Olen mäkin nähnyt paljon äitejä, jotka vetävät itsensä ihan piippuun kahden pienen lapsen kanssa. Silloin on ollut myös kyse siitä, että osa-aikaiseen hoitoon laittamiselle ei ole taloudellisia resursseja eikä lähellä minkäänlaista omaa tukiverkostoa. Ei ole sekään kaunista katsottavaa.
En tiedä onko se taaperolle ihanaa ja turvallisuudentunnetta lisäävää aikaa seurata sitä ajanjaksoa pienen vauvan kanssa, mistä äidillekään ei jää oikein mitään muistikuvaa kun on valvomisesta niin sekaisin. Tai seurata sitä, kun äiti vain imettää, imettää ja imettää, mitä mäkin jouduin alussa tekemään tosi tiheillä imetysväleillä. Tai että vauva itkee vatsavaivojaan ja äiti on avuttomana sen jälkeen kun on yrittänyt jo tehdä kaiken eikä mikään auta. Tai että äiti aloittaa aamun itkemällä kun on niin poikki
Okei, jotkut pärjäävät hyvin vähällä unella. Minä en ja sen kyllä huomaa. Olen meinannut mm peruuttaa auton ojaan, polttaa talon, puhumattakaan lukuisista hellalle kiehuneista ruuista ym. Ei se ole mikään vitsi, että jaksamisen kanssa on vaikeaa.
Pitäisikö sitten jättää toinen lapsi tekemättä? Joidenkin mielestä varmaan kun tässäkin ketjussa kritisoivat, että mitä sitten hankkii toisen lapsen. Ikävästi vain nykyään menee niin kuin minullakin, että tulee nämä 30+ -ruuhkavuodet. Kumppanikin löytyi vasta kun oli melkein 30v. Silloin lapset tehdään usein aika peräkkäin, koska itse en ainakaan halua yhtään riskeerata ja lykätä toisen lapsen tekemistä.
Ison ongelman nykyaikana tekee myös läheisten tukiverkostojen puuttuminen. Niin on meilläkin. Tai toiset isovanhemmat asuvat suht lähellä, mutta ovat päivät töissä nekin. Ystäviltä ei saa apua, koska ovat itse vähintään yhtä väsyneitä samassa elämäntilanteessa.
"vekkas" kirjoitti kauniisti ja asiaa.
Kiltin ja helpon (=nukkuu hyvin) vauvan kanssa kaikki voi olla toisin. Ja minäkin tiedän, että vauvoissa todellakin on eroa. Meidän esikoinen oli ns helppo vauva ja tämä toinen koliikkivauva, joten tiedän mistä puhun.