Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myymä

Vieras
En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

Meillä aloittaa 5-vuotias päiväkodin 4 tuntia viikossa syksyllä, koska isoveli menee eskariin.
Ja ihan sen takia, että olisi kavereita.
Ainakaan seurakunnan kerhossa täällä ei ollut kavereita tuon ikäsille, koska isommat olivat päiväkodeissa ja kerhossa oli vain vauvoja.
Ja leikkipuistotkin huutivat tyhjyyttään viime syksynä/talvena, kun lapset olivat päiväkodeissa.
Joten ihan tuon syyn takia haluan pistää lapseni päiväkotiin.

Opiskeluni takia on vanhempi osa-aikahoidossa. Kirjoittelen gradua vauvan päiväuniaikaan: se kuitenkin nukkuu kahdesti päivässä, minä aikana saa paljonkin aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Laatta:
Niinpä ja mä olen peruslaiska enkä jaksais edes lähteä aamuisin sen takia liikenteeseen että veisin toista hoitoon ja palaisin itse vauvan kanssa kotiin! B)
Sama vika minullakin. Mä en vaan jaksais lähtee siihen rumbaan vapaaehtoisesti.

:whistle:

no meidän keskimmäinen aloittaa erityispäiväkodin syksyllä, koska puheentuottamisessa on vaikeuksia. poika täyttää 4v, eikä puhu sanaakaan.
1v10kk vanha kuopus on kotihoidossa vielä vuoden.

Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Musta tuntuu että mä en viitsikään perustella, olin jo kirjoittamassa mutta sitten katsoin profiilia...

Mä olisin varmaan ollut samaa mieltä ollessani yhden pienen lapsen kotiäiti. Vähän se mielipide matkalla muuttui.

Jos et hyväksy tuota perusteluksi, miksi edes kysyt. Kertoo jo rajoittuneisuudestasi, anteeksi vain. Kaikki äidit eivät ole superpakkauksia jotka jaksavat ravata kerhoissa sun muissa. Pitisi osata hiukan avartaa sitä omaa suppeaa näkökulmaa, että kaikkien elämäntilanteet eivät täsmää omaan. Lapsi ei aina kysy lupaa tulla vaan vahinkojakin sattuu. Ei tarkoita etteikö vahinkovauva olisi yhtä rakas, mutta ehkä elämäntilanteeseen kaivataan sillä hetkellä hieman helpotusta. En näe pahana vaihtoehtona sitä että isompi lapsi käy päiväkodissa muutamana päivänä viikossa opettelemassa ryhmätoimintaa, saamassa ystäviä sekä toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

Mä sanon vaan sen, että aika viitseliäisyyttä myös se vaatii, että kuskaa vanhempaa lasta aina sinne hoitoon. Mutta tää onkin vain oma kokemus eli kun kuopus syntyi niin esikoinen oli eskarissa ja eli äitiyslomalle jäätyäni oli vain siellä sen 4 tuntia päivässä eli esiopetuksen ajan. Meillä onneks mies vei pojan aamulla, mutta mä sitten vauvan kanssa hain ja se osui tietty aina huonoon aikaan, juuri kun vauva oli nälkäinen tai päviäunilla. Itse ainakin nautti niistä päivistä, kun esikoinen ei ollut eskarissa eikä pienen vauvan kanssa tarvinnut olla sidottu mihinkään aikatuluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Musta tuntuu että mä en viitsikään perustella, olin jo kirjoittamassa mutta sitten katsoin profiilia...

Mä olisin varmaan ollut samaa mieltä ollessani yhden pienen lapsen kotiäiti. Vähän se mielipide matkalla muuttui.

Näinhän se menee. Yhden lapsen kanssa on vielä helppoa (siis jos lapsi normaali, perusterve yksilö), minkä huomaa VASTA kun on toinenkin lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

Tervetuloa meille:)

Nooh... värtsilä :)

alle 3v ei tarvi kavereita. Ihan oma äiti ja omat lelut riittää...

No, tuota... Meillä kun lapsilla tuota ikäeroa se 6 vuotta niin seurakunnan kerhossa olen kyllä käynyt, mutta esikoinen ei siellä tosiaan viihdy kun vauvojen lisäksi vanhimmat sisaret ovat siellä 2-3 vuotiaita... Paitsi edelleen, mä en siltikään varmaan esikoista hoitoon olis laittanut vauvan synnyttyä, eskari nyt oli eri juttu.

Meillä lapset 3,5 v ja 4,5 v palaavat taas tarhaan syyskuussa 10/kk ja minä jatkan kotona äippälomaa vauvan kanssa. Ja vauva koti kotihoidossa 2,5 v asti ainakin. Samoin olivat vanhemmatkin.

Meillä mies tekee viittä vuoroa-> tarvitsee kunnon unia edes joskus. Mulla selkä sökönä toisen synnytyksen jälkeen ja kuntoutus jatkuu edelleen. Joten meillä vanhemmat palaavat tarhaan, jotta minulla on mahdollisuus kuntoutua niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Meillä aloittaa 5-vuotias päiväkodin 4 tuntia viikossa syksyllä, koska isoveli menee eskariin.
Ja ihan sen takia, että olisi kavereita.
Ainakaan seurakunnan kerhossa täällä ei ollut kavereita tuon ikäsille, koska isommat olivat päiväkodeissa ja kerhossa oli vain vauvoja.
Ja leikkipuistotkin huutivat tyhjyyttään viime syksynä/talvena, kun lapset olivat päiväkodeissa.
Joten ihan tuon syyn takia haluan pistää lapseni päiväkotiin.

Eikö teillä ole seurakunnan kerhoa (siis johon jätetään lapsi) isommille lapsille? Meilläpäin on sekä srk:n että MLL:n kerhot, joissa käy alle eskari-ikäisiä. Isommille vielä oma ryhmänsä, eli ryhmät ovat 3v ja 4-5v.

Se on kyllä koettu että leikkipuistoissa ei paljon isompia lapsia näe, ja perhekahvilakin alkaa yli nelivuotiaalle olla tylsä paikka, koska isompia ei läheskään joka kerta ole muita. Syksyllä 5v täyttävä esikoiseni aloittaa syksyllä osapäivähoidon puheterapeutin suosituksesta, ja uskon kyllä että viihtyy ja tykkää kavereista. Muuten olisin kyllä pitänyt kerhossa kahdesti viikossa, vaikka kerran viikossa oleva perhekahvilapäivä aika vaikea olikin. Mutta sinne haluan mennä oman mielenterveyteni ja pienempien sisarusten vuoksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näinhän se menee. Yhden lapsen kanssa on vielä helppoa (siis jos lapsi normaali, perusterve yksilö), minkä huomaa VASTA kun on toinenkin lapsi.

En mä sitä tarkoita, siis ei ollut aikomustakaan väittää että yhden kanssa olisi helppoa. Tai on, mutta en mä koe henkilökohtaisesti vaikeaksi useampaakaan lasta. Vaan lähinnä, että tuo ajatusmaailma tuppaa olemaan suppeahko, kun se oma on vasta vauva ja sille virikkeeksi riittää lapio ja vesilätäkkö, käytännöllisesti katsoen. Ett kun lapsi kasvaa, alkaa ehkä miettimään vähän laajemmin, miten sen lapsen olisi mahdollisimman kehittävää ja viihtyisää aikansa viettää.

Pikkukakkosta kuumeillaan, toivottavasti myös tärppää! Silti päätös pitää, että isompi otetaan päiväkodista kotio jos meille vauva suodaan :)

Vanhempi poika 4v aloitti päiväkodissa kun odotin kuopusta,jäin sairaslomalle ja 4v jatkoi päiväkodissa.
Syksyn oli kokopäiväisenä,kuopus syntyi marraskuussa.
Kevään jatkoi puolipäiväisenä ja minä vauvan kanssa kotona.
Nyt jäi kotiin meidän kanssa ja menee eskariin vuoden päästä.
Näin vain meillä tehtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

No, tuota... Meillä kun lapsilla tuota ikäeroa se 6 vuotta niin seurakunnan kerhossa olen kyllä käynyt, mutta esikoinen ei siellä tosiaan viihdy kun vauvojen lisäksi vanhimmat sisaret ovat siellä 2-3 vuotiaita... Paitsi edelleen, mä en siltikään varmaan esikoista hoitoon olis laittanut vauvan synnyttyä, eskari nyt oli eri juttu.

Meill oli muuten ihan sama juttu: kaikki muut lapset olivat max 3 vee, ja meidän neiti ainoa 5 vuotias. Ei siitä kerhoilusta juuri iloa olisi hänelle ollut.

Ihan tällaisestakin syystä otan tytön pois sitten päiväkodista, että hän saa osallistua myös sisaruksensa hoitoon päivisin. On erittäin hoivaviettinen tyttö ja jos sama jatkuu, hän varmasti nauttii sisaruksensa seurasta! :) Koen, että on tärkeää että sisarukset ovat myös paljon yhdessä!

no meillä poika oli hoidossa jo 1v10kk iästä lähtien joten kun pikkusisko syntyi pojan ollessa vajaa 5-vuotias jatkoi hän syksyllä hoidossa (kylläkin 12 pv/kk) pääsi poika olemaan kavereidensa kanssa osan viikosta ja osan viikosta pikkusiskon ja äidin kanssa kotona :) meillä toimi hyvin :)

Yhteistyössä