Päiväkodista, jäi mietityttämään "outo" keino..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loiskuvainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin outoa että lapset eivät tottele päiväkodin tätiä. Että lapsi vastustaa sisälle tuloa, eikä usko kun sanotaan. Mitä jos sinä vanhempana puuttuisit tähän ja opettaisit lapselle miten ryhmässä käyttäydytään, ja ettei pyyntöjä tai kieltoja ylenkatsottaisi.
Tuo ulosmenokielto kuulostaa paremmalle kuin ruoatta jättäminen. Toisaalta jos lasta joutuu maanittelemaan sisälle niin ehtiihän se ruokakin jäähtyä, enkä usko että päiväkodeissa on ylimääräistä jengiä duunissa tällaisten lasten varalta jolle ei mene sana perille. Ruokaa kun ei voi pitää esillä kovin kauaa, ja jos annat joillekin lapsille etuoikeuksia niin millä perustelet sen ettei kaikki voi toimia samoin?

Eli otat yhteyttä päivähoidon johtajaan kunnassa ja kerrot kyseenalaisesti menettelytavasta. Tarkoitan ihan sitä kasvatuspalveluista vastaavaa en vain ko. päiväkodin johtajan puoleen kääntymistä.

Lapsella on oikeus ruokaan ja ruoatta jättäminen on yhtä kuin kiduttaminen. Rangaistuskeinoksi on löydyttävä joku muu.

Silloin päiväkodin toiminta on mielestäni ok, jos tarkoitus on tulla ulkoilusta suoraan syömään ja lapsesi on ulkona aina niin pitkään että kaikki muut ovat jo syöneet. Tuo on minusta sama asia kuin se, että lapsi kieltäytyy syömästä. Kerran voisi tuota koettaa, sillä voisihan nimittäin olla niin, että lapsi jo ensimmäisen kerran jälkeen tajuaisi totella yhteisiä sääntöjä. Jos taas sisälle tuleminen ei ole kytköksissä ruokailuun on tuo rangaistus mieletön

Kieltäydy ehdottomasti tuosta, ap!
Ehdota sen sijaan muita hyviä keinoja, esim. aiemmin mainittuja. Tai ennen sisälle tuloa järjestävät liikuntaleikin, josta aina muutama pääsee sisälle riisumaan.
Lapsilla jää joskus toimintamallit päälle, etenkin sellaiset, joilla aikuiset saa hämmentymään. Tietyssä iässä hyvin tyypillistä. Vähän luovaa ajattelua aikuiselta, niin kyllähän kaikki saadaan sisälle ja syömään ajallaan.

Nyt puhun omien lasteni kotihoidosta, mutta jos eivät ole suostuneet tulemaan pitkän ulkoilun jälkeen sisälle, niin olen juossut niiden perään ja kädestä pitäen tuonut sisälle. Päiväkoti on vielä aidattu, joten sama onnistuu oikein hyvin siellä. Hyvä neuvo tuli äsken edellä, eli kannattaa ottaa ne riehakkaimmat lapset vaikka ekana sisälle. Jos sanktion antaa, niin mieluiten heti lapsen tekemän törttöilyn jälkeen eikä vasta ruuan ja päikkärien jälkeen.
Lapsen perustarpeilla eli ruualla ja päikkäreillä ei kiristetä.

Meilläpä on yleensä keksiä kaapissa ja jos jotkut lapset ei tulisi pyynnostä sisälle kun kutsutaan, niin lounaan jälkeen tarjoittaisiinkin keksit niille lapsille jotka tulivat sisälle kun pyydettiin ja ne jotka aikuinen joutui erikseen hakemaan jävät ilman.
Hyvä käytös näin palkitaan =)
Ja jos joku säikähtää että lapsi saa liikaa herkkuja kerron vielä että keksi voi olla digestive tai mariekeksi. Ja vain erikoistilanteissa.

Siis saako ne viisivuotiaat olla tosiaan ulkona keskenään, viittaan tuohon tädin sanomaan "JOS tulevat sisään". Jos todellakin näin on, aika ikävää jos jotain sattuu tai lapsi vaikka karkaa eikä kukaan huomaa.

Edellä on sanottu jo monta hyvää vaihtoehtoa. Mä olisin tosta kyllä niin hiilenä ettei tosikaan. :mad:

Tähän aikaan illasta ei näköjään osaa kirjoittaa tarpeeksi täsmällisesti. Tietenkin lapsia kutsuu ne hoitajat, jotka ovat pihalla. Jonoon oven eteen, jossa lasketaan että kaikki lapset on tallella. Sitten jos ei ole niin yksi hoitajista hakee ne lapset, jotka piilottelee jossain pihalla. Harvoin piilottelee, mutta luuletteko te oikeasti että lapset eivät päiväkodissa uskalla kokeilla rajojaan?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;24602904:
Harvoin piilottelee, mutta luuletteko te oikeasti että lapset eivät päiväkodissa uskalla kokeilla rajojaan?

Tottakai kokeilee, ei kai kukaan sitä ole väittänytkään. Mutta kyllä ammattilaisella pitäisi olla keinot hallussa.

Mutta meitä on kasvattajia on moneksi. osa kollegoista on vastavalmistuneita lähihoitajia, osa kaksikymmentä vuotta alalla olleita lastentarhanopettajia. ja lapset tottelevat heitä eritavalla. Myös kasvatuskeinot on erilaisia. Ap:n kertomat keinot ovat mielestäni vanhanaikaisia. Se ruuatta jättäminen nimittäin.
Kyllä me keskustellaan lapsen kanssa ensin asiasta ja jos se ei tepsi niin tuo hyvin käyttäytvien palkitseminen yleensä toimii. Ja kyllä sitten seuraavana päivänäkin täytyy palkita lapset jos KAIKKI tulevat kiltisti sisälle =)
Jos sinulla on hyviä keinoja, joita voisi käyttää vastaavassa tilanteissa kertonet ne meille niin voimme tehdä työmme vielä paremmin.

Tiedän päiväkodin jossa noin on menetelty ja ruoka on sitten tarjottu välipalalla... ammatti kasvattajana sanoisin ettei niin voi tehdä... jättäisin sitten esim. ilman näkkäriä ja lisäannoksia sanomalla että ruokailu aika loppui ja heidän ruoka aikansa kului sisälle tulossa pölhöilyyn...

Millään porkkanalla en asiaa hoitaisi koska se luo lapselle väärää kuvaa säännöistä... ei esim. apulais vuoro voi olla joka päivä... ensimmäisinä sisälle silleen yllättäen pyydetään jolloin 'pakeneminen mahdotonta'

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;24603082:
Mutta meitä on kasvattajia on moneksi. osa kollegoista on vastavalmistuneita lähihoitajia, osa kaksikymmentä vuotta alalla olleita lastentarhanopettajia. ja lapset tottelevat heitä eritavalla. Myös kasvatuskeinot on erilaisia. Ap:n kertomat keinot ovat mielestäni vanhanaikaisia. Se ruuatta jättäminen nimittäin.
Kyllä me keskustellaan lapsen kanssa ensin asiasta ja jos se ei tepsi niin tuo hyvin käyttäytvien palkitseminen yleensä toimii. Ja kyllä sitten seuraavana päivänäkin täytyy palkita lapset jos KAIKKI tulevat kiltisti sisälle =)
Jos sinulla on hyviä keinoja, joita voisi käyttää vastaavassa tilanteissa kertonet ne meille niin voimme tehdä työmme vielä paremmin.

Ammattikasvattajana totean että palkitseminen asiasta joka on itsestään selvyys on hieman kyseenalaista. Tai sopiva palkitseminen on kehuminen hyvin muistetusta ohjeesta.

Tuon ikäisillä ihmisillä mitä kerrot hoitajien olevan on omassa lapsuudessaan ja omien lapsien kohdalla noudatettu nimenomaan tätä...ruuatta nukkumaan jos ollaan hölmöilty. samaten jos ei olla ruoka aikaan saavuttu pöydän ääreen, ei ruokaa ole tippunut.
Tietysti ei pidä soveltaa päiväkodeissa mutta siis näin välihuomautuksena vain tää...

Ammattikasvattajana totean että palkitseminen asiasta joka on itsestään selvyys on hieman kyseenalaista. Tai sopiva palkitseminen on kehuminen hyvin muistetusta ohjeesta.

Tämä on totta. Ei joka asiasta voi olla palkitsemassa. Mielestäni ap vois ottaa kotiin semmosen vaikka rasti ruutuun-systeemin, eli joka päivä ku hoitsut o kertonu tytön olleen nätisti laitettas kotona illalla rasti ruutuun ja sitte lauantaina tyttö sais vaikka karkkia tms palkinnoksi. Jos ollaan käyttäydytty huonosti, karkkipäivä unhotetaan siltä viikolta kokonaan.

Minusta olisi väärin toisia kohtaan, että ne, jotka ovat rohkeimpia ja uskavat vääntää asioista, saavat siitä palkinnon.

Eli mieluummin ruoat pois länsimaalaisilta punkeroilta vaikka viikoksi, ei ne siitä kuole! Pidät vain kuria ja sanot että päivkodissa uskotaan opettajia.

Jaa. Mä olen kolmevuotiaalta jättänyt pari kertaa välipalan välistä. Niinä kertoina edellinen ruokailu on päättynyt kaaokseen, eli lapsi on leikkinyt ruualla, heitellyt pitkin lattioita ja puree, sylkee naamalle ja karjuu "minä määrään, minä määrään!" kun hänet nostaa pöydästä pois käsien pesua varten. Pitänyt pestä käsien lisäksi myös hiukset, vaihtaa kaikki vaatteet jne.

Mulla on kaksi nuorempaa lasta 9 kk, jotka on syötettävä, ja esikoinen on tosi hidas, istuisi tunnin ruuan ääressä. Olen antanut hänen jäädä syömään siksi aikaa kun siivoan nuoremmat pois pöydästä, ruokailutilaan ei ole suoraa näkyvyyttä silloin. Kaksi minuuttia riittää, ja lapsi on saanut aikaan valtavan sotkun. Olen nämä pari kertaa ollut tarjoamatta välkkäriä, ja lapsi joutuu odottamaan odottamaan lounasta n. 4-5 tuntia. Jos ruokaa ei syödä ja sitä vaan heitellään pitkin ikkunoita ja verhoja, ei äiti sitä seuraavalla kerralla tarjoa. Kummasti on ruokapöydässä käytös parantunut eikä lapsikaan ole kuollut nälkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24598040:
Huonoja... Jos mä kuulisin likoiltani jotain tollasta päiväkotipäivän jälkeen, kun joka päivä kysytään niiltä, että mitä ruokaa oli ja jos sanoo, että ei saanut syödä, ni hetkeäkään en epäile soittaa ja kysyä, että mitäs tää nyt on?
Uskomatonta, että ammattihoitajat tekevät tollaista...
Miksei helvatta ulkoilun kieltäminen riitä...?

Mutta saavatko pentusi olla yksin sisällä? Koska olisihan se sitten taas väärin rangaista toisa lapsia sillä, että heillä on vähemmän henkilökuntaa pihalla valvomassa ja leikkimässä, kun itsekkäimmät ja röykeimmät tekevät mitä haluvat. siis jos näillä sisällä olijoilla olisi oma hoitaja sisällä heitä varten. se olisi sitten rangaistus niille, jotka eivät uhmanneet, ei niille, jotka uhmasivat.

aina pitää ajatella asioita muidenkin kuin oman kullannupun kannalta. mikä ei toimisi jos kaikki tekisivät noin, niin sitä ei saa sallia. eli just tuota että ei totella.

Oi voi, ei pitäisi väsyneenä kirjoittaa. Toisen kaksosen kanssa valvon odottamassa että särkylääke alkaa tehota. Esikoiselta olen siis blokannut välipalan ja seuraavana ruokana hänelle on tarjottu päivällinen eikä lounasta! Lounas on se joka on mennyt porsasteluksi.

Mä oon puuttunu näihin ruokauhmailuihin radikaalisti, koska ruokaa ja sen tekijää tulee kunnioittaa. Pienestä pitäen asiaa voi harjoitella pienin askelin. Tapoihin kuuluu ettei ruokia heitellä ikkunoihin eikä äidin naamaan syljetä, pahimmillaan olen tosiaan pessyt ikkunan tämän uhmaikäisen jäljiltä. Luonteeltaan todella jääräpäinen. En tee mitään numeroa siitä välipalasta, syötän kaksoset neutraalisti ja hiljaa, en kiusaa enkä hehkuta että sinäpä et saa.

Mun mielestä tää ei oo mitään kiduttamista vaan kasvatusta.

Sisälle tuleminen ajoissa on itsestäänselvyys ja perusrutiini, ei siihen mitään palkintoja tarvita. Niitä keksejä saisi olla jakamassa sitten jokaisesta muustakin rutiinijutusta, kuten ripeästä pukemisesta, aamupiirissä rauhallisena olemisesta, hiljaa kuuntelemisesta jne.
Eikä sisälle tulemisen pitäisi olla henkilökunnan lukumäärästä kiinni, 2 hoitsua riittää. Toinen vie ne paremmin tottelevat sisälle, toinen hakee ne karkailijat. Hakemisessa menee ehkä 1-2 min.

Yhteistyössä