Päivän paras uutinen: Suomen Yleisradio antaa potkut 300 työntekijällensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ehkä itsekkään kokisi mielekkääksi olla suojatyöpaikassa. Minä saan mielihyvää siitä, että tuon lisäarvoa siihen työyhteisöön, jossa olen. En usko, että pelkästään valoisa persoonani on riittävä määre palkanmaksulle.

Näihän se on varmaan lähes kaikilla. Mutta ihmiset joutuu eri tilanteisiin ja monille ei ole vaan realismia lähteä ns. suojatyöpaikasta. Minulla on tällä hetkellä (ihan isossa firmassa) tavallaan suojatyöpaikka. Ikää on kumminkin 55v joten mitään muuta ei taatusti ole tarjolla, ei ainakaan lähellekkään samalla palkalla ja eduilla.

Kyllähän mulla jotain semmoista osaamista on, että ehkä sen takia voin ittelleni perustella oman paikkani ja palkkani, mutta onhan tää aikamoinen suojatyöpaikka. Tosin uskaltaisin väittää, että meillä on pahempiakin. Ja sitten toisaalta tärkeemmissä tehtävissä ihmisiä, joiden työn ehkä tämmönen suojatyöpaikkalainen hoitais vähintään yhtä hyvin.

No ehkä tää on vaan osa sitä yksityisellä sektorilla (ehkä julkisellakin) pakosta olevaa mekanismia. Ehkä meille alemmille maksetaan suojatyöstä siitä hyvästä, että kuitenkin meillä jotain syvempää osaamista on ja asema pitää meidät edes osin tyytyväisinä. Tiedä häntä.

Ohan se silti mun mielestä surkeeta, että iloitsee jostain tämmösestä asiasta. Juttu on se, että jos Suomella menisi hyvin, ei tarvisi esim. Ylestä karsia. Joo ehkä siellä olisi sitten pari suojatyöpaikkaa, mutta niitä nyt on aina ja kaikkialla.

Kyllä mun mielestä Ylessä on todella paljon ammattitaitoa ja se vihervassariuskin on hiukkasen liioiteltua. Mielestäni viime vuosina linjassa paremmin pyritty vähentämään vastakkainasettelua. Yritetään aidosti ymmärtää esim. Trumpin kannatusta USA:ssa.

Mitäs teet muuten duuniksesi?

En nyt tiedä mistä keksit minun iloitsevan kenenkään potkuista? On keskustelun kannalta ikävää, kun sitä pyritään vääristelemään. En siis iloitse kenekään potkusta, mutta julkisin varoin on aivan turha kustantaa olematonta panosta ja maksaa siitä palkkaa.

Siitä huolimatta, että Suomella menisi hyvin, ei minusta kannata luoda turhia työpaikkoja isolla rahalla. On ihan hyvä tarjota erilaisia työharjoitteluita/työllistämistä maltillisella palkalla, kuin palkata pilipali väliportaan johtoa isolla liksalla ilman mitään arvoa. Tai asiantuntijoita, joilla ei ole asiantuntemusta. Tai maksaa mitä älyttömämpiä ja turhempia konsultointikoulutuksia. Rahan käytön pitää olla vastuullista myös julkisella puolella. Siellä työnantaja on koko muu suomen kansa.

Olen kuullut kymmeniä kertoja, miten firmaa vaihtava tai eläkkeelle jäävä jauhaa koko työyhteisölle heidän tarpeellisuudestaan ja siitä, millaisen loven he työyhteisöön jättävät, eikä koko pulju varmasti pysy pystyssä ilman heitä.
Tällaisen henkilön poisjäänti on aiheuttanut vain ihmetystä, että mitäköhän se täällä on edes tehnyt. Sitten on niitä, joiden jäljiltä koko pakka menee aivan sekaisin, kun yllättäen tajutaan, että sillä pois jääneellä tyypillä oli kaikki langat käsissään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo
Näihän se on varmaan lähes kaikilla. Mutta ihmiset joutuu eri tilanteisiin ja monille ei ole vaan realismia lähteä ns. suojatyöpaikasta. Minulla on tällä hetkellä (ihan isossa firmassa) tavallaan suojatyöpaikka. Ikää on kumminkin 55v joten mitään muuta ei taatusti ole tarjolla, ei ainakaan lähellekkään samalla palkalla ja eduilla.

Kyllähän mulla jotain semmoista osaamista on, että ehkä sen takia voin ittelleni perustella oman paikkani ja palkkani, mutta onhan tää aikamoinen suojatyöpaikka. Tosin uskaltaisin väittää, että meillä on pahempiakin. Ja sitten toisaalta tärkeemmissä tehtävissä ihmisiä, joiden työn ehkä tämmönen suojatyöpaikkalainen hoitais vähintään yhtä hyvin.

No ehkä tää on vaan osa sitä yksityisellä sektorilla (ehkä julkisellakin) pakosta olevaa mekanismia. Ehkä meille alemmille maksetaan suojatyöstä siitä hyvästä, että kuitenkin meillä jotain syvempää osaamista on ja asema pitää meidät edes osin tyytyväisinä. Tiedä häntä.

Mikäli yksityinen yritys haluaa maksaa palkkaa henkilölle, niin minusta se on täysin ok. Ne ovat yrityksen varoja ja yritys voi päättää miten paljon ja millä vaatimuksilla se pitää ihmisiä työssä. Se ei ole keneltäkään muulta pois.

Samaa mentaliteettia ei voida käyttää yrityksissä, joissa työnantajana toimii koko kansa. Verovaroja ei pitäisi huolettomasti heitellä ympäriinsä.

Mikäli yksityinen yritys haluaa maksaa palkkaa henkilölle, niin minusta se on täysin ok. Ne ovat yrityksen varoja ja yritys voi päättää miten paljon ja millä vaatimuksilla se pitää ihmisiä työssä. Se ei ole keneltäkään muulta pois.

Samaa mentaliteettia ei voida käyttää yrityksissä, joissa työnantajana toimii koko kansa. Verovaroja ei pitäisi huolettomasti heitellä ympäriinsä.
👍

Eivät todellakaan ole jees. Silkkaa viherpunikkipropagandaa täynnä.
Mun mielestä on ihan tasapainottava asia, että on sekä oikeistolainen että vasurimpi media Suomessa, ihan kuten on politiikassakin, eli oppositiota tarvitaan aina.
Oikeistomedia ja Yle on kuitenkin vielä ns.valtamediaa.

Kärjistettynä: En haluaisi olla tiedotuksessa jonkun kaupallisen, usalaisen mediankaan armoilla. Jestas sitä hysterian ja vastakkainasettelun määrää. Ömeisingg :D

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mun mielestä on ihan tasapainottava asia, että on sekä oikeistolainen että vasurimpi media Suomessa, ihan kuten on politiikassakin, eli oppositiota tarvitaan aina.
Oikeistomedia ja Yle on kuitenkin vielä ns.valtamediaa.

Kärjistettynä: En haluaisi olla tiedotuksessa jonkun kaupallisen, usalaisen mediankaan armoilla. Jestas sitä hysterian ja vastakkainasettelun määrää. Ömeisingg
Onko sulla kertoa Suomesta mediataloa jonka uutisointi on oikeistolaista??

Onko sulla kertoa Suomesta mediataloa jonka uutisointi on oikeistolaista??
Njaa, jos muistilokeroitani kaivelen niin Alma Mediaa ja Sanoma Oy:tä on haukuttu oikeistolaisten medioiksi.

MTV3 on ihan symppis, mutta mainosrahoitteinen. Oli ihan erilaista uutisointia heillä korona-aikaan, joskus heillä aika rohkeitakin uutisointeja.

Yhteistyössä