Päivän kannabis-kantasi

TERO PEKKA SUVAKKI

Tunnettu jäsen
22.03.2021
1 354
335
83
52
Tässä vähän pätkää porttiteoriasta:

Itse kannatan laillistamista. Tiedän, että polittinen tie siihen pitkä, koska asenteen Suomessa käsittämättömän vanhakantaisia. Mutta asiasta pitöisi edes keskustella. Ja samalla seurata mitä tapahtuu kannabiksen laillistaneissa maissa. Käsittääkseni seuraukset olleet pääosin myönteisiä.

Itse olen kannabista koittanut yli 20 vuotta sitten. Olin jotain 25v. Rikos siis vanhentunut. Ei ollut mun juttu, joskin jos olis laillista, niin vois eläkeiässä koittaa uusiksi.

Toki ymmärrän myös sitä toista näkökantaa. Mielestäni vahva argumentti on se, että "Miksi laillistaa lisää huumeita". Varmaan kannabiksen laillistamisesta seuraisi myös ongelmia. Mutta periaatteessa ongelmat ovat jo täällä, tällä tavalla niitä olisi helpompi kontorolloida. Lisäksi saisi valtio rahaa.

Mä en kannata.
Vaikka ne laillistettaisiin niin mikä olisi ikäraja ennenkuin nuoriso saisi niitä kokeilla ja millä muka estettäisiin se etteivät diilerit myisi huumeita edelleen alaikäisille ja sitä kautta edelleenkin myös sitten vahvempia?

Mä en kannata.
Vaikka ne laillistettaisiin niin mikä olisi ikäraja ennenkuin nuoriso saisi niitä kokeilla ja millä muka estettäisiin se etteivät diilerit myisi huumeita edelleen alaikäisille ja sitä kautta edelleenkin myös sitten vahvempia?
18 kuten muissakin päihteissä? Kas kummaa silti meillä alaikäiset pyörii kännissä ja polttaa tupakkaa, nuuskakin on todella yleistä

Meidän kyliltä lähti tänä vuonna poika vahvempien huumeiden vuoksi. Olivat vartavasten ajeleet pk-seudulle niitä ostamaan. Eli halutessaan saa nykyäänkin mitä vaan. Ja suurin vaara kai se, että kun kukaan ei valvo, ei voi tietää, onko tuote oikeasti sitä mitä luvataan ja sit onkin hengenmeno kun...

Kannatan laillistamista. Mutta myynti tyyliin apteekkiin. Ja ikärajajuttuun pitää keksiä jotain, silleen että vahvempiin vaihtavat jäävät hetimiten kiinni.

• Surullinen
Reactions: Lispetti
Laillistamisella haetaan rahaa valtiolle.
Kanadassa kokeilu on osoittanut, että katukauppaa jatketaan, vaikka pössyä voi ostaa kaupasta. Joten alaikäisten kannabisongelmaan laillistaminen tuskin tuo muutosta.

Huumeiden laillistamisessa on sekin haitta, että se tekee poliisien työstä äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta:

Oikeita ammattilaista kannattaa kuunnella tässä asiassa (esim. huumepoliisi), ettei taas lähdetä ”ammattilaisena” päättämään asioista mistä ei oikeasti ole mitään hajua tai tajua!

• Tykkää
Reactions: Elena777
Se on melko jännä, että ihmiset kirjoittelevat porttiteorian olevan paikkansa pitämätöntä puppua. Joo-o, jos itse tuttavineen ei ole retkahtanut niin ei se nyt vielä sitä tarkoita, että se ei olisi mahdollinen. Tutkimuksia on puolin ja toisin (ei tosin suomalaisia!) ja sitten on itse porttiteorian kokeneet käyttäjät joita voisi myös kuunnella:

Suomessa pitäisi tehdä laajat suomalaiset tutkimukset, ennen kuin mistään laillistamisesta edes puhutaan myönteiseen sävyyn! Päihdekäyttäytyminen on ainakin Suomessa kulttuurisidonnaista, sen vuoksi meitä ei kannata verrata esim. Kanadaan, Hollantiin tai Portugaliin!

Meillä on ISO - KASVAVA huumeongelma tässä maassa, joka maksaa meille turvallisuuden, euroja, muuttuneen katukuvan, on masennusta/surua/itsemurhia sekä käyttäjillä, että läheisillä. Tähän tulisi tuoda ratkaisuja!

Mielipiteeni on kaksijakoinen: Haittoja tulee varmasti lisää, mutta niin tulee rahaakin. Menisivätkö nämä tulot kannabiksen myynnistä lyhentämättömänä kannabiksen käytön haittoihin - riittävätkö myyntitulot korvaamaan haitat? Jos ei, niin meillähän on taas yksi rahareikä lisää!

Suomessa on aina osattu tehdä typeriä päätöksiä, toivottavasti tästä ei tule sellainen!

• Tykkää
Se on melko jännä, että ihmiset kirjoittelevat porttiteorian olevan paikkansa pitämätöntä puppua. Joo-o, jos itse tuttavineen ei ole retkahtanut niin ei se nyt vielä sitä tarkoita, että se ei olisi mahdollinen. Tutkimuksia on puolin ja toisin (ei tosin suomalaisia!) ja sitten on itse porttiteorian kokeneet käyttäjät joita voisi myös kuunnella:

Suomessa pitäisi tehdä laajat suomalaiset tutkimukset, ennen kuin mistään laillistamisesta edes puhutaan myönteiseen sävyyn! Päihdekäyttäytyminen on ainakin Suomessa kulttuurisidonnaista, sen vuoksi meitä ei kannata verrata esim. Kanadaan, Hollantiin tai Portugaliin!

Meillä on ISO - KASVAVA huumeongelma tässä maassa, joka maksaa meille turvallisuuden, euroja, muuttuneen katukuvan, on masennusta/surua/itsemurhia sekä käyttäjillä, että läheisillä. Tähän tulisi tuoda ratkaisuja!

Mielipiteeni on kaksijakoinen: Haittoja tulee varmasti lisää, mutta niin tulee rahaakin. Menisivätkö nämä tulot kannabiksen myynnistä lyhentämättömänä kannabiksen käytön haittoihin - riittävätkö myyntitulot korvaamaan haitat? Jos ei, niin meillähän on taas yksi rahareikä lisää!

Suomessa on aina osattu tehdä typeriä päätöksiä, toivottavasti tästä ei tule sellainen!
Ööh mä en oo tavannut yhtään narkkaria joka olisi kironnut kannabiksen ja oon tavannu satoi pössyttelijöitä elämäni aikana. Ja esim kipuihin oiva lääke ja rentouttaa. Toimii epilepsiaan ja unettomuuteen eikä ole koukuttava kuten kipulääkkeet. Paljon parempi kuin viina. Esim mulla voitin taas peleistä tonnei. Mut sitten aloin dokaa ja musta tuli rehvakas ja tuhlasin taas kaikki voitot hitto kun ei opi meni taas vauhdikkaasti. Paukuissa näin ei olisi tapahtunut. Kännissä menettää suhteellisuuden tajun ja kaikki menee överiksi. Tonkin kannabis vastustajan pitäisi tavata perheellisiä ja töissä käyviä ihmisiä joita suurin osa kukan polttelijoista on ni avartuis maailma. Nyt se kuulee vaan rapakuntoisia nistei jotka kertoo sen mistä aloitti ja tekee väärät johtopäätökset siitä.

Ööh mä en oo tavannut yhtään narkkaria joka olisi kironnut kannabiksen ja oon tavannu satoi pössyttelijöitä elämäni aikana. Ja esim kipuihin oiva lääke ja rentouttaa. Toimii epilepsiaan ja unettomuuteen eikä ole koukuttava kuten kipulääkkeet. Paljon parempi kuin viina. Esim mulla voitin taas peleistä tonnei. Mut sitten aloin dokaa ja musta tuli rehvakas ja tuhlasin taas kaikki voitot hitto kun ei opi meni taas vauhdikkaasti. Paukuissa näin ei olisi tapahtunut. Kännissä menettää suhteellisuuden tajun ja kaikki menee överiksi. Tonkin kannabis vastustajan pitäisi tavata perheellisiä ja töissä käyviä ihmisiä joita suurin osa kukan polttelijoista on ni avartuis maailma. Nyt se kuulee vaan rapakuntoisia nistei jotka kertoo sen mistä aloitti ja tekee väärät johtopäätökset siitä.
Eri asia on se, jos kipuihin ja särkyihin annetaan kannabista. Nythän se on jo voimassa, mutta oma kasvatus omiin kipuihin reseptillä pitäisi sallia (en tiedä onko sallittua nyt).

Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia ja sen kautta näkemyksiä.

Olen myös tutustunut Helsingin huumetaloihin (kuntoutuvia huumeiden käyttäjiä=käyttöä, myyntiä), Auroran katkaisuklinikkaan, korvaushoitoyksiköihin, päihdeklinikkojen toimintaan, käyttäjien kokemuksiin, minnesotahoitoon=myllyhoito, katukuvan muuttumiseen/huumeista koituvaan rikollisuuteen jne.

• Tykkää
Ei minun lapset eikä lapsenlapset vedä huumeita, mie kasvatan heidät niin.
Kaikkensa tekee, mutta loppukädessä ei voi muuta kuin toivoa, että lapsi ei koskaan valitse huumeita. Se on melkoista bingoa välillä. Valvonnan, opastuksen, hyvän kommunikaation, hyvän suhteen ja monen muun asian kautta todennäköisyys joutua vääriin piireihin saattaa olla pienempi, mutta ei 100%:nen.

Toivotaan, että meistä jokainen tekee parhaansa, eikä lapset joutuisi väärille teille.

• Tykkää
Eri asia on se, jos kipuihin ja särkyihin annetaan kannabista. Nyt jo voimassa, mutta oma kasvatus omiin kipuihin reseptillä pitäisi sallia (en tiedä onko sallittua nyt).

Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia ja sen kautta näkemyksiä.

Olen myös tutustunut Helsingin huumetaloihin (kuntoutuvia huumeiden käyttäjiä=käyttöä, myyntiä), Auroran katkaisuklinikkaan, korvaushoitoyksiköihin, päihdeklinikkojen toimintaan, käyttäjien kokemuksiin, minnesotahoitoon=myllyhoito, katukuvan muuttumiseen/huumeista koituvaan rikollisuuteen jne.
Se resepti kannabis on kallista verrattuna kadulta saatavaan. Mut joo pitäisi saada omaan käyttöön rauhassa kasvattaa eikä siitä rangaista ja jos ei osaa ni kaveri voi kasvattaa ja jakaa sitä kavereille joilla kipui esim syöpä ja ottaa pienen korvauksen kun se kasvattaminen maksaa. Itte en säätäis ku yhelle jolla syöpä noin muuten en vaivaudu ja tästä ei pitäisi rangaista. Lääkäri ei myönnä kannabis reseptiä mikä on tylyä sellasen kohalla jolla muutenkin elämä vaakalaudalla vaik kokemukset kertoo et ku pössäyttää ni se rentouttaa mielen eikä oo niin synkissä ajatuksissa koko aikaa ni miksi tätä ei tueta?. Sä oot siis viettäny seka käyttäjien luona aikaas. Mut sulta puuttuu kokemus niistä jotka käy töissä ja polttaa vaan kukkaa eikä käytä muita aineita joita siis suurin osa ja on ihan normaalei. Mäkin tunsin ennen monta nistii mut lopetin niiden kaa hengaamisen kun tyttö syntyi. Ni ykskään ei kertonut et pakko saada kukkaa vaan ne puhui et pakko saada piriä eli eivät jäänneet kukkaan koukkuun vaan kovempiin. Nytkun kannabis olisi laillista voisi se jäädä siihen se käyttö. Mut kukasta on äärrimäisen harvinaista et joutuu hoitoon kyllä siellä on joku muu päihde taustalla joten kyllä kukasta saatavat verorahat kattaisi kulut helposti

Yhteistyössä