Päiväkotiasiaa ja piiiiitkä vuodatus. Saisinko mielipiteitä selkeyttämään ajatuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä hyvä ihminen laskeske euroja nyt kun olet itsekin huolissasi lapsesta! Asenteissasi vaikuttaa olevan muutenkin vähän tarkistamisen varaa. Jos lastasi yritetään auttaa pidät sitä kurjana asiana.

Tietokone tilttasi ja täytyy jatkaa hommia. Kiitos vastauksista suuntaan ja toiseen. Toivottavasti ehdin vielä tänään koneelle lukemaan ja vastaamaan lisää. Tähän. Ylläolevaan kommenttiin vielä vastaan kun on sen verran virheellinen.

Mahtoikohan päivähoitomaksu nyt hiljattain nousta? Lasken nyt kuitenkin vanhan mukaan, eli maksimihinta taisi olla 254€.
10 päivää hoito= 127€
Alle 5h/ päivä= 152,4€
Erotus: 25,40€

Bensakulut n. 4,2€/ menopaluu.
10 päivää hoito= 10x 4,2€= 42€ (mies hakee)
Alle 5h/ päivä= 40x 4,2€= 168€
Erotus: 126€.

Eli alle 5h/ päivä tulee n. 151,4€ kalliimmaksi.

Miksi 40* toisessa kun toisessa 10 kertaa? Toisekseen, sähän olet kehunut teidän tuloja ja miten säästätte hyvin jne. Kannattaako juuri lapsen kohdalla säästää? Ja kolmanneksi, teillä oli varsin hyvin tiedossa että kuinka kaukana päivähoitopaikka on kun korpeen muutitte. Ettekö yhtään ajatelleet asiaa ennen rakentamista?

Tässä keskustelunavauksessa heijastuu jonkin verran se, että päivähoito pitäisi saada ilmaiseksi ties mihin kellonaikaan, mutta jos siellä kaikki ei menekään hyvin, vika on ilkeissä hoitajissa.

[QUOTE="vieras";27083430]Miksi 40* toisessa kun toisessa 10 kertaa? Toisekseen, sähän olet kehunut teidän tuloja ja miten säästätte hyvin jne. Kannattaako juuri lapsen kohdalla säästää? Ja kolmanneksi, teillä oli varsin hyvin tiedossa että kuinka kaukana päivähoitopaikka on kun korpeen muutitte. Ettekö yhtään ajatelleet asiaa ennen rakentamista?[/QUOTE]

Mies maksaa sen toisen 10 kertaa, kun kuskaa työmatkoillaan :laugh:

Ja varmaan riittää muutakin asioilla käymistä noiden 40 ajokerran aikana, ettei niitä voi pelkästään lapsen kuskaukseksi laskeskella. Alle 5 h päivässä ehtii sopivasti viemään lapsen päiväkotiin aamupalalle ja hakemaan sitten ruoan jälkeen, jolloin nuo ruokakustannukset voi vähentää noista ajojen hinnoista, jos tuolle laskentalinjalle lähdetään.

eikö sielläpäin ole mitään kerhoja? Jotain harrastusta tms.? Tai voisiko miehesi hoitaa illalla poikaa, että saisit rauhassa hoitaa yrityksesi starttiin liittyviä asioita? Antaisin kyllä itse tuossa tilanteessa pojan nauttia vielä hetken kiireettömästä arjesta! :)

Nuo puheongelmat ja motoriikkaongelmat tuppaavat menemään usein käsikädessä. Ja päiväkodissa se liikkuminen on jossakin määrin erilaista kuin kotona tuttuakin tutummassa ympäristössä. Eli kannattaa kysyä neuvolasta jos laittaisivat lähetteen toimintaterapeutille. Siinä ei mitään menetä ja se arviokäyntikin oli ainakin meillä muksun mielestä tosi kiva.

Kun ihan oikeasti äideillä tuppaa olemaan aika subjektiivinen se arvio lapsen suhteen.

Entä jos vaihdatte pojan osa-aikaiseksi siten, että on esim 5 päivää, mutta vain tuon puolipäivää, tai vaikka 4 päivää viikossa puolipäivää.

Meillä pojalla myös oli puhe hieman epäselvää ja siksi menikin päiväkotiin, jossa muut ei samalla tavalla ymmäräkään sanoja kuin me kotona.

Puhe muuttui todella nopeasti ihan normaalille tasolle.

Vaihdoimme päikkyä ja uudessa pk:ssa oli yksi ryhmän hoitajista sellainen, että töksäytteli milloin mistäkin, kuten xxxx hän ei ymmärrä annettuja ohjeita tai xxxx on kömpelö, joita ei siis mun mielestäni ole.
Olin jo valmistautunut, että kehityskeskustelussa tulee lunta tupaan, mutta eipä tullutkaan, päin vastoin lasta kehutiin jne.

Sanoin sitten ryhmän lto:lle, että en pidä tyylistä jolla toinen hoitaja asioita ilmaisee ja jopa lapsen kuullen, niin kovin oli hämmästynyt tämä lto, ja voin sanoa, että sen jälkeen ei enää koskaan tuo hoitaja puhunut lapsesta ko sävyyn, ei vaan ollut huomannut töksäyttelevää tyyliään, kunnes joku siitä huomautti.

Ja ei, en ole herkkänahkainen, mutta lapsen puolesta harmitti, kun lapsi itsekkin hiffasi nämä sanomiset.

Nykyään tämä samainen hoitaja on meidän muksun lemppari täti.
Ja itsekkin pidän tästä hoitajasta kovasti :)

Jos vaihto aamupäivähoitoon on rahasta kiinni, niin laske ihmeessä myös joku hinta sille päiväkodin aamupalalle ja lounaalle. Säästät kuukaudessa 12 aamiaisen ja lounaan hinnan. Ei niillä nyt ihan bensakuluja maksa, mutta jotain kuitenkin?

Kiitos edelleen asiallisista vastauksista. Jokaisen olen lukenut ja ajatukset risteilee päässäni.

Ja sitten niihin asiattomiin... Huoh.

Se psykologi oli tosiaan ihan oikeasti turha käynti. Siis Se ei ollut mun mielipide, vaan tosiasia. Psykologi totesi, että hoidetaan nyt sitten kaikki käynnit kun kerran päiväkodista niin on esitetty, mutta että hänen konsultaatiotaan ei tarvita. Oikea reitti, jonka sitten jouduin myöhemmin käymään, olisi ollut neuvolalääkäriltä maksusitoumus puheterapiaan. Yhä tänä päivänä en ole varma oliko tuo psykologille lähettäminen kiusantekoa vai tietämättömyyttä. Olen halunnut ajatella että jälkimmäistä.

Ei, en ole puolueellinen poikani kanssa. Tiedän tasan mitä hän on kotona ja mitä hän ei ole päiväkodissa. Sehän tässä on Se ongelmakin. Siis että miksi poika muuttuu sulkeutuneeksi päiväkodissa. Eri mieltä olen kahdesta asiasta ja nämäkin ei ole äitilinssien läpi katsottu: poika on motorisesti taitava ja tämän on todennut moni muukin. Ja toinen: epäselvä puhe tuskin om syynä siihen, ettei poika ole muiden lasten kanssa päiväkodissa. Ainakaan "siviilissä" tuo puhe ei ole estänyt häntä ottamasta kontaktia muihin.

Ei, en ole koskaan väittänyt meidän olevan hyvätuloisia. Toki tulemme ihan hyvin toimeen, mutta kuten olen aina sanonutkin: olemme keskituloisia. Ja mun työttömyyskorvaus on n.1000€ pienempi kuin aiempi palkka. Silloin 150€ LISÄkulu on suhteellisen paljon. Ja tällä hetkell mies tosiaan koukkaa pojan kyytiinsä kotimatkalla ( hoitopaikka matkan varrella). Eli sen takia nuo erot "kertoimissa". Ja ei, en todellakaan ajattele rahaa lasteni kustannuksella. Tämä on nyt pohdinnan alla. Mikään faktahan Se ei ole, että jokapäiväinen hoito olisi ratkaisu ongelmaan, mutta yksi vaihtoehto toki. Sen takia yritän pähkäillä miten tuon mahdollistaisi ja missä vaiheessa.

Ei, en todellakaan ole olettanut että lapsen voi viedä hoitoon milloin tahansa. Päinvastoin: vien kiltisti ysiksi, vaikka Se on meille niin hankalampaa ja sen takia hoitopäivät on pidempiä. Vien, koska ymmärrän miten tärkeää on, että heidän päivät menee suunnitelmien mukaan jne. Ja ei, en pidä ilkeänä sitä että aiheesta sanotaan. Olen aina ollut sangen vastaanottavainem kritiikille, etenkin lasten suhteen.

Ei, en loukkaannu siitä että apua tarjotaan. Alkuun tuntui pahalta puheterapia, lapsen itsetunnon puolesta, mutta kun ymmärsin miten Se voi auttaa lasta, niin olen ollut ihan kiitollinenkin. Tarpeeton "avuntarjonta" kuten kritisointi atooppisen ihon hoidosta onkin sitten eri asia. Tai psykologille lähettäminen ilman syytä jne. Vähempikin "apu" toki riittäisi.

Ai niin ja eniten minua naurattanut:

Ei, en todellakaan osannut miettiä maalle muuttoa siltä kannalta, että samanaikaisesti jään yllättäin työttömäksi ja että poika ei sopeudu nykyiseen hoitopaikkaansa. Ei siinä mitään, hyvä että pohtii mahdollisia ongelmatilanteita, mutta ihan noin kauas en tosiaan osannut pohtia :D.

[QUOTE="Turkilmas";27084207]Ai niin ja eniten minua naurattanut:

Ei, en todellakaan osannut miettiä maalle muuttoa siltä kannalta, että samanaikaisesti jään yllättäin työttömäksi ja että poika ei sopeudu nykyiseen hoitopaikkaansa. Ei siinä mitään, hyvä että pohtii mahdollisia ongelmatilanteita, mutta ihan noin kauas en tosiaan osannut pohtia :D.[/QUOTE]

Naura ihmeessä. Tiedän kyllä, että nykyään ihmiset ei juurikaan tekojaan ajattele mutta me ollaan ajateltu talon rakentaminen tietenkin myös sitäkin kautta, että millaiset matkat on minnekkin. En sano, että juuri teillä olisi näin mutta meillä on lähipiirissä lapsi, jolle suositeltiin puheterapiaa ja on hoidossa puheenkin takia. Vanhemmat ovat tietenkin ihmeissään, koska heidän mielestään lapsi on täysin normaali. Me emme ainakaan saa mitään selvää lapsen puheesta ellei kuunnella tosi, tosi tarkkaan ja arvaile...

Ap! Kun vie lapsen päiväkotiin täytyy olla valmis kohtaamaan mitä vain. Näitä tarinoita on paljon. Teillä kuitenkaan ei vaikuta olevan pahin mahdollinen tilanne päivähoidon kanssa, vaan teillä vaihtoehtoja on paljon.

http://kaupunginosat.net/pakila/index.php/forum/2-keskustelu/2230-paivakotiasiaa-neuvoja-kaivataan

Yhteistyössä