Päiväkodista, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitix2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mun mielestä heidän kuuluu herättää jos pyydät. Heistä tuntuu ehkä pahalta herättää kesken, mutta vanhempien toiveita kuuluu kuunnella tälläisessä asiassa. Keskustele vaikka heidän johtajansa kanssa tai hänen esimiehensä jos muut keskustelut eivät johda mihinkään.

Joo-o, monesti ne vanhempien toiveet eivät todellakaan palvele LAPSEN parasta vaan ihan sitä omaa parasta, ikävä kyllä :(

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen pk:ssa töissä ja reilu 3v:n äiti, joten molemmat puolet osaan ymmärtää. Mutta tuo puolituntia on liian lyhyt aika, siinä ehtii vain nukahtamaan ja on sikeässä unessa, vaikea herättää jne. ja lapsi on kärttyinen, saattaa jopa herättää koko ryhmän. Mutta (taas) unia pitää lyhentää ihan ehdottomasti, jos voisi kokeilla ensin tuntia ja sitten vaikka 45min, jos sekään ei auta. On ihan eri asia olla nukumatta päikkyjä kotona kuin pk:ssa. Sosiaalinen ymäristö on niin paljon rankempi et ei voi todellakaan rinnastaa kotona ja pk:ssa oloa.

Tuo teidän 6.30 herääminen aamuisin ei ole mitenkään aikainen herääminen eli on ihan ok aika nousta päivään. Aikainen herääminen lapselle on 5-6 maissa, riippuen milloin on mennyt nukkumaan. Meillä oli viime viikolla herätys klo 5.20 ja pk:ssa piti olla jo 6.15, et näin. Illalla meni nukkumaan 1½ päikkyjen jälkeen klo 19.30-20.30 tai nukahti noihin aikoihin.

Mittari jolla itse mittaan liian pitkien päikkyjä on se kuinka kauan lapsella kestää illalla nukahtaa yöunille. Eli jos menee yli tunti on päikyt liian pitkät, tähänkin toki vaikuttaa jo alunalakaen myös se aamuinen heäämisaika. Lapseni pk:ssa lyhennettiin unet reilusta 2h 1½ tuntiin ja se näyttäs olevan nyt suht sopiva aika. Mitähän lapsesi pk:ssa on perusteluina lapsesi pitkille unille? Toki pk:ssa moni tärkeä työ hoidetaan juuri lasten unien aikaan ja riippuen millainen lapsesi on luonteeltaan, osaako olla hiljaa omissa leikeissään toisten nukkuessa jne.? Eli keskustelua aiheesta hoitajien kanssa ja vaikka pk:n johtaja mukaan, niin ja sinäkin voit ottaa myös puolisosi mukaan.

Illalla jäädään ulos leikkimään kun tullaan päiväkodista. Sisälle tullaan klo:18 syömään ja leikkimään rahallisia leikkejä. Klo:19.30-klo:20 mennään lukemaan kirjaa ja ennen sitä on kaikki pesut jne. Lopuksi laulu, mutta siitä se sitten lähtee,lapsi ei selkeesti ole väsynyt kun nukkuu päikkäreitä ja oletan että nukkuu n.tunti siellä koska en ole saanut vastausta siihen koska eivät katso kuulemma kelloa koska neiti menee nukkumaan ja herää ja tämän vatsauksen mun mieskin on saanut. Loppujen lopuksi kaikkien juoksemisen jälkeen nukahtaa n. klo:22 omaan sänkyyn. Tämä ei ole kivaa enään vaan erittäin väsyttävää.

teidän ilta rutiinit pk päivän jalkeen on todellakin ok, eli nyt varaat heti huomenna ajan keskustelulle jossa sinä ja miehesi olette mukana ja vaadit myös johtajan mukaan. Henkilökunnan pitää pystyä kertomaan teille milloin lapsenne on nukahtanut ja herännyt! Siksihän siellä on aina joku valvomassa lapsia. Eli keskustelun paikka edessä. Lykkyä sille!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja äitix2:
meillä mennyt sukset ristiin päiväkodin henk. kunnan kanssa. He eivät ymmärrä kun pyydän että meidän 3.5v nukkuisi vaan puoli tuntia päikkäreitä. Nyt kun he antavat hänen nukkua 1-1,5 tuntia niin illalla menee nukkumaan vasta klo:22 ja joutuu herämään klo:6.30. Nyt kun esim vkl ei nuku kotona päikkäreitä niin tyttö menee klo:20 nukkumaan ilman taisteluja. Mitä teen että saisi asian kuntoon päiväkodissa? Vinkkejä?

Ole onnellinen, että nukkuu sitten edes päiväkodissa! Kyllä tuon ikäinen tarvitsee kunnon breikin päivään varsinkin kun on päiväkodissa. Olisko se kiva sitten, että lapsi nukahtaa jo klo 19 ja teillä aikaa vain muutama tunti yhdessä? Tai no ehkä juuri sitä kaipaatkin :(

Älä viitti syllistää yhtään minua. Kyllä se vaan niin on että kyllä minä kerkeen viettä aikaan lapsieni kanssa. Ei 3-4 vuotiian nukkuma meno aika illalla oikein ole klo:22.00 vai olenko väärässä??

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mun mielestä heidän kuuluu herättää jos pyydät. Heistä tuntuu ehkä pahalta herättää kesken, mutta vanhempien toiveita kuuluu kuunnella tälläisessä asiassa. Keskustele vaikka heidän johtajansa kanssa tai hänen esimiehensä jos muut keskustelut eivät johda mihinkään.

Uni on lapsen perustarve samoin kuin ruokakin ei se henkilökunta jätä ilman ruokaakaan jos vanhemmat niin pyytää. Ja ruokakin on lapsen perustarve.

meillä mennyt sukset ristiin päiväkodin henk. kunnan kanssa. He eivät ymmärrä kun pyydän että meidän 3.5v nukkuisi vaan puoli tuntia päikkäreitä. Nyt kun he antavat hänen nukkua 1-1,5 tuntia niin illalla menee nukkumaan vasta klo:22 ja joutuu herämään klo:6.30. Nyt kun esim vkl ei nuku kotona päikkäreitä niin tyttö menee klo:20 nukkumaan ilman taisteluja. Mitä teen että saisi asian kuntoon päiväkodissa? Vinkkejä?

Ole onnellinen, että nukkuu sitten edes päiväkodissa! Kyllä tuon ikäinen tarvitsee kunnon breikin päivään varsinkin kun on päiväkodissa. Olisko se kiva sitten, että lapsi nukahtaa jo klo 19 ja teillä aikaa vain muutama tunti yhdessä? Tai no ehkä juuri sitä kaipaatkin :(

Älä viitti syllistää yhtään minua. Kyllä se vaan niin on että kyllä minä kerkeen viettä aikaan lapsieni kanssa. Ei 3-4 vuotiian nukkuma meno aika illalla oikein ole klo:22.00 vai olenko väärässä??

et ole väärässä, edelleen keskuteluun aika!

Voin hyvin kuvitella miksi henkilökunta ei halua herättää lasta puolen tunnin unien jälkeen, todennäköisesti sieltä herää todella kiukkuinen lapsi joka herättää kaikki muutkin:( Aatteleppa näin, jos ryhmässä on 21 lasta ja 3 hoitajaa. Sitten ruupee vaikka 5 vanhemmat pyytämään että lapsi herätetään 0,5h unien jälkeen. Yksi hoitaja pitää olla nukkuvien kanssa ja nuo 2 koittaa herätellä ja viedä niitä unisia ja kiukkusia lapsia toiseen huoneeseen. Todennäköisesti kaikki vaativat syliä tms. koska ovat juuri nukahtaneet ja heti herätetty. Jos lapsi nopeasti nukahtaa, hän silloin kyllä myös ne unensa tarvitsee.

Juu on vähän kärjistetty tilanne, mutta aivan mahdollinen. Teidän mussukka ei ole ainut lapsi siellä päikyssä, jos kaikki rupee hirveesti sääntöjä sinne latelemaan niin mitähän siitä sitten tulee...

On muuten olemassa sanonta:nukkuvaa koiraa eikä lasta saa herättää, koska niistä tulee luonnevikaisia...

Mielestäni klo 22 ei ole myöhäinen nukkumaanmenoaika. Mitä jos aloittaisit iltatoimet tuntia myöhemmin? Että siis sänkyyn klo 21 tuon klo 20 sijaan. Äläkä suostu mihinkään juoksutteluihin vaan määrätietoisesti lapsi sänkyyn ja sen jälkeen ei palveluksia suoriteta eikä keskusteluihin vastata. Tuossa iässä alkaa myös muutenkin yleinen vastahankoisuus moneen asiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja mieti hieman:
Voin hyvin kuvitella miksi henkilökunta ei halua herättää lasta puolen tunnin unien jälkeen, todennäköisesti sieltä herää todella kiukkuinen lapsi joka herättää kaikki muutkin:( Aatteleppa näin, jos ryhmässä on 21 lasta ja 3 hoitajaa. Sitten ruupee vaikka 5 vanhemmat pyytämään että lapsi herätetään 0,5h unien jälkeen. Yksi hoitaja pitää olla nukkuvien kanssa ja nuo 2 koittaa herätellä ja viedä niitä unisia ja kiukkusia lapsia toiseen huoneeseen. Todennäköisesti kaikki vaativat syliä tms. koska ovat juuri nukahtaneet ja heti herätetty. Jos lapsi nopeasti nukahtaa, hän silloin kyllä myös ne unensa tarvitsee.

Juu on vähän kärjistetty tilanne, mutta aivan mahdollinen. Teidän mussukka ei ole ainut lapsi siellä päikyssä, jos kaikki rupee hirveesti sääntöjä sinne latelemaan niin mitähän siitä sitten tulee...

On muuten olemassa sanonta:nukkuvaa koiraa eikä lasta saa herättää, koska niistä tulee luonnevikaisia...

Ja muistakaa, että aamuvuorolainen on saattanut lähteä kotiinsa jo tossa vaiheessa ja sitten voi olla palavereja ja/tai keskusteluja vanhempien/puheterapeutin/yms tahon kanssa. Elikkä pahimmassa tapauksessa siellä on tasan yksi ihminen päikkäreiden ajan...

Tästähän se isompien lasten nukkumisongelmakierre just lähtee:

1. nukkuu päiväkodissa pitkät päiväunet ->
2. illalla ei tule uni ajoissa ->
3. aamulla väsyttää ja on hankala herätä kun on illalla nukahtanut myöhään ->
4. lyhyiden yöunien takia päivällä väsyttää ja nukahtaa taas päiväunille ->
5. sama alusta

Meidän päiväkodissa onneksi ymmärtävät tämän kierteen, ja antavat tarvittaessa lasten nousta sadun lukemisen jälkeen leikkimään hiljaa, piirtelemään tms. eli ei ole pakko jäädä sänkyyn odottelemaan unta. Kaikenlaista hiljaista puuhaa tekevät sen aikaa kun muut nukkuvat. Erillistä valvojaa heillä ei ole, vaan nukkarin valvoja vahtii näitä toisiakin. Selitä tilanteenne pk:ssa ja neuvotelkaa asiasta, kyllä sieltäkin tarvittaessa joustoa löytyy. Voihan lapsellanne olla nyt sellainen vaihe ettei niin tarvitse päiväunia, mutta myöhemmin (esim. kasvupyrähdyksen aikaan) saattaa noi päikkärit olla hyvinkin tarpeelliset. Kesken unien herättämiseen en kyllä minäkään lähtisi, on se niin kamalaa lapselle.

Siirräppä iltatoimet niin että menis sänkyyn vasta kello yhdeksän kerkeää nukkua ihan hyvin vuorokaudenaikana. Yöunet+päiväunet. Ja jos tarvii nukkua lyhyemmät päikkärit niin 1h-1,5 on ihan tarpeeks lyhyt. Jos ton ikäinen nukahtaa päiväunille niin TARVITSEE vielä päiväunia.

Mutta aika milloin lapsi on nukahtanut pitäisi henkilökunnan kyllä ehdottomasti sinulle pystyä kertomaan!

Ei voi tarkkaa aikaa aina sanoa, jos esim. nukkarissa on joku "tilanne päällä" silloin ei tiedä milloin kukakin nukahtaa!! Oletko itse yrittänyt katsoa, että milloinka ne kaikki 15-21 lasta nukahtavat?? Mustaan vihkoon ylös: Erkki nukahti klo 12.02, Liisa klo 13.00, Juho-Pekka klo 11.58, Maija klo 12.22 jne... :headwall: :headwall:

Jaa, itsehän sinä nyt syyllistät muita. Mun 4-vuotiaani nukahtaa usein juuri klo 22, ja se sopii meidän perheelle. Lapsi ei ole väsynyt. Mulla on illalla reilusti aikaa olla lapsen kanssa, meillä muuten tullaan ensin kotiin syömään ja rauhoittumaan ja sylittelemään päiväkotipäivän jälkeen, sitten vasta mennää ulos. Iltapalalle ja nukkumaan.

Miten muuten lapselle maistuu iltapala, jos syötte vasta klo 18.00 ja meette sänkyyn tosi pian sen jälkeen? Vai syöttekö sitä lainkaan?

Omat lapseni kun ovat päiväkotipäivän jälkeen olleet tosi nälkäisiä, eli ruualla on tosi kiire!

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mutta aika milloin lapsi on nukahtanut pitäisi henkilökunnan kyllä ehdottomasti sinulle pystyä kertomaan!

Ei voi tarkkaa aikaa aina sanoa, jos esim. nukkarissa on joku "tilanne päällä" silloin ei tiedä milloin kukakin nukahtaa!! Oletko itse yrittänyt katsoa, että milloinka ne kaikki 15-21 lasta nukahtavat?? Mustaan vihkoon ylös: Erkki nukahti klo 12.02, Liisa klo 13.00, Juho-Pekka klo 11.58, Maija klo 12.22 jne... :headwall: :headwall:
Ja tähän vielä lisään sen että jos kyseinen lapsi makaa alusta asti rauhassa ja vaan yht äkkiä nukahtaa siihen niin on mahdottomuus yhden tai kahden ihmisen vahtia kaikkien 20 lapsen nukahtamista varsinkin jos on paljon sellaisia rauhattomia joita tarvii rauhoitella, nukuttaa..

justjuu, no ei nyt ehkä minuutilleen, mutta mä kyllä pystyn kertomaan suunnilleen ajan milloin lapset on nukahtanut. Varsinkin kun tietää että vanhemmat sen haluavat ehdottomasti tietää, kaikki eivät todellakaan halua.

justjuu, no ei nyt ehkä minuutilleen, mutta mä kyllä pystyn kertomaan suunnilleen ajan milloin lapset on nukahtanut. Varsinkin kun tietää että vanhemmat sen haluavat ehdottomasti tietää, kaikki eivät todellakaan halua.

Onnea sinulle ja papukaijamerkki! :flower:
Teillä ilmeisesti nukkarissa on aivan rauhallista ja kukaan ei tarvitse rauhoittelijaa tai peräti kiinnipitoa. Teillä ei vissiin kukaan saa koskaan raivareita ja näet koko aika kaikkien kasvot. Onnea täydellisyydestä!

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
meillä muuten tullaan ensin kotiin syömään ja rauhoittumaan ja sylittelemään päiväkotipäivän jälkeen, sitten vasta mennää ulos. Iltapalalle ja nukkumaan.

Miten muuten lapselle maistuu iltapala, jos syötte vasta klo 18.00 ja meette sänkyyn tosi pian sen jälkeen? Vai syöttekö sitä lainkaan?

Omat lapseni kun ovat päiväkotipäivän jälkeen olleet tosi nälkäisiä, eli ruualla on tosi kiire!

Joo no tää on teidän tapa.
Ap:lla on omansa.
Ja meilläkin omamme.

Kaikilla on just omalle perheelle sopivat rutiinit mitkä ei välttämättä sovi jollekin toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
meillä muuten tullaan ensin kotiin syömään ja rauhoittumaan ja sylittelemään päiväkotipäivän jälkeen, sitten vasta mennää ulos. Iltapalalle ja nukkumaan.

Joo no tää on teidän tapa.
Ap:lla on omansa.
Ja meilläkin omamme.

Kaikilla on just omalle perheelle sopivat rutiinit mitkä ei välttämättä sovi jollekin toiselle.

Joo, on meidän tapa, mutta ihmettelen, että miten lapsi jaksaa odottaa sinne kuuteen asti, ja miten enää sitten iltapalakaan maistuu. Ja jos lapsi viedään sänkyyn siinä klo 19.30, johan sille ehtii tulla vielä nälkäkin ennen kuin nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen pk:ssa töissä ja reilu 3v:n äiti, joten molemmat puolet osaan ymmärtää. Mutta tuo puolituntia on liian lyhyt aika, siinä ehtii vain nukahtamaan ja on sikeässä unessa, vaikea herättää jne. ja lapsi on kärttyinen, saattaa jopa herättää koko ryhmän. Mutta (taas) unia pitää lyhentää ihan ehdottomasti, jos voisi kokeilla ensin tuntia ja sitten vaikka 45min, jos sekään ei auta. On ihan eri asia olla nukumatta päikkyjä kotona kuin pk:ssa. Sosiaalinen ymäristö on niin paljon rankempi et ei voi todellakaan rinnastaa kotona ja pk:ssa oloa.

Tuo teidän 6.30 herääminen aamuisin ei ole mitenkään aikainen herääminen eli on ihan ok aika nousta päivään. Aikainen herääminen lapselle on 5-6 maissa, riippuen milloin on mennyt nukkumaan. Meillä oli viime viikolla herätys klo 5.20 ja pk:ssa piti olla jo 6.15, et näin. Illalla meni nukkumaan 1½ päikkyjen jälkeen klo 19.30-20.30 tai nukahti noihin aikoihin.

Mittari jolla itse mittaan liian pitkien päikkyjä on se kuinka kauan lapsella kestää illalla nukahtaa yöunille. Eli jos menee yli tunti on päikyt liian pitkät, tähänkin toki vaikuttaa jo alunalakaen myös se aamuinen heäämisaika. Lapseni pk:ssa lyhennettiin unet reilusta 2h 1½ tuntiin ja se näyttäs olevan nyt suht sopiva aika. Mitähän lapsesi pk:ssa on perusteluina lapsesi pitkille unille? Toki pk:ssa moni tärkeä työ hoidetaan juuri lasten unien aikaan ja riippuen millainen lapsesi on luonteeltaan, osaako olla hiljaa omissa leikeissään toisten nukkuessa jne.? Eli keskustelua aiheesta hoitajien kanssa ja vaikka pk:n johtaja mukaan, niin ja sinäkin voit ottaa myös puolisosi mukaan.

Illalla jäädään ulos leikkimään kun tullaan päiväkodista. Sisälle tullaan klo:18 syömään ja leikkimään rahallisia leikkejä. Klo:19.30-klo:20 mennään lukemaan kirjaa ja ennen sitä on kaikki pesut jne. Lopuksi laulu, mutta siitä se sitten lähtee,lapsi ei selkeesti ole väsynyt kun nukkuu päikkäreitä ja oletan että nukkuu n.tunti siellä koska en ole saanut vastausta siihen koska eivät katso kuulemma kelloa koska neiti menee nukkumaan ja herää ja tämän vatsauksen mun mieskin on saanut. Loppujen lopuksi kaikkien juoksemisen jälkeen nukahtaa n. klo:22 omaan sänkyyn. Tämä ei ole kivaa enään vaan erittäin väsyttävää.

aika pitkä aika olla syömättä jos välipala on n. 14.30 päiväkodissa ja kotona ruoka klo18. Päiväkodissa ulkoillaan iltapäivällä ja siitä vilä jäätte ulkoilemaan kotona. Itse tekisin niin, että menisin ensin kotona syömään ja sitten vasta ulos. Iltapalakin maistuisi paremmin sitten .
Mutta toi päiväuni- juttu tarvitsee kyllä jonkinnäköistä keskustelua minunkin mielestä. Tunti voisi olla se "hyvä aika "
Tsempit=0)

Onnea sinulle ja papukaijamerkki! :flower:
Teillä ilmeisesti nukkarissa on aivan rauhallista ja kukaan ei tarvitse rauhoittelijaa tai peräti kiinnipitoa. Teillä ei vissiin kukaan saa koskaan raivareita ja näet koko aika kaikkien kasvot. Onnea täydellisyydestä!

No just, totahan mä just tarkotin... Ja todellakaan nukkarissa ei aina ole rauhallista. Ja en todellakaan näe koko ajan kaikkien kasvoja, mutta pystyn kyllä hipsiä ja kurkkia miten missäkin pedissä menee. Mutta ikävää että teillä on nukkarissa niin kauhee meno että ei yhden lapsen nukahtamisaikaa pysty millään huomaamaan... Ehkä ois ihan hyvä että kaikki hoitajat ois sit siellä aluksi rauhoittelemassa lapsia.

Toki kannatta keskustella jotta eivät aivan ylipitkään annan nukkua. Mutta pitää itsekin joustaa tilanteen mukaan: jos lapsi nukkuu päiväunet; silloin ei edes yritetä laittaa nukkumaan samaan aikaan kuin silloin kun ei ole nukkunut.

Meillä 4 ja 3 veet hoidossa. Isompi ei koskaan nuku, pienempi vähän useammin nukkuu kuin ei nuku. Molemmat menevät nukkumaan 8 - 9 aikoihin, aina riippuen siitä onko pienempi nukkunut.
Päikkäripäivinä olkaa siis tunnin pitempään ulkona, niin luulisi yöunen vähän aiemmin hiipivän..

Lisäksi kun lapset yleensä eivät siellä sängyssä pyöri ja kieri, tai höpötä ja laula, vaan lepäävät hiljaa, on joistakin lapsista tosi vaikea tietää tarkaa nukahtamisaikaa. Päiväkodissa voi myös olla eri ihminen, joka nukuttaa lapset ja eri ihminen joka lähettää lapset kotiin.

Ennemminkin haluaisin äitinä tietää nukahtaako se lapsi siellä päiväkodissa kuinka nopeasti? Väsynyt lapsi nukahtaa äkkiä eikä tarvi mitään nukutuksia. Päiväkodissa isoilla yleensä luetaan tai kuunnellaan musiikkia, ja lapsi joka ei ole väsynyt niin ei kyllä nukahdakkaan.
Isoilla myös tekemiset ovat erilaisia kuin pienillä, joten lapsi saa enemmän ärsykkeitä päivän aikana ja saattaa siksi olla väsyneempi kuin pienten ryhmässä ollessaan. Sekin kannattaa muistaa, että myös yliväsymys saattaa johtaa ylivirittyneesseen olotilaan, jolloin nukahtaminen saattaa vaikeutua. Ajan kanssa ja rutiineista kiinnipitäen tilanne saattaa korjautua.

Kannattaa keskustella hoitajien kanssa nimenomaan siitä nukahtamistilanteesta ja samoin siitä millainen lapsi on herätessään. Ärtynyttä, väsynyttä lasta ei halua herättää kukaan. Ja siitä voisiko lapsen saada hereille vaikka tunnin päästä ja kotona sitten siirrettäisiin nukkumaan meno esim. klo 21, joka voisi olla ihan hyvä nukkumaanmenoaika.

Kysyppä jos lapsia saisi semmoisen lepäämispaikan missä voisi istua ilman että muut lapset sitä näkevät. Jos hän voisi istua sadun ajan... ja alkaa lepäämään sitten vähän myöhemmin kuin muut.
Monesti nukkari aikaan on talon palavereja ja muiden ryhmien joihin menee henkilökuntaa ja aamuvuoro saattaa lähteä aikaisemmin esim. klo 12 tai klo 13 joten ei ole välttämättä henkilökuntaa vahtimassa herätettyä lasta.

Yhteistyössä