Päiväkodissa ei saada kiusaamista loppumaan - vaihto muualle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja exus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

exus

Vieras
Lapseni, nyt 5 vuotta, on kunnallisen päiväkodin erityisryhmässä. Hänellä on as-piirteitä ja impulsiivisuutta, ticsejä ym. Hän meni päiväkotiin 3-vuotiaana eikä ole juuri viihtynyt...toki hyviäkin hetkiä löytyy ja pari kaveria, mutta huolestuttavan usein kaksi ryhmässä olevaa poikaa (pahimmat käytöshäiriöiset, joihin olen törmännyt!) kiusaavat poikaani ja hoitajien kanta on aina se, että "nooooo, kyllä se teidänkin x...". En kiistä etteikö hänkin olisi osallisena härnäämässä välillä muita, mutta noiden poikien touhu on suorastaan järkyttävää. Vai kuinka moni lapsi uskaltaa tulla lyömään sitä, jonka vanhempi seisoo vieressä?? Pahinta oli kuitenkin hoitajien reaktio; ei anteeksipyyntöä eikä jäähyä, vaan SYLIHOITOA tälle lyöjälle! Yritin käydä tilannetta myöhemmin läpi, mutta hoitajat pysyivät kannassaan: "kyllä se teidänkin x...".

Kesälomalla poikani on ottanut puheeksi nuo kiusaamiset ja lyömiset useampaan otteeseen. Asia vaivaa häntä selvästi, koska hän juttelee asiasta myös suht tuntemattomille (esim. tuttu kampaaja). Sukulaiselleen kertoi, että menee usein piiloon noita kahta poikaa. Mitä olen poikien käytöstä seurannut, niin todella rääväsuisia ja tunnevikaisia lapsia: jos joku satuttaa itsensä, tulevat viereen hohottamaan että "HYVÄ kun satutit, mä olen iloinen!" ja aamulla tervehdykseen on vastattu mm. huutamalla että "vihollinen näkyvissä, ampukaa!!". Leikistä ei ole kyse, se on tullut selväksi...poikani on muuttunut aggressiivisemmaksi ja nuo erityispiirteet, joita ulkopuoliset eivät yleensä edes huomaa, ovat pahentuneet. Eniten ärsyttää kuitenkin päiväkodin väitteet lapseni huonosta itsetunnosta: kotona sellaisesta ei ole mitään viitettä.

Nyt pohdin tässä, että lähtisinkö etsimään vaikkapa perhepäivähoitajaa. Poikani on oikeasti kiltti ja impulsiivisuudestaan huolimatta tottelevainen, ei hänellä ole ollut mitään ongelmia jos olen palkannut hoitajan kotiin tai vienyt sukulaiselle hoitoon joskus. Pelkään että hän kasvaa kieroon päiväkodin vuoksi.

Keskustelisin päiväkodin johtajan kanssa asiasta ja jos hän ei tilanteeseen puuttuisi, tekisin valituksen näistä hoitajista ylemmälle taholle.

"Kun teidänkin poika....." ei ole ikinä peruste hyväksyä kiusaamista, vaan tilanteeseen tulee puuttua ja antaa ikätasolle sopiva rangaistus.

Kuulostaa aikamoiselta touhulta. Kyllä mä ainakin kartoittaisin mitä muita vaihtoehtoja olisi. Aloittaisin keskustelemalla henkilön kanssa joka alueellanne tekee päivähoitopaikkapäätökset ja kysyisin mitä mieltä hän on päiväkodin kasvatusmetodeista...

Olen lastenhoitaja ja voin todeta tuohon asiaan sen, että jos hoitajat ovat jo monesti sanonut että myös teidän lapsi...Niin kyllä siinä silloin jotain perää on. Ja sylihoito se on nyt mikä jyllää. Lapsiin ei saa kohdistaa mitään kuria tai tulee potkut. Ei ole helppoa meillä hoitajillakaan.. Vanhemmat kitisee ja on koko ajan vaatimassa ja luulevat tietävänsä kaiken. Totuushan on se, ettei vanhemmat nää mitä päiväkodissa tapahtuu päivän aikana. Se on vaan tosiaan helppo aina ajatella, ettei minun kiltti pikku pilttini mitään pahaa kellekkään tee.. Jotkut lapset ovat vanhempien lähdettyä täysin päinvastaisia kun vanhemmat ovat lähteneet.. Ja tottakai he käyttäytyvät vanhemmilleen niinkuin olisivat pahojakin uhria, kun totuus voi olla että päinvastaista..Pahimmat kiusaajatkin heittäytyvät pieniks avuttomiksi vauvoiks vanhempien läsnäollessa ja vanhempiin uppoaa kaikki. Joten voisit hieman kysellä seuraavalla kerralla miten lapsesi osallistuu myös kiusantekoon ja sitä kautta voi vyyhti ruveta purkautumaan, sen sijaan että olisit tuolla asenteella ettei lapsesi tee ikinä mitään kellekkään.

Tosi ikäviä asioita. Itse päiväkodeissa työskelleenä olen kauhuissani siitä, että siellä jo viisi-kuusivuotaat ovat niin rikki, että hakkaavat toisia surutta. Hoitajina emme voi muuta kuin selvitellä tilanteet, aina. Emme pysty estämään sitäkään, että jonkun vanhemman läsnäollessa joku lapsi ohimennessään lyö toista :/ Jotkut lapset ovat nopeita ja arvaamattomia. Silti heidänkin hoitamisensa pyritään säästösyistä järjestämään tavallisessa, suuressa ryhmässä. Ja vain vanhempien tiukka puuttuminen asioihin auttaa, eli saa johtajan tai erityislastentarhanopettajan toimimaan. Silti vanhemmat eivät halua lapselleen mitään erityistukea...

Sanoisin vielä tuosta syliin ottamisesta ikävän tilanteen jälkeen, että ehkä hoitajat tunsivat hakkaajan niin hyvin, että tiesivät, että siinä kohti on PAKKO ottaa hänet "kiinni" ettei hän enää satuta. Ja sellaisessa tilanteessa "rikkinäinen" lapsi ei pyydä anteeksi ainakaan heti, vaikka sitä odotettaisiin.

Ja tiedän, että kasvatusmetodeilla ei saada läheskään aina aikaan sitä hyvää, mitä toivotaan. Lapsia tulee niin monenlaisista ja erilaisista ympyröistä, ja he voivat tuon ikäisinä jo olla henkilökohtaisen avustajan tarpeessa. Niitä riittää vain murto-osalle lapsia:/

[QUOTE="Hoitsu";26671132]Olen lastenhoitaja ja voin todeta tuohon asiaan sen, että jos hoitajat ovat jo monesti sanonut että myös teidän lapsi...Niin kyllä siinä silloin jotain perää on. Ja sylihoito se on nyt mikä jyllää. Lapsiin ei saa kohdistaa mitään kuria tai tulee potkut. Ei ole helppoa meillä hoitajillakaan.. Vanhemmat kitisee ja on koko ajan vaatimassa ja luulevat tietävänsä kaiken. Totuushan on se, ettei vanhemmat nää mitä päiväkodissa tapahtuu päivän aikana. Se on vaan tosiaan helppo aina ajatella, ettei minun kiltti pikku pilttini mitään pahaa kellekkään tee.. Jotkut lapset ovat vanhempien lähdettyä täysin päinvastaisia kun vanhemmat ovat lähteneet.. Ja tottakai he käyttäytyvät vanhemmilleen niinkuin olisivat pahojakin uhria, kun totuus voi olla että päinvastaista..Pahimmat kiusaajatkin heittäytyvät pieniks avuttomiksi vauvoiks vanhempien läsnäollessa ja vanhempiin uppoaa kaikki. Joten voisit hieman kysellä seuraavalla kerralla miten lapsesi osallistuu myös kiusantekoon ja sitä kautta voi vyyhti ruveta purkautumaan, sen sijaan että olisit tuolla asenteella ettei lapsesi tee ikinä mitään kellekkään.[/QUOTE]

Oletkohan oikealla alalla?

Lapseni on ollut pph:lla, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa. Ja täytyy sanoa, että kyllä on hoitajissa valtavia eroja.

Toset ovat jämeriä, ottavat vastuuta ja hoitavat lapsia kokonaisvaltaisesti. Toiset ovat sellaisia perässävedettäviä ei kuulu mulle, mä oon vaan töissä täällä tyyppisiä...

[QUOTE="hoitaja";26671191]Tosi ikäviä asioita. Itse päiväkodeissa työskelleenä olen kauhuissani siitä, että siellä jo viisi-kuusivuotaat ovat niin rikki, että hakkaavat toisia surutta. Hoitajina emme voi muuta kuin selvitellä tilanteet, aina. Emme pysty estämään sitäkään, että jonkun vanhemman läsnäollessa joku lapsi ohimennessään lyö toista :/ Jotkut lapset ovat nopeita ja arvaamattomia. Silti heidänkin hoitamisensa pyritään säästösyistä järjestämään tavallisessa, suuressa ryhmässä. Ja vain vanhempien tiukka puuttuminen asioihin auttaa, eli saa johtajan tai erityislastentarhanopettajan toimimaan. Silti vanhemmat eivät halua lapselleen mitään erityistukea...

Sanoisin vielä tuosta syliin ottamisesta ikävän tilanteen jälkeen, että ehkä hoitajat tunsivat hakkaajan niin hyvin, että tiesivät, että siinä kohti on PAKKO ottaa hänet "kiinni" ettei hän enää satuta. Ja sellaisessa tilanteessa "rikkinäinen" lapsi ei pyydä anteeksi ainakaan heti, vaikka sitä odotettaisiin.

Ja tiedän, että kasvatusmetodeilla ei saada läheskään aina aikaan sitä hyvää, mitä toivotaan. Lapsia tulee niin monenlaisista ja erilaisista ympyröistä, ja he voivat tuon ikäisinä jo olla henkilökohtaisen avustajan tarpeessa. Niitä riittää vain murto-osalle lapsia:/[/QUOTE]

Ja päiväkodit ovat niiin hvyiä hoitopaikoja lapsille, ja omat lapset viihtyvät siellä ainan niiiin hyvin, vaikka 10 h päivässä, ilman lomiakin :).

Oletkohan oikealla alalla?

Lapseni on ollut pph:lla, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa. Ja täytyy sanoa, että kyllä on hoitajissa valtavia eroja.

Toset ovat jämeriä, ottavat vastuuta ja hoitavat lapsia kokonaisvaltaisesti. Toiset ovat sellaisia perässävedettäviä ei kuulu mulle, mä oon vaan töissä täällä tyyppisiä...

Tuohon on sanottava minunkin, että kaikkein suurin tragedia tällä alalla on se, että vaikka itse yrittäisi tehdä kaikkensa asioiden hyväksi, ei vain pysty parantamaan kaikkea.

Ja jos kiusaamisesta/lyömisestä puhutaan, niin lähes poikkeuksetta lyöjän vanhemmat ovat sitä mieltä, että lasta itseään on jotenkin kaltoinkohdeltu, tai jopa hoitajat ovat aiheuttamassa sen, että heidän lapsensa lyö. Eli aikamoisessa puun ja kuoren välissä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pölörö;26671095:
Niin mitään vikaahan ei ole ikinä omassa lapsessa..;)

Sanoinko näin? Minä kyllä sanoin, että omakin lapsi härnää välillä muita, mutta fyysisyys ym. alkoi vasta päiväkodin aloituksen myötä. Eikä muuten puistossa tai kylässä, synttäreillä tms. ole kajonnut kehenkään- tätä tapahtuu vain päiväkodissa. Päiväkodissa myös kaadetaan ruoat, juomat ym. ja käyttäydytään kuin apina. Miksi näin tapahtuu, kun missä tahansa muualla aterioidessa kerätään vain kehuja pöytätavoista ja motoriikka on lähes koululaisen tasolla?? Jos lapsia on 10 ja hoitajia 3, eikö siinä tosiaankaan ehdi katsomaan että mitä oikein tapahtuu?

hoitaja kerto mulle että esikoisella oli muutaman muun pojan kans pientä painia. olivat ulkona ja pyysin kaikki 3 nokan etheen. kysyin että mikä homma ja miksi? siihen tuli toisen pojan venhemmat myös hakheen läppeja ja homma puhuttiin heti pois. ei ole ollu ongelmia toiste

[QUOTE="vieras";26671224]Ja päiväkodit ovat niiin hvyiä hoitopaikoja lapsille, ja omat lapset viihtyvät siellä ainan niiiin hyvin, vaikka 10 h päivässä, ilman lomiakin :).[/QUOTE]

No niinpä..... Onneksi on myös rauhallisempiakin lapsiryhmiä, joten edes jotkut oikeasti viihtyvät :)

Mielestäni ongelmat johtuvat siitä, että ryhmäkoot ovat niin suuria. Tiedän, että jokainen lapsi käyttäytyisi eri tavalla pienemmissä ympyröissä. Nyt lapset joutuvat aivan liian stressaaviin tilanteisiin.

Aloittajan lapsi on toki jo pienennetyssä ryhmässä, mutta ongelmia niissäkin näköjään riittää.

Sanoinko näin? Minä kyllä sanoin, että omakin lapsi härnää välillä muita, mutta fyysisyys ym. alkoi vasta päiväkodin aloituksen myötä. Eikä muuten puistossa tai kylässä, synttäreillä tms. ole kajonnut kehenkään- tätä tapahtuu vain päiväkodissa. Päiväkodissa myös kaadetaan ruoat, juomat ym. ja käyttäydytään kuin apina. Miksi näin tapahtuu, kun missä tahansa muualla aterioidessa kerätään vain kehuja pöytätavoista ja motoriikka on lähes koululaisen tasolla?? Jos lapsia on 10 ja hoitajia 3, eikö siinä tosiaankaan ehdi katsomaan että mitä oikein tapahtuu?

Olen usein törmännyt siihen vanhempien näkökulmaan, että lapsi käyttäytyy muualla aivan eri tavalla. Päiväkotiryhmä on, niin kuin jo kirjoitin, aivan eri ympäristö kuin mikään muu. Valitettavasti siellä ei lapsiin päde mikään sama kuin muissa ympyröissä. Kaikki negatiiviset asiat kertautuvat lapsissa, ja siinä vaaditaan todella paljon hoitajilta. Aina ei valitettavasti löydy parhaita mahdollisia hoitajiakaan.

[QUOTE="Hoitsu";26671132]Olen lastenhoitaja ja voin todeta tuohon asiaan sen, että jos hoitajat ovat jo monesti sanonut että myös teidän lapsi...Niin kyllä siinä silloin jotain perää on. Ja sylihoito se on nyt mikä jyllää. Lapsiin ei saa kohdistaa mitään kuria tai tulee potkut. Ei ole helppoa meillä hoitajillakaan.. Vanhemmat kitisee ja on koko ajan vaatimassa ja luulevat tietävänsä kaiken. Totuushan on se, ettei vanhemmat nää mitä päiväkodissa tapahtuu päivän aikana. Se on vaan tosiaan helppo aina ajatella, ettei minun kiltti pikku pilttini mitään pahaa kellekkään tee.. Jotkut lapset ovat vanhempien lähdettyä täysin päinvastaisia kun vanhemmat ovat lähteneet.. Ja tottakai he käyttäytyvät vanhemmilleen niinkuin olisivat pahojakin uhria, kun totuus voi olla että päinvastaista..Pahimmat kiusaajatkin heittäytyvät pieniks avuttomiksi vauvoiks vanhempien läsnäollessa ja vanhempiin uppoaa kaikki. Joten voisit hieman kysellä seuraavalla kerralla miten lapsesi osallistuu myös kiusantekoon ja sitä kautta voi vyyhti ruveta purkautumaan, sen sijaan että olisit tuolla asenteella ettei lapsesi tee ikinä mitään kellekkään.[/QUOTE]

Minun lapseni ei kiusaa, mutta kostaa kyllä kokemansa vääryydet. Usein heti aamusta on jo naama mutrussa, kun sanoo muille huomenta ja vastaukseksi tulee suoranaista vi**uilua muutamalta lapselta ja jopa uhkauksia. On se minusta väärin, että joutuu hoitopäivän aikana menemään piiloon muilta.

En niele pureksimatta lapsen kertomia juttuja, tiedän kyllä miten lapset yrittävät pyörittää vanhempiaan. Siitä ei ole nyt kyse. Mietin tässä vaan sitä, että miksi on ihmisiksi kaikkialla paitsi päivähoidossa? Lapsi kun on ollut myös osastolla tutkimuksissa eikä tuota inhottavaa käytöstä nähty sielläkään, omaehtoisuutta kylläkin.

ap

Minun lapseni ei kiusaa, mutta kostaa kyllä kokemansa vääryydet. Usein heti aamusta on jo naama mutrussa, kun sanoo muille huomenta ja vastaukseksi tulee suoranaista vi**uilua muutamalta lapselta ja jopa uhkauksia. On se minusta väärin, että joutuu hoitopäivän aikana menemään piiloon muilta.

En niele pureksimatta lapsen kertomia juttuja, tiedän kyllä miten lapset yrittävät pyörittää vanhempiaan. Siitä ei ole nyt kyse. Mietin tässä vaan sitä, että miksi on ihmisiksi kaikkialla paitsi päivähoidossa? Lapsi kun on ollut myös osastolla tutkimuksissa eikä tuota inhottavaa käytöstä nähty sielläkään, omaehtoisuutta kylläkin.

ap

Lapsellasi on piirre, joka vaikeuttaa tuonkin kokoisessa ryhmässä oloa. Eli hän on hyvin herkkä sille, miten häntä kohdellaan. Ja ryhmä ei vaikuta olevan paras paikka hänelle, jos hän ei pääse yli esim. siitä, että jollain toisella on ikävä ilme ym.

Ja tutkimukstilanteetkin ovat eri asia kuin ryhmässä olo päivittäin. Joten kannattaa ottaa todesta se, mitä hoitajat lapsenne käyttäytymisestä siellä kertovat.

[QUOTE="hoitaja";26671191]Tosi ikäviä asioita. Itse päiväkodeissa työskelleenä olen kauhuissani siitä, että siellä jo viisi-kuusivuotaat ovat niin rikki, että hakkaavat toisia surutta. Hoitajina emme voi muuta kuin selvitellä tilanteet, aina. Emme pysty estämään sitäkään, että jonkun vanhemman läsnäollessa joku lapsi ohimennessään lyö toista :/ Jotkut lapset ovat nopeita ja arvaamattomia. Silti heidänkin hoitamisensa pyritään säästösyistä järjestämään tavallisessa, suuressa ryhmässä. Ja vain vanhempien tiukka puuttuminen asioihin auttaa, eli saa johtajan tai erityislastentarhanopettajan toimimaan. Silti vanhemmat eivät halua lapselleen mitään erityistukea...

Ja tiedän, että kasvatusmetodeilla ei saada läheskään aina aikaan sitä hyvää, mitä toivotaan. Lapsia tulee niin monenlaisista ja erilaisista ympyröistä, ja he voivat tuon ikäisinä jo olla henkilökohtaisen avustajan tarpeessa. Niitä riittää vain murto-osalle lapsia:/[/QUOTE]

Miksi sä puhut rikkinäisistä lapsista koko ajan? ootko ottanut huomioon että esi. adhd lapselta nyrkkien käyttö ei ole mitenkään harvinaista! Muakin koetettiin syyttä lapsen päiväkotiaikana, elto jopa kirjoitti papereihin(jotka näin vasta kun lapsi siirty kouluun) että lapsen kotiolot, no ko. ihminen ei meitä tuntenut,ei ollut ikinä käynyt meillä, ei voinut tietää yhtään mitään meidän kotioloista, kuhan kirjoitti mutu-tuntumalla ammattitaidottomasti.

Koko päiväkoti uran aikana koetettiin etsiä vikaa meistä(pojan käytökseen) mutta tiedätkö ,minkä he unohti kokonaan? oman osansa! sen että heidän ois kuulunut järjestää heti lapselle avustaja ja pienryhmä(ja kouluttaa itseänsä niin että osaavat toimia oikein).

negatiivisesta kehästä pitää pyrkiä pois, joo mutta yksi "ammattitaitoinen" lto harrasti sitä negatiivista kasvatusta eikä edes peitellyt sitä(sehän olikin järkevää pahentaa neg. kehää).

Miksi ammatti-ihmiset eivät ymmärrä että lapsen käytös voi johtua aivokemiasta? siitä että lapsi ei vaan pysty? siitä että iso ryhmä kuormittaa liikaa ja epäonnistumiset pahentaa oloa/tilannetta.

MÄ oon keskustellut lapsen asioissa 2neurologin ja 2lastenpsykiatrin jalukuisten muitten oikeiden ammattilaisten kanssa ja kaikkien mielipide on se että kasvatuksessa ei ole syy ja että lapsi ei tuosta mihinkään muutu... ajan kanssa vähän helpottaa. ei oo enempää keinoi edes sillä lastenpsykiatrilla.

että mitäs jos lukisit vaikka adhd:sta ja tuut sitte kertoo että onko lapsi rikki vai onko hänellä kenties neurobiologinen oireyhtymä.
Mitä jos keksisitte keinot tukea lasta sen sijaan että keskitytte etsimään vikaa vanhemmista?

että mitäs jos lukisit vaikka adhd:sta ja tuut sitte kertoo että onko lapsi rikki vai onko hänellä kenties neurobiologinen oireyhtymä.
Mitä jos keksisitte keinot tukea lasta sen sijaan että keskitytte etsimään vikaa vanhemmista?

Anteeksi kun käytin tuollaista sanaa. En tosiaankaan tarkoita sillä sitä, että rikkinäisyys johtuisi aina siitä, kuinka lapsi on kasvatettu. Vaan se voi johtua yhtä hyvin juuri neurobiologisista oireyhtymistä jne! Useimmiten niistä. Ja silti lapsi ei saa tukea ja apua tarpeeksi päivähoidossa.

[QUOTE="hoitaja";26671480]Anteeksi kun käytin tuollaista sanaa. En tosiaankaan tarkoita sillä sitä, että rikkinäisyys johtuisi aina siitä, kuinka lapsi on kasvatettu. Vaan se voi johtua yhtä hyvin juuri neurobiologisista oireyhtymistä jne! Useimmiten niistä. Ja silti lapsi ei saa tukea ja apua tarpeeksi päivähoidossa.[/QUOTE]

Mutta silloinhan lapsi ei ole rikki vaan neurologisesti poikkeava ja erityisentuentarpeessa oleva lapsi. Toki ilman riittäviä tukitoimia ja ymmärrystä/osaamista tuohon voi kehittyä herkästi vaikka uhmakkuus tai käytöshäiriö.
MUt tiedätkö kun mekin yritettiin ties mitä. meillä oli jo ennestään rajat ja seuraamukset, mutta kun ne päiväkodissakin niistä rajoista niin puhui, niin otettiin kovempi linja ja alettiin jäähyttää lasta. no lapsi protestoi jopa tunnin raivareilla(huusi, sylki puri raapi potki, löi päällään tai ainakin yritti, hiki tuli kun kiinni piti) ja tää vaan ajtku ja jatku ja minä vaan ajattelin että kyllä kun jaksan olla johdonmukainen tää helpottaa, niinhän kaikki sanoo.

No ei helpottanut. vaihdettiin siis nurkkajäähy siihen että lapsi vain poistettiin toiseen tilaan(makkariin jossa oli vaan pehmeitä asioita kuten peitto tyynyt yms) alkuun heitteli niitä ja saatto potkii seinää yms. mutta pikku hiljaa se meni siihen että kaivoikin aku ankan esiin ja alkoi sitä selaamaan. ja kaskun raivarit väheni.

No pitkään hän teki sitä että kiusasi vain veljeä jatkuvasti,vaikka kuinka asiaan puuttui. vaikka keskusteltiin tunteista, valittiin voimaeläin ja harjoiteltava taito. lainattiin kirjoja jotka kertoi tunteista. käytettiin ben furmanin(hah mitenhän tuokin kirjoitetaan) kirja ja noudatettiin sen ohjeita(eli siis lapsi hyvitti veljelleen tekonsa, esim leikki tämän kanssa, ja anteeksi pyyntöön ei pakotettu vaan keskustelemalla m saatiin lapsi itse oma-aloitteisesti pyytämään anteeksi).

Vaikka lapsen kansa on aina touhuttu, hän on saanut huomiota ohjausta rakkautta. hän jatkoi veljen kiusaamista, eikä ikinä leikkinyt rauhassa ei ikinä, se oli 5min ja taas mentiin. liikunta auttoi hetkellisesti.

Mutta sitten lapsi sai adhd lääkkeen ja samana päivänä eka akertaa elämässään tuo lapsi ISTUI ja leikki 30minuuttia yhtämittaan! (tottakai hän aikuisen kanssa kaksin oli aiemmin leikkinyt ja isompien lasten,mutta ei koskaan yksin 2-5min kauempaa, eikä varsinkaan istuen).

Sen jälkeen totesin että meidän lapsi osaa istua ja leikkiä itsekseen rauhallisesti, veljen kiusaaminen väheni hurjasti, tappelut väheni. (paransi tarkkaavaisuutta,keskittymistä ja vähensi impulsiivisuutta).

No nykyään kehitystä on tapahtunut muutenkin(ikä) muttta edelleen huomaan että lääkittynä asiat on paljon helpompia, esim saattaa lukee 2tuntia yhtäämittaa, ilman lääkettä vaan vähän aikaa ja taas koheltaa :D

Mutta haluan tuoda tätä esiin siksi että itse aikanaan kärsin hirveästi siitä että minua syyllistettiin lapsen käytöksen takia, päiväkoti teki ls-ilmoituksia. kyseli kaikkee typerää. ja eltokin totesi että kun oot niin nuorikin (olin 25v, mutta näytin 18v, ois voinut lukee iän papereista). ei kyllä yhtään helpottanut kun lapsenkin kanssa oli jo tarpeeksi vaikeeta.

No yhtäkaikki nyt minulla on riittävän monta asiantuntijalausuntoa lapsesta, enään mua ei tulla turhaan syyttää,enään mun ei tartte tapella lapsen tukitoimista. ja jos joksus tartteekin niin tiedän mihin kantelen asiasta ja miten toimin.

Mutta eikö niin että päiväkodissa asioihinb hoitaminen helpottaisi huomattavasti enemmän lapsen oloa kuin vanhempien syyllistäminen?

ap

Eli oma lapsesi yrittää määrätä miten muiden pitää olla. Hänelle ei riitä se, että kaikki eivät juuri silloin huomaa häntää vaan ovat vaikka leikin tuoksinassa. Vaan juuri hänele pitäisi tulla kaikilta iloinen tervehdys.

osastolla tutkimuksissa lapsi on ainoa lapsi tutkimusten ajan, monta aikuista paapomassa yhtä lasta, aivan täysin erilainen tilanne.

Jos hoitaja sanoo että kyllä sinunkin lapsi, sinun lapsen käytös on siis samaa tai pahempaa kuin niiden joista valitat.

Jos lapsesi puhuu tutuille ja tuntemattomille kiusaamisesta, se ei todista sitä että häntä kiusattaisiin.
Lähes aina kunkiusattu häpeää kiusaamistaa eikä puhu.

Jos taas joku lapsi puhuu, että kun ".... on sellainen ja sellainen j akiusaa, niin taustalla voi olla vaikka se että on kuullut äitinsä sanovan toisille, että päiväkodissa kiusataan hänen lastaan

No niinpä tässä taas kävi että aapeen lapsi se olikin syyllinen palstamammojen mielestä:( Eli sitähän saakin lyödä ja kiusata mielinmäärin, jos ei kestä sitä niin pois pois toiseen paikkaan:(

[QUOTE="ahaa";26677730]Eli oma lapsesi yrittää määrätä miten muiden pitää olla. Hänelle ei riitä se, että kaikki eivät juuri silloin huomaa häntää vaan ovat vaikka leikin tuoksinassa. Vaan juuri hänele pitäisi tulla kaikilta iloinen tervehdys.

osastolla tutkimuksissa lapsi on ainoa lapsi tutkimusten ajan, monta aikuista paapomassa yhtä lasta, aivan täysin erilainen tilanne.

Jos hoitaja sanoo että kyllä sinunkin lapsi, sinun lapsen käytös on siis samaa tai pahempaa kuin niiden joista valitat.[/QUOTE]

Nyt et varmaan lukenut tarkkaan? Siis aapeen poika sanoo huomenta ja muut v*****t ja uhkailevat vastaukseksi? Riittäisikö sinulle jos työtoverisi sinun huomeneesi v*******t vastaikseksi?

Yhteistyössä