Päiväkotiasiaa ja piiiiitkä vuodatus. Saisinko mielipiteitä selkeyttämään ajatuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Vaikka miten yrittäisin kiteyttää, niin pitkää pukkaa. En siis edes yritä, kerron vaan :D

Kuopus aloitti päivähoidossa 1,5 vuotta sitten. Ensin täysiaikaisena ja sitten n. puolen vuoden jälkeen jatkoi osa-aikaisena. On siis n. 2 krt viikossa hoidossa, oli koko kesän kuitenkin kotona.

Meillä on ollut ties mitä ongelmia päivähoidon ohjaajan kanssa. Hän on hyvin suorilla sanoilla arvostellut ja puuttunut pojan atooppisen ihon hoitoon. Hän on antanut palautetta pitkistä hoitopäivistä (9.00-16.30. Vietäisiin myöhemmin, mutta päiväkoti "vaatii" viemään viimeistään ysiltä). Ja sitten se ehkä ikävin asia: hänen toimestaan päädyttiin turhaan psykologin juttusille ja nyt se näkyy kaikissa papereissa. Ja syynä siis puheenkehityksen jälkijunassa oleminen, johon mukamas tarvitaan psykologin konsultaatio. Ja todellisuudessa tällaista ei tarvittu, koko episodi oli täysin turha.

Tai ei ihan turha sitten, sillä avauduin psykologille pahasta mielestäni ja tilitin miten koen että meitä on kiusattu päiväkodin puolelta. Tähän kolmen kerran ryppääseen sisältyi keskustelu myös päiväkodin henkilökunnan kanssa ja siinä yhteydessä sitten puitiin pahaa mieltäni ja sain anteeksipyynnön.

Tuon keskustelun jälkeen tilanne jotenkin helpottui ja kuopuskin alkoi viihtymään paremmin hoidossa. Sitten kesäkuussa jäätiin lomille ja hoito alkoi vasta elokuun puolivälissä.

Nyt poika itkee jälleen joka ainoa kerta hoitoonmenoa, ei tahdo leikkiä muiden lasten kanssa, kertoo miten kotona on kivaa äidin kanssa, mutta päiväkodissa ei. Reppana on aivan surkeana ja mietin mikä vikana. Kotona ja tutussa ympäristössä poika on tosi reipas, iloinen ja äärettömän sosiaalinen. Hän oikein hakeutuu toisten lapsien luokse, eikä edes haittaa vaikka yhteistä kieltäkään ei olisi. Olen oikein ihaillen katsellut miten hienosti hän tekee tuttavuutta toisiin lapsiin.

Päiväkodissa näin ei kuitenkaan ole, vaan hän on lähes vallan yksin. Kyseisen hoitajan mukaan syy on siinä, että lapset eivät ymmärrä kuopuksen puhetta ja kuopuksen puheen ymmärtäminen laahaa. Minä taas olen huomannut, että yhteinen kieli syntyy, vaikka pojan puhe tosiaan laahaaa. Poika ei ujostele, eikä muut lapset naura vaikka hassusti puhe tuleekin. Eikä kuopusta itseään tunnu lainkaan haittaavan "huono" puheensa. Eli jos tuo kielikynnys on syynä yksinäisyyteen, niin se on sitä ainoastaan päiväkodissa.

Maanantaina meillä oli 4-vuotisneuvolan jälkimmäinen osa (poika siis täytti heinäkuussa 4-vuotta) ja sinne saatiin jonkinlainen palautelappu päiväkodissa. Siinä oli paljon eroja kuopuksen ns. "kotiminään". Poika on aina ollut motorisesti lahjakas ja sellainen pikkuapina. Päiväkodin palautteen mukaan hän on kömpelö, eikä hallitse motoriikkaansa. Noin niinkuin esimerkkinä. Lapussa oli muistaakseni 15 kohtaa, joista 5 oli "osaa hyvin"- kohdassa. Loput oli "vaihtelevasti"- kohdassa ja yksi "ei hallitse vielä"- kohdassa. Jälleen kerran tuli jotenkin paha mieli. En siis halua kehuja ja ihasteluja, mutta monet kohdista oli sellaisia, jotka poika (ainakin kotioloissa) hallitsee.

Päiväkodissa vaihtuu henkilökunta jatkuvasti. En edes muista kaikkien nimiä. Ainoa, joka siellä on pysynyt, on tämä ohjaaja, jonka kanssa meillä ei vaan kemiat kohtaa.

Kauhean vaikea selittää järkevästi tuota edellistä sepustustani ja vaikuttaa varmaan tosi typerältäkin. Mulla vaan jonkinlaiset hälytyskellot kilkattaa ja mietin miksi ihmeessä iloisesta, reippaasta, sosiaalisesta ja avoimesta lapsesta tulee päiväkodissa ujo, hiljainen, yksinäinen ja sulkeutunut. Ja helpottaako tämä tilanne koskaan? Mietin onko sittenkin vika päiväkodissa ja pitäisikö lähteä yrittämään vaihtaa toiseen hoitopaikkaan? Sekin on tottakai lapselle rankkaa, mutta niin totisesti on tämäkin tilanne.

Hoitotarve olisi vielä toistaiseksi tuon 10 päivää kuukaudessa, mutta ensi vuonna pojan täytyy aloittaa kokoaikaisesti. Eli jos vaihto tehdään, niin se ehkä kannattaisi tehdä nyt. Mutta kannattaako se? Huoh... näkökantoja kaipaan, kiitos jos jaksoit lukea ja vastata.

sanoisin, että vaihda ehdottomasti. Jos henkilökunta vaihtuu noin usein, niin hyvin ei ole asiat päiväkodissa aikuistenkaan kesken. Se heijastuu taatustii lapsiinkin.

Meidän lasten päiväkodisssa on isosta koostaan huolimatta hyvin pysyvä henkilökunta. Juuri jäi eläkkeelle talossa yli 30 vuotta työskennellyt, nytkin talossa monta yli 20 vuotta ollutta ja tuskin vaihtavat ennen eläkettään... Nuoremmatkin ovat jääneet sijoilleen. Kun aikuiset viihtyvät, niin viihtyvät myös lapsetkin!

Nähdäkseni tässä on 2 vaihtoehtoa:

Joko päiväkoti on sinänsä ihan ok, mutta jostakin syystä lapsi tosiaankin on ryhmässä erilainen kuin kotona ja sen takia päiväkodin henkilökunnan ja sinun arviot heittävät näin suuresti.

Tai päiväkodissa on jotain pielessä ja tästä syystä lapsesi ei viihdy.

Näin ulkopuolisena on hyvin vaikea arvioida kummasta on kyse.

Juu, no...jospa poika on vaan ollut päikyssä sen verran vähän aikaa ettei ole vielä oikein kotiutunut. Joskus joillain lapsilla kestää pidempään. Mun kuopus oli ekan vuoden toooosi hiljainen ja ujo hissukka päikyssä vaikka kotona kiljuu mennen tullen isoille sisaruksilleen...:whistle:

Jos toisaalta tuntuu, että tilanne on vaan kaikinpuolin vaikea niin voithan tosissaan miettiä sitä päiväkodin vaihtoa. Miten sitten teidän kunnassa se onnistuu, sitä en tiedä. Toisaalta, voisihan se olla hedelmällistä vielä yrittää puhua asiasta hoitajien kanssa, tutustut vaikka niihin uusiin hoitajiin ja purat asiaa heidänkin kanssaan. Tai ihan johtajan kanssa.
Tsemppiä kuitenkin, ehkä se siitä lutviutuu. :hug:

Sinuna harkitsisin perhepäivähoitoa :) Siellä on tutut kaverit joka kerta, ei vaihdu hoitajat ja ympäristö on hyvällä tavalla "tylsä", hyvä hoitaja saa aikaan virikettä ja tekemistä ilman valtavaa stressiä melusta ja ryhmäkoosta. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mulla on 4,5-vuotias virikehoidossa pph:lla ja RAKASTAA hoitajaansa sekä kaikkia kavereitaan siellä.

Vaihda ihmeessä, mutta nyt on kyllä pakko sohaista muurahaispesää ja kysyä että onko teidän muksu tosiaan 9-16.30 hoidossa vaikka olet itse kotona?? Tuo on jo muutenkin pitkä päivä, saatikka että olet itse kotona niin ihan aiheesta tulee kyllä huomautus päivien pituudesta! Ihan takuulla voi viedä myöhempäänkin, ihan höpöhöpöä.

Mä sanoisin, että kannattaa vaihtaa. Muuten tuo kaikki "painolasti" eli erimielisyydet henkilökunnan kanssa jne. seuraavat ja mietityttävät sua koko ajan. Tai mulle ainakin kävis niin. Ja se, että sä olet apeana päikkyä kohtaan heijastuu myös lapseesi, vaikka kuinka "peittelisit". Saattaa myös olla, että lapsesi oikeasti vaan on erilainen stressaavassa päiväkotiympäristössä, kuin kanssasi kotona ja saattaa myös olla, että olet lapsesi suhteen ylisuojeleva ja hysteerinen--- mutta mitä sitten. Muutos auttaa puhdistamaan pöydän ja nyt kun kerran on hyvä aika vaihtaa sitä päikkyä, niin mikset tekisi sitä. On sitten eri asia, jos samat ongelmat henkilökunnan kanssa jatkuvat myös uudessa hoitopaikassa... mutta anna muutokselle aikaa ja mahdollisuus. Ja parempaa jatkoa teille :)

Minä vaihtaisin pk:ta, siskolla oli samantyylinen episodi, pk:n vaihto ratkaisi / poisti kaikki ongelmat. Jälkikäteen ajateltuna ekan pkn henkilökunta oli ammattitaidotonta niinkuin tossa teidän jutussa tuntuu olevan.

Jaksuja!

Täällä ainakin, jos puheviivettä on reilusti ja puheterapialle tarvetta, lapsen tutkii vuosittain kuntoutustyöryhmä, mihin kuuluu neurologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti, psykologi ja sosiaalityöntekijä (tapaa vain vanhemmat, antaa neuvoja laidasta laitaan, etenkin tietoa erilaisista etuuksista ja niiden hakemisista, kelan kanssa asioinnista, vertaistuesta yms) eli en tuota psykologin tutkimusta mitenkään pahana pitäisi, hän tutkii lapsen kehitystä yhdestä näkövinkkelistä kokeineen.

Suurimmaksi syyksi noihin ongelmiin viihtyvyydessä veikkaisin sitä, että käy vain kahtena päivänä viikossa eli on toisten lasten silmissä lähes kuin ulkopuolinen. Jos henkilökuntakin vaihtuu jatkuvasti, eivät he osaa välttämättä edes sekoittaa pakkaa sopivasti, että se harvoin mukana oleva tulee otettua paremmin huomioon. Noissa päiväkodin taitojutuissa vertaavat muiden samanikäisten taitoihin ja vaikka sinusta tuntuisi, että hallitsee, niin se hallinta voi olla haparoivaa verrattuna muihin.

Kai teillä on sentään puheterapiaa, kun on tuota viivettä? Jos ei, niin rupea vaatimaan. Tiedän, ettei sinne ole helppo päästä, mutta aktiivisen vanhemman lapsi pääsee kuitenkin nopeammin kuin sellaisen, joka vaan odottaa, että kaipa sinne sitten joskus pääsee. Samaten jos on mahdollisuutta sopivaan erityisryhmään (itselläni ei ole kuin positiivista sanottavaa puhehäiriöisten integroidusta erityisryhmästä), niin suosittelen sellaista.

Näin äikkiseltään kuulostaisi siltä, että tällä hetkellä lapsella on vain hieman hankalaa pitkän kesäloman jälkeen päästä takaisin päiväkodin rytmeihin mukaan. Lapsi ei siis pääse leikkeihin mukaan. Oliko tämä ongelma jo ennen kesälomaa? vai riittikö kavereita silloin? Voisitko pyytää jotain (viimevuotista ) kaveria vaikka teille leikkimään? Usein on niin, että lapset, jotka ovat päiväkodissa vain päivän silloin tällöin jäävät helposti kaveriporukoiden ulkopuolelle, koska he vaan yksinkertaisesti ovat paikalla vähemmän. Jos pääsisitte leikkimään kavereiden kanssa vapaa-aikanakin, niin leikit saattaisivat onnistua paremmin päiväkodissakin.

Toisaalta, jos vuorovaikutus pk:n henkilökunnan kanssa on noin ikävänsävyistä, niin itse voisin pohtia hoitopaikan vaihtoa ihan senkin takia. Voihan sitä aina käydä tutustumiskäynnillä toisesa päiväkodissa kurkkimassa, että miltä vaikuttaa. Jos äiti ja lapsi ovat molemmat tämänhetkisessä tilanteessa onnettomia, niin ei kai sitä pahempaan suuntaan enää voi mennä ?

Ne neuvolaan täytetyt arviot voi tietysti jättää ihan omaan arvoonsa. Voihan siitä mainita, että olet eri mieltä siitä ja tästä, mutta muuten antaa olla.

[QUOTE="vieras";27082640]Vaihda ihmeessä, mutta nyt on kyllä pakko sohaista muurahaispesää ja kysyä että onko teidän muksu tosiaan 9-16.30 hoidossa vaikka olet itse kotona?? Tuo on jo muutenkin pitkä päivä, saatikka että olet itse kotona niin ihan aiheesta tulee kyllä huomautus päivien pituudesta! Ihan takuulla voi viedä myöhempäänkin, ihan höpöhöpöä.[/QUOTE]

Siis tuo palaute tuli kyllä jo silloin kun olin kokoaikaisesti töissä. Ja silloinkin pystyin viemään pojan hoitoon vasta yhdeksäksi. Eli mielestäni oli hienoa, että pojan hoitoajat pysyivät noinkin lyhyinä, vaikka molemmat vanhemmat oltiin täysaikaisesti töissä.

Ja kyllä: nykyäänkin hoitopäivät on saman mittaisia. Ja juurikin siksi, että yhdeksältä heillä alkaa jotain ryhmäjuttuja ja sen takia päivän pitää alkaa viimeistään ysiltä. Ja mies hakee hoidosta töistä päästyään.

Ja kyllä: nykyäänkin hoitopäivät on saman mittaisia. Ja juurikin siksi, että yhdeksältä heillä alkaa jotain ryhmäjuttuja ja sen takia päivän pitää alkaa viimeistään ysiltä. Ja mies hakee hoidosta töistä päästyään.

Ihan älytöntä pitää noin kauan hoidossa kun itse olet kotona, joten en yhtään ihmettele. Eikä ne päivähoidossa voi mitenkään määrätä sitä että just tuolloin on hoidossa oltava, kun kerran lapsen hoitopäivä venyy kohtuuttoman pitkäksi sun ollessa kotona.

Mitä jos pojalle ei sovi tommoinen osa-aika päiväkoti? Joko kotona tai päiväkodissa. Kyllähän se helposti jää ulkopuoliseksi jos ei siellä aina ole.

Päivän pituuksista on turha kitistä työssäkäyville ihmisille. Monella on vielä pidempiä päiviä.

hoitoaikaan puuttumiseen sanon sen verran että se on laitonta! päivähoitolaissa lukee että kaikilla alle oppivelvollisilla on subjektiivinen hoito-oikeus! soitappa alueesi sosiaaliylitarkastajalle joka vastaa päivähoitoasioista! löydät ainakin vaihteen tiedot alue-hallintoviraston sivuilta!

toki kantelunkin voi tehä mutta se ei kovin äkkiä tuota tulosta.

mitä tulee lapsen kehitykseen niin en ymmärrä sinua. meilläkin on ollut paljon ongelmia jotka tulee esiin vaan ryhmässä ja joita ei esim aikuisen kanssa kaksin ollessa näy! ja mä halusin lapseni tutkimuksiin!

eihän niistä ole haittaakaan.

[QUOTE="vieras";27082688]Ihan älytöntä pitää noin kauan hoidossa kun itse olet kotona, joten en yhtään ihmettele. Eikä ne päivähoidossa voi mitenkään määrätä sitä että just tuolloin on hoidossa oltava, kun kerran lapsen hoitopäivä venyy kohtuuttoman pitkäksi sun ollessa kotona.[/QUOTE]

Mielestäni 7,5 tuntia ei ole kohtuuttoman pitkä hoitopäivä. Jos vanhemman työaika on 8 h , niin lapsen hoitopäivä on yleensä 8,5 - 9 h matkasta riippuen.

• Tykkää
Reactions: Oisku
Minusta sinun kannattaisi tehdä kantelu siitä ohjaajasta. Tuo johtuu siitä ihan selkeästi.

Vaikka poikasi olisi sokea tai kuuro, on juuri sen ohjaajan vastuulla, että poika viihtyy, on yhteistä kieltä muiden lasten kanssa tai ei.

Mä vaihtaisin hoitopaikkaa. Olen itse lapsena oireillut yhdessä hoitopaikassa. En osannut kertoa, mikä siinä oli vikana, mutta koin, että hoitaja ei minusta tykännyt ja siksi vetäydyin ja jouduin arkuuteni vuoksi kiusatuksi. Äiti ihmetteli, kun mikään ei sujunut. Onneksi vaihdettiin paikkaa ja sen jälkeen viihdyinkin hoidossa tosi hyvin.

Omien lasten kanssa on kokemuksia yhdestä huonosta hoitajasta. Hoitajan arviot lapsesta olivat ihan erilaiset kuin kenelläkään muulla ja ongelmat tuntuivat tosi vierailta. Lisäksi olin itse täysin eri mieltä ongelmien ratkaisuista. Paikassa vaihtuivat hoitajat usein ja lähtiessämme yksi hoitajista totesikin, että hyvä kun vaihdatte, kun lapsella ei sujunut vastuuhoitajan kanssa. Sanoi hoitajan provosoituvan lapsesta. Kuulosti kamalalta, mutta mulla ei voimat riittäneet asian eteenpäin vientiin. Uudessa hoitopaikassa ei ollut vastaavia pulmia. Pulmia toki oli (ainahan niitä) mutta kuulostivat loogisilta samoin kuin niiden hoitokin eikä lapsi oirehtinut.

Kiitos vastauksista tähän mennessä :). Vastailen näin yleisesti: poika on juu puheterapiassa. Tai siis oli 3 kertaa ja sai suosituksen jatkaa 10 kertaa. Odottelemme päätöstä.

Perhepäivähoito olisi yksi vaihtoehto, mutta toisaalta kuopuksen "kotiminä" on kyllä sopivampi päiväkotiin. Toisaalta jos persoona muuttuu kovastikin hoidossa niin...

Tuota osa-aikaisuutta olen pohtinut paljonkin. Ja oikeastaan sen takia tässä edelleen pähkäilen. Kun siis periaatteessa hoitopaikassa ei ole mitään vikaa ja samassa paikassa voisi käydä myös eskarin (ja siellä on aivan ihanan oloiset hoitajat). Mutta toisaalta ajattelen, että vaihto kannattaisi tehdä just nyt jos sen tekee. Haluaisin kuitenkin nähdä mikä tilanne olisi nyt tällä kertaa kokoaikaisena, vaikkakaan sopeutuminen ei missään vaiheessa ole ollut ns. täydellistä. Nyt poika olisi kuitenkin isompi. Vaihdon jälkeen pitäisi aloittaa taas kaikki alusta. Toisaalta se totta tosiaan voisi auttaa.

Viimeistään helmi-maaliskuussa poika aloittaa täysaikaisena. Ehkä jo tammikuussa. Pitäiskö odottaa kuitenkin siihen, katsoa miten tilanne muuttuu ja vasta sitten tehdä ratkaisuja? Toisaalta yllättävän äkkiä tulee se eskarikin ja siellä tosiaan olisi ihanat hoitajat ja paikka pysyisi koko ajan samana. Huoh...

Entä jos ottaisit pojan päiväkodista kokonaan pois? Itse koen suurena rikkautena sen, että olen voinut tarjota lapsille "välivuosia" aina kun olen ollut äitiyslomalla. Ainakin meidän lapsille kotona oleminen on tehnyt tosi hyvää henkiselle kehitykselle :)

Oisko teillä mahdollisuutta kokeilla pph:ta hetken aikaa? Tai löytää yksityinen pph, jolloin teillä ois tavallaan enemmän valinnanvaraa.

Eskariin on vielä kuitenkin matkaa jos nyt oikein laskin ja tajusin lapsesi iän :D Kokonaan en ottaisi pois jos kuitenkin on sosiaalinen luonteeltaan, mutta miettisin kyllä hartaasti pk:n ja pph:n väliltä, ehkä ryhmäpph vois kans toimia. Osaltaan nuo isot lapsiryhmät tekee lapsista erilaisia, ei siellä ehditä kunnolla huomioimaan ja "sopeuttamaan". Tämä vain pohdinnaksi sulle itsellesi.

Entä jos ottaisit pojan päiväkodista kokonaan pois? Itse koen suurena rikkautena sen, että olen voinut tarjota lapsille "välivuosia" aina kun olen ollut äitiyslomalla. Ainakin meidän lapsille kotona oleminen on tehnyt tosi hyvää henkiselle kehitykselle :)

Mä jäin viime marraskuussa työttömäksi ja olin siinä uskossa, että työttömyys ei tule kauaa jatkumaan. Siksi pidin pojan hoidossa (ettei tarvi taas hakea uutta paikkaa), mutta vaihdoin osa-aikaiseksi. Työttömyys kuitenkin venyi ja keväällä päätin aloittaa yrittäjänä. Edelleen koettiin järkevämmäksi pitää hoidossa, sillä ennen varsinaista starttaamista on paljon kaikenlaista ns. pohjustustyötä. Koko kesän olikin sitten kanssani kotona, mutta nyt jatkaa jälleen osa-aikaisena. Koitan hoitaa kaiken mahdollisen niinä päivinä kun on hoidossa ja toistaiseksi nuo 2 päivää on riittäneet.

Yhteistyössä