavan -> goretex = kosteussuojattu, kovat pakkaset = ei kosteaa, eli ...?[/QUOTE]

Gore-tex tarkoittaa kyllä, että vaatteessa tai kengissä on kosteuden pitävä kalvo jossain. Kenkiä löytyy kyllä ihan kesäkengistä pakkasilla käytettäviin. Itselläni on kaikki talvikengät gore-tex versioita (nahkaisia), koska täällä on vähän väliä loskakelejä. Varsinaisia villasukkiakaan sinne ei tarvitse, riittää kun käyttää teknisiä sukkia tai villapohjasukkia. Gore-tex jutuista täytyy sanoa, että ne ovat hiostuttavampia kuin tavalliset, vaikka sen kalvon pitäisikin olla hengittävä.

Jos teillä ei ole hoitajamitoitus laillisissa puitteissa, niin ota yhteys johonkin muuhun kuin lasten vanhempiin, mitoitus on tämän mukaan:
Mikä on nykyinen hoitajamitoitus päivähoidossa?
•1 pätevä hoitaja per 7 kolme vuotta täyttänyttä lasta
•1 pätevä hoitaja per 4 alle kolmevuotiasta lasta

Sulla ei taida olla omia lapsia :)

Ihanaa, että jossain päin ollaan vielä "sinisilmäisiä" lain suhteen! Yhteydenotto on aiheellinen kaupungissamme, mutta siitähän ei ole yhtään mitään hyötyä. Täällä on osattu järjestää siten, että sana -tilapäinen- mahdollistaa aivan kaiken päiväkodeissamme :( Tilapäinen lapsilukumäärän ylitys voi tarkoittaa aivan mitä tahansa. Senkin, että kaikki lapset voivat olla YHDELLÄ hoitajalla.

Olen yrittänyt tuosta asiasta viestiä moneen suuntaan, ja tiedän, että vanhempien silmien aukaiseminen on ainoa keino. Silloin jos vanhemmat tietävät epäkohdasta, saattaa tapahtuakin jotain!

[QUOTE="vieras";27406899]
Tuota mietin kun joku sanoi pärjäävänsä niillä goretexeilla koko talven niin kait edes niitä on kahdet. Itse ei pärjättäis jos lapsilla ois vain yhdet kengät. Vaikka ne kuinka pitää vettä ja on hengittävät niin ainakin meidän lasten jalka hikoaa niin paljon et kengät on kosteat sisäpuolelta. Ihan hyvä olla kahdet kengät niin saa toiset rauhassa kuivua jos lähdetään vaikka kauppaan ulkoilun jälkeen.[/QUOTE]

Ei kai kukaan pärjää yksillä kengillä minään vuodenaikana. Meillä on talvisin ollut lapsilla vähintään ne kahdet tex-kengät, lisänä hienostelukengät. Toiset yleensä nahkaiset villavuorella ja toiset jotkut Superfitit. Kenkien pitää antaa levätä eikä samaa kenkää saa käyttää päivästä toiseen. Tekee jalallekin hyvää vaihdella kenkiä.

[QUOTE="vieras";27407011]Ei kai kukaan pärjää yksillä kengillä minään vuodenaikana. Meillä on talvisin ollut lapsilla vähintään ne kahdet tex-kengät, lisänä hienostelukengät. Toiset yleensä nahkaiset villavuorella ja toiset jotkut Superfitit. Kenkien pitää antaa levätä eikä samaa kenkää saa käyttää päivästä toiseen. Tekee jalallekin hyvää vaihdella kenkiä.[/QUOTE]

Meillä on vain yhdet kengät per säätila ja ollaan pärjätty hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja LÄHÄRI;27401007:
Kun nyt ostatte lapsille niitä talvitamineita niin älkää ostako päiväkoti-ikäiselle 2-osaista pukua ainakaan, jos ei lapsi niitä itse saa kohtuullisessa ajassa päälleen.

Älkää laittako haalarin alle farkkuja. Ne ovat todella jäykät ja kylmät haalarin alla.

Ostakaa tarralliset kengät! Helpottaa huomattavasti hoitajien työtä.

Suosikaa hyviä materiaaleja (niitä saa kirppariltakin) ja tarkistakaa, että ne lapsen vaatteet ovat SOPIVAT. Ei missään nimessä liian pienet, mutta ei isotkaan.

Kuravaatteiden tulee olla niin reilut, että mahtuvat talvihaalarin päälle.

Sisävaatteiksi MUKAVAT vaatteet, joissa on kiva leikkiä.

Nimikoikaa ahkerasti vaatteita ja kenkiä.

Tässä nyt ensi alkuun. Täydentäkää "muistilistaa" =) Ja kirjoitin tämän ihan hyvässä hengessä, kun moni pohtii varmasti tälläkin hetkellä, että millaista vaatetta päiväkotiin.

jepp,tiesin jo 3 lapsen äitinä...ja huomiokaa tarravaipat ei housu...ja mielummin sukkikset eikä pitkii kalsareita alle 3vuotiaalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Myös lto;27406712:
Aamuvuorolainen lähtee mihin aikaan? Ja koko päiväkodin muut työntekijät ovat kiinni muissa hommissa tai vastaavasti lähdössä kotiin..

Eli mistään ei irtoa apuja?

Juuri tuon suurimman ongelman takia luulisi, että asiat olisi organisoitu järkevämmin.

Mut kun pitää istua ryystämässä kahvia. Puhelimessa. Vessassa. Tupakalla. "Palaverissa". Naukumassa netissä. jne. Mä en ole edes nähnyt mun lapsen päiväkodin ryhmän aikuisia aikoihin!!! On aikoihin eletty...

[QUOTE="vieras";27407183]Mut kun pitää istua ryystämässä kahvia. Puhelimessa. Vessassa. Tupakalla. "Palaverissa". Naukumassa netissä. jne. Mä en ole edes nähnyt mun lapsen päiväkodin ryhmän aikuisia aikoihin!!! On aikoihin eletty...[/QUOTE]

Sinulla on jotain perustavaa laatua olevaa ongelmaa. Palaverit on johtajan määräämiä, ja niitä nimenomaan riittää. Samoin parin tunnin koulutukseen määrätään ja yksi hoitaja kuulema voidaan jättää koko ryhmän kanssa koko ajaksi.

Niin, ja sijaiskieltoja napsahtaa korkeammalta taholta aina loppukaudesta syksyllä ja keväällä. Kun ennestään jo tavattoman niukasta henkilökunnasta yksi lenkki puuttuu, sellaisina päivinä lastenne pukeutuminen ulos on lapsillekin kuin maratonjuoksu. ONNEKSI lapset unohtavat tuskallisen hikiset tuokionsa yleensä ulos päästyään. Mutta hoitajilla on tuskanhiki. Kun se on jo muutenkin päivästä toiseen, vajaalla henkilökunnalla tehdyt päivät ovat jotain käsittämätöntä.

monet ei ihan oikeasti tajua!

Noista kuomista pienelle... Joku viikko takaisin akuutissa haastateltiin fysioterapeuttia joka on erikoistunut nimenomaan lapsiin ja se sanoi että parhaat kengät lapsille on pehmeä ja jotka ei tue yhtään eli juuri crocsit, ballerinat tai kuomat, koska silloin jalka pääsee leviämään ja liikkumaan vapaasti ja näin jalka kehittyy oikein.

Entä sitten kun fysioterapeutti totesi, että meidän pojalla on nilkat melko heikot ja käski käyttää hyviä,tukevia kenkiä, jotta nilkat saa tarvittavan tuen. Sisällä kuitenkin ohjeisti olemaan paljain jaloin. Näin ollaan toimittu.

Ite koen ristiriitasena aina välillä eri ohjeet eri paikoista. Onko fysioterapeutitkin asioista niin erimieltä? Tepsujen tai muiden ensiaskelkenkien asemesta pitäisikin ostaa kuomat?

[QUOTE="vieras";27406958]Täällä yksi ENTINEN päiväkodin hoitaja. Mua ei oikeasti enää napannut pukea niitä teidän kullanmuruja, jotka eivät itse saaneet päälle niitä liian pieniä mekkoja, kireitä housuja, 2-osaisia pukua ym. Nykyään olen vanhustyössä ja voin sanoa et on paljon antoisampaa kuin kuunnella teitä äitejä, miten omalle kullannupulle milloinkin pitäisi puhua /pukea päälle. Mut jos kaikki hoitajat vaihtaa alaa niin mistä luulet saavasi omalle lapselle hoitajan. Välillä ehkä kannattais pysähtyä miettimään asioita vähän pidemälle ja miettiä voisko jotenkin helpottaa sen hoitajan työtaakkaa niin et se jaksaa siellä hoitaa teidän lapsia. Kyllä ne ilman vaikeiden vaatteiden pukemista siellä ihan tarpeeksi työtä pienen palkkansa eteen tekevät.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Hoitajia kohtaan pitäisi osoittaa arvostusta ja antaa myös kiitosta, että he jaksavat raskaassa työssään. Eikä aina valittaa.

[QUOTE="Vieras";27402988]Meillä 134 ja 160 senttiset haalarit käytössä.

Haukkukaa vaan mut lumesa peuhatessa parhaat.[/QUOTE]

Ei haukuta:) Eri ihmisillä on eri preferenssejä.

En silti allekirjoita 2-osaisten asujen hankaluutta. Sellainen iso haalari on kamala, painava rötkäle, ei oma 3-vuotiaani ainakaan sellaista osaisi pukea sen paremmin. Mä oikeesti panostetaan lapsen vaatteisiin paljon ja aina kipaistaan ostoksille, jos pk:sta tulee joku toive.( Noh, kerran on tullut, sadehattu). Kukaan ei ole kyllä sanallakaan vihjaissut, että pitäisi olla haalari ja kypärähattu:)

Lapsen varusteet maksaa melkoisen määrän rahaa vuodessa, en uskalla edes laskea. Saanen siis itsekin vähän vaikuttaa siihen, millaisia vaatteet ovat.

Yhteistyössä