Päivystyksen hoitajan puolustuspuheenvuoro!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitaja tk:n päivystyksestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on murtunut sormi, en mennyt lääkäriin ollenkaan. Tiedän useamman miehen, jotka ovat menneet päivystykseen korvatulehduksen takia...eivät kestäneet kipua. Lapsen pitää kestää? Muistan ikuisesti lapsena sairastamani korvatulehdustuskan, se oli hirveä.

Ja puhe oli siitä, että ei saanut terveyskekskukseen aikaa vaikka soitteli jo aamukasilta, joten olisi pitänyt toinenkin uneton yö viettää tuskissaan. Kipulääke ei auttanut, vaikka lapsi sai useamman.
Ja minun mielestä on 80 egee korvatulehduksesta on liikaa, mutta tottakai vanhempi sen maksaa jos ei ole vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsen korvatulehdus vs. aikuisen murtunut sormi. Ottaisin ennemmin hoidon lapselle.

Oon murtanut sormen. Sä et vissin ole? Mut kiva jos haluat kärvistellä, siihen ei meinaan auta särkylääke toisin kun korvatulehdukseen (senkin olen aikuisiällä sairastanut)

Annettu vaatimus oli, että pitää olla hengenvaara yön aikana.

Mä en antanut sitä vaatimusta. Aivot käyttöön nyt jookos :) Ja itse asiassa murtumaakaan ei ensiavussa kipsata, vaan lastotetaan ja aamulla röntgeniin ja kipsattavaksi. Mies sai viimeksi kipupiikin ja puudutettiin kun särky oli niin kova ja aamulla omalle alueelle. Mut käynti oli tarpeen kun luun murtuman särkyä ei tosiaan buranalla saa pois. Enkä arvostele, toki sat viedä lapsesi yöllä päivystykseen jos koet sen olevan tarpeellista mutta en silti usko että siellä on mitään sen ihmeellisempää kun et todetaan et on tulehdus ja särkylääkettä ja aamulla resepti, eli kaikki sama mitä aamulla voitaisiin todeta. Mutta kaikki tyylillään :)

Puuduttavia tippoja on laitettu, jonka ansiosta lapsi on saanut nukuttua. Lapset vien ehkä turhankin herkkään, mutta on nuo joskus otettu osastolle tiputukseen, vaikka olen itse arponut kannattaako lähteä vai ei. Itseni takia olen harvoin mennyt päivystykseen, viimeksi taisi olla kun sain muutaman tikin naamaani.

Ja toinen pointtini oli se, että kun yrität terveyskeskuksesta saada aikaa, he sanovat ei ole vaan mene illalla päivystykseen. Ja päivystyksessä ei tykätä, kun tulisit korvatulehduksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Mulla on murtunut sormi, en mennyt lääkäriin ollenkaan. Tiedän useamman miehen, jotka ovat menneet päivystykseen korvatulehduksen takia...eivät kestäneet kipua. Lapsen pitää kestää? Muistan ikuisesti lapsena sairastamani korvatulehdustuskan, se oli hirveä.

Ja puhe oli siitä, että ei saanut terveyskekskukseen aikaa vaikka soitteli jo aamukasilta, joten olisi pitänyt toinenkin uneton yö viettää tuskissaan. Kipulääke ei auttanut, vaikka lapsi sai useamman.
Ja minun mielestä on 80 egee korvatulehduksesta on liikaa, mutta tottakai vanhempi sen maksaa jos ei ole vaihtoehtoja.

Ja pitää muistaa, että kivuntuntemukset ovat yksilöllisiä, Lapsena särky oli hirmuinen, nyt korvatulehduksen tietää huonosta kunnosta ja siitä, että korvalla ei kuule mitään. Kuumekaan ei nyt aikuisena nouse ilmoittamaan, milloin on kipeänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Ja toinen pointtini oli se, että kun yrität terveyskeskuksesta saada aikaa, he sanovat ei ole vaan mene illalla päivystykseen. Ja päivystyksessä ei tykätä, kun tulisit korvatulehduksen takia.

Siitä olen samaa mieltä että olisi pitänyt saada aika aamulla ehdottomasti!! Mutta pääasia on että lapsi saa hoidon nyt :) Enkä mä tajua kun meillä saa AINA ajan terveyskeskuksesta et miten ovat voineet muka buukata niin täyteen ettei kipeelle lapselle aikaa löydy.

Mä en ole ikinä soitellut kt:n kanssa, menty vaan. Illalla, päivällä ja kerran jopa yölläkin. Nopea diagnoosi ja päivystyspakkaus lääkettä mukaan että on saanut heti aloittaa kuurin. Seuraavana päivänä sit reseptillä koko kuuri kun apteekit on auki.. Ei ole kyllä ikinä edes yritetty käännyttää kun olen lapsen kanssa mennyt. :o [/quote]

Tämä suoraan päivystykseen meneminen on vähän kaks piippunen juttu. Jos päivystyksen aika on rajallista jolloin myös annettavia aikoja on rajallisesti jaossa ja jos listat on jo tosiaan aivan täynnä niin silloin kun soittamatta menee ja vaiva ei vaadi välitöntä hoitoa niin kiva se on siitä luukultakin sitten käännyttää, varsinkin pitkämatkalaista. Mutta toisaalta joskus on vaan sellanen tilanne että enää yhtään ylimääräistä ei voida ottaa vastaan, siis sellaista joilla ei aivan hengenhätää ole, esim just korvatulehdus, poskiontelotulehdus jne... Jotkut vielä käyttävät tätä hyväkseen että tulevat suoraan kun ajattelevat että niin pääsee helpommin vastaanotolle mutta väärin se on niitäkin kohtaan jotka ovat kiltisti varanneet etukäteen ajan. Sitten kun näille suoraan tulijoille kertoo että aika on vaikka parin tunnin päähän niin naristaan että eikö yhtään aikasemmin pääsisi kun eihän minulla iso asia olisi. No ei varmaan iso asia olekkaan mutta kun niillä kymmenillä muillakin jotka ovat etukäteen sen ajan varanneet ei ole se "iso asia".

http://www.hyvis.fi/paivystys/usein_kysyttya/

Tuolta löytyikin hyvää ohjeistusta, oman kunnan sivuilla puhutaan vain äkillisistä ja kiireellisistä sairastapauksista ja tapaturmista. Eli en syyttäisi asiakkaita, vaan puutteellista ohjeistusta. Oman sairaanhoitajan tavoittaakin sitten kahtena tuntina arkipäivisin, jos pääsee puhelimella läpi.

Eli jos lapsen kuumeinen korvatulehdus iskee perjantai-iltana, niin ei kai voi olettaa, että odottaisin seuraavaan maanantaihin?

Yhteistyössä