päiväkoti aikoihin vartin muutos ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";29430137]Meillä kysytään ammatit ja työpaikat hoitosopimuksessa. Ja varmaan pikkuvauvan kanssa paikalle ilmaantuva äiti myös siinä samalla paljastaa, mitä päivisin puuhaa ;) Sinänsähän se ei päiväkodille kuulu niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on voimassa.[/QUOTE]

No, minä haen lapsen pikkuvauvan kanssa, mutta teen kyllä töitä hoitovapaalla, en suinkaan ole "vain mammalomalla". Että ei se ihan niin selvää ole. En myöskään muista, että olisin laittanut ammattiani mihinkään, mutta voi tietty olla etten muista. Tosin kyllähän hoitovapaalla olevakin kirjoittaa siihen kohtaan oikean ammattinsa eikä kotiäiti - vai?

Ap hyvä.
Et ole laiska.
Olet liian kiltti "anteeksi kun olen olemassa"- tyyppi.
Vaikka päiväkodilla olisikin sääntö, koska äitiyslomalainen saa lapsen tuoda ja hakea,
niin se on silti vain päiväkodin oma sääntö.
Lain mukaan lapsesi saisi olla hoidossa koko sen ajan,
kun päiväkoti on auki.

Tämä laki on toki muuttumassa, mutta se ei nyt liity tähän tilanteeseen.

Ap, kun johtaja palaa niin ilmoita hänelle,
että te muttatte lapsen hakuaikaa.
Jos hän kysyy perusteluja,
niin vastaat että mies alkaa hakea työpäivän jälkeen.
Piste.
Ei sinun todellakaan tarvitse kertoa itkevästä vauvasta
tai jalassa roikkuvasta lapsesta.

Voi ihme taas :O
Tottakai pitäisi voida olla hoidossa koska opiskelet, opiskelujen takiahan lapsella on mahdollista olla hoidossa myös päiväkodin "loma-aikoina/supistuaikoina".

[QUOTE="aapee";29430154]Edelleen opiskelen. Muutenhan tuo 8-15 on oikein hyvä sääntö. Mites kotona työskentelevät? Ei heilläkään tarkkoja aikoja ole. Yleensä hoidosta hakee se jolla on auto varsinkin jos päiväkoti ei ihan vieressä ole. Jollei sitten työaika ole toisella paljon pidempi kuin toisella.

Jos en opiskelisi, pitäisin lapsen kotona. Paljon helpompaa olisi niin. Ei tarvisi lasts aamulla herättää, eikä itse tarvi herätä laittamaan lasta valmiiksi ja katsomaan että varnasti on nyt kaikki.[/QUOTE]

Mä teen töitä kotona ja olen meistä vanhemmista se, jolla ei ole autoa käytössä. Lapsi ei mahtunut lähipäiväkotiin, joten pyöräillään, pulkkaillaan... Mutta ollaan päädytty tähän ratkaisuun siksi, ettei lapselle tulisi ylipitkiä päiviä. On nyt hoidossa 8.30-15.00 eli 6,5 h. Asutaan Espoossa ja täällä pitää valita hoitoajaksi (enintään) 5, 7 tai 9 tuntia. Ovat päiväkodilla tosi tarkkoja, ettei hoitoaikoja ylitetä. Joskus, kun poika oli vielä 7 tuntia ja tekivät vaikka jonkun retken, jolloin piti viedä lapsi aiemmin, niin sitten olivat vaatimassa, että pitää myös hakea aiemmin.

Eiköhän ap tilanteesi ratkea, kun se johtaja palaa. Jos on aikaisemminkin suhtautunut ymmärtäväisemmin.

meillä ilmoitetaan viikottain hoitoajat... Lapset on 10pvää kuussa hoidossa, mutta "kokopäiväisesti". Joustavat ihanasti, esim joskus olen päivää ennen kysynyt että saanko tuoda huomenna (on tullut tyyliin vuoronvaihdos töissä tms ja aina se on sopinut). Kerran itse kysyivät että kun en ole yhtenä päivänä ilmoittanut lapsia hoitoon, että kai ne tulee niin pääsevät retkelle mukaan...

[QUOTE="aapee";29430772]Kiitos cream :) enköhän noin tee. Sanon kyllä, että opiskelujen takia isä tuo ja vie.[/QUOTE]

Jotenkin inhottaa, että omaa avuttomuutta ja laiskuutta perustellaan opiskelulla. Päiväkodit ovat ylitäynnä kaikenlaisten tekosyiden varjolla ja lapsilla ylipitkiä päiviä.

Mutta pääasia tietysti että vanhemmilla on oikein mukavaa ja leppoisaa, kun saadaan lapsi mahdollisimman pitkäksi aikaa jaloista pois ja ei tarvitse edes viedä eikä hakea häntä vaikka ollaan itse kotona.

Olen huomannut senkin, että kaikkei röyhkeimmät eivät välitä päiväkodin toiveista. Jos jossain on sanottu, että siinä päiväkodissa käytäntö on, että kotona olevat pitävät lapsiaan VAIN klo 8-15 välillä hoidossa, sille on oikeasti olemassa syyt. Ei pidä kuvitella, että vain se oman perheen tilanne on mikä ratkaisee. Päiväkodissa ratkaisee kokonaisuus!

[QUOTE="aapee";29426891]ei ole päätoimista opiskelua...tosin todistuksen kyllä saan tuostakin annettua. Pääsykokeisiin lukua ei voi oikein todistella. En tiedä noista maksuista, mutta kokopäivähoito on. Siis sanoin heille että toki en oleta että voisivat samantien muuttaa tuota. Oli vaan heti negatiivinen asenne, ettei heille käy tuollainen. Pitää odotella sitä johtajaa. Ja olen vasta nyt aikomassa muuttaa 16 päiväiseksi, mutta kokopäivähoito silti.[/QUOTE]

Totta hemmetissä voivat muutta tuon vaikka heti. 15 minuuttia ei vaikuta yhtään mihinkään, ainakaan tuohon aikaan.

Olen huomannut senkin, että kaikkei röyhkeimmät eivät välitä päiväkodin toiveista. Jos jossain on sanottu, että siinä päiväkodissa käytäntö on, että kotona olevat pitävät lapsiaan VAIN klo 8-15 välillä hoidossa, sille on oikeasti olemassa syyt. Ei pidä kuvitella, että vain se oman perheen tilanne on mikä ratkaisee. Päiväkodissa ratkaisee kokonaisuus!

Päiväkodilla ei ole lain mukaa oikeutta asettaa tuollaisia sääntöjä niin kauan kuin täällä vallitsee subjektiivinen päivähoito-oikeus.

No hyi hitto selvä :). Opiskelen kyllä ihan oikeasti ja sairastan ahdistushäiriötä minkä vuoksi yritän päästä mahd. Helpolla, oireet vähäisinä, että pystyn opiskelemaan. Siitä en kyllä päiväkotiin ole ilmoittamassa. Ja jos et oikeasti lukenut koko ketjua, vähennän hoitopäiviä. en laita lasta hoitoon turhaan liian usein.

[QUOTE="wieras";29429317]En nyt jaksa lukea kaikkia viestejä. Miksi ihmeessä ihmiset ylipäätään ilmoittavat jotain muita kuin ääriajat haku- ja noutoajoiksi, jos ovat tehneet kokopäiväisen hoitosopimuksen? Minä heti alkuun ilmoitin hoitoaikojen vaihtelevan klo 6.30-17.00 välillä (tuo siis pk:n aukioloaika). Eipä tarvitse kysellä joustoja mihinkään suuntaan. Koskaan en ole lapsia 6.30 vienyt, aina lähempänä 7.30 enkä koskaan ole hakenut klo 17 vaan yleensä ennen klo 16.30.[/QUOTE]

Näin minäkin olen tehnyt, eikä ole ikinä tarvinnut veivata ajoista päiväkodin kanssa.

[QUOTE="vieras1";29429436]Joissain kunnissa on tosiaan itse rajoitettu tuota subjektiivista päivähoito- oikeutta niin, että työttömien ja äitiyslomalaisten/hoitovapaalaisten lapset on ovat hoidossa 8-15. Ja se on mielestäni aivan oikein. Ja vinkki: vauvan voi laittaa vaikka vaunuihin kun hakee ja pukee sitä esikoista.

Yrittäkää hyvät ihmiset ymmärtää, että ei sitä rahaa ylimääräisen henkilökunnan palkkaamiseen yksinkertaisesti ole. Jos kaikki kotona olevat haluaisivat hoidattaa lapsiaan puoli seitsemästä viiteen, mistä raha siihen otettaisiin?[/QUOTE]

Vaunuja ei voi viedä sisälle päiväkotiin. Meidän seudulla ei ainakaan uskalla jättää vauvaa vaunuihin päiväkodin ulkopuolelle, eikä porttien sisäpuolellekaan, koska ei tiedä, mitä pihalla ulkoilevat tenavat saavat päähänsä.

Tiedoksesi, että ylimääräistä henkilökuntaa ei tarvitse palkata, jos ap:n lapsen hoitoaikoja pidennetään vartilla aamusta ja illasta.

Meillä on kokopäivähoito kunnallisessa päiväkodissa Helsingissä enkä mä mitään hoitoaikoja ole ilmoittanut. Käytännössä lapset on 8.30-15.30, mutta joskus voi olla jotain muuta tyyliin 10-17. Meillä on kummallakin joustava työaika ja päiväkotia käytetään niinä aikoina kun molemmat vanhemmat on töissä. Mulle ei ole ikinä sanottu, että pitäisi tarkemmin sanoa. Näin jo viisi vuotta.

Onko ap tuo yksityinen päiväkoti?

Ihan vaan sen verran ap, et jos pääset vaikka yliopistoon = aloitat kokopäiväisen opiskelun, niin ei varmana onnistu hoitaa lapsia siinä sivussa kotona... Opiskelu käy kyllä työstä, vaikka usein "vapaampaa" onkin. Jos tarkoitus siis on et opinnot myös etenee..

Monissa päiväkodeissa rikotaan lakia kehittämällä päiväkodin omia sääntöjä hoitoajoista. Ap ilmoittaa päiväkodille, että hakee jatkossa lapsensa kello 15.30. Jos työntekijät mussuttavat, niin siinähän mussuttavat. Kyllä maailmaan puhetta mahtuu.

Ainakin tässä kunnassa työntekijöitä on selvästi ylhäältä ohjeistettu hakemaan säästöjä painostamalla vanhempia esimerkiksi hoidattamalla lapsensa loma-aikoina isovanhemmilla ja pitämään päivät lyhyinä. Kun sitten huomasin, että nämä säästöt revitään käytännössä nuorten määräaikaisten työntekijöiden palkasta (katkaistaan määräaikaisuus kesän ajaksi, yms), niin päätin jatkossa ajatella vain lasteni ja oman perheeni hyvinvointia.

Suosittelen samaa muillekin vanhemmille.

[QUOTE="Nelthilta";29611016]Monissa päiväkodeissa rikotaan lakia kehittämällä päiväkodin omia sääntöjä hoitoajoista. Ap ilmoittaa päiväkodille, että hakee jatkossa lapsensa kello 15.30. Jos työntekijät mussuttavat, niin siinähän mussuttavat. Kyllä maailmaan puhetta mahtuu.

Ainakin tässä kunnassa työntekijöitä on selvästi ylhäältä ohjeistettu hakemaan säästöjä painostamalla vanhempia esimerkiksi hoidattamalla lapsensa loma-aikoina isovanhemmilla ja pitämään päivät lyhyinä. Kun sitten huomasin, että nämä säästöt revitään käytännössä nuorten määräaikaisten työntekijöiden palkasta (katkaistaan määräaikaisuus kesän ajaksi, yms), niin päätin jatkossa ajatella vain lasteni ja oman perheeni hyvinvointia.

Suosittelen samaa muillekin vanhemmille.[/QUOTE]

Ihan hyvä suositus. Minä olen ajatellut lasteni ja perheeni hyvinvointia siten, että pidän lapset poissa noista täyteen ahdetuista päiväkodeista niin paljon ja pitkään kuin vain voin.

Jotenkin inhottaa, että omaa avuttomuutta ja laiskuutta perustellaan opiskelulla. Päiväkodit ovat ylitäynnä kaikenlaisten tekosyiden varjolla ja lapsilla ylipitkiä päiviä.

Mutta pääasia tietysti että vanhemmilla on oikein mukavaa ja leppoisaa, kun saadaan lapsi mahdollisimman pitkäksi aikaa jaloista pois ja ei tarvitse edes viedä eikä hakea häntä vaikka ollaan itse kotona.

Hohhoijjaa.. ap opiskelee. Avuton ja laiska ihminen ei opiskele, hän käy (ehkä) peruskoulun ja keskittyy sitten opettelemaan Kelan etuudet-vihkosen ulkoa. Opiskelu ei ole tekosyy, vaan ihan pätevä peruste päivähoidolle, minkä ehkä tietäisit jos olisit joskus pienen lapsen kanssa opiskellut.

Eikä kerro laiskuudesta sekään että ap haluaa vartin muutoksen hoitoaikaan vaan ihan maalaisjärjestä, mitä ihmeen järkeä ap:n on lähteä erikseen vauvan kanssa lasta hakemaan jos lapsen isä ajaa siitä ohi vartin päästä. Käsi ylös kuka lähtisi, minä en ainakaan.

Päiväkodin osalta ongelma lienee nyt siinä että luulevat ap:n olevan äitiyslomalla ja pelkäävät että jos alkavat joustaa yhden kohdalla, niin kohta on muutkin kotiäidit mankumassa pidempää hoitoaikaa kun ap:llekin on myönnetty. Tee vain selväksi että opiskelet ja tarvitset sen pidemmän hoitoajan, sinulla on siihen kyllä oikeus.

Ihan vaan sen verran ap, et jos pääset vaikka yliopistoon = aloitat kokopäiväisen opiskelun, niin ei varmana onnistu hoitaa lapsia siinä sivussa kotona... Opiskelu käy kyllä työstä, vaikka usein "vapaampaa" onkin. Jos tarkoitus siis on et opinnot myös etenee..

Tätä piti minunkin vielä sanoa... että ei kannata kyllä irtisanoa hoitosopimusta, ennemmin sitten pidät kotipäiviä silloin kun voit, mutta saatat olla aika pulassa jos sinulla on aikaa opiskella vain iltaisin ja öisin.

Hoitoajat muutettu kuten halusin. Johtaja alkoi ensin suosittelemaan osapäivähoitoa ja sanoin ettei käy koska en ehdi opiskella muuten. Pyörsi sanansa ja sanoi että se onkin eri juttu, jos opiskelen vielä avoimessa. 16 päiväseksi myös muutin. Varajohtaja vältteli pari ensimmäistä viikkoa kun satunnaisesti kävin hakemassa (poistui äkkiä näkökentältä kun astuin sisään, ei edes tervehtinyt), kun mies pääsi niin aikaisin töistä välillä ettei olisi voinut hakea lasta kesken päiväunien. En tiedä hävettikö vai oliko närkästynyt jostain syystä.

Ja jos satunnainen opiskelu onnistuu näin kun vauva kotona niin en epäile yhtään etten pystyisi kokopäiväopiskeluun. Päivät kun näyttäisi olevan aika epäsäännöllisiä ja voi loppua aikaisinkin ja olen ainakin ymmärtänyt että perjantait on pääosin vapaita tai tenttipäiviä joten pidän lapset hoidossa ja luen kotona/kirjastossa.

Ja en muista mitä olen aiemmin sanonut...ainakin ajatellut olla kesästä vuoden kotona molempien lasten kanssa ja jättää kokonaan avoimen opinnot tai opiskella pari kurssia. Tottaksi kun kokopäiväiseksi pääsen, niin menee molemmat lapset hoitoon. Vauvaa en 1 vuotiaana vielä kuitenkaan laita vaan kun on 2v ja skippaan yhden vuoden.