Päiväkodin välipala...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina ollaan viety ja tullaan aina viemään.

Koska halutaan, ja koska se on pk:ssa sallittua :). Ja koska about kaikki muutkin vievät, niin lapsetkin toki haluavat.

Muut vanhemmat voi sitten halutessaan kieltää lapsiltaan synttäriherkkujen syömisen pk:ssa jos siihen kokevat tarvetta. Ei ole kukaan kieltänyt. Tai vanhempainilloissa asiasta nipottanut kun siitä on keskusteltu.

niinpä ja sitten ne itkee täällä kun juhokustilla on reikiä hampasissa ja on oppinu syömään sokeria:laugh:eli onko kenties vanhemmilta opittua... ja KYLLÄ meillä pennut syö sokeria, ja mutta hoitoon ei olla kuskattu herkkuja koska mielestäni ne eivät sinne kuulu varsinkin ryhmässä on enemmistö alle 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25858087:
niinpä ja sitten ne itkee täällä kun juhokustilla on reikiä hampasissa ja on oppinu syömään sokeria:laugh:eli onko kenties vanhemmilta opittua... ja KYLLÄ meillä pennut syö sokeria, ja mutta hoitoon ei olla kuskattu herkkuja koska mielestäni ne eivät sinne kuulu varsinkin ryhmässä on enemmistö alle 1v.
Ei oo reikiä hampaissa ainakaan meidän lapsilla ollut koskaan :)

Ja sellaisessa ryhmässä nuo ei oo koskaan olleetkaan, missä enemmistö lapsista olisi alle 1 v - eikä päiväkodissa kaiketi vauvaikäisille herkkuja tarjottaisikaan, eikö heillä oo omat sapuskat kaikinpuolin? Järki käteen muutenkin, se 1 v täyttävä Iidamatias tuskin tajuaa mitään synttäreistä muutenkaan, eikä varmaan osaa sanoa että haluan tarjota keksiä kuten kaikki muutkin :D. Mutta 4-6 v ryhmässä on asiat jo toisin.

ravintoarvot on ihan nollassa pullassa ja mehussa, energiaa on mutta todella nopeasti pois menevää ja aiheuttaa järkyttävän verensokeripiikin. vieläpä jos päivälliseksi on kumiperuna-nakki-lisäaine soppaa, niin on tosi heikot eväät.

Tjaah.. Mun mielestä on ollu vaan mukavaa, kun meidän pojan hoitopaikassa ( perhepäivähoito ) on aina välillä pullaa tai muuta herkkua tarjolla välipalalla. Ei meidän pojan suu tuohesta ole, ja kai sitä joskus saa arkenakin herkutella.

Ainiin.. Ja tosiaan jos hoitopaikassa jollain on synttärit, niin kyllä sielä on herkkuja tarjolla. Jos hoitajan omia lapsia juhlitaan, niin on ollut kakkua, hoitolapset ( vanhemmat ) on vieneet sitten namia, pullaa, tms :-) KAUHEETA! Vappua, pääsiäistä, jne juhlitaan tietysti kans asianmukaisin herkuin ;)

Tehdäänpä aloite. Vain näkkäriä, vettä ja kaaliraastetta välipalalla, ei ole makeaa eikä juuri muutakaan. Keittiöbudjettikin pysyy hienosti aisoissa. Kukaan ei joudu kotona sanomaan lapselle "Ei, et saa mehua."

Ja juuri näiden sokeri-kauhuisten nipo-äitien takia oli Porvoossa lasten päiväkotiruoasta poistettu kaikki sokeri. Siis ihan kaikki. Hilloja ei enää saanut, vaan marjoja soseutettuna, esim. viilit syötiin happamien marjojen kanssa, kaakao tehty puhtaasta kaakao-jauhosta ilman sokeria ym.

Siinä vasta nälkä lapsille yllättikin, kun aamupalaa/välipalaa mätettiin roskiin sen minkä kerettiin...

Eiköhän se yleisesti ottaen ole tuo suomalainen päiväkotiruoka ole kohtuullisella tasolla. Toki poikkeuksia voi olla, mutta ei tuo pullan tarjoaminen nyt niin pahaa ole. Kyllä ne ruokatottumukset enemmin lähtee kotikasvatuksesta kuin päiväkodista. Kuten jo muutama kirjoitti, lapsi kyllä oppii erottamaan kodin tavat ja päiväkodin tavat. Kodin tavat pysyvät, päiväkoti vaihtuu vähintään kouluksi, jos ei aikaisemmin...

[QUOTE="a.p";25859800]No, tänään siellä oli leipää ja porkkanaa, mut taas mehua :/[/QUOTE]

Minua ei pulla haittaisi, mutta ne mehut on kamalia litkuja enkä toivoisi pienen lapseni niihin tottuvan. Vesi tai maito riittäisi, tai meidän omat mehut :cool:

Meidän ryhmiksessä taas on varsin usein välipalana pizzaa tai nakkia :/ Oman muksun hoitopäivä loppuu kyllä ennen välipalaa mutta pistää vaan silmään.

[QUOTE="mä";25857766]Oon muuten ihan tyytyväinen ruokalistaan, mutta että mehua ja pullaa välipalaksi 2 vuotiaalle :/

Kotona ei syödä makeeta kuin viikonloppuna, tuossahan oppiikin sitten kinumaan mehua kotonakin!![/QUOTE]

No voi, kylläpä se elämä nyt näyttää jälleen rumemmat kasvonsa:/

Jos lapsi tuosta nyt oppii kinuamaan mehua kotonakin, niin sinä äitinä voit sanoa, että ei käy. Mikä tässä on nyt se ongelma?

voi luoja. miten askeettista elämää voi vanhemmat lapsilleen toivoa. nämä valittajamammathan eivät itse ikinä syö jälkiruokia, osta karkkeja, syö kahvipullaa, pidä kurkkupastilliaskia taskussa..

Enemmä ihmetyttää kuin lapset jaksavat klo 17 asti, ja pidempäänkii kun välipalalla on tajolla vaikka puolukkavispipuuroa (ilman sokeria) ja ruisleipää + maitoa ja lapselle ei kelpaa puuro, leivästä ottaa vaan yhen haukun, maitoakaan ei juo. Useimmalle lapselle se pulla (kerran ties kuin monen kuukauden aikana) menee kokonaan.
Onhan siellä paljon välipaloja mitä ollaan mietitty onko ne nyt ihan sopivia, mut sitä se vaan on. Raha ratkaisee paljon. Aika moni välipala on semmonen mikä ei sit lapsille kelpaa ja kaikki menee bioastiaan. Kokonaan tyhjällä mahalla ollaan sit loppupäivä hoidossa, useesti ulkona ne viimeset tunnit.

Meillä oli lapsen hoitopaikalla perjantaina välipalalla jätskiä ja kermavaahtoa =)
Minusta ihanaa, että välillä on herkkuvälipalojakin.
Jos lapsi muuten syö monipuolista ja terveellistä ruokaa, ei satunnainen herkuttelu lasta pilaa.

Minkään päiväkodin, koulun, sairaalan jne. ei pitäisi pakottaa ketään pullamössön tai vastaavan vetämiseen ja joskus vaihtoehdot on surkeat tai niitä ei ole.
Tietyissä päiväkodeissa lapsia ei todellakaan pakoteta vetämään pullaa, jäätelöä jne. jos se ei esim. maistu lapselle ja vaihtoehtona on aina vähän ruokaisampi/terveellisempi vaihtoehto.

[QUOTE="a.p";25857824]No ole joka päivä pullaa ja mehua, mutta aika useen kumminkin jotain makeeta :/[/QUOTE]

Olen huomannut itse myös sen että tarjolla on usein kaikkea epäterveellistä. Kiisseleitä melkein päivittäin aamupalalla ja välipalalla (turhaa sokeria), voileipäkeksejä, digestivekeksejä (turhaa höttöä). Jopa hot dogeja ja pitsapaloja. Ja tosiaan, niitä synttäreitä juhlitaan aina makean voimalla...keksejä, kakkua, jäätelöä yms.

Minulle lto sanoikin vasta että välipalat on sellaista höttöä että ei tahdo lapset jaksaa iltapäivän puolella vaan ovat nälkäisiä jo reippaasti ennenkuin tullaan hakemaan. Joku voileipäkeksi esim. ei pidä kauaa nälkää loitolla. Voi tuntua lapsesta että ei jaksa enää jos syö 2 voileipäkeksiä ja juo lasin maitoa mutta hetken päästä onkin sitten jo nälkä.

[QUOTE="vieras";25859950]Meillä oli lapsen hoitopaikalla perjantaina välipalalla jätskiä ja kermavaahtoa =)
Minusta ihanaa, että välillä on herkkuvälipalojakin.
Jos lapsi muuten syö monipuolista ja terveellistä ruokaa, ei satunnainen herkuttelu lasta pilaa.[/QUOTE]

Jep, mutta on lapsia sekä aikuisia, ketkä _ei pidä jäätelöstä_.
Ja juu, on heitäkin ketkä ei pidä vaikkapa hernesopasta.
Jälkimmäisen maistaminen, suositus maistaa, on jotenkin fiksumman oloista kuin pakottaa maistamaan jäätelöä.

Kyllä olisi oksettava olo, jos jäätelöllä olisi selvittävä :X :X :X
Mm. tietyissä sairaaloissa välipalana AINA vain makeaa (erilaista kuivaa pullaa, kuivaa kääretorttua jne), joka päivä, ei koskaan hedelmää tai suolaista...
yöh.

[QUOTE="vieras";25857935]Nuo keskuskeittiön immeiset voisivat itse koettaa pärjät eskimopuikolla välipalalla. Ruoka on syöty kello 11.00 ja kun viimeiset haetaan kello 17.00 aika pirun pitkä aika yhdellä eskimopuikolla. Äitini oli pph ja välipalalla jos oli pullaa tai jäätelöä, se oli se jälkiruoka, ensin syötiin vaikka sämpylää tai puuroa ja jäätelöä päälle.[/QUOTE]

Ihan varmasti jokaisessa päiväkodissa on lisänä myös leipää tai vähintään näkkäriä. Kun on ruoan syönyt hyvin, niin kyllä jaksaa leivällä ja eskimopuikolla kotiin asti!

Yhteistyössä