Päiväkoti vs. MINÄ! Me TAAS valvotaan varmaan tonne 12 asti lapsen kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä en jaksa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pitäis toi kierre saada poikki, jos on nukkunu päikkärit, niin jaksaa valvoa ja jos on valvonu puoleenyöhön asti, niin sitten on taas seuraavana päivänä väsyny, koska ei oo yöllä nukkunu tarpeeks ja sitten taas nukkuu päikkärit jne

[QUOTE="minela";27209375]Siis voi joko pitää väkisin hereillä tai antaa nukkua 2 h?

Kohtuullista minusta tuossa tilanteessa olisi, että jos lapsi sattuu nukahtamaan, heräteltäisiin viimeistään puolen tunnin päästä.[/QUOTE]

ap kyllä kertoi, että jo 30min. nukkuminen aiheuttaa lapselle valvomista illalla, joten ei taida olla ratkaisu tämäkään.

Miksi annat sen nukkua yhdeksään aamulla, ei meilläkään nukuttaisi ennen puolta yötä jos lapset nukkuisi noin pitkään ja vielä päikkärit päälle. Eli vähintään yhtä paljon omaa syytäsi kuin päikkärin, ja sitä paitsi tosiaan jos lapsesi ei olisi päiväkodissa väsynyt, niin se ei nukahtaisi. Lapsi viimeistään 7.00 ylös sängystä, meillä lapset heräävät lähes poikkeuksetta itsestään 6.30 ja valvovat n. 21.30 asti.

[QUOTE="Äiti minäkin";27209401]Miksi heräät kuudelta, jos lähdette ysiltä? Miksei lapsi herää aikaisemmin?
Rytmithän on ihan pepullaan. Seiskalta ylös niin uni tulee sekä päivin että illoin.[/QUOTE]

Mun pitää esikoiselle (joka koulussa) tehdä aamulla ruoka jne, aamutoimet. Yhdeksältä olen tähän asti herättänyt pienemmän lapsen ja sitten lähetään päiväkodille.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209409:
Niin, no sitte se kyllä ois väsynyt :)
Tuntuu vaa niin hullulta että n.9tunnin yöunien jälkeen lapsi valvoo n.3tuntia ja on muka NIIIIIIIN kauhean väsynyt. No minäpä yritänkin tätä huomenna!

Mun mukula on 11h yöunien jälkeen NIIN väsynyt 4 tunnin jälkeen, että vetää ainakin 2h päikät. Mitä hullua siinä on?

Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209432:
Mun pitää esikoiselle (joka koulussa) tehdä aamulla ruoka jne, aamutoimet. Yhdeksältä olen tähän asti herättänyt pienemmän lapsen ja sitten lähetään päiväkodille.

No en ymmärrä tätä systeemiä, mitkä aamutoimet vie 3h aikaa? Ja lapsen unimäärä per vuorokausi nyt on vakio, ne 3h aamulla on sitten yöunista pois...

Mulla oma lapsi nukkuu illalla paremmin kun ottanut päivällä kunnon päikkärit, jos ei ole päikkäreitä nukkunut niin oli kiukkuinen ja itkuinen illalla. Ja jos lapsi ei tarvis päiväunia niin ei hän nukahtaisi päiväkodissa.

Eikös koululainen selviä itsenäisesti aamutoimistaan? Ehkä olisi nyt hyvä aika opettaa. Eriasia, jos koululainen jotenkin kehityksestä jälkeenjäänyt tms.

Meillä on ollu omien lasten kanssa sama rumba n. 7 vuotta, mutta silti mun mielestä lasten kuuluu saada nukkua päivähoidossa päiväunet, jos niille nukahtavat.

Itse olen ottanut sen kannan illalla, että rauhtotun itse ja lueskelen omaa kirjaa ja samalla rauhoittelen ja nukutan lasta. Kohta lähdenkin tuonne meidän makkariin 5v:n kanssa ja luulisin että lapsi on klo 22 mennessä tainnutettu. Sitten on koululaisen vuoro, jos ei ole nukahtanut itsekeen ennen sitä.

Tuossa 2v:n isässä on varmaanm joku touhuaika, koska silloin meilläkin valvottiin tosi myöhään ja joskus meninkin nukkumaan niin, että laitoin kaikki valot sammuksiin ja menin itse nukkumaan ennen lasta ja mies jäi sitten lapsen kanssa valvomaan.

Me ollaan kyllä kokeiltu sitäkin, että esikoinen herätettiin pk:ssa tunnin unien jälkeen, mutta eipä se auttanut mitään. Myös omassa ok:ssani asiasta on moneen otteeseen juteltu vanhempien kanssa ja lopulta he tyytyivät siihen, että lasta ei meillä pakkonukuteta, mutta ei myöskään pakkoherätetä. Usein miten pakkoherätetyt lapset etsivät itselleen uuden paikan jossa voi nukkua, ja pahimmassa tapauksessa se on sitten vaikka eteisen kylmä lattia muiden lasten leikkien keskellä.

Ja nyt lukemaan omaa kirjaa ja nukuttamaan 5v:tä.

Meikkä 3 vee ei nuku päikkäreitä kotona, on ihan liian kiukkuinen ja väsynyt iltaisin vaikka nukkuukin yöunta 11-12h. Arkena herää klo 6.30-7.30, nukkuu päiväkodissa tunnin (ollaan pyydetty herättämään koska jos nukkuu 2-3h, illalla ei uni tule) ja menee illalla tosi nätisti nukkumaan 20.30.

Tää on meille hyvä rytmi, kyllä meillä pk:ssa ymmärretään ja herättävät tytön ku sanoin että iltaisin valvotaan yli klo 22:een.

Nyt ei kyllä voi tähän todeta muuta kuin voi pyhä yksinkertaisuus... Tottakai lapsesi kukkuu yömyöhään ylhäällä, jos annat hänen nukkua aamulla noin myöhään. Lapsesi in väsynyt pkssa ja selvästi tarvitsee päikkärit. Miksi et selviäisi aamusta siten että molemmat lapsesi heräävät aikaisin. Tää kuulostaa nyt ihan vaan äidin mukavuudenhalulta, että hqluaa superhelpon aamn, ja sit ei enää nåhdä metsää puiota vaan syytetään pkta. CorrectIfI'mWrong...

meillä oli sama homma, tosin sillä erotuksella että herättiin kasilta ja suosiolla mentiin nukkumaan kympiltä (eskarivuonna kun koulu alkoi kasilta, herätys seiskalta ja nukkuun ysiltä)

ja se mitä lapset ensimmäisenä muistaa päiväkodista on "kun oli pakko nukkua". Ja tädit eivät uskoneet, kun sanoin, et tytöillä kävi aika pitkäksi kun piti vain maata ja olla hiljaa (olivat kiltisti, kun kerran käskettiin) ja varmaan jokainen nukahtaa, jos tunnin verran makaa hiljaa silmät kiinni paikoillaan.

ja päiväkodin tädit sit voivotteli, ettei millään meinanneet saada hereille, no tietty ku olivat just vähän ennen herätystä nukahtaneet

mut sit suosiolla iltaunille aikaisintaan kympilltä, niin nukahtivat ehkä puol ykstoista-ykstoista

Lapsi ylös seitsemältä, ei siinä ole mitään järkeä että 9 asti nukkuu!
Toisekseen mitä se lapsi illalla tekee kun se ei nuku? Istuu olkkarissa kattoo telkkua? Leikkii leluilla? vai mitä? En edelleenkän usko että kukaan lapsi pystyy hämärässä huoneessa makaamaan sängyssä nukahtamatta, jos laitat vaikka puol10 kylvyn ja iltapalan ja sit kymmeneltä sänkyyn ja katsot ettei se lapsi tule sieltä sängystä pois niin eiköhän se sinne nukahda ennen puoltayötä ja huomisesta alkaen klo 7 ylös.
Kyllä lapsen pitää antaa nukkua päiväunet jos väsyttää! Jos lapsi nukahtaa niin se tarvii ne unet, vaikka sitten sen 2h.

Taitaa olla suuritöinen aamuruoka ja kovin pitkät aamutoimet?

Meillä kello soi 7:00-7:15. Esikoinen ampaisee ovesta ulos silleen, että ehtii 7:45 bussiin. Kahdeksan jälkeen vien keskimmäisen eskariin. Ja kyllä, syövät aamupalan kotona, ja pesevät kasvot & hampaat, pukeutuvat, yms.

Lapsi ylös seitsemältä, ei siinä ole mitään järkeä että 9 asti nukkuu!
Toisekseen mitä se lapsi illalla tekee kun se ei nuku? Istuu olkkarissa kattoo telkkua? Leikkii leluilla? vai mitä? En edelleenkän usko että kukaan lapsi pystyy hämärässä huoneessa makaamaan sängyssä nukahtamatta, jos laitat vaikka puol10 kylvyn ja iltapalan ja sit kymmeneltä sänkyyn ja katsot ettei se lapsi tule sieltä sängystä pois niin eiköhän se sinne nukahda ennen puoltayötä ja huomisesta alkaen klo 7 ylös.
Kyllä lapsen pitää antaa nukkua päiväunet jos väsyttää! Jos lapsi nukahtaa niin se tarvii ne unet, vaikka sitten sen 2h.

Tämä on tullut jo monesti selväksi.

Yhteistyössä