päiväkoti aikoihin vartin muutos ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tiiu";29426993]Siis onko teillä sovittu kellon aika minkä lapsi saa olla pvkodissa? Itselläni ei ole vaikka olen kotona sairaslomalla. Vien ja haen milloin haluan. Yleensä vien jo 7.30 ja haen joskus klo. 16 jälkeen[/QUOTE]

Miksi noin pitkä päivä? Meillä lapsi on hoidossa 8.15 -15.30 ,vaikka me vanhemmat olla täyspitkää päivää töissä. (mies vie ja mä haen, näin lapselle tulee mahdollisimman lyhyt päivä).

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä. Miksi ihmeessä ihmiset ylipäätään ilmoittavat jotain muita kuin ääriajat haku- ja noutoajoiksi, jos ovat tehneet kokopäiväisen hoitosopimuksen? Minä heti alkuun ilmoitin hoitoaikojen vaihtelevan klo 6.30-17.00 välillä (tuo siis pk:n aukioloaika). Eipä tarvitse kysellä joustoja mihinkään suuntaan. Koskaan en ole lapsia 6.30 vienyt, aina lähempänä 7.30 enkä koskaan ole hakenut klo 17 vaan yleensä ennen klo 16.30.

Meillä oli alunperin tosi joustavat ajat. 7.30-16.00. Haettiin miten sattuu. Sitten hoitajat ilmoittivat että koska siirryin äitiyslomalle 8-15 on heidän ajat. Koska kuitenkin itse hain kolmelta lapsen niin en alkanut vänkäämään mitään. 7.45 kyllä sanoin että isäkin voi välillä viedä. Nyt toivon että onnistuu tuo muutto vielä jälkikäteen, mutta varajohtaja ei oikein tykännyt. Hänen olisi pitänyt oikeasti päätös tehdä mutta ei tehnyt vaan sanoi että kysy jihtajalta jos olet kerran jotain tuollaists hänen kanssaan sopinut. Kysyi aika tylysti että miksi hoitoa tarvisi muuttaa etten saisi kun olen äitiyslomalla. Eikös tuo sääntö ole vähän sitä varten ettei kotona makaavat äidit pidä liian pitkiä päiviä. Näin olen ainakin ajatellut, mutta itse opiskelen joten hoidon tarve on pakollinen. Johtaja myös syksyllä sanoi että pidä lasta päiväkodissa niin paljon kun opiskeluilta tarvitsen.

Ja 7.45-15.15 haluaisin hoitoajoiksi. 7.30-15.30 voisi olla myös parempi ettei olisi aina niin kiire mutta tuo vähempikin käy jos ovat vastaan.

[QUOTE="aapee";29429411]Meillä oli alunperin tosi joustavat ajat. 7.30-16.00. Haettiin miten sattuu. Sitten hoitajat ilmoittivat että koska siirryin äitiyslomalle 8-15 on heidän ajat. Koska kuitenkin itse hain kolmelta lapsen niin en alkanut vänkäämään mitään. 7.45 kyllä sanoin että isäkin voi välillä viedä. Nyt toivon että onnistuu tuo muutto vielä jälkikäteen, mutta varajohtaja ei oikein tykännyt. Hänen olisi pitänyt oikeasti päätös tehdä mutta ei tehnyt vaan sanoi että kysy jihtajalta jos olet kerran jotain tuollaists hänen kanssaan sopinut. Kysyi aika tylysti että miksi hoitoa tarvisi muuttaa etten saisi kun olen äitiyslomalla. Eikös tuo sääntö ole vähän sitä varten ettei kotona makaavat äidit pidä liian pitkiä päiviä. Näin olen ainakin ajatellut, mutta itse opiskelen joten hoidon tarve on pakollinen. Johtaja myös syksyllä sanoi että pidä lasta päiväkodissa niin paljon kun opiskeluilta tarvitsen.

Ja 7.45-15.15 haluaisin hoitoajoiksi. 7.30-15.30 voisi olla myös parempi ettei olisi aina niin kiire mutta tuo vähempikin käy jos ovat vastaan.[/QUOTE]

Joissain kunnissa on tosiaan itse rajoitettu tuota subjektiivista päivähoito- oikeutta niin, että työttömien ja äitiyslomalaisten/hoitovapaalaisten lapset on ovat hoidossa 8-15. Ja se on mielestäni aivan oikein. Ja vinkki: vauvan voi laittaa vaikka vaunuihin kun hakee ja pukee sitä esikoista.

Yrittäkää hyvät ihmiset ymmärtää, että ei sitä rahaa ylimääräisen henkilökunnan palkkaamiseen yksinkertaisesti ole. Jos kaikki kotona olevat haluaisivat hoidattaa lapsiaan puoli seitsemästä viiteen, mistä raha siihen otettaisiin?

Ei meillä pääse vaunuilla sisälle enkä todellakaan jätä vauvaa yksin ulos vaunuihin. Lapsen ryhmä on vielä ihan perällä, ei missään ulkooven vieressä. Ja olenhsn tähän astikin pärjännyt enkä ole sanonut etten pärjäisi vaan luonnollisesti jos vartista kyse niin isän olisi paljon helpompi hakea.

Ja itsehän kysyin olenko vaan laiska. Kyllä ihan rehellisesti ärsyttäisi kaatosateessa, myrskyssä, paukkupakkasessa, loskassa joka päivä viedä ja hakea kun isä pääsee autolla tuon matkan mikä meillä menee kävellen 20 min.

Mutta tiedän jo mihin vetoan, niin varmasti käy. Opiskeluun liittyen. Mulla on oikeastaan yksi läsnäolopakollinen kurssi siis tuossa tulossa. En edes muistanut.

Ja kysyin jo aloituksessa vaikuttaako tuo vartti niin paljon lityyen maksuihin. Eli hyvä tietää että voi johtua myös siitä että on kallista. Ja kyse on puolen tunnin heitosta tuossa ja muuten meillä työttömille ei ole tuota rajoitusta. Vain äitiylomalla olijoille.

Mutta odottelen sitä johtajaa ja kerron tuosta kurssista.

[QUOTE="tiiu";29426993]Siis onko teillä sovittu kellon aika minkä lapsi saa olla pvkodissa? Itselläni ei ole vaikka olen kotona sairaslomalla. Vien ja haen milloin haluan. Yleensä vien jo 7.30 ja haen joskus klo. 16 jälkeen[/QUOTE]

Onko joku näin laiska? Jos jaksaa ja kykenee itse viemään lapsen hoitoon, on silloin myös kykenevä menemään töihin tai pitämään lapsen kotihoidossa.

[QUOTE="aapee";29429595]Ja kysyin jo aloituksessa vaikuttaako tuo vartti niin paljon lityyen maksuihin. Eli hyvä tietää että voi johtua myös siitä että on kallista. Ja kyse on puolen tunnin heitosta tuossa ja muuten meillä työttömille ei ole tuota rajoitusta. Vain äitiylomalla olijoille.

Mutta odottelen sitä johtajaa ja kerron tuosta kurssista.[/QUOTE]

Ei tässä maksuista pitäisi olla kyse! Paljon kalliimpaa se on päiväkodille kuin mitä sinä siitä vartista makaisit. Mutta, mutta...

Ainakin isommissa kunnissa hyvin tarkkaan joudutaan laskemaan lasten lukumäärät. Voi olla iltapäivällä siitä yhdestä lapsesta kiinni tarvitseeko olla paikalla esim. 3 hoitajaa vai 4. Silloin se maksaa sen yhden hoitajan palkan verran se ylitys.

No saavat sitten ylittää yhden hoitajan palkalla sen. Lopullinen summa on paljon vähemmän kun lapsi on 1-2 päivää viikossa kokonaan pois hoidosta. Eli heille muutos on jokatapauksessa halvempaa.

Mulle nyt on ihan sama miten ton hoidatte mutta miten sulla on noin vaikeaa vauvan kanssa liikkua? Etkö voi kantokoppaa ottaa päiväkotiin sisälle? Ja sitten kun koppaa ei enää ole, laittaa vauvaa lattialle istumaan siksi aikaa.

t. kahden äiti joka kuskaa esikoista kerhoon pariksi tunniksi ja hakee taas vauvan kanssa, tuli räntää, vettä tai lunta.

Kantokoppaa :D ei meillä ainakaan sen irrottaminen ole niin yksinkertaista. Ja puhuinhan tässä siitä mikä on järkevää ja helpointa en siitä etten onnistuisi hakemaan. Niinhän olen tehnyt monta kuukautta.

Eikä tässä varmaan tarvitse kilpailla siitä ketä kävelee eniten räntäsateessa läpimyrskyen hampaat irvessä ja miettii sitä paras äiti korttia. Ja tottakai lapsen hakisin jos miehellä olisi pidemmät työpäivät. Mutta 15 min!

Okei, mun kaikki kaverit on kyllä kantokoppaa kantanut (joka kovaa tai pehmeää) jos on pitänyt rattaat jonnekin ulos jättää. Mä luulin että on ihan perusjuttu.

Joo, vartti on lyhyt aika ja ymmärrän ton, itsekin välillä harmittaa kun menee rytmit just pieleen tai on joku homma kesken mutta pakko vaan lähtee. Mutta jos joka lapsen kanssa joustetaan vartti tai puol tuntia, niin merkitys on suurempi. Voi olla että kyseisen päiväkodin lapsimäärä on mitoitettu niin, että hoitajat just riittää ja toi vartti iltapäivällä on merkitsevä. Eli siks ei voi heti suostua, en usko että mistään "kiusanteosta" on kyse. Mutta eiköhän asia selviä kun johtaja palaa. :)

[QUOTE="aapee";29429734]No saavat sitten ylittää yhden hoitajan palkalla sen. Lopullinen summa on paljon vähemmän kun lapsi on 1-2 päivää viikossa kokonaan pois hoidosta. Eli heille muutos on jokatapauksessa halvempaa.[/QUOTE]

:laugh: Ei se nyt ihan noinkaan mee...

Onko joku näin laiska? Jos jaksaa ja kykenee itse viemään lapsen hoitoon, on silloin myös kykenevä menemään töihin tai pitämään lapsen kotihoidossa.

No minä olen näin laiska. Tai oikeastaan vielä laiskempi, kun sairaslomalla vain vein lapset hoitoon ja mies haki ne sieltä töistä tullessaan. Minä kirjaimellisesti vain makasin kotona päivät.

Meidän lasten hoitajalla oli vähän sama asenne kuin sulla, hjwjwk. Kunnes sitten eräänä päivänä en enää jaksanut sitä kyräilyä ja kerroin olevani sairaslomalla pahanlaatuisen syövän takia.

Herttinen, mulla on kuopus 4,5 v kokopäivähoidossa, enkä ole ikinä ajatellut, että meillä ehkä olisi jotkut tietyt ajat, en kyllä muista yhtään mitä hakemukseen laitoin, kuntoutuksellisista syistä sain hänelle nopean kokopäivähoidon, olen kyllä itse töissä, mutta lapsen mummo hoiti häntä aiemmin nelivuotiaaksi asti. Omat työaikani vaihtelevat joka päivä. No, onneksi eivät ole valittaneet asiasta...

Noh. On erilaisia hoitopaikkoja. Meillä lapsi on kokopäivähoidossa 10päivää kuukaudessa. Vien hänet hoitoon klo 7.30-8.30 ja haen klo 14.30-16.00. Viiteen asti sais olla koska silloin ryhmis menee kiinni. Yleensä haen ennen klo kolmea mut ei ole koskaan ikinä ollut mitään mutinoita asiasta vaikka hakenut myöhemmin. Millaise hoitoajat teillä on? Siis maksuluokat? Meillä on alle 5h päivässä tai koko päivä ja alle 10päivää kuukaudes tai täys.

[QUOTE="vieras1";29429436]Joissain kunnissa on tosiaan itse rajoitettu tuota subjektiivista päivähoito- oikeutta niin, että työttömien ja äitiyslomalaisten/hoitovapaalaisten lapset on ovat hoidossa 8-15. Ja se on mielestäni aivan oikein. Ja vinkki: vauvan voi laittaa vaikka vaunuihin kun hakee ja pukee sitä esikoista.

Yrittäkää hyvät ihmiset ymmärtää, että ei sitä rahaa ylimääräisen henkilökunnan palkkaamiseen yksinkertaisesti ole. Jos kaikki kotona olevat haluaisivat hoidattaa lapsiaan puoli seitsemästä viiteen, mistä raha siihen otettaisiin?[/QUOTE]

Mistä ne tietää, kuka on työtön tai äitiyslomalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29430047:
Mistä ne tietää, kuka on työtön tai äitiyslomalla?

Meillä kysytään ammatit ja työpaikat hoitosopimuksessa. Ja varmaan pikkuvauvan kanssa paikalle ilmaantuva äiti myös siinä samalla paljastaa, mitä päivisin puuhaa ;) Sinänsähän se ei päiväkodille kuulu niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on voimassa.

Edelleen opiskelen. Muutenhan tuo 8-15 on oikein hyvä sääntö. Mites kotona työskentelevät? Ei heilläkään tarkkoja aikoja ole. Yleensä hoidosta hakee se jolla on auto varsinkin jos päiväkoti ei ihan vieressä ole. Jollei sitten työaika ole toisella paljon pidempi kuin toisella.

Jos en opiskelisi, pitäisin lapsen kotona. Paljon helpompaa olisi niin. Ei tarvisi lasts aamulla herättää, eikä itse tarvi herätä laittamaan lasta valmiiksi ja katsomaan että varnasti on nyt kaikki.

Monissa päikyissä on nimenomaan se rajoitus hoitoaikoihin, et jos mamma on kotona vauvan kanssa päikkyläisen päivä päättyy klo 15. Näistä pidetään joskus hyvinkin tiukkaan kiinni. Mutta sitten meillä on yksi lapsi, jonka äiti on vauvan kanssa kotona ja lapsi 3x viikossa hoidossa, isä tuo n. 7 ja hakee n. 16.40 . Siis lähes 10 h. Eikä perhe edes asu kaukana, jokunen sata metriä päikylle. Mutta kai se menee sen alle 7h per pvä viikolle jaettuna, joten luulis että teilläkin onnistuis tuo sumpliminen...?