Päivystyksen hoitajan puolustuspuheenvuoro!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitaja tk:n päivystyksestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitaja tk:n päivystyksestä

Vieras
Nyt kun on paljon esillä ollut tämä ettei lääkärille pääse kun HOITAJAT sen estävät niin ajattelin muutaman rivin kirjoittaa.
Moni varmaan luulee tai ainakin käydyistä keskusteluista on sellaista luettavissa (tulkittavissa) että ne hoitajat siellä puhelimessa ihan vaan kiusallaan estävät etteivät ihmiset pääse sinne lääkäriin tai että hoitajat haluavat leikkiä lääkäriä. Mutta kun niiden hoitajien tehtävä on tehdä sitä arviota siitä hoidon kiireellisyydestä ja sitä kautta antaa niitä lääkäriaikoja. Kyllä minäkin mielelläni jokaiselle joka vaan pyrkii päivystykseen lääkärin luo toki antaisin ajan mutta kun se on käytännössä silkka mahdottomuus ja sitä karsintaa on pakko tehdä sillä muuten nuo päivystykset olisivat aivan täynnä kun ne jo nyt sitä ovat. Turha siitä minusta on niitä hoitajia syyttää, eivät he mitään niille resursseille mahda. Sitä että se yksi lääkäri hoitaa koko päivystyksen.
Jos päivystys on esim tietyn ajan päivästä (esim vaikka 8-22) niin niitä aikoja on myös rajallinen määrä ja jos lista on jo aivan tupaten täysi niin pakosta sitä aletaan rajoittaa niiden pääsyä sinne lääkäriin joilla ei aivan hengenhätä ole kyseessä.
Toisekseen eivät ne hoitajat itse niitä "rajoituksia" laadi vaan kyllä niitä ohjeita tulee ihan sieltä lääkärien taholta ketä otetaan vastaanotolle ja ketä ei. Monesti on saanut kuulla päivystävän lääkärin taholta että sitten niitä flunssapotilaita ei oteta päivystkseen, saavat potea kotona. Onpa joskus käynyt niinkin että kun päivystys on ollut jonottajia täynnä niin lääkäri on listaa katsomalla "määrännyt" ketä katsoo ja kuka joutuu kotiin ja arvatkaapa vain meneekö se lääkäri niille kotiin passitetuille itse kertomaan asiasta. Ehei hoitajan tehtävähän se on.
Senkin olen monesti huomannut että ne samat ohjeet ne sieltä lääkäriltäkin tulevat mitkä olet jo puhelimessa antanut sille potilaalle.
Lopuksi vielä totean että en halua mitenkään puolustella Torniossa sattunutta kuolemantapausta, varmaan siinä virhearvio on tapahtunut ja toivottavasti se ei tule toistumaan, mutta ihmisiähän me hoitajatkin vain olemme. Mutta toivon vaan että tämä lynkkausmieliala meitä hoitajia kohtaan loppuu.

Mä en ole koskaan saanut hoitajalta sellaista neuvoa puhelimessa mitä en olisi jo maalaisjärjellä itse päätellyt. Eli jos soitan ja pyydän aikaa tarvitsen sen, enkä suostu mihinkään muuhun. Tosin en soita julkiselle puolelle terveydenhoitoon kuin tilanteessa, jossa kaikki yksityiset ole kiinni tai tarvitse sairaalahoitoa.

Paljon tsempityksiä työhösi

Joo joku lääkäri puolusti myös hoitajia ja kritisoi järjestelmää siinä että hoitajille sälytetään liian iso vastuu noissa päätöksissä. Ja että jos vielä laajennetaan hoitajien toimenkuvaa niin ei ainakaan tällä hetkellä hyvältä näytä jos hoitajille sälytetään aina vaan enemmän lääkärin töitä.

Samaa mieltä muuten, mutta turhaan nyt laitat syyn sen päivystäjän piikkiin. Ei se (me)kään mitään voida sen ajan rajallisuudelle. Ja PÄIVYSTYS on PÄIVYSTYS. Eli tarkoitettu niille, jotka eivät pärjää (hengissä) seuraavaan arkipäivään. Se ei ole mikään ilta-tai viikonloppuvastaanotto, "kun mulla oli nyt aikaa tulla". Kun näitäkin kommentteja näennäisesti fiksuilta ihmisiltä oikeestikin valitettavasti kuulee.

Päivystävä lääkäri

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Mä en ole koskaan saanut hoitajalta sellaista neuvoa puhelimessa mitä en olisi jo maalaisjärjellä itse päätellyt. Eli jos soitan ja pyydän aikaa tarvitsen sen, enkä suostu mihinkään muuhun.
Niin, mutta valitettavasti suurin osa ei ole yhtä valveutuneita.

Vaan oikeasti päivystyksestä tullaan jopa hakemaan saikkulaippuja viikon kipeänä olleen selän takia kun tulee just sillä hetkellä mieleen että enpä jaksa huomenna duuniin.

Ei näin.

mä olen joskus leiktellyt ajatuksella, että otettais kaikki vastaan jotka vastaanotolle pyrkivät niin näillä resursseilla se jono olis jo 3 kk mittainen... se on vaan sellanen juttu että lääkäri voi vaan kerrallaan hoita yhtä potilasta... mikä haloo syytä syntyisi kun kaikki possukat rivissä olis ilman paitaa ja kuunneltais keuhkot :)))

Ihan tottahan tuo on. Milloin saa palstalta lukea kun jollain on liitoskipuja ja toisen lapsi oon aamusta asti valittanut korviaan että pitäisköhän lähteä päivystykseen.
Samoin tämä lempifraasi joka ketjussa missä on sairasta kyse "MENE JO |O |O " Oli kyse alkuraskauden keskenmenon tunteesta ja kuumeisesta lapsesta.

Maalaisjärki ja tilannearviointi olisi tärkeä taito, liian myöhään lähteminen on vaarallista mutta aina ei kuitenkaan ole kyse siitä pahimmasta.

vaik olenki itsekkin päivystyksessä töissä, ni en lähtis kuitenkaan retostelemaan sillä, kuin hyvä minä olen! Nöyrästi teen työni niillä taidoilla mitä minulla on.. ja myönnän että myös minä teen virheitä!!

Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Samaa mieltä muuten, mutta turhaan nyt laitat syyn sen päivystäjän piikkiin. Ei se (me)kään mitään voida sen ajan rajallisuudelle. Ja PÄIVYSTYS on PÄIVYSTYS. Eli tarkoitettu niille, jotka eivät pärjää (hengissä) seuraavaan arkipäivään. Se ei ole mikään ilta-tai viikonloppuvastaanotto, "kun mulla oli nyt aikaa tulla". Kun näitäkin kommentteja näennäisesti fiksuilta ihmisiltä oikeestikin valitettavasti kuulee.

Päivystävä lääkäri

No tarkoitus nyt ei ollut mitenkään syyllistää teitä päivystäviä lääkäreitäkään, koska niinkuin kirjoitit niin ettehän tekään mitään sille ajan rajallisuudelle mahda. Eli samassa veneessähän tässä nyt ollaan. Alkaa vaan pikkuhiljaa olemaan mitta täysi kun ihmiset kuvittelevat pääsevänsä sinne lääkärin vastaanotolle kunhan vaan ei niitä hoitajia siinä välissä olisi estämässä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Päivystävä lääkäri

No tarkoitus nyt ei ollut mitenkään syyllistää teitä päivystäviä lääkäreitäkään, koska niinkuin kirjoitit niin ettehän tekään mitään sille ajan rajallisuudelle mahda. Eli samassa veneessähän tässä nyt ollaan. Alkaa vaan pikkuhiljaa olemaan mitta täysi kun ihmiset kuvittelevat pääsevänsä sinne lääkärin vastaanotolle kunhan vaan ei niitä hoitajia siinä välissä olisi estämässä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja eih:
Vaan oikeasti päivystyksestä tullaan jopa hakemaan saikkulaippuja viikon kipeänä olleen selän takia kun tulee just sillä hetkellä mieleen että enpä jaksa huomenna duuniin.

Ei näin.
Tuota noin... Itse menen yksityiselle lääkärille tuommoisten asioiden kanssa, ja syy on tämä: ei julkiselle puolelle kuitenkaan pääse. Eli omalääkärille voi saada ajan kolme-neljän viikon kuluttua. Mitä silloin pitäisi tehdä? Joillakin ei ehkä oikeasti ole varaa mennä yksityiselle - töihin ne sitten vain menee?

Tämä omalääkärijärjestelmä tässä on se joka ku***. Ainakin tässä kunnassa.

Päivystävä lääkäri

Päivystys on tarkoitettu sellaiseksi. Muta kunnan tehtävä on tarjota sellaisia palveluita, että kuntalaiset voivat niitä käyttää. Käytännössä on fiksujakin ihmisiä, jotka eivät pääse päivällä vastaanotolle. Tarvitsevat oikeasti sen sairaslomalappunsa, ovat hätääntyneitä näennäisen pienestä asiasta, eivät saa kyytiä päiväsaikaan. Syy voi olla taloudellinen, liikuntarajoite (tarvitsee saattajan) yms yms. Jos on pelko, että duunit lähtee alta tai ei saa lapsille hoitajaa niin se on pakko tulla illalla. Ne meistä, jotka voivat käyttää yksityisiä palveluita tekevät niin, muiden on sumplittava.

Tietysti näinä aikoina maalaisjärkeä vaaditaan entistä enemmän, jotta oikeasti apua tarvitsevat sitä varmasti saavat. Lisäksi syy ei ole henkilökunnan vaan kunnan; ei ne ihmiset vittuillaaksen siellä vastaanotolla ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tuota noin... Itse menen yksityiselle lääkärille tuommoisten asioiden kanssa, ja syy on tämä: ei julkiselle puolelle kuitenkaan pääse. Eli omalääkärille voi saada ajan kolme-neljän viikon kuluttua. Mitä silloin pitäisi tehdä? Joillakin ei ehkä oikeasti ole varaa mennä yksityiselle - töihin ne sitten vain menee?

Tämä omalääkärijärjestelmä tässä on se joka ku***. Ainakin tässä kunnassa.
Työantaja on velvollinen järjestämään työterveyshuollon. Ja joka tapauksessa saikkulaput haetaan terveyskeskuksesta arkena eikä todellakaan keskellä yötä kalliista päivystyksestä jossa on oikeasti niin kipeitä ihmisiä että eivät voi aamuun odottaa.

En kyllä henkilökohtaisesti tiedä miten asiat on terveyskeskuksessa järjestetty kun en minäkään sitä koskaan käytä - en myöskään päivystyksen osalta, Mehiläinen on aina auki.

Alkuperäinen kirjoittaja huiopppå:
Alkuperäinen kirjoittaja veeee:
ei jaksa lukea tuollaista tekstiä

joku raja ton tekstin määrässä....

Ai sori en tiennyt että täällä on jossakin ohjeistus mikä on kirjoituksen sallittu maksimi pituus. Onko se kenties 500 vaiko 1000 merkkiä? Kerrotko vielä mistä ohjeen löytää niin osaa sitten ensi kerralla sen mukaan kirjoittaa ettei tule liian pitkää tekstiä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Päivystävä lääkäri

Joo ymmärrän kyllä. Niinhän ne ihmiset virheellisesti monesti luulee. Eikä me, siis me lääkärit ja hoitajat yhdessä, voida kun yrittää opastaa ihmisiä ja sitten hoitaa ne kaikki, jotka sinne lopulta tulee. Parhaamme mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sh kans:
vaik olenki itsekkin päivystyksessä töissä, ni en lähtis kuitenkaan retostelemaan sillä, kuin hyvä minä olen! Nöyrästi teen työni niillä taidoilla mitä minulla on.. ja myönnän että myös minä teen virheitä!!

Hmm... missäköhän kohtaa "retostelin" sillä kuinka hyvä olen? Ei ainakaan ollut tarkoitus että oma kehu haisee.

Yhteistyössä