Päiväkotiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kisu

Vieras
Mun kullannuput aloittavat pian päiväkotielämän.. (On se niin väärin, ettei yhteiskunta tue yli 3-vuotiaiden kotihoitoa..) Lapet 3- ja 5v tottuvat kyllä siihen varmasti nopeammin kuin minä, mutta silti sydäntä raastaa.

No mutta tarkoitus ei ollut alkaa vollottaa vaan kysellä faktaa :) Päiväkotimaailma kun on mulle ihan outo, en ole itse ollut ikinä päiväkodissa.

Mihin aikaan päiväkodeissa syödään lounas ja välipala?
Mitä isommat lapset tekevät silloin, kun pienemmät nukkuvat päiväunia? Käyvätkö hekin pienellä levolla? Toi meiän 5-vuotiaskin kyllä toisinaan nukkuu kotona vielä päiväunia, ehkä 1krt/vko, nuorempi nukkuu ehkä kolmena päivänä.
Mihin aikaan mennään aamulla ulos, entä iltapäivällä?
Ja esim. kurikset, onko teillä päiväkodissa omat kurikset vai raahatteko niitä jatkuvasti edestakaisin? Vai kulkevatko lapsenne vedenpitävissä vaatteissa?

(Joo, tiedän että on päiväkotikohtaisia eroja, mutta kuitenkin)

Ja mites kauan teillä kestää aamutoimissa kotona, että saatte lapset päiväkotitaipaleelle? :) Siis kaksi lasta, jotka syö aamupalan kotona.

Tällaisia nyt alkuunsa.

Meillä alkaa tutustuminen parin viikon päästä, joten tiedän silloin kaikkien asioiden selviävän, mut kun mä olen tällainen stressi-Erkki ja kaikki-tänne-heti.

Päikkäreissä rytmi menee suunnilleen näin:

6.00- lapset tulee millon kukakin
8.00 aamupala
sen jälkeen yleensä ohjattua toimintaa ja sit vapaata leikkiä
9.30 kieppeillä ulkoilu
10.30-11.30 välillä lounas
12 maissa päikkärit. Monissa paikoissa kaikki menee lepohuoneeseen ja kuuntelevat sadun ja lepäilevät, isommat voivat sit nousta ylös hiljaisiin leikkeihin. Nämä sovitaan perheen kesken että miten kukakin toivoo!
14 välipala
15 kieppeillä ulkoilu ja ulkoa muksut sit haetaan kotiin

Isompien päiväunista sen verran, että monet lapset eivät kotona nuku päikkäreitä, mutta saattaavat hoidossa nukkua kun muutki nukkuu ja onhan siellä sitä touhuakin ihan mahottomasti, että helposti väsy tulee.

Kura- ja muut varavaatteet vanhemmat kulettelee ite. Monilla on kahet kurikset ja kumpparit, toiset kotona ja toiset hoidossa että ei tarvii kuletella joka päivä.

Aamuista sen verran että jos viet muksut hoitoon ennen aamupalaa, niin ei varmaan tarvii kotona syödäkkä sen isommin. Ehkä jotain pientä jos on aikanen herätys. Syövät sit hoidossa.

Mutta niinkun sanoitki, niin käytännöt vaihtelee paljon! :) Tsemppiä päiväkotiuran alkuun! Hyvin se menee! (Mutta voi kyllä uskoa että sydäntä raastaa!)

Aamupala kannattaa kyllä skipata tai voi aamurumba olla liian pitkä, kuka sitä nyt aamuyöstä haluaa herätä laittamaan aamupalaa lapsille jos muutenkin aikainen herätys..

Tuo aikataulu oli kutakuinkin sama kun mun työpaikoilla ollut. Tosin meillä kaikkialla ruoka vasta 11.30-12, ei koskaan ennen 11 ainakaan.

Ja meillä kaikki ovat nukkuneet/levänneet ja yleensä ei ole kauheasti erityisoikeuksia annettu kenellekään, mutta olen kuullut, että toisissa paikoissa antavat isompien valvoa.

Ja päiväkotimaailmaan mennessä vaatekulut monilla kasvaa.. kannattaa ola varalta kahdet kuravaatteet/kumpparit, hanskoja monet jne.. tuovat kyllä kauheasti lisäkuluja perheelle. Ja muutenkin vaatteita enemmän jos ei niin enää ehdikään pestä pyykkiä tai just jos häviääkin matkalle tai muuta.

Meillä ainakin kotihoidossa pärjää paljon vähemmälle vaatetuksella kun ei ole tapahtunut juurikaan häviämisiä eikä tarvitse eri asuja kaksin kappalein, pyykkiäkin ehtii pestä vaikka joka päivä.

Samaa rytmiä oli esikoisen tarhassa olo aikana kuin anzkuli sanoi.
Aamupala klo8, ulos menivät 10 aikaan ja lounas taisi olla klo11-11.30 jonka jälkeen levolle.Välipala oli klo 14 ja klo 15 olivat jo ulkona uudestaan.

varavaatteita pidin repussa jatkuvasti ja kun likapyykkiä tuli, laittoivat ne pussiin lokeroon jotta tiedän viedä kotiin.Kuravaatteet pidin siellä arkipäivät ja iikonlopuiksi otin kotiin.

Kiitos hirvittävästi!

Mä menen itse töihin klo 9.00, joten on sitten siinä kiikun kaakun vienkö lapset päiväkotiin aamupalalle vai syökö ne kotona. (Ajan työpaikalle puolessa tunnissa). Mies taas hakisi lapset 14.30 aikaan, mut onkohan se turhan aikaisin lasten kannalta? Voisin kuvitella, että lapsia harmittaa, jos ne ei koskaan päivälevon jälkeen ehdi kunnolla leikkiä kavereiden kanssa?

Pyörittelenköhän mä ihan turhaan näitä asioita päässäni..

Niin sinulla ei tosiaan lapsilla ole pitkä päivä joten syöttäisin ne varmaan kotona.. tai no teillä taitaa joka tapauksessa mennä kokopäivän maksu jos tulee noin 6 tuntia hoitoa. Puolipäivämaksun raja taitaa olla 5 h.

Ei päiväkodissa niin hirveästi sisällä ehdi leikkiä minusta joten voit hyvin hakea ne välipalan jälkeen 14.30 .. ei sen jälkeen ole enää kuin hetki sisäleikkiä vapaasti ja sitten mennään ulos pariksi tunniksi taas. Toki enemmän ne lapset on ulkona jotka sinne jää kolmen jälkeen. Mutta omat lapsesi saa aamupäivällä noin 1.5 tuntia ulkoilua jo.

-aamupala 08:30
-lounas 11:00 seutuvilla
-välipala 14:30
-kaikki asettuu kuuntelemaan satua tai musiikkia 12:00 maissa ja osa nukahtaa, osa menee takaisin leikkimään
-aamulla sään salliessa ulos n. klo 9:30, iltapäivällä 15:00 jälkeen
-meillä on omat kuravaatteet ja kumpparit päiväkodissa, jotta ei tarvi eestaas kuljetella
-meillä ei syö kotona aamupalaa ja aamusta riippuen on lähtö sähäkkä tai vähemmän sähäkkä...

Tarhojen rytmit ja tavat taitaa vähän vaihella.

Tääl tarhas näin:
7-8 aamupala aika (kukin lapsi tulee hieman eri aikaa ja tuolla välillä tarjoillaan kaikille aamiaista)
8.30-10.00 ulkona
10.00-11.30 sisätouhut, leikit, askartelut, eskari (tai toisinaan vaihtavat ulko- ja sisätouhujen paikkaa)
11.30 lounas
12.00 puokkarit ulos odottamaan hakijaa, kokopäivät nukkumaan. Myös isommat lapset menevät nukkariin lepäämään, ei tarvitse kuitenkaan nukkua jos ei nukuta.
13.30-14.00 lapset heräilevät
14.00 välipala
14.30-15.00 ulos ja aikanaan sieltä sitten kotiin.

Mä veisin varmaan lapset aamupalalle jo päiväkotiin, jos työmatkaan menee puol tuntia ja tietty työpaikalla on hyvä olla vähän ennen, niin päiväkodilta olis hyvä lähteä jo ennen puolta ysiä, eli päiväkodilla saa melki olla jo silloin kahdenksan jälkeen, niin samalla ne syövät siellä aamupalan.. Aamulla(varsinkin talviaamuna,kun pukemista on enemmän) joutuisi meidän poppoo syömään jo seitsemän aikaan sitten aamupalan että sais puettua vaatteet(jos sattuu esim. kiukkupäivä) ja kerettäis päiväkodille..
Meidän päiväkodissa puol ysiltä alkaa jo sitten aamupiiri, niin tykkään että ei tule enää siinä sitten sähläystä kun alkaa "toiminta"..

Niin, siis kun lähden puoli ysiltä ajamaan, niin ehdin työpaikalle ihan tarpeeksi ajoissa :) Mut kai sen käytäntö näyttää, että syökö lapset aamupalan kotona vai hoidossa. Jos tossa päiväkodilla syödään aamupala kasista eteenpäin, niin sitten vien lapset sinne aamupalalle, mut jo se syödään ennen kasia, niin sitten syövät kotona.

Ei se auta kuin yrittää suhtautua positiivisesti omaan työhönlähtöön. Johan tässä on viisi vuotta kotona oltu, että jospa se aikuisten maailma tekisi mullekin ihan hyvää :) (Kun vaan olisi pikkusen mukavampi työpaikka, mihin palata..)

Mut nyt mä lähden viemään noita nuppuja pihalle. Jatkakaa silti keskustelua, jos jollain vielä sanottavaa on. Kaivan tämän myöhemmin.

Kiitos kaikille!