Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Musta tuntuu että mä en viitsikään perustella, olin jo kirjoittamassa mutta sitten katsoin profiilia...

Mä olisin varmaan ollut samaa mieltä ollessani yhden pienen lapsen kotiäiti. Vähän se mielipide matkalla muuttui.

Pikkukakkosta kuumeillaan, toivottavasti myös tärppää! Silti päätös pitää, että isompi otetaan päiväkodista kotio jos meille vauva suodaan :)

Totta, sun lapsesi on vasta kolmen vanha. Mäkin saattaisin ottaa, vielä siinä vaiheessa. Mutt mun esikoinen oli 5, kun kuopus syntyi: se olisi saanut slaagin jos mä olisin ilmoittanut että nyt kuule jäät mamman kanssa kotiin päiviksi. Ja vauvan kanssa. Ei päikkyä. Vauvassa oli ihan tarpeeksi muutosta sille hetkelle: se olisi ollut liikaa jo, että olisi joutunut jättämään tarhakaverinsakin joihin oli jo pitkän aikaa tottunut. Ja tarhan rytmin ja touhut. Toki niitä päiviä vähennettiin puoleen, mutta ei niitä kokonaan olisi voinut pois jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

No, tuota... Meillä kun lapsilla tuota ikäeroa se 6 vuotta niin seurakunnan kerhossa olen kyllä käynyt, mutta esikoinen ei siellä tosiaan viihdy kun vauvojen lisäksi vanhimmat sisaret ovat siellä 2-3 vuotiaita... Paitsi edelleen, mä en siltikään varmaan esikoista hoitoon olis laittanut vauvan synnyttyä, eskari nyt oli eri juttu.

Jos sulla on 6v ja vauva niin onhan tuo 6v eskarissa 4h/päivä, miksi sitten vielä lisäksi päiväkotiin???

En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

Mulle se oli pelastus. Olin eronnut lasteni isästä, esikoinen silloin 3 ja nuorin 8kk. Nuorin sairasti joka helvetin kuukausi, tulehduksia oli milloin korvissa, milloin keuhkoissa n. 2-4kpl per kuukausi. Mä ravasin melkein joka päivä sairaalassa, tai lääkärissä nuorimman kanssa, sisällä oltiin pienimmän kanssa kun kuumetta paljon. Mitä elämää se olisi mun esikoiselle ollut ravata joka päivä lääkäreissä eikä pääse leikkimään pihalle kun nuorin sairasti koko ajan. Mun elämän se pelasti päivähoitoon laittaminen, sain nukuttua päikkärit nuorimman kanssa, jos yö oltiin valvottu jne.

Tilanne on nyt eri. Molemmat poikani eivät ole päiväkodissa olleet lokakuun jälkeen, vaan hoidan kaikkia kolmea kotona. Mutta silloin mä sen tein ja hyvä että tein

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

Mulle se oli pelastus. Olin eronnut lasteni isästä, esikoinen silloin 3 ja nuorin 8kk. Nuorin sairasti joka helvetin kuukausi, tulehduksia oli milloin korvissa, milloin keuhkoissa n. 2-4kpl per kuukausi. Mä ravasin melkein joka päivä sairaalassa, tai lääkärissä nuorimman kanssa, sisällä oltiin pienimmän kanssa kun kuumetta paljon. Mitä elämää se olisi mun esikoiselle ollut ravata joka päivä lääkäreissä eikä pääse leikkimään pihalle kun nuorin sairasti koko ajan. Mun elämän se pelasti päivähoitoon laittaminen, sain nukuttua päikkärit nuorimman kanssa, jos yö oltiin valvottu jne.

Tilanne on nyt eri. Molemmat poikani eivät ole päiväkodissa olleet lokakuun jälkeen, vaan hoidan kaikkia kolmea kotona. Mutta silloin mä sen tein ja hyvä että tein

tollaiset tilanteet on hieman eri juttuja ja toi on musta ihan hyväkin että tollaisessa tilanteessa saa apua!

mä taas kuulun näihin peruslaiskoihin jotka ei periaatteesta pois lastaan hoitoon anna jos on kotona mutta.. pojalla on niin unelmatarhapaikka että en halua siitä luopua ! joten jos meillekin kuten myymälle ehkä jossain vaiheessa suodaan jälkikasvua aion pitää tarhapaikan mutta vain kolmena päivänä viikossa esikoinen siellä olisi... näin olen suunnitellut... :whistle: siis suunnitellut

katsotaan sitten joskus miten toteutuu... meillä ukko meinaan nukkuu päivät kotona kun on yötyössä joten hankaluuksia tuottaa jos tulee suurta meteliä kotona liiaksi :| on meinaan suht herkkauninen.. siksi olen joutunut miettimään tuota hoitovaihtoehtoa. Ja niin paljon kun mieskin haluaa lisää lapsia on silläkin jutut joidenka pitää toimia (tässä tapauskessa riittävä unensaanti).

Jos tilanne olisi toinen ja ukko olis päivätyössä niin silloin taas voisi asia olla toisin...

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
Mä näen että se on vaan LAISKUUTTA kun pistetään isommat tarhaan kun tulee vauvoja.Ja mun mielipide ei siitä mihinkään muutu! Ja piste !
:kieh:

Pistetään tarhaan kun vauva syntyy...

Mitä jos ne lapset on olleet siellä jo ennestään?? Ennen vauvaa? :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sulla on 6v ja vauva niin onhan tuo 6v eskarissa 4h/päivä, miksi sitten vielä lisäksi päiväkotiin???

Vähän matematiikkaa: tammikuussa syntynyt lapsi ehtii olla kuusivuotias 8kk ennen eskarin alkamista ;) Eli ei se, että lapsi on kuusivuotias, tarkoita välttämättä että hän olisi vielä eskarissa.

Mä näen että se on vaan LAISKUUTTA kun pistetään isommat tarhaan kun tulee vauvoja.Ja mun mielipide ei siitä mihinkään muutu! Ja piste !

no sitten ne vois ottaa kotihoitoon mun mielestä!

tollaiset tilanteet on hieman eri juttuja ja toi on musta ihan hyväkin että tollaisessa tilanteessa saa apua!

No justhan sä edellisessä viestissä sanoit että se on vaan laiskuutta :o

ai mun ois pitänyt poika ottaa kokonaan kotihoitoon kun on 1v10kk iästä ollut samassa hoitopaikassa :o poika oli siis vajaa 5 v kun pikkusisko syntyi. kerkesi olla kuukauden vielä kesälomalla ja pikkusiskoa hoidella mun kanssa. jatkoi siis syksyllä hoidossa mutta 12 pv/kk. mä en ois halunnut tuottaa sitä surua pojalle kun tykkää hoitopaikassa olla ja muualla ei kavereita ole.

Mun mielestä tää taas on järjen köyhyyttä. Mä en ymmärrä, miksi mun olisi pitänyt ottaa tyttö vuodeksi kotiin, ja sitten taas alkaa repiä eskariin yhtäkkiä joka aamu..

Parempi pitää vähän jotain rytmiä elämässä, kuin tehdä muutoksia jatkuvalla syötöllä.

Meillä 10pv/kk tarhassa on helpoin tapa järjestää kerhotoimintaa, minnekkään seurakunnan kerhoon tms. en halua viedä kun vaihtoehtona on tuttu ryhmä, kaverit ja hoitajat tytön vanhassa hoitopaikassa josta siis jää nytten ensin lomalle ja syksyllä jatkaa sen pari päivää viikossa. Tytöllä on siellä siis hyviä kavereita, joita haluaa nähdä:) Minun mielestä reilu 3v voi ihan huoletta käydä parina päivänä moikkaamassa kavereita, ehtii siihen vauvaan tutustua muinakin päivinä:) Jos esikoinen olisi nuorempi, esim 1,5v, olisi hän ihan ehdottomasti kotona meidän kanssa!!!

No poika saa jatkaa puolipäiväisenä jos/kun vauva meille tulee. :)
Ja syynä on juurikin ne kivat kaverit ja mukava toiminta päiväkodissa, vaikka sä et tätä nyt hyväksykään. ;)
Ikää jätkällä on kuitenkin jo vähintään 5,5v kun vauva tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:

ai mun ois pitänyt poika ottaa kokonaan kotihoitoon kun on 1v10kk iästä ollut samassa hoitopaikassa :o poika oli siis vajaa 5 v kun pikkusisko syntyi. kerkesi olla kuukauden vielä kesälomalla ja pikkusiskoa hoidella mun kanssa. jatkoi siis syksyllä hoidossa mutta 12 pv/kk. mä en ois halunnut tuottaa sitä surua pojalle kun tykkää hoitopaikassa olla ja muualla ei kavereita ole.

Joo joo. Kato lapset kotihoitoon vaan hoitamaan äidin kanssa vauvaa. ;)

Juu, tuo oli ihan tosi hyvä juttu mulle, sitten sain nuorimmaisenkin sinne kun töihin palasin.
En mäkään ymmärrä niitä jotka laittavat päiväkotiin, mun mieheni ex on työtön ja piti lasta päiväkodissa koska ei jaksanut lapsen kanssa kotona. Mä en oikeasti tajua miten semmonen kehtaa, nainen sai sit vapaasti mennä ja tulla ja se vähä mitä sitten oli tarhan jälkeen lapsen kanssa niin johan meinasi hermot lapseen mennä

Mun mielestä lapsella on toki oikeus olla kotona vauvan tultua, jos hän niin haluaa.
Mutta meillä poika taas halusi itse olla välillä päiväkodissa ja välillä kotona.
Se ei todellakaan meillä ollut helpompaa mulle, vaan vaikeampaa, koska kuljettaminen oli hankalaa. Mutta tein sen koska päiväkoti oli pojalle niin tärkeää; kaverit ja touhuaminen.
Poika sai aina aamulla päättää lähteekö päiväkotiin vaiko ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Meillä aloittaa 5-vuotias päiväkodin 4 tuntia viikossa syksyllä, koska isoveli menee eskariin.
Ja ihan sen takia, että olisi kavereita.
Ainakaan seurakunnan kerhossa täällä ei ollut kavereita tuon ikäsille, koska isommat olivat päiväkodeissa ja kerhossa oli vain vauvoja.
Ja leikkipuistotkin huutivat tyhjyyttään viime syksynä/talvena, kun lapset olivat päiväkodeissa.
Joten ihan tuon syyn takia haluan pistää lapseni päiväkotiin.

Eikö teillä ole seurakunnan kerhoa (siis johon jätetään lapsi) isommille lapsille? Meilläpäin on sekä srk:n että MLL:n kerhot, joissa käy alle eskari-ikäisiä. Isommille vielä oma ryhmänsä, eli ryhmät ovat 3v ja 4-5v.

Se on kyllä koettu että leikkipuistoissa ei paljon isompia lapsia näe, ja perhekahvilakin alkaa yli nelivuotiaalle olla tylsä paikka, koska isompia ei läheskään joka kerta ole muita. Syksyllä 5v täyttävä esikoiseni aloittaa syksyllä osapäivähoidon puheterapeutin suosituksesta, ja uskon kyllä että viihtyy ja tykkää kavereista. Muuten olisin kyllä pitänyt kerhossa kahdesti viikossa, vaikka kerran viikossa oleva perhekahvilapäivä aika vaikea olikin. Mutta sinne haluan mennä oman mielenterveyteni ja pienempien sisarusten vuoksi :)

On seurakunnan kerhoja joihin voi lapsenkin jättää, mutta niihin pitää hakee ja ne on maksullisia ja sama se on sitten maksaa päiväkodista ja viedä lapsi samaan paikkaan kuin isoveljensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
mä taas kuulun näihin peruslaiskoihin jotka ei periaatteesta pois lastaan hoitoon anna jos on kotona mutta.. pojalla on niin unelmatarhapaikka että en halua siitä luopua ! joten jos meillekin kuten myymälle ehkä jossain vaiheessa suodaan jälkikasvua aion pitää tarhapaikan mutta vain kolmena päivänä viikossa esikoinen siellä olisi... näin olen suunnitellut... :whistle: siis suunnitellut

katsotaan sitten joskus miten toteutuu... meillä ukko meinaan nukkuu päivät kotona kun on yötyössä joten hankaluuksia tuottaa jos tulee suurta meteliä kotona liiaksi :| on meinaan suht herkkauninen.. siksi olen joutunut miettimään tuota hoitovaihtoehtoa. Ja niin paljon kun mieskin haluaa lisää lapsia on silläkin jutut joidenka pitää toimia (tässä tapauskessa riittävä unensaanti).

Jos tilanne olisi toinen ja ukko olis päivätyössä niin silloin taas voisi asia olla toisin...

vaikka oliskin herkkä uninen, niin silti tapojaan vai muuttaa, jos on väsynyt niin kyllä sitä nukkuu. Eikä se vaadi paljoa esim suunnitella ulos menemistä tai kylään niinä päivinä kun mies on tullut kotiin yövuorosta, en katsoisi tuota nyt syyksi laittaa lapset päiväkotiinkaan

Tähän vielä semmoinen, että jos lapsi on ollut pitkään jo samassa hoidossa, ja vauvan tultua hänet otetaan sieltä pois, lapsi voi kokea sen rangaistyksena; vauva tulee kotiin viemään vanhempien huomion ja samalla viedään kaverit ja hoitopaikka. Mikäli siis hoitopaikka on ollut lapselle mieluinen ja tärkeä.

Mutta se on musta kyseenalaista, mikäli lapsi on ollut aina kotihoidossa ja vauvan tultua laitetaan uuteen, entuudestaan tuntemattomaan hoitopaikkaan. Sen lapsi voi myöskin ottaa rangaistuksena; vauva tulee ja minut raivataan pois.

Eli ei ole mustavalkoista yhtä oikeaa tilannetta, lapset on erilaisia ja tilanteet on erilaisia.

On se kumma kun päiväkoti asian saa lapsi itse päättää, kaiken muun päättääkin sitten aikuinen :( ehkä se aikuinen on kuitenkin pk:n päättänyt koska on paikkaa hakenut. Harva alle kouluikäinen sitä hakemusta itse täyttää.

Mä oon sitä mieltä et jos kotihoidontuen sisarkorotus olisi isompi tai näistä virikepaikoista joutuisi maksamaan täyden maksun niin monikaan lapsi ei sinne päiväkotiin haluaisi

Mielestäni isommat lapset 5v ja 6v vanhempi ei useinkaan sitä opetusta ja virikemäärää pysty antamaan ,jota päiväkoti tarjoaa. Ja tietysti kaverit,jota ja sosjaalinen kehitys yms... :ashamed:
Ja sitten on tietysti erityislapset,kuten meiän toisixs nuorimmainen 4v joka on katsottu et päiväkoti on oikea paikka oppia tieettyjä edellytyksiä.......