Päiväkotiasiaa ja piiiiitkä vuodatus. Saisinko mielipiteitä selkeyttämään ajatuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entä jos ottaisit pojan päiväkodista kokonaan pois? Itse koen suurena rikkautena sen, että olen voinut tarjota lapsille "välivuosia" aina kun olen ollut äitiyslomalla. Ainakin meidän lapsille kotona oleminen on tehnyt tosi hyvää henkiselle kehitykselle :)

Tai toinen vaihtoehto on, että hän rupeaa puolipäiväkseksi. Menee joka päivä aamusta ja haetaan sitten ruoan jälkeen. Päiväkodin varsinaiset aktiviteetit on aina aamupäivästä.

Mielestäni 7,5 tuntia ei ole kohtuuttoman pitkä hoitopäivä. Jos vanhemman työaika on 8 h , niin lapsen hoitopäivä on yleensä 8,5 - 9 h matkasta riippuen.

Niin? Ap ei ole töissä vaan työttömänä kotona, joten en ymmärrä noin pitkiä päiviä. Sori. Ja vaikka kuinka ap loukkaantuu siitä että pitkistä päivistä huomautellaan, niin se lienee täysin asiallista, kun ajatellaan asiaa nimenomaan lapsen kannalta.

[QUOTE="vieras";27082843]Tai toinen vaihtoehto on, että hän rupeaa puolipäiväkseksi. Menee joka päivä aamusta ja haetaan sitten ruoan jälkeen. Päiväkodin varsinaiset aktiviteetit on aina aamupäivästä.[/QUOTE]

Itse asiassa meille ehdotettiin tätä vaihtoehtoa, mutta karu totuus on, että se tulee vähän turhan kalliiksi :(. Näillä bensahinnoilla maksaa 10€ päivässä viedä ja hakea poika hoidosta. Se joka päivä, niin kustannus on 200€ kuussa.

Voi olla, että poika tuntee itsensä hoidossa ulkopuoliseksi, kun kerran käy siellä ainoastaan kaksi kertaa viikossa. Muut leikkivät ja touhuavat keskenään ne viisi päivää viikossa. Kaveripiirit varmaan aika pitkälti muotoutuvat sen perusteella.

Mä jäin viime marraskuussa työttömäksi ja olin siinä uskossa, että työttömyys ei tule kauaa jatkumaan. Siksi pidin pojan hoidossa (ettei tarvi taas hakea uutta paikkaa), mutta vaihdoin osa-aikaiseksi. Työttömyys kuitenkin venyi ja keväällä päätin aloittaa yrittäjänä. Edelleen koettiin järkevämmäksi pitää hoidossa, sillä ennen varsinaista starttaamista on paljon kaikenlaista ns. pohjustustyötä. Koko kesän olikin sitten kanssani kotona, mutta nyt jatkaa jälleen osa-aikaisena. Koitan hoitaa kaiken mahdollisen niinä päivinä kun on hoidossa ja toistaiseksi nuo 2 päivää on riittäneet.

Ok! Jostain syystä menin tulkitsemaan omin päin asioita ja ajattelin, että olet äitiyslomalla...

Entä miltä kuulostaisi sellainen, että poika kävisi joka päivä hoidossa puolipäiväisenä? Onko käytännössä hankala järjestää? Vastasitkin jo kysymykseen:)

Viimeksi muokattu:
Sinuna harkitsisin hoitomuodon vaihtoa. Pph tai ryhmis? Itse voin suositella ryhmistä, sillä siinä oppii myös sitä ryhmässä toimimista.

Mieti tilanne omalle kohdallesi: haluaisitko sinä mennä joka päivä töihin, missä et kertakaikkiaan viihdy? Vai vaihtaisitko työpaikkaa, jos siihen olisi mahdollisuus? Kun tähän vastaat itsellesi, tiedät miten toimia myös lapsesi kanssa.

[QUOTE="vieras";27082856]Niin? Ap ei ole töissä vaan työttömänä kotona, joten en ymmärrä noin pitkiä päiviä. Sori. Ja vaikka kuinka ap loukkaantuu siitä että pitkistä päivistä huomautellaan, niin se lienee täysin asiallista, kun ajatellaan asiaa nimenomaan lapsen kannalta.[/QUOTE]

En muuten olisi pätkääkään loukkaantunut jos palaute olisi tullut nyt työttömänä ollessani. Olisin koittanut keksiä jonkun ratkaisun yhdessä henkilökunnan ja mieheni kanssa. Vaan kun palaute tuli silloin kun olin töissä.

[QUOTE="vieras";27082856]Niin? Ap ei ole töissä vaan työttömänä kotona, joten en ymmärrä noin pitkiä päiviä. Sori. Ja vaikka kuinka ap loukkaantuu siitä että pitkistä päivistä huomautellaan, niin se lienee täysin asiallista, kun ajatellaan asiaa nimenomaan lapsen kannalta.[/QUOTE]

Hei haloo, se poika on KAKSI päivää viikossa siellä hoidossa, ei viittä päivää. Eikä aapee ole työttömänä kotona vaan starttailee yritystään.

Hmmm...ryhmäytyminen ja juttuun tuleminen muutoin sosiaaliselta lapseltakin käy työstä, varsinkin kun on vain kahtena päivänä viikossa hoidossa. Siinä on kuitenkin kolme päivää ja viikonloput päälle ikään kuin vieraantumista porukasta, joka alkava hoitokerta joutuu ns. aloittamaan alusta. Mitenkä teillä on noi hoitopäivät - peräkukkoa vai eriytettynä? Ja - todellakin se lapsen kotiminä poikkeaa toisinaan sangen suurestikin siitä päiväkotiminästä, se on aivan luonnollista. Onko lapselle muodostunut jo ryhmästä omaa kaveriporukkaa? Olisko mahdollista, että tapaisivat viikolla niinä päivinä, joilloin hän ei ole hoidossa tai ainakin viikonloppuisin, niin säilyisi kaverisuhteet ja jonkinlainen jatkumo ja "nuora" sinne päiväkotiinkin?

Kurjaahan se on, että henkilökunnan vaihtuvuus on suurta, mutta mulla on semmoinen tutina, että sitä tapahtuu lähestulkoon joka paikassa. Sinänsä jos haluatte saada siihen suhteeseen vakiintumista, niin suosittelisin perhepäivähoitoa - siinä on oma pieni yksikkönsä, joka tulee helposti tutuksi ja hoitaja pysyy samana. Tässä vaihtoehdossa ei niin suuresti ole haitaksi se läsnäolottomuus. Muutoin, mikäli haluatte pk- hoidosta pitää kiinni (toisaalta sille on omat perusteensa; lapsenne saa helpommin monimuotoisempaa tukea puheenkehitykseen), niin silloin olisin henkilökohtaisesti yhteyksissä ryhmän henkilökuntaan keskusteluhetken parissa, jotta saisitte silotelluksi näitä skismoja väliltänne, mitkä todellakin vaikuttavat suuresti siihen kodin ja pk:n väliseen yhteistyöhön. Luottamus on tärkeä asia! Pyydä paikalle vielä pk:n johtajakin, jotta kaikki osapuolet olisivat läsnä. Ja jos tämänkään jälkeen koet yhteistyön ja asioiden käsittelyn vaikeaksi, niin sitten vaihtaisin kokonaan paikkaa.

Mitä tulee hoitoaikoihin, niin niissä en näe mitään huommauttamisen aihetta. Sen sijaan heitän sinulle mietittäväksi: koska lapsellanne on puheentuottamisessa viivästymää ja kehittämisen paikkaa, niin - olisko ihan tuhoon tuomittu ajatus, jotta lisäisitte hänen hoitopäiviä ihan jo senkin takia, että hän saisi rutkasti tukea siihen puheentuottamiseen? Onko hänellä muutoin menossa puheterapiat vai onko hänen ainoa puheenkehityksen tukimuoto juurikin tämä päiväkoti? Ja siitä, että lapsellasi on lausuntoa psykologilta, älä siitä ole ollenkaan huolissasi :hug:. Hyvä, että ovat ottaneet kokonaisvaltaisesti kaikilla tukialueen sektoreilla asian ns. omakseen - ja näin se vaan yleisesti toimiikin. Yhteistyötahoja on monia ja kaikkien on hyvä kuitenkin tietää asioista, jotta myöhemmässä vaiheessa ei tarvitse kenenkään lähteä jossittelemaan asiaan puuttumattomuudesta.

Eli - ole reippaana yhteyksissä pk:iin ja ota asiat rohkeasti puheeksi. Parempi selvitellä ne asianosaisten kanssa avoimin mielin. Mukavaa syksyä :)!

Minä vaihtaisin päiväkotia.ei se ainakaan huonompaan voi mennä. Luulen, että tuolla päiväkodissa hoitajien välinen ilmapiiri huono joka heijastuu lapsiin.

Meillä oli eskarinnaloitus nyt 6v tytöllä tosi hankala.oli vuoden kotona kanssani ja nyt eskarissa sitten vetäytyi omiin oloihinsa eikä halunnut tutustua muihin lapsiin. Tämä oli jokseenkin huolestuttavvaa, koska tyttöni on sosiaalinen, puhelias ja reipas. Leikkinyyt aina tyttöjen ja poikien kanssa.hoitajat otti heti asian puheeksi ja minä puolestani keskustelin tytön kanssa kotona. Hän koki, että kukaan ei halua olla hänen kanssa. Hoitajat otti siten asiakseen että seuraavat ja kannustavat tyttöä leikkeihin ja niin ovat myös tehneet. Nyt mennyt tosi hyvin.se on niin paljon hoitajista kiinni.

Ap, en jaksanut lukea kaikkia viestejä mut mitä jos oikeesti syynä on puhe? Meidän poika nyt 7v oli 4vuotiaana päiväkodissa yksin koska muut eivät ymmärtäneet hänen puheesta mitään:/ Vaikka aikuiset ymmärtävätkin, lapsilla se voi olla vaikeampaa. Poika jätettiin leikkien ulkopuolelle vain sen puheen takia.

Poika pääsi 4 vuotiaana puheterapiaan ja eskarissa poika olikin yllättäen halutuin leikkikaveri.Olin todella huolissani pojasta aikaisemmin ja kun eskaripalaverissa vime vuonna ope kertoi toisten sanoneen että poikani keksii kaikkein kivoimmat leikit aloin itkeä onnesta:) Samat kaverit ovat olleen päiväkodista lähtien nyt jo ekalle mukana koska pienessä kylässä asutaa.

Minäkin puoltaisin pph:a. Minulle on siirtynyt päiväkodista lapsia ja varsinkin sellaisia, joilla on puheenkehityksessä ongelmia. Päinvastoin kuin kuvitellaan niin iso päiväkotiryhmä ei ole hyvä sellaiselle lapselle, jolla on jo ennestään puheen kehityksen ongelmia. Valtava meteli, josta lapsi ei osaa ammentaa kuitenkaan omiaan. Oma poikani oli joskus päiväkodissa ja hän meni siellä aivan "lukkoon" eli ei osannut olla muiden kanssa ja puhe taantui. Vaihdoin sitten pph:lle ja kehitys oli huimaa! Nyt olen itse pph:na ja nähnyt pk-maailmaa sekä äitinä että hoitajana, joten suosittelen pph:a ja vähän lyhyemmällä päivällä.....

Miksi lapsi ylipäätään pitää raahata sinne päikkyyn, jos ei selvästi edes siellä viihdy? Jos olet kerran kotona niin anna nyt hyvä ihminen lapsellesi mahdollisuus rauhalliseen kotielämään! Käykää kerhoissa ja puistoissa. Siis tässäkin voi nyt sanoa, että "äly hoi älä jätä, järki on jo jättänyt". Minua oikein säälittää lapsesi näiden kertomustesi perusteella.

t. 4-vuotiaan ja 2-vuotiaan touhukas kotiäiti

lapsi on vain 2 päivää hoidossa, ehkä siksi nuo vaikeudet?
Ystävällä tämä oli syynä siihen, että lapsi haki paikkaansa hoidossa pitkään.

Mutta itse vinkkaisin vielä eritysopettajan käyttöä. Ulkopuolinen asiantuntija seuraisi pojan ja hoidon toimimista ja antaisi puoluteettoman kommentin päivän kulusta. Siis tälläistähän pitäisi päiväkodin käyttää, jos on haasteita ja niistä halutaan päästä eroon.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Minäkin koettaisin vaihtaa päiväkotia:)
Meillä keskimmäinen meni perhepäivähoitajalle ollessaan 2v ja oli siellä n 17päivää kuukaudessa. Sama hoitaja oli ollut esikoisellakin ja hän tykkäsi hoitajasta tosi paljon! Mutta keskimmäinen ei. Joka aamu 8kk ajan kunnes jäin äitiysvapaalle poika itki hoitoon mennessään.. Ihmettelin ja surkuttelin sitä mutta toisaalta hoitaja oli jo hyväksi todettu. Vielä tänä päivänäkin kun poika on 5v hän sanoo ettei halua mennä sinne. Meillä tuohon inhoon oli ehkä syynä toinen poikalapsi hoidossa joka ilmeisesti kiusasi poikaamme. Näin hoitaja sanoi välillä tapahtuneen.
Itse sanoisin että kannattaa vaihtaa ihmeessä paikkaa. Olivat syyt mitkä tahansa! Tämän nuorimmaisen meinaan hoitaa kotona 3-vuotiaaksi ja sitten viedä päiväkotiin ja seurata enemmäm sitä alkua:)

Itse asiassa meille ehdotettiin tätä vaihtoehtoa, mutta karu totuus on, että se tulee vähän turhan kalliiksi :(. Näillä bensahinnoilla maksaa 10€ päivässä viedä ja hakea poika hoidosta. Se joka päivä, niin kustannus on 200€ kuussa.

Eikö alle 5 h päivässä maksa saman kuin tuo 10 päivää viikossa? Täytyy olla aikoimoinen matka ja syöppö auto, jos matat maksaa 10€ päivässä.

Vaihda kun homma ei kerran toimi. Itse vaihdan aika helposti jos huomaan, että homma ei ole hanskassa. Esimerkiksi tuo vanhempi poika kun aloitti ekaluokan niin kun meillä oli eka vanhempainilta niin jätin hakuanomuksen toiseen kouluun heti sen jälkeen. Toisessa koulussa homma toimii hyvin ja lapsi on viihtynyt.

[QUOTE="vieras";27083017]Eikö alle 5 h päivässä maksa saman kuin tuo 10 päivää viikossa? Täytyy olla aikoimoinen matka ja syöppö auto, jos matat maksaa 10€ päivässä.[/QUOTE]

Joo, laskin kyllä yläkanttiin. Todellinen summa lienee n.8,5€/päivä. Matka on 30 km (menopaluu) ja 8 litraa/100km vie suunnilleen auto löpöä. Ja se löpön hinta vaihtelee, laskin 1,75€/litra- hinnan mukaan.

10 päivää on 50% hinnasta, alle 5h/päivä maksaa 60% maksimista.

[QUOTE="vieras";27083106]Lukutaidottomia taas ketjussa monta: Ap kertonut olevansa yrittäjä ja eräät valittavat miksi lapsi on hoidossa. Hohhoijaa.[/QUOTE]

No ei ole yrittäjä :D

Joo, laskin kyllä yläkanttiin. Todellinen summa lienee n.8,5€/päivä. Matka on 30 km (menopaluu) ja 8 litraa/100km vie suunnilleen auto löpöä. Ja se löpön hinta vaihtelee, laskin 1,75€/litra- hinnan mukaan.

10 päivää on 50% hinnasta, alle 5h/päivä maksaa 60% maksimista.

Tulee liian kalliiksi? Justiinsa joo. Joka päivä 5 tuntia tekis n. 100 euroa kuussa että taitaa muut syyt olla...

hei, ymmärrän huolesi ja ahdistuksesi lapsesi puolesta.
itsekin olen päiväkodissa töissä ja on totta se että lapsen sosiaalisten suhteiden saamiseksi olisi parempi osa-aika hoito jostain 9-14.30. mutta itsekin sanot että tämä hoitomuoto on teidän perhen arjen kannalta paras. Olet harkinnut päiväkodin vaihtoa, olisiko toinen päiväkoti myös lähemmäs, kävelymatkan päässä?

Voisit kysyä päiväkodista että olisit pari kerta mukana seuramassa lasten päivää. Esitä asia niin että haluaisit nähdä omin silmin miten hän käytäytyy lapsi ryhmässä. Jos tämä onnistuu (pitäis kyllä, ei ne voi sua kieltää) Kerro pojalle etukäteen että tämä on poikkeus. Tulet vain tämän kerran katsomaan miten siellä sujuu. Tarkailee miten poika käytäytyy muiden lasten kanssa. lähteekö leikkeihin? vai takertuuko sinuun? Yritä ottaa mahdollisimman passiivinen, tarkkailian rooli. Miten hän on vuorovaikutuksessa muiden aikuisten ja lasten kanssa? miten aikuiset hänelle puhuvat.

Lisäksi. Itse kun annan vanhemmalle palautetta lapsen päivästä taikka muusta pyrin aina olemaan rakentava. Jos sanon janipetterin äidille että janipetteri on koko päivä haastannut riitaa ja lopuksi lyönytkin kaverinsa topieinari. niin mitä se äiti sille voi? Sehän on siellä töissä. Sen sijan kerron että tänään juteltiin poikien kanssa siitä miten käytäydytään jos tulee kaverin kanssa riita, miten sopia yhdessä leikkistä, miten pyytää aikuisen välintuloa jos ei saa homman toimimaan ja miten pyytää anteeksi, kun päivällä sattui tälläinen lyömis tapaus.
Elikkä kun ne hoitajat siellä päiväkodissa ovat huomanneet sun pojan kehityksessä sitä sun tätä, niin miten he tuke pojan puhen kehitystä arjessa (siis ihan konkreettisesti), käyttääkö ne tukiviittomia? suujumppa pienryhmässä? Kuvia arjen helpottamiseks? (meidän talossa nämä kaikki käytössä) Entäs tää sosio-emotionaalinen puoli? Mitä keinoja ne on siihen miettineet? Minusta (ammatissani) ei ole niinkään tärkeää tutkia että mistä joku juttu johtuu vaan mitä minä voin tehdä tämän lapsen hyväksi.
jos päätät vaihtaa päiväkotia, esitä nämä kysymykset. yritä löytää sellainen paikka jossa on oikeasti ammattitaitoista henkilökuntaa.

Mitä te muuten teette niinä päivinä kun poika ei ole päiväkodissa? itselläni viisi vuotias ja jään kohta äitiyslomalle. hoitopäiviä lyhennetään mutta ei tulisi mieleenkään ottaa hänet kokonaan pois hoidosta koska ainakaan meilläpäin ei hiekkalaatikoiden reunalla ja leikkipuistoissa ole kun alle kolme vuotiaita, hoidossa ystäviä ja ikätasoista seuraa.

Aika samanlainen tilanne täällä, mutta poika sitten reagoi olemalla vihainen ja esim. tönimällä. Puheterapiassa käydään ja toimintaterapeutille pyysin ajan, jotta saataisiin joku tolkku tähän hommaan.

Päiväkodilla ei ole tilanne hallussa, hoitajat eivät ymmärrä lapsen puhetta metelissä ja arvioivat taidot ihan alakanttiin. Oikeastaan vasta puheterapeutin arvio PELKÄSTÄ äännevirheestä on saanut hoitajilta jotain vastakaikua, äidin arvio on niiden mielestä puolueellinen.

Mä olen tosi huolissani tän asian kanssa. En oikeen tiedä onko kyseessä oma sokeus pojan ongelmille vai eikö päiväkodissa ole homma millään muotoa hanskassa. Ehkä sitten kummatkin. Erityisesti ottaa päähän, kun lapsen huonoa käytöstä arvostellaan lapsen kuullen, se kun näyttää pahentavan asiaa. Samoin yksin ruokapöydässä istuttaminen ja muunlainen rajoittaminen mun mielestä vaan pahentaa tilannetta entisestään. Toisten lasten huutamat haukkumiset: XXXX on tyhmä, taas se tulee tänne jne. kuitataan reaktiona pojan käytökseen..

Toivottavasti nyt lätkästäis joku diagnoosi niin päästäisiin johonkin muuhun päiväkotiin. Alkaa olla sekä äiti että lapsi aika loppu tän tilanteen kanssa..

Tiedätkö edes lapsesi hoidosta ja kasvatuksesta vastaavien ihmisten ammattinimikkeet? Päiväkodeissa on yleensä lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia. Ohjaajat työskentelevät muualla.

Ja vaikuttaa ehdottomasti siltä, että jos aiot pitää lapsesi päiväkodissa, kannattaa hoitoaika aamupäiviksi, koska ilmeisesti sinullakin on auto ja pääset hakemaan. Iltapäivät ovat päiväkodissa olosuhteiden pakosta lapsille erittäin rankkaa aikaa. Yleensä hoitajia on paikalla enää kaksi, kun aamuvuorolaisten työaika päättyy.

[QUOTE="vieras";27083133]Tulee liian kalliiksi? Justiinsa joo. Joka päivä 5 tuntia tekis n. 100 euroa kuussa että taitaa muut syyt olla...[/QUOTE]

Tietokone tilttasi ja täytyy jatkaa hommia. Kiitos vastauksista suuntaan ja toiseen. Toivottavasti ehdin vielä tänään koneelle lukemaan ja vastaamaan lisää. Tähän. Ylläolevaan kommenttiin vielä vastaan kun on sen verran virheellinen.

Mahtoikohan päivähoitomaksu nyt hiljattain nousta? Lasken nyt kuitenkin vanhan mukaan, eli maksimihinta taisi olla 254€.
10 päivää hoito= 127€
Alle 5h/ päivä= 152,4€
Erotus: 25,40€

Bensakulut n. 4,2€/ menopaluu.
10 päivää hoito= 10x 4,2€= 42€ (mies hakee)
Alle 5h/ päivä= 40x 4,2€= 168€
Erotus: 126€.

Eli alle 5h/ päivä tulee n. 151,4€ kalliimmaksi.

Yhteistyössä