Päivystyksen hoitajan puolustuspuheenvuoro!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitaja tk:n päivystyksestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[/

Se, että on hädissään "näennäisen pienestä asiasta", on tietty sinänsä syy tulla, ei kukaan (me lääkärit, tai hoitajat) odotakaan, että tavan ihminen itse tietäisi, mikä on "oikea hätä" ja mikä ei . Sitä varten me siellä, ollaan, että yhteyttä voi ottaa, ja sitten mietitään yhdessä millon ois paras aika se asia hoitaa (heti, seuraavana arkipvänä vai jopa myöhemmin).
Mutta se EI ole syy tulla päivystykseen, ettei saa päivällä kyytiä/ei pääse töistä muulloin/ei ole rahaa tulla päivällä/työ menee alta/on kiireinen yrittäjä päivisin jne ja "nyt tulin näyttämään tätä kuukauden kipuillutta polvea". Kun ei vain ole. Niin mekin hoidamme omat sairautemme ja muut asiat arkisin ja päiväsaikaan, olemalla töistä pois jos asian hoito (sairaus) niin vaatii. Ne asiat on vaan jokaisen itse sumplittava. Jos tämä ei sovi, sitten voi mennä yksityiselle. Ja siitä saa sitten itse maksaa.
Juuri siksi päivystykset ovat niin tukossa, kun siellä ravaa näitä "en ehdi päivisin" asiakkaita.

Sivuun vissiin asiasta, mutta tänäänkin koettua...

Meidän kaupungissa tehdään näin, jos tulee lapselle esim. sunnuntaina korva kipeeksi:
Soitat päivystykseen sunnuntaina, he sanovat ei anneta aikaa; soita maanantaiaamuna terveyskeskukseen aika.
No, lääkitset tuskaista lasta kipulääkkeillä, soitat maanantaina aikaa terveyskeskukseen, mutta et tietenkään pääse läpi kun soittajia on paljon. Jatkat soittamista niin kauan, että pääset läpi ja sulle sanotaan; ei ole aikoja enää, vie illalla päivystykseen. Ja mitä ne sanoo sitten päivystyksess taas...
Täällä on yksi yksityinen lääkärikeskus, ja se ei muuten ole ollenkaan auki sunnuntaina. Arki-iltaisinkin vain seiskaan asti. Mutta sinne se sisko joutu tänään lapsen kiikuttamaan, ja hinta oli mukavat 60 e ja risat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja eih:
Vaan oikeasti päivystyksestä tullaan jopa hakemaan saikkulaippuja viikon kipeänä olleen selän takia kun tulee just sillä hetkellä mieleen että enpä jaksa huomenna duuniin.

Ei näin.
Tuota noin... Itse menen yksityiselle lääkärille tuommoisten asioiden kanssa, ja syy on tämä: ei julkiselle puolelle kuitenkaan pääse. Eli omalääkärille voi saada ajan kolme-neljän viikon kuluttua. Mitä silloin pitäisi tehdä? Joillakin ei ehkä oikeasti ole varaa mennä yksityiselle - töihin ne sitten vain menee?

Tämä omalääkärijärjestelmä tässä on se joka ku***. Ainakin tässä kunnassa.

Tämä on totta omalla kohdalla usein. Meillä on 2 pientä lasta joille usein päivällä lähes mahdotonta saada hoitajaa. Tai mahdotonta ja mahdotonta, mutta hankalahkoa kuitenkin. En hoitajaksi ota kuin hätätilanteessa hlöä joka ei ole lapsille tuttu ennestään. *tähän hätään palaan alempana*

Olen päiväsaikaan useimmiten ilman autoa. Meidän kaupungissa julkisia kulkee heikosti. Olen kht:llä joten henk.koht rahavarat eivät hillittömän isot ole. Miehellä toki on mutta se ei taas kuulu tähän..

Minulla on mielestäni veronmaksajana OIKEUS sinne lääkäriin päästä jos tarvis on, myös päivystysaikaan. Tarve = äkillinen sairastuminen, mahdottomuus päästä päiväaikaan tai mahdottomuus saada sille OMALLE lääkärille aikaa. Yksityiselle mennään jos on esim. lapsella jotain kiireellistä ja tilanne tk:Ssa toivoton kuten voi SI:n takia vaikka olla.

En kuitenkaan näe järkeä siinä, että julkiseen puoleen tungetaan tolkuttomasti verovaroja ja sitten sieltä tarjotaan ei-oota kaikille paitsi vuodeosaston vanhuksille ja kaatuneille känniläisille. Näin kärjistettynä. ;)

Olen myös tarvittaessa hankala asiakas. Kuitenkin vain tasan kerran olen kohdannut tällaisen veemäisen hoitajan jolla ilmeisesti oli joku henk-koht ongelma tämän päivystyssysteemin kanssa. Satuin kuulemaan edellisten jonottajien keskusteluja kun ovi oli auki eli ei vain mulle ollut noin.. No, 15min keskustelun jälkeen ovi lääkärille aukeni alle puolessa tunnissa ("on niin ruuhka ettei lääkäri ota?!) ja diagnoosi tehokkaine lääkkeineen tuli. Eli voi olla hoitajastakin kiinni.. Mulle on aivan turha tulla sanomaan että olen turhaan lääkärissä, turhaan ei mennä vaan silloin kun pitää ja silloin olen/olemme myös hoitoon oikeutettuja.

Mä olen kyllä aina päässyt lapsen kanssa tk:hon, kerrankin soitin iltapäivystykseen kun halusin vaan kysyä neuvoa sh:lta ja ajan sain. ja kyse oli lapsen korvatulehduksesta mihin söi vielä kuuriakin.

Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Samaa mieltä muuten, mutta turhaan nyt laitat syyn sen päivystäjän piikkiin. Ei se (me)kään mitään voida sen ajan rajallisuudelle. Ja PÄIVYSTYS on PÄIVYSTYS. Eli tarkoitettu niille, jotka eivät pärjää (hengissä) seuraavaan arkipäivään. Se ei ole mikään ilta-tai viikonloppuvastaanotto, "kun mulla oli nyt aikaa tulla". Kun näitäkin kommentteja näennäisesti fiksuilta ihmisiltä oikeestikin valitettavasti kuulee.

Päivystävä lääkäri

Kyllä minä olen aina luullut, että päivystykseen mennään jos tulee tauti päälle. Luulin että omalääkärit hoitavat vain pitempiaikaiset sairaudet ja ehkäisevän terveydenhuollon. Ja lasken itseni fiksuksi, kukaan ei vaan ole kertonut minulle tuota kirjoittamaasi. Ehkä teidän pitäisi laittaa päivystyksen odotustiloihin kyltti tuosta?

Eikä ikinä kukaan ole myöskään päivystyksessä sanonut, että nämä asiat pitäisi hoitaa muualla kuin päivystyksessä. Ylläolevavasta tekstistä saa kuvan, että päivystykseen ei mennä/viedä lapsia elleivät he vaadi sairaalahoitoa. Voi olla, että meillä on eri käytäntö. Voinet kuitenkin ohjata viralliselle sivustolle, jossa on antamasi ohjeistus.

[/

Se, että on hädissään "näennäisen pienestä asiasta", on tietty sinänsä syy tulla, ei kukaan (me lääkärit, tai hoitajat) odotakaan, että tavan ihminen itse tietäisi, mikä on "oikea hätä" ja mikä ei . Sitä varten me siellä, ollaan, että yhteyttä voi ottaa, ja sitten mietitään yhdessä millon ois paras aika se asia hoitaa (heti, seuraavana arkipvänä vai jopa myöhemmin).
Mutta se EI ole syy tulla päivystykseen, ettei saa päivällä kyytiä/ei pääse töistä muulloin/ei ole rahaa tulla päivällä/työ menee alta/on kiireinen yrittäjä päivisin jne ja "nyt tulin näyttämään tätä kuukauden kipuillutta polvea". Kun ei vain ole. Niin mekin hoidamme omat sairautemme ja muut asiat arkisin ja päiväsaikaan, olemalla töistä pois jos asian hoito (sairaus) niin vaatii. Ne asiat on vaan jokaisen itse sumplittava. Jos tämä ei sovi, sitten voi mennä yksityiselle. Ja siitä saa sitten itse maksaa.
Juuri siksi päivystykset ovat niin tukossa, kun siellä ravaa näitä "en ehdi päivisin" asiakkaita.

En väitä etteikö seassa olis "pummejakin", mutta kaikilla ei ole näitä mahdollisuuksia, ja kunta ei muuta mahdollisuutta tarjoa. Jos on niin sairas ettei pääse julkisilla ja niin löyhä ettei ole rahaa taksiin niin sitten odotetaan, että saa illalla kyydin. Kaikilla ei ole varaa menettää puolen päivän palkkaa.

Toki olen iloinen, että minä voin kiikuttaa lapseni suoraan erikoislääkärille Pikkujättiin ja kipaista itse työterveyshuoltoon tai vaikkapa Mehiläiseen. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikilla ei näitä resursseja ole. Silloin kunta ei tarjoa vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:

Meidän kaupungissa tehdään näin, jos tulee lapselle esim. sunnuntaina korva kipeeksi:
Soitat päivystykseen sunnuntaina, he sanovat ei anneta aikaa; soita maanantaiaamuna terveyskeskukseen aika.
No, lääkitset tuskaista lasta kipulääkkeillä, soitat maanantaina aikaa terveyskeskukseen, mutta et tietenkään pääse läpi kun soittajia on paljon. Jatkat soittamista niin kauan, että pääset läpi ja sulle sanotaan; ei ole aikoja enää, vie illalla päivystykseen. Ja mitä ne sanoo sitten päivystyksess taas...
Täällä on yksi yksityinen lääkärikeskus, ja se ei muuten ole ollenkaan auki sunnuntaina. Arki-iltaisinkin vain seiskaan asti. Mutta sinne se sisko joutu tänään lapsen kiikuttamaan, ja hinta oli mukavat 60 e ja risat.

Sori nyt vaan mut se lapsi ei kuole siihen korvatulehdukseen ja sunnuntaina ei kuiteskaan yleensä saa lääkekuuria mistään. Olen myös sitä mieltä et korvatulehdus ei ole päivystysasia. Ja jos on lapsen terveydestä kyse niin ehkä se 60e ei ole paha ja jos on niin kannattaa pitää vakuutusta niin saa rahansa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Sori nyt vaan mut se lapsi ei kuole siihen korvatulehdukseen ja sunnuntaina ei kuiteskaan yleensä saa lääkekuuria mistään. Olen myös sitä mieltä et korvatulehdus ei ole päivystysasia. Ja jos on lapsen terveydestä kyse niin ehkä se 60e ei ole paha ja jos on niin kannattaa pitää vakuutusta niin saa rahansa takaisin.

Eli jos on sormi murtunut niin odotellaan yön yli ja varataan aika sairaanhoitajalta? Siihen kun ei kuole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli jos on sormi murtunut niin odotellaan yön yli ja varataan aika sairaanhoitajalta? Siihen kun ei kuole.

Korvatulehdus ja sormen murtaminen on kaksi eri asiaa vai eikö sinusta ole?

Joo ei varmaan kuole, mutta näin kehittyneessä yhteiskunnassa olisi inhimillistä saada pienelle lapselle apua melkoiseen tuskaan. Ja kyllä, minun mielestä se kuulu kansalaisten oikeuksiin saada julkiselta sekotorilta hoitoa.

Korvatulehdus ja sormen murtaminen on kaksi eri asiaa vai eikö sinusta ole?

Lapsen korvatulehdus vs. aikuisen murtunut sormi. Ottaisin ennemmin hoidon lapselle.

Joo ei varmaan kuole, mutta näin kehittyneessä yhteiskunnassa olisi inhimillistä saada pienelle lapselle apua melkoiseen tuskaan. Ja kyllä, minun mielestä se kuulu kansalaisten oikeuksiin saada julkiselta sekotorilta hoitoa.

Joojoo tottakai kuuluu saada apua ja olis kuulunut päästä lääkärille aamulla mut nyt olikin kyse siitä ettei korvatulehdus ole päivystysluonteinen asia koska siihen auttaa särkylääke ja lääkäri ei voi tehdä yöllä/illalla yhtään mitään korvatulehdukselle.

Lapsen korvatulehdus vs. aikuisen murtunut sormi. Ottaisin ennemmin hoidon lapselle.

Oon murtanut sormen. Sä et vissin ole? Mut kiva jos haluat kärvistellä, siihen ei meinaan auta särkylääke toisin kun korvatulehdukseen (senkin olen aikuisiällä sairastanut)

Aina ollaan lääkäriin päästy. Jos ei omalääkärille, niin jollekin toiselle lääkärille, tai edes päivystykseen. Kertaakaan ei ole sanottu että ei tänne saa tuollaisen takia tulla. Eikä ole ollut tuntikausien jonojakaan sitten kesän 2003...

Eli ei pahaa sanottavaa päivystyksen hoitajista! :)

Särkylääkkeitä meillä on kotona aina, eli mm. lapsen korvatulehduskipu saadaan hoidettua, eikä ole tarvetta lähteä päivystykseen yöllä.

Itsellä kyllä myös kokoemustasiitä, että hoitaja vaan ilmeisesti päätti, että nyt ei ole lääkäriaikoja. Ja minulla oli lääkäriltä määräys, että pitää varata lääkäriaika. Sitten kun pääsin hoitajalle, joka oli eri kuin puhelimessa, niin hän selasi tietokonetta niin, että itsekin näin, että vihreää oli ja paljon, ja sain valita, että milloin pääsen lääkärille.
Tässä ei kyse kyllä ollut päivystyksestä, mut kerroinpa kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Aina ollaan lääkäriin päästy. Jos ei omalääkärille, niin jollekin toiselle lääkärille, tai edes päivystykseen. Kertaakaan ei ole sanottu että ei tänne saa tuollaisen takia tulla. Eikä ole ollut tuntikausien jonojakaan sitten kesän 2003...

Eli ei pahaa sanottavaa päivystyksen hoitajista! :)

Ei mullakaan, aina on ollut asiallista toimintaa ja kohtalaisen nopeaa :)

Vieraalle, joka kirjoitti 22:59 (kone brakaa, jos yrittää lainata)
Ei toki vain niille, jotka vaativat sairaalahoitoa. Tuo "hengissä" oli kärjistetýsti kirjoitettu, myönnän. Mutta päivystys on tarkoitettu oikeastikin niille, jotka eivät vointinsa puolesta pärjää seuraavaan arkipäivään. Sitten se, millä mitataan pärjääminen, onkin eri asia. Lapsen tänään alkanut korvakipu, kun muuten on hyväkuntoinen ei välttämättä ole päivystysasia, koska vaikka olisikin korvatulehdus, antibiootit ei kuitenkaan ala vaikuttaa kuin pvän parin päästä ja tärkeintä on lääkitä se kipu, ja se onnistuu ihan tavan kipu-ja kuumelääkkeillä. Toki jos lapsi kovin kipeä tai muuten huonokuntoinen, voi tällainenki tapaus hyvin "kuulua" päivystykseen. Ja toinen asia on se, että tietenkään emme edellytä, että kotona osataan diagnoosi tehdä, aina ei ole selvää miksi lapsi on kivulias ja jos se huolettaa on toki syytä tulla päivystykseen.
Yleisesti siis sen tarpeen tulla päivystykseen monesti arvioi siis juuri se koulutettu hoitaja, edellä mainitut resurssit huomioiden. Toki potilaalla tai vanhemmalla itsellään on viimekädessä paras tieto esim sairaan lapsen voinnista, ja jos äiti on vakavasti sitä mieltä, että lapsi tarvitsee viedä päivystykseen, silloin se ehdottomasti on niin. Itse sanon monesti potilaille, että jos itsestä tuntuu yhtään, että tarttee tulla, silloin tulkaa. Oma vanhempi tuntee lapsen parhaiten.
Mutta siis, jos vointi hyvä, asia tulee hoitaa päiväsaikaan. Myös ne päälle tulevat sairaudet, kuten flunssat. Ja varsinkin ne pitkään, viikkoja jatkuneet vaivat, varsinkin jos ne ei ole nyt akuutisti pahentuneet. Kun resurssit ei mitenkään riitä hoitaa niitä kaikkia silloin illalla, tai viikonloppuna, kun paikalla monesti se yksi ainoa lääkäri ja ehkä vain muutama hoitaja.
Mitään virallista linkkiä en valitettavasti osaa sinulle laittaa, mutta toivottavasti osasin selvittää mitä tarkoitin.
Mutta jotta ei jäisi väärä kuva, toistan vielä, että aina kun tuntuu, että päivystykseen pitää mennä, menkää tai soittakaa. Siellä sitten yhdessä arvioidaan, mikä olisi paras tapa/aikataulu asia hoitaa.

Mä en ole ikinä soitellut kt:n kanssa, menty vaan. Illalla, päivällä ja kerran jopa yölläkin. Nopea diagnoosi ja päivystyspakkaus lääkettä mukaan että on saanut heti aloittaa kuurin. Seuraavana päivänä sit reseptillä koko kuuri kun apteekit on auki.. Ei ole kyllä ikinä edes yritetty käännyttää kun olen lapsen kanssa mennyt. :o

Oon murtanut sormen. Sä et vissin ole? Mut kiva jos haluat kärvistellä, siihen ei meinaan auta särkylääke toisin kun korvatulehdukseen (senkin olen aikuisiällä sairastanut)

Annettu vaatimus oli, että pitää olla hengenvaara yön aikana.

Päivystykseen tullaan niin mielellään meuhkaamaan ja vaatimaan ja valittamaan ja valitsemaan tahtomaansa kuin kaupan hyllyltä ottaisi, kun me kerran niitä palveluita tarjoamme ja sitä varten olemma olemassa.
Mutta tuohon korvakipuun. Hyvin usein vanhemmat ovat jättäneet särkylääkkeen antamatta kipeälle lapselleen syystä tai toisesta. Selityksiä on lukemattomia ja jotkut aivan uskomattomia. Hoitohenkilökunnalle kyllä valitetaan meidän toiminnasta, mutta omassa toiminnassa ei tietenkään koskaan ole mitään vikaa.

Vieraalle, joka kirjoitti 22:59 (kone brakaa, jos yrittää lainata)
Ei toki vain niille, jotka vaativat sairaalahoitoa. Tuo "hengissä" oli kärjistetýsti kirjoitettu, myönnän. Mutta päivystys on tarkoitettu oikeastikin niille, jotka eivät vointinsa puolesta pärjää seuraavaan arkipäivään. Sitten se, millä mitataan pärjääminen, onkin eri asia. Lapsen tänään alkanut korvakipu, kun muuten on hyväkuntoinen ei välttämättä ole päivystysasia, koska vaikka olisikin korvatulehdus, antibiootit ei kuitenkaan ala vaikuttaa kuin pvän parin päästä ja tärkeintä on lääkitä se kipu, ja se onnistuu ihan tavan kipu-ja kuumelääkkeillä. Toki jos lapsi kovin kipeä tai muuten huonokuntoinen, voi tällainenki tapaus hyvin "kuulua" päivystykseen. Ja toinen asia on se, että tietenkään emme edellytä, että kotona osataan diagnoosi tehdä, aina ei ole selvää miksi lapsi on kivulias ja jos se huolettaa on toki syytä tulla päivystykseen.
Yleisesti siis sen tarpeen tulla päivystykseen monesti arvioi siis juuri se koulutettu hoitaja, edellä mainitut resurssit huomioiden. Toki potilaalla tai vanhemmalla itsellään on viimekädessä paras tieto esim sairaan lapsen voinnista, ja jos äiti on vakavasti sitä mieltä, että lapsi tarvitsee viedä päivystykseen, silloin se ehdottomasti on niin. Itse sanon monesti potilaille, että jos itsestä tuntuu yhtään, että tarttee tulla, silloin tulkaa. Oma vanhempi tuntee lapsen parhaiten.
Mutta siis, jos vointi hyvä, asia tulee hoitaa päiväsaikaan. Myös ne päälle tulevat sairaudet, kuten flunssat. Ja varsinkin ne pitkään, viikkoja jatkuneet vaivat, varsinkin jos ne ei ole nyt akuutisti pahentuneet. Kun resurssit ei mitenkään riitä hoitaa niitä kaikkia silloin illalla, tai viikonloppuna, kun paikalla monesti se yksi ainoa lääkäri ja ehkä vain muutama hoitaja.
Mitään virallista linkkiä en valitettavasti osaa sinulle laittaa, mutta toivottavasti osasin selvittää mitä tarkoitin.
Mutta jotta ei jäisi väärä kuva, toistan vielä, että aina kun tuntuu, että päivystykseen pitää mennä, menkää tai soittakaa. Siellä sitten yhdessä arvioidaan, mikä olisi paras tapa/aikataulu asia hoitaa.

Tuo vaikuttaa jo järkevältä. Luulin sinun olevan tosissasi tuon hengenvaaran suhteen.

Annettu vaatimus oli, että pitää olla hengenvaara yön aikana.

Mä en antanut sitä vaatimusta. Aivot käyttöön nyt jookos :) Ja itse asiassa murtumaakaan ei ensiavussa kipsata, vaan lastotetaan ja aamulla röntgeniin ja kipsattavaksi. Mies sai viimeksi kipupiikin ja puudutettiin kun särky oli niin kova ja aamulla omalle alueelle. Mut käynti oli tarpeen kun luun murtuman särkyä ei tosiaan buranalla saa pois. Enkä arvostele, toki sat viedä lapsesi yöllä päivystykseen jos koet sen olevan tarpeellista mutta en silti usko että siellä on mitään sen ihmeellisempää kun et todetaan et on tulehdus ja särkylääkettä ja aamulla resepti, eli kaikki sama mitä aamulla voitaisiin todeta. Mutta kaikki tyylillään :)

Yhteistyössä