päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa

Vieras
heippa!

onko kenelläkään vinkkejä/nevuoja miten saan poikani (3 kk) nukkumaan edes tunnin mittaisia päikkäreitä? tuntuu, että päiväunet vain lyhenevät entisestään ja sinäkin aikana saa käydä jatkuvasti rauhoittelemassa ja laittamassa tuttia suuhun. tuntuu, ettei päivisin ehdi itse tekemään mitään kun juuri kun olet ehtinyt syödä (yleensä ryntään syömään heti kun vauveli on saatu nukkumaan) ja ajattelet esim. siivota tai lukea lehteä niin poika jo herää... edes yhdet pidemmät päiväunet olisi tosi hyvä juttu - niin vauvan kuin äidinkin kannalta.

eli kaikki mahdolliset hyväksi koetut neuvot ja vinkit ovat todellakin tervetulleita!!

meillä likka 3 kk ei ennen nukkunut ku parit 20 min. päikkärit päivässä. nyt on ruvennut nukkumaan n. 3x tunnin päikkärit. syytä en tiedä, ajattelin silloin aikaisemmin kesällä et nuo helteet teki tepposet ja päikkäreitä ei vaan sen takia nukuttu. onko teillä ollut kokoajan sama juttu et nuo päikkärit on tosi lyhkäset? minä tein silloin lyhyiden päiväunien aikana kotihommia niin että likka oli aina siinä huoneessa sitterissä mukana missä hommia piti tehdä ja tykkäsikin katella. pakkohan ne kotityötkin on hoitaa, nukkui lapsi tai ei.välillä tietty kitisi ja huutikin kun en aina sylissä kanniskellut mutta minkäs teet. ala sinäkin vaan touhuta niitä kotihommia rauhassa vaikka lapsi hereillä onkin, kyllä ne päikkärit varmaan jossain vaiheessa pitenee. aikaisemmin myös syötin tytön vaan yhdestä tissistä ja nykyään kahdesta, niin voi silläkin olla osuutta tuohon päikkärien pitenemiseen eli ei ole nälkä jos sitten aikaisemmin oli tiedä näistä aina...

Meillä poju tykkää vaunu-unista eli kärryytellään joku aika ja kun tullaan takaisin kotiin, poju jää nukkumaan vaunuihin. nukkuu siten kolme tuntia putkeen.

joo on meillä ollut alusta asti vähän sama ongelma. tietty ihan ensiviikkoina unta riitti vastasyntyneelle tyypillisesti. olen kyllä tehnytkin niin, että poika sitteriin ja touhuan asioitani. usein hän viihtyykin näin jopa puolisen tuntia, mutta vähitellen alkaa kitinä joka muuttuu huudoksi piakkoin ellen viihdytä tai nosta häntä sitteristä pois.

miten laitat tyttösi päiväunille? nukutatko ensin sylissä vai suoraan vaunuhin/sänkyyn? jääkö hän sinne heti?

Säännöllinen rytmi on yksi joka auttaa. Sitten kiinteät kun aloitat ne. (tai näin siis meillä toimi).
Itse aloitin antamaan perunaa 3 kk iässä ja joskus aamupäivällä 11 aikaan. Siitä tunnin päästä joi tisua ja sitten parvekkeelle nukkumaan. Nukahti jo ennenkuin pääsin parvekkeelle asti. Nukkui 4-5 h ja useimmiten sai mennä jo herättämään. Ainoat pitkät päiväunet oli siinä. Parit muut unet päivällä oli tunnin mittaiset ja nukkui ne sisällä.

Monesti menin hänen kanssaan tekemään pitkän kävelylenkin, tultiin takaisin ja kärräsin vaunut parvekkeelle söin itse ja menin päivätorkuille. Oikein kaipaan niitä aikoja:).

Minä tein kylmästi niin huonojen unien aikakaudella, että tein kotihommia vauvan ollessa hereillä. Joskus jaksoi katsella, joskus ei, mutta päätin että silloin kun vauva joskus harvoin suvaitsee nukkua hetkisen se on myös minulle levon aikaa... eli kahvit jonka jälkeen sohvalle pitkälleen(jos pojalla unta riitti että edes nuo kerkesin). Mielestäni olin sen ansainnut.

Tsemppiä.

Sama juttu meidän 2 kk vauvalla, päikkärit vaan lyhenee, nykyisin keskiaika on se 20 min ja sekin vaunuissa koko ajan tutti suussa. Neuvolassa epäilivät että on joku ongelma päästä syvään uneen, mutta eipä siinä kukaan tai mikään voi auttaa. Olen jo luopunut toivosta saada omaa aikaa päikkäreitten ajaksi, mutta kun vauva saa selvästi liian vähän unta ja on todella kärttyinen heti herättyäänkin, unet jäävät selvästi kesken. Mikäpä siinä olisi kotitöitä tehdessä vaikka vauva olisi hereillä, kun vaan olisi edes hetken hyvällä tuulella. Parempia aikoja odotellessa...

Onneksi muillakin samanlaisia ""ongelmia""! Minä olen jo miettinyt, että mikä mättää, kun vauvan (2kk) unet vain lyhenee! Koska olen ollut välillä tosi väsynyt, niin minä huono ihminen olen ottanut vauvan vatsani päälle ja siinä saadaan kummatkin päivällä nukuttu 2-3 tuntia. Tiedän, paha virhe, paha virhe, mutta niin kuin jollakin muullakin, kaveri on sitten kärttyinen koko ajan, jos ei saa kunnolla nukuttua ja itseä samalla pelottaa, ettei vauva saa sitten yölläkään kunnolla nukuttua. En tiedä, mutta eilen illalla nukutettiin sänkyyn tutin ja hirveän huutokonsertin jälkeen (vauvalla ei siis mitään oikeaa hätää -tarkistettiin) ja nyt nukutin iltatissin jälkeen suoraa syliin ja siirsin sitten sänkyyn.
Voikohan noin pieni ""olla jo oppinut syliin"" ja protestoida nukkumaan menemistä? Tiedän, että edessä on sitten ne illat, että opetamme pienen nukahtamaan omaan sänkyyn, mutta milloin on oikea aika? Olen kuullut, että unikoulutyyppistä ei saisi tehdä kuin vasta puolen vuoden iässä? Meillä ei myöskään ole oikeín selkeää rytmiä vielä toisin sanoen en tee kaikkea ihan kirjaimellisesti samalla tavalla joka päivä (esim. kävelyllä voidaan käydä, mihin aikaan vain). Muotoutuuko rytmi itsestään vai miten pitäisi toimia? Nukkumiset sentään tapahtuu suurin piirtein samoihin aikoihin.

se kuuluu tuohon ikään osittain, meillä tuota ennen tyttö veteli 2x3h unia vaunuissa ulkona ja yhtäkkiä ne oli jotain 30 min kerrallaan, joskus jäi vielä nukkumaan kun jaksoin heijata. Päiväunet alkaa siitä taas jonkun ajan päästä pidentyä, päivän rytmitys auttaa asiaa ja myös se että jos suinkin ni vähän koittaa viihdyttää vauvaa, ettei kovin lyhyen valvomisen jälkeen laita nukkumaan. tosin saatat olla jo tätä kokeillut.

Noista kotihommista, totta ihmeessä mä oon tehny ihan syntymästä saakka kotihommia vauvan ollessa hereillä niin paljon kuin suinkin, miksi ei? Sitten vasta ollaan touhailtu ja yrittäny viihdyttää kun vauva ei oo enää jaksanu. Siis ruuanlaitto, pyykinpesu, pyykkien viikkaaminen/ripustaminen, lakanoiden vaihto, ikkunoiden pesu, verhojen vaihto.....näitä kaikkea oon tehny vauvan ollessa pieni ja hereillä seuraten mun touhuja. Pyrkimyksenä' siis se että edes joillain unilla olis se aika vain mulle itselle. No nyt kun vauva on jo 1vee taapero ni noi kotihommat on välillä aikamoista hulabaloota kun toinen roikkuu housunpultuissa, kääntää kissan ruokakuppia, soheltaa kaapilla jne.

Hei ei tuo ole lainkaan paha tapa ottaa vauva masun päälle nukkumaan. En ymmärrä miksi ihmiset luulevat että tuollaisista jää jotain huonoja tapoja? Pikkuinenhan toinen vielä on. Kyllä ne jossain vaiheessa nukkuvat omassa sängyssä, pääasia että nukkuvat jossain vaikka masun päällä:).

Vauva muodostaa ne rytmit ja jos et ole vielä päässyt jyvälle niistä, niin aikanaan kun hän alkaa syömään kiinteitä niin rytmit muodostuu paremmin. Tuossa iässä ne rytmit vielä voi vaihtua parinkin viikon välein.

Tsemppiä, kyllä ne rytmit aikanaan löytyy. Nauti vauvasta ja nukuta vaan masun päällä. Itsekin nukuin välillä päiväunet vauva kainalossa ja kun hän kasvoi vähän isommaksi vauvaksi ei sen koommin ole viereen halunnut:(

Mulla on 4kk ikäinen vauva, mikä on tosi huono ottamaan päiväunia... Aiemmin nukkui jopa 4t, kun kävin lenkillä vaunujen kanssa ja vauva jatkoi sitten nukkumista parvekkeella. Nyt vauva nukkuu n. 15-20min unia n.3/päivä. Vaunuissa herää heti, kun ne pysähtyy... mutta on sentään ruvennut nukkumaan illalla pidemmät unet, joskus 18-19 aikaan nukahtaa ja heräille n.22, sitten mennään yhdessä nukkuu n.23.
Mä oon kyllä myös tehnyt kotitöitä ja kaikkee muutakin, kun vauva on hereillä. Siis enhän mä muuten tekis yhtään mitään muuta, kun seurustelisin vauvan kanssa!!! Aluksi vauva oli kantoliinassa, nyt viihtyy ihan hienosti puuhamatollaan lattialla ja on sitä aika hyvin oppinu tekee esim. ruokaa yhdellä kädellä...

Hei!

Meillä 3 kk ikäinen poika joka ei ole enää kahteen kuukauteen nukkunut pitkiä unia. Yleensä uni kestää 35 min ja kellontarkasti alkaa hihkuminen ja poika herää. Kerran viikossa nukkuu ehkä jopa 1 h putkeen!

Näitä unia oteaan sit 4-5 kertaa päivässä eli aika rankkaa varsinkin sellaisina päivinä, jolloin joutuu ""nukuttamaan"" ja nostamaan tuttia jatkuvasti, ennen kuin nukahtaa.

Kotihommat teen joko vauvan pikku-unien aikana tai sit vauva istuu sitterissä ja imuroin ym syön aamupalaa.

Olen ajatellut, että jostain syystä vauva ei pääse päivällä univaiheesta toiseen siirtymään, yöllä tämä kuitenkin onnistuu. Pimeään en uskalla vauvaa päivällä nukuttaan, pelkään et vaivalla saavutettu vuorokausirytmi menee sekaisin. Onkohan se muuten siis mahdollista?

Ollaan kokeiltu näitä päiväunia niin ulkona kuin sisällä, liikkuvissa ja liikkumattomissa vaunuissa jne mut mistään ei ole ollut apua. Eli näin myös meillä...
voimia sinullekin!

nostelen tätä vanhaa keskustelua..
josko löytys kohtalotovereita / hyviä neuvoja?

Mulla 3,5kk poika joka on viimeiset 2kk nukkunut erittäin lyhyitä päiväunia, yleensä kellontarkasti 40min. Tämä ei selvästi riitä hänelle ja on heti uudelleen väsynyt.. Yhtään pidempää pätkää hän ei nuku.. Jos olemme vaunuilemassakin, hän herää 40min kohdalla eikä suostu enää nukahtamaan uudelleen. Kaikenlisäksi nukuttaminen on todellisen työn takana, aina huutaen mennään unille. Ja tuttia ei huolita. Syliin lopulta yleensä nukahtaa ja saan siirrettyä sänkyyn. Alan olla väsynyt tähän jokapäiväiseen rumbaan, kun ei ehdi tehdä mitään ja nukuttaminen vie yhtä kauan kuin itse päiväunet.

Öisin poika nukkuu hyvin, n.12 h parillä syötöllä.

Onko tämä ohimenevää? Miten ihmeessä saisin hänet edes nukahtamaan helpommin?
t.väsy äiti

meillä tyttö 4,5 kk on aikaisemmin nukkunut kans tosi lyhyitä pätkiä.nyt kun alettu maistelee kiinteitä niin nukkuu jopa sisällä yhdet 3h unet.tosin edelleen herää sen puolen tunnin jälkeen mutta kun menee viereen ja ottaa kainaloon ja pistää harson tytön käsiin ja tuttia suuhun niin nukkuu vartissa uudestaan ja vetää sitten vielä sen 2,5h...tosin saa nähdä kauanko tätä rytmiä piisaa...

Hei!
Onpa hassua, näin tämän ketjun ja huomasin, että olen kirjoittanut tähän yli kolme vuotta sitten painiessani esikoisen kanssa juuri samojen ongelmien kanssa. Ja mikä hassuinta, ihan samat asiat sain kamppailla kuopukseni kanssa viime syksynä!

Eli siis sama juttu; vauva nukkui ainoastaan reilut puolen tunnin unet kerrallaan, teki mitä tahansa tai jätti tekemättä!Esikoisella tätä kesti pitempään kuin kuopuksella ja nyt huomasin että kuopuksen kohdalla auttoi kun siirsin hänet yksiin päikkäreihin alle 9 kk ikäisenä. Siihen saakka unet olivat vain 35 min liikkuipa vaunut tai ei tai olipa sängyssään tai ei. Ei ollut merkitystä syömisillä ja juomisilla, sama homma jaktkui kiinteiden aloitusten jälkeen jne.

Oli vaan pakko hyväksyä, että meidän vauvojen unien aikaan ei levätä, siivota, lueta lehtiä, juoruta puhelimessa ym. meni kauan ennen kuin "hyväksyin" asian että kaikki vauvat ei nuku 3 h päikkyjä!

Nyt reilu yksivuotias nukkuu kerran päivässä 1,5-3 h päivässä ja luksusta on!

Aika auttaa, voimia! Vaikka vauva nukkuu vain lyhyitä pätkia. et tee mitään väärin , vaan se on vauvan sisäänrakennettu ominaisuus!

Meidän nyt 8 kk vanha tyttö nukkui kanssa tuossa iässä vain 20 minuuttia kerrallaan, samoin esikoisemme, joka alkoi nukkumaan vatsa 2 vuotiaana kunnon päikkärit. Kummatkin on virkeitä, hyväntuulisia ja terveitä kaikin puolin, mutta tarvitsevat vain valitettavasti vähemmän unta kuin muut lapset. Yritin kummankin kanssa aikaistaa kiinteiden antamista, mutta se ei vain tehonnut. Yöunet ovat myös lyhyemmät kuin muilla ikäisillään. Olin ja olen taas aika stressaantunut asiasta, mutta kannattaa yrittää laittaa uniasia mahdollisimman taka-alalle ajatuksissa, jos vain onnistuu. Kakkosen kanssa se onnistuu paremman kun on niin paljon muuta huolta :) Ja kaikki keinot vain peliin mitkä auttavat. Itse ajattelin aikoinani, että onpa tyhmiä ne vanhemmat jotka pitävät hysteerisesti kiinni siitä, että pitää olla hiljaa kun lapsi nukkuu, mutta enpä ajattele enää. kun lapsi nukkuu, tekee mitä vain että saisi edes vähän pidennettyä unia, että kerkeisi vessassa käydä edes rauhassa ja ehkä lukea lehteäkin joskus.Meillä tepsi parhaiten tuossa 4 kuukauden iässä hidas ja tasainen (myös äänimaailmaltaan rauhaisa) vaunuttelu. Äiti sai liikuntaa mutta koti jäi hoitamatta.

Yhteistyössä