Päiväkodissa tapahtunuttta (isän ja pojan välillä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynytMamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ookoo";25763573]Niin, olisikin näyttänyt tunteensa, ärsyyntynyt niin että lapsikin huomaa ja pukenut lapset vastustelusta huolimatta. Mutta ei, mitään tekemättä häippäisee paikalta. Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että on hyvä näyttää myös negatiiviset tunteet, jotta lapsi oppii ottamaan muiden tunteita huomioon. Mutta tässä esimerkissä ei nimenomaan tehty niin, vaan lapsi sai tahtonsa läpi kiukuttelemalla.[/QUOTE]

Miten sen nyt sitten taas ottaa - saiko tahtonsa läpi, vai saiko "rangaistuksen" siinä muodossa että iskä lähti? Epäilen että lapsi varmasti säikähti isän reaktiota lähteä pois - ennalta arvaamaton juttu hänelle.

Oliko isällä tuossa tilanteessa mahdollisuus näyttää suuttumusta? Ei. Jos olisi huutanut lapselle ja puenut väkisin=> ap olisi siinä vieressä päivitellyt. Kun lähti ja jätti lapsen AP vieressä päivtteli. Ehkä isä koki paremmaksi ettei ala lasettelemaan kirosanoja siinä AP:n valvovan ja kyttäävän silmän alla vaan totesi että on parempi vaan lähteä. Valitettavasti meistä toiset kokee oikeudekseen arvottaa ihmiset hyvinkin pienen hetken perusteella. Jos joku voi väittää tuntevansa tämän isän ja tämän perheen tavat toimia tuon 15 minuutin tai vähemmän perusteella niin aika kurko on.

minkä ihmen takia ap lähdit avaamaan turpas? isä tuli hakemaan sitä lasta etkä sinä. tuliko mieleen se, että se lapsi ei halunnut kävellä sun lapses kanssa saman aikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25763556:
Eikös paikalta poistuminen kerro suuttumisesta ja "pinnan palamisesta"? Aivan yhtä tyhjän kanssa on kiukkuavalle lapselle alkaa kukkahattu-tätinä sössöttää että isi nyt on vähän vihainen ja isiä suututtaa. Se kun ei auta mitään. Lapsi näki nyt että raja tuli vastaan ja isi lähti.

Ja mitä tuo kertoo perheen kokonaistilanteesta? Herttinen jokaiselle perheellä on huonot hetkensä ilman että sen taustalla on jotain suurempaa.

Nykyään palvotaan jotain ihmeellistä pilvilinnamaailmaa jossa lapsi pitää pitää pumpulissa nätisti. Ja aikuinen ei ole lainkaan inhimillinen ihminen vaan kone jonka pokka ja pinna pitää aina. Ei ihme että vanhemmat voi huonosti - ja toisaalta lapset eivät osaa ottaa vastaan mitään kun eivät ole tottuneet. Kuitenkin hyvin pienenkin tulisi ymmärtää että väärä käytös, oli sitten toista lasta tai aikuista kohtaa, aiheuttaa seurauksen.

En jaksa uskoa, että 4-vuotias osaa vetää johtopäätöstä, että isällä nyt paloi pinna tai että hän suuttui. 4-vuotias jäi ehkä ihmettelemään, mitä tapahtui, miksi isä jätti minut tänne. Tuo sinun ajatuksenkulkusi on jokseenkin epälooginen: sinusta on kukkahattutätimäistä löpötystä, jos isä olisikin jäänyt lapsen kanssa ja ollut vaikka vihainen, reuhtonut vaatteet päälle ja kantanut lapsen autoon. Eihän tuo isä näyttänyt tunteitaan, se jos mikä on kukkahattujeesustelua ja lapsen suojelmista. Ei lapsi kuole, jos isä suuttuu.

Isä oli väsynyt töistä tullessaan ja mun mielestä oli vain hyvä että poistui. Jos vaikka hermot meinas mennä. Ai niin, nykyään hyvällä isällä/äidillä ei ikinä mene hermot ja heisän lapsensa ei ikinä tappele vastaan.

Ootko varma ettei se isä palannut kohta takaisin ja mitä se haittaa vaikka se äiti olisi sitten sen lapsen hakenut? Voi kauheeta..

[QUOTE="niin";25763539]Mielestäni osoittaa ihan laajaa ajatusmaailmaa jos aikuinen joskus miettii, mitä sillä saavutetaan, että kerrasta toiseen toimitaan lapsen kanssa tietyllä tavalla ilman että sillä saavutetaan mitään hyötyä tai muutosta. Mielelläni toki mieltäni muutan tässä asiassa, jos kykenet kertomaan mitä hyötyä väkisin pukemisella saadaan, lukuunottamatta siirtymistä paikasta a paikkaan b hillittömän väännön jälkeen.[/QUOTE]

Olen yrittänyt sanoa: lapsi ei vilustu. Toistan: kaikki lapset eivät laita niitä vaatteita päälleen. En ole puhunut mistään hillittömästä väännöstä: joskus lapsi voi rauhoittua, kun ottaa syliin ja alkaa pukea. Ei aina. Kyllä varmasti jokainen aikuinen osaa kohdallaan päätellä, milloin kannattaa pukea oma lapsi ja milloin ei. Mutta sinä et sitä voi millään ymmärtää, joten olepa ihan rauhassa ymmärtämättä.

En jaksa uskoa, että 4-vuotias osaa vetää johtopäätöstä, että isällä nyt paloi pinna tai että hän suuttui. 4-vuotias jäi ehkä ihmettelemään, mitä tapahtui, miksi isä jätti minut tänne. Tuo sinun ajatuksenkulkusi on jokseenkin epälooginen: sinusta on kukkahattutätimäistä löpötystä, jos isä olisikin jäänyt lapsen kanssa ja ollut vaikka vihainen, reuhtonut vaatteet päälle ja kantanut lapsen autoon. Eihän tuo isä näyttänyt tunteitaan, se jos mikä on kukkahattujeesustelua ja lapsen suojelmista. Ei lapsi kuole, jos isä suuttuu.

Eikös ap maininnut että isä tokaisi kyllä lapselleen asiasta ja sitten lähti. Lapsi ei pidä nyt ihan aliarvioidakaan siinä etteivät ymmärrä- Meinaatko että 4v ei ole kykenevä ymmärtämään vaikka sellaista tilannette että läpsäisee kaveriaan-> kaveri alkaa itkeä? Kyllä lapsi tietää että hänen tekonsa aiheutti ko. reaktion jos nyt ei ihan pullamössössä ole kasvanut. Paikalta poistuminen on yksi tunteiden ilmaisu keino siinä missä vaikkapa itku ja joskus ehkä suotavampi kuin kiroilu,repiminen tms tunteiden ilmaisu tapa.

Ja pakko kysyä: oikeestiko ne äidit, jotka puolustelevat isän tekoa, itse lähtisivät töiden jälkeen hakemaan lasta hoidosta, kun isä ei häntä saanut tuotua? Siitä vaan jättäisi ruoanlaitot ja muut lapset ja ajelisi ties kuinka pitkän matkan päiväkotiin...? En minä ainakaan. Kyllä saisi isukki mennä takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25763684:
Eikös ap maininnut että isä tokaisi kyllä lapselleen asiasta ja sitten lähti. Lapsi ei pidä nyt ihan aliarvioidakaan siinä etteivät ymmärrä- Meinaatko että 4v ei ole kykenevä ymmärtämään vaikka sellaista tilannette että läpsäisee kaveriaan-> kaveri alkaa itkeä? Kyllä lapsi tietää että hänen tekonsa aiheutti ko. reaktion jos nyt ei ihan pullamössössä ole kasvanut. Paikalta poistuminen on yksi tunteiden ilmaisu keino siinä missä vaikkapa itku ja joskus ehkä suotavampi kuin kiroilu,repiminen tms tunteiden ilmaisu tapa.

No, jos isä aina häippäsee paikalta suuttuessaan, niin kyllä 4-vuotias varmasti ymmärtää, että nyt isä taisi suuttua. Mutta jos lasta ei ole aiemmin jätetty yhtäkkiä päiväkotiin, vaikka pitäisi olla lähdössä kotiin, niin kyllä minä ajattelen, että lapsi kokee tulleensa hylätyksi ja ihmettelee, kuka hänet nyt hakee. Voi pelottaakin pientä poikaa, että tuleeko äitikään. Ja saako enää koskaan olla vihainen ja pistää ranttaliski, koska sitten jätetään yksin. (Lapsihan osaa nämä syy-seuraussuhteet 4-vuotiaana päätellä sinun mielestäsi, niin mitäs sanot tästä päättelyketjusta?)

Yllättävän moni tässä ketjussa pitää tuota toimintatapaa normaalina. Minä en kyllä hyväksyisi tuollaista käytöstä en mieheltä enkä lapselta. Ja kieltämättä ihmettelisin, jos näkisin päiväkodissa tällaista. Kai isä sentään hoitajille selvästi ilmoitti, että ei haekaan lasta? Hoitajien vastuu lapsestahan loppuu siihen, kun vanhempi saapuu paikalle.

Hohhhoijjaa. Arvasin, kun laitan tämän niin tulee hirveä show siitä, että olen "täydellinen äiti" ja "puutun muiden asioihin" ja "miten jos sun lasta alettais arvostelee". IHMETTELIN isän käytöstä ja jokainen meistä hoitaa tilanteet eri tavalla ja jokaisella on erilainen lapsi. Kyllä kai tekin "täydelliseksi äidiksi haukkuvat" ihmettelette jotain asioita? Miksi minä en saisi? Olenko missään vaiheessa sanonut, että olen täydellinen äiti? Sanoin vain, että itse en voisi noin käyttäytyä, ehkä osasyy on siinä, että tuollaista tilannetta ei ole minulle tullut. Ja en mielestäni puuttunut asiaan niin pahasti, että isä olisi siitä hermostunut. Totta kai yritän auttaa naapuria, jos hänellä näyttää olevan tiukka tilanne. Te vissiin otatte nokkiinne siitä, jos joku ystävällisesti auttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25763615:
Miten sen nyt sitten taas ottaa - saiko tahtonsa läpi, vai saiko "rangaistuksen" siinä muodossa että iskä lähti? Epäilen että lapsi varmasti säikähti isän reaktiota lähteä pois - ennalta arvaamaton juttu hänelle.

Oliko isällä tuossa tilanteessa mahdollisuus näyttää suuttumusta? Ei. Jos olisi huutanut lapselle ja puenut väkisin=> ap olisi siinä vieressä päivitellyt. Kun lähti ja jätti lapsen AP vieressä päivtteli. Ehkä isä koki paremmaksi ettei ala lasettelemaan kirosanoja siinä AP:n valvovan ja kyttäävän silmän alla vaan totesi että on parempi vaan lähteä. Valitettavasti meistä toiset kokee oikeudekseen arvottaa ihmiset hyvinkin pienen hetken perusteella. Jos joku voi väittää tuntevansa tämän isän ja tämän perheen tavat toimia tuon 15 minuutin tai vähemmän perusteella niin aika kurko on.

Öö kyttäsin? Olin hakemassa lastani pois samaan aikaan! Ja minulla on perheen isän kanssa hyvät välit, miksi kyttäisin arvostelevasti häntä? Ja olisihan sinne voinut joku muukin vanhempi tulla samaan aikaan, joku joka ei tunne häntä niin sehän se vasta olisi kytännyt!

No, jos isä aina häippäsee paikalta suuttuessaan, niin kyllä 4-vuotias varmasti ymmärtää, että nyt isä taisi suuttua. Mutta jos lasta ei ole aiemmin jätetty yhtäkkiä päiväkotiin, vaikka pitäisi olla lähdössä kotiin, niin kyllä minä ajattelen, että lapsi kokee tulleensa hylätyksi ja ihmettelee, kuka hänet nyt hakee. Voi pelottaakin pientä poikaa, että tuleeko äitikään. Ja saako enää koskaan olla vihainen ja pistää ranttaliski, koska sitten jätetään yksin. (Lapsihan osaa nämä syy-seuraussuhteet 4-vuotiaana päätellä sinun mielestäsi, niin mitäs sanot tästä päättelyketjusta?)

Joko lapsi ymmärsi että hän oli tehnyt väärin ja sillä oli seuraus. Tai sitten meillä on hemmetin fiksut muksut jotka todellakin on tuossa iässä jo ymmärtäneet että väärällä käytöksellä ja toiminnalla on myös seuraukset. Se hvaan ehkä johtuu siitä että lapsia on kokoajan opetettu siihen että toisia ihmisiä ei voi kohdella miten lystää - vanhemmat toki kestävät ja ottavat vastaan paljon, mutta vanhemmatkin oikeasti voi loukata mielensä.

En sano että tuo isä olisi toiminut maailman fiksuimmin -ei. Mutta ei kukaan vanhemmista aina toimi fiksusti.Ihan oikeasti, ei kukaan. Joka ikinen meistä loukkaa lastaan jossain elämän vaiheessa - tai ainakin lapsi kokee sen loukaavana. Tärkeitä on jälkipyykki. Se että lapselle tilanteen rauhoituttua käydään asiaa läpi. Oli sitten 4v tai 14v.

Kuinka moni lapsi muuten on lopettanut ranttaliksi pistämisen sen vuoksi että vanhemmat on komentaneet joskus kovemmin tilanteessa? eri asia jos tuo toistuu päivittäin tai lapsi todellakin jää sinne hoitoon tunneiksi ja kukaan ei tule hakemaan. Hetken tuo voi olla hämmentävää lapselle, mutta kuten sanottu tuon ikäiselle voi puhua kun molempien tunteet on laskenut. niin lapsen kuin vanhemman.

No onhan tuolla vanhemmalla ollut lyhyt pinna.
Ja kasvattajan kyvyt hukassa.
Ja montakin asiaa pielessä.
Kyllä vielä 4-vuotiaallekin hylkääminen on aika paha juttu.
Ei mikään kasvatuskeino.
Ja ei - ei kaikilla niksahtele lähellekään tuolla tapaa - ikinä.
Itse olen lapseni ainoa vanhempi 24/7 eikä tulisi mileenkään ajatella että minulla aikuisena olisi oikeus tuolla tapaa käyttäytyä - vaikka taatusti on ihan yhtä tai enemmänkin haasteita kuin kahden vanhemman perheissä.
Erehtyä saa ja voi - vaan erehtymiselläkin on rajansa ...
Oma lapsensa pitää pystyä hakemaan päiväkodista .
Mun 4v juoksee iloisena halaamaan kun tulen häntä hakemaan - mikäpä lie syy ?

Mää en jaksa näitä äitejä!!! Kun me ollaan tehty kaikki oikein niin meillä ei ikinä tuota tapahdu. Hei haloo. Sun lapses luonne on vaan vaisumpi ja muitten mielipiteisiin mukautuva kun kaikessa tottelee. Tahtoikä on ihan normaalia kehitystä lapsella...

[QUOTE="ALOITTAJA";25763887]Öö kyttäsin? Olin hakemassa lastani pois samaan aikaan! Ja minulla on perheen isän kanssa hyvät välit, miksi kyttäisin arvostelevasti häntä? Ja olisihan sinne voinut joku muukin vanhempi tulla samaan aikaan, joku joka ei tunne häntä niin sehän se vasta olisi kytännyt![/QUOTE]

Kun kerta on niin hyvät välit niin onko tuo tyypillistä käytöstä isältä? Tekeekö joka kerta noin että jättää lapsen? Onko tapa vain "one time only" tilanne? Varmasti tiedät tämänkin hänestä kun samaan aikaan olette lapsia hakemassa.

Ei välttämättä tyyli puhdas juttu tuo - mutta inhimillinen. Vanhempikin on vaan ihminen, vaikka tällä palstalla kyllä suurin osa on täydellisyyksiä.

Hieman puhut tässä itseäsi muuten pussiin - arvostelet isän käytäntöä ja tässä taas sanot että et "kyttää arvostelevasti". Kyllähän niin teit.

[QUOTE="puupää";25763996]Kun kerta on niin hyvät välit niin onko tuo tyypillistä käytöstä isältä? Tekeekö joka kerta noin että jättää lapsen? Onko tapa vain "one time only" tilanne? Varmasti tiedät tämänkin hänestä kun samaan aikaan olette lapsia hakemassa.

Ei välttämättä tyyli puhdas juttu tuo - mutta inhimillinen. Vanhempikin on vaan ihminen, vaikka tällä palstalla kyllä suurin osa on täydellisyyksiä.

Hieman puhut tässä itseäsi muuten pussiin - arvostelet isän käytäntöä ja tässä taas sanot että et "kyttää arvostelevasti". Kyllähän niin teit.[/QUOTE]

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tapahtui. Ihmettely ja kyttääminen arvostelevasti on ERI ASIA! Juttelin siinä samalla päiväkodintädin kanssa, joten en kerinnyt kyttäämään arvostelevasti. :)

Mää en jaksa näitä äitejä!!! Kun me ollaan tehty kaikki oikein niin meillä ei ikinä tuota tapahdu. Hei haloo. Sun lapses luonne on vaan vaisumpi ja muitten mielipiteisiin mukautuva kun kaikessa tottelee. Tahtoikä on ihan normaalia kehitystä lapsella...

Mä en kanssa ymmärrä sitä miksi sen lapsen kanssa ei joskus voi lyödä yhteen niitä päitä? Pahin mitä lapselle voi opettaa on se että ei saa koskaan riidellä. Tai että se riitä on sitä että lapsi saa käyttäytyä miten huvitta ja vanhempi vaan nielee. Jatkoa ajatellen se ei oikein toimi kun maailmassa joudutaan ottamaan vastuuta omista tekemisistä ja sanomisista.

Ja kenen kanssa sitä on parempi harjoitelle kuin oman vanhemman? Joka kuitenkin loppuviimein rakastaa - vaikka näyttää myös sen negatiivisenkin puolen itsestään. Lapsenkin kanssa voi puhua jälkikäteen ja 4 vuotias jos kykenee ymmärtämään pahan mielen.

Ja pakko kysyä: oikeestiko ne äidit, jotka puolustelevat isän tekoa, itse lähtisivät töiden jälkeen hakemaan lasta hoidosta, kun isä ei häntä saanut tuotua? Siitä vaan jättäisi ruoanlaitot ja muut lapset ja ajelisi ties kuinka pitkän matkan päiväkotiin...? En minä ainakaan. Kyllä saisi isukki mennä takaisin.

Kyllä. En kai mä jättäis sitä lasta sinne vai?. Mies sanois kyllä jos hermot olis ollut menossa ja halus poistua tilanteesta...

[QUOTE="ALOITTAJA";25764037]Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tapahtui. Ihmettely ja kyttääminen arvostelevasti on ERI ASIA! Juttelin siinä samalla päiväkodintädin kanssa, joten en kerinnyt kyttäämään arvostelevasti. :)[/QUOTE]

Niin no ihmettely jää äkkiseltää asiaksi johon ei tartte toista mielipidettä palstalta hakea. Jotkut osaa ihmetellä ja todeta sen että me nyt ei vaan kaikki olla samanlaisia. Kuten itse on tästä aiheesta sen suurempaa juttua tekisi. Varsinkin jos tietäisin että tuo ei ole normi käytös tolta isältä.

Kyllä. En kai mä jättäis sitä lasta sinne vai?. Mies sanois kyllä jos hermot olis ollut menossa ja halus poistua tilanteesta...

Mä kanssa olen sitä mieltä että mieluummin pois tilanteesta jossa keittää niin että meinaa ärräpäät lentää. Ja tää että väkisin riuhdotaan lasta - onko sekää sitten oikein tai huutaa ja sadatella niin kuin monet äidit tekee muksuilleen? Ja sitähän on saatettu jo kymmeniä kertoja tehdä kotona jos lapsi on oikein tempperamenttinen...

[QUOTE="ALOITTAJA";25763866]Hohhhoijjaa. Arvasin, kun laitan tämän niin tulee hirveä show siitä, että olen "täydellinen äiti" ja "puutun muiden asioihin" ja "miten jos sun lasta alettais arvostelee". IHMETTELIN isän käytöstä ja jokainen meistä hoitaa tilanteet eri tavalla ja jokaisella on erilainen lapsi. Kyllä kai tekin "täydelliseksi äidiksi haukkuvat" ihmettelette jotain asioita? Miksi minä en saisi? Olenko missään vaiheessa sanonut, että olen täydellinen äiti? Sanoin vain, että itse en voisi noin käyttäytyä, ehkä osasyy on siinä, että tuollaista tilannetta ei ole minulle tullut. Ja en mielestäni puuttunut asiaan niin pahasti, että isä olisi siitä hermostunut. Totta kai yritän auttaa naapuria, jos hänellä näyttää olevan tiukka tilanne. Te vissiin otatte nokkiinne siitä, jos joku ystävällisesti auttaa?[/QUOTE]

Sun asenne paistaa kuitenki tuosta läpi. Tulee tunne että olet se täydellinen äiti kun et voisi ikinä suuttua noin lapsesi käytökselle. Toki isä olisi voinut tehdä tuossa toisin. Mutta ei kyllä tosiaankaan saanut mitään peruuttamatonta aikaan kun poistu tilanteesta. Ei se lapsen kasvatus ole tuon perusteella hakoteillä.

[QUOTE="jep";25764052]Niin no ihmettely jää äkkiseltää asiaksi johon ei tartte toista mielipidettä palstalta hakea. Jotkut osaa ihmetellä ja todeta sen että me nyt ei vaan kaikki olla samanlaisia. Kuten itse on tästä aiheesta sen suurempaa juttua tekisi. Varsinkin jos tietäisin että tuo ei ole normi käytös tolta isältä.[/QUOTE]

Halusin vain kysyä ihmisten mielipidettä, leimaako se minut arvostelevaksi? Totta kai minun mielestäni tuo ei ole oikeaa käytöstä, mutta ymmärrän, että kaikilla on mielipiteitä. Mistä sitä voi tietää, että oliko tämä mones kerta, ainakin minun aikana tämä oli ensimmäinen.

Mitäs jos se lapsi teki sitten samat äidille? Miten tuo jättäminen auttoi asiaa mitenkään? Siirsi vaan ongelman toiselle? Ihan järjetöntä!

vihaan tuollaista, että siirretään ongelmat muille kun itse ei pärjätä.

Sun asenne paistaa kuitenki tuosta läpi. Tulee tunne että olet se täydellinen äiti kun et voisi ikinä suuttua noin lapsesi käytökselle. Toki isä olisi voinut tehdä tuossa toisin. Mutta ei kyllä tosiaankaan saanut mitään peruuttamatonta aikaan kun poistu tilanteesta. Ei se lapsen kasvatus ole tuon perusteella hakoteillä.

Se, että en suutu tyttärelleni on siksi, että hän on kiltti tyttö ihan luonnostaan. Totta kai asetan hänelle rajoja ja jos hän käyttäytyisi samalla tavalla niin pitäisin kovan kurin. Tekeekö se minusta täydellisen, kun tyttäreni on tottelevainen ja ns. helppo lapsi? Tilannehan voisi olla minullakin aivan toinen. Ja minun mielipide on, että en hyväksy tuollaista NIIN MIKSI MINUT TÄYTYY LEIMATA TÄYDELLISEKSI????

Yhteistyössä