Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
On seurakunnan kerhoja joihin voi lapsenkin jättää, mutta niihin pitää hakee ja ne on maksullisia ja sama se on sitten maksaa päiväkodista ja viedä lapsi samaan paikkaan kuin isoveljensä.

Meilläpäin maksut ovat vain aikalailla eri luokkaa, MLL:n kerho on 65 euroa/lukukausi, mutta osapäiväisestä päivähoidosta joudumme maksamaan laskujeni mukaan noin 70 euroa/KUUKAUSI. Lisäksi menetän kotihoidontuen sisaruslisän, eli n. 60 euroa. Kirpaisee rahapussia se 130 euroa/kk aika pahasti, mutta jos se tekee puheenkehitykselle hyvää, niin kaipa se raha on pakko jostain löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Tähän vielä semmoinen, että jos lapsi on ollut pitkään jo samassa hoidossa, ja vauvan tultua hänet otetaan sieltä pois, lapsi voi kokea sen rangaistyksena; vauva tulee kotiin viemään vanhempien huomion ja samalla viedään kaverit ja hoitopaikka. Mikäli siis hoitopaikka on ollut lapselle mieluinen ja tärkeä.

Mutta se on musta kyseenalaista, mikäli lapsi on ollut aina kotihoidossa ja vauvan tultua laitetaan uuteen, entuudestaan tuntemattomaan hoitopaikkaan. Sen lapsi voi myöskin ottaa rangaistuksena; vauva tulee ja minut raivataan pois.

Eli ei ole mustavalkoista yhtä oikeaa tilannetta, lapset on erilaisia ja tilanteet on erilaisia.

SINKKOSEN sanoin: tilanne on sama kuin se että sun miehesi tuo kotiin uuden vaimon ja kohoittaa sinua menemään päiväajaksi muualle

Tähän vielä semmoinen, että jos lapsi on ollut pitkään jo samassa hoidossa, ja vauvan tultua hänet otetaan sieltä pois, lapsi voi kokea sen rangaistyksena; vauva tulee kotiin viemään vanhempien huomion ja samalla viedään kaverit ja hoitopaikka. Mikäli siis hoitopaikka on ollut lapselle mieluinen ja tärkeä.

Mutta se on musta kyseenalaista, mikäli lapsi on ollut aina kotihoidossa ja vauvan tultua laitetaan uuteen, entuudestaan tuntemattomaan hoitopaikkaan. Sen lapsi voi myöskin ottaa rangaistuksena; vauva tulee ja minut raivataan pois.

Eli ei ole mustavalkoista yhtä oikeaa tilannetta, lapset on erilaisia ja tilanteet on erilaisia.

Just oikein. Ihanaa että joku täällä jopa ajattelee oikeasti. :hug:

Kuka ei jaksa hoitaa lapsiaan kannattaa jättää viimeistään siihen yhteen.
Kuinka voi sanoa olevansa lapsirakas jos entiset viedään päiväksi hoitoon ja keskitytään vaan yhteen vauvaan.
Viikonloput ja lomat kauheita kun pitää kaikki hoitaa kotona

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

SINKKOSEN sanoin: tilanne on sama kuin se että sun miehesi tuo kotiin uuden vaimon ja kohoittaa sinua menemään päiväajaksi muualle

Juuri noin, tuota se on. Ei ihme kun on uhmaa ja mustasukkaisuutta, ei mitään sisarrakkautta.

KEskimmäinen oli vajaa 4½ kun vauva syntyi. JAtkoi 2 päivää viikossa 6 tuntia pkodissa, koska minä halusin niin. B) Ja ihan nhyvin on vauvaan suhtautunut, ei ole ollut mustasukkainen äidin uudesta "vaimosta" ollenkaan.

Minä en itse laittais alle kolmivuotiasta hoitoon kun vauva syntyy. Siinä menee mulla raja. ENkä missään nimessäminkään ikäistä kokohoitoon.

On se kumma kun päiväkoti asian saa lapsi itse päättää, kaiken muun päättääkin sitten aikuinen :( ehkä se aikuinen on kuitenkin pk:n päättänyt koska on paikkaa hakenut. Harva alle kouluikäinen sitä hakemusta itse täyttää.

Mä oon sitä mieltä et jos kotihoidontuen sisarkorotus olisi isompi tai näistä virikepaikoista joutuisi maksamaan täyden maksun niin monikaan lapsi ei sinne päiväkotiin haluaisi

Voi kyllä meillä tuo poika saa jo aika moneen asiaan oman mielipiteensä sanoa, tähän päiväkotiasiaan myös. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Niin no minusta nyt vaan on ihan tyhmää viedä ensin isompi eskariin ja sitten kuskata taas pienempi toiseen paikkaan kerhoon.
Helpompi kun molemmat vie samaan paikkaan.

Joo en minä ainakaan tuomitse. Täällä ei tosin ole edes eskarit päiväkodeissa, joten eri paikkaan joutuisi joka tapauksessa viemään.

voi teitä naiset.. :laugh: kauheeta toisten arvostelua..
saanko mää nyt jonkun sädekehän kun mun lapset ei ole koskaan olleet tarhassa?tosin nyt syksyllä menevät kun ite mee opiskeleen mutta aatelkaas,olin 4 lapsen kanssa kotona kaikki alle kouluikäisiä ja sittenkin kun vanhin meni eskariin niin olin vaan sen eskari ajan ja kaikkien muksujeni kanssa sitten vuoden päivät kuskasin esikoista aamulla klo 8.30 ja taas 4 tunnin päästä haku.se vasta oli raskasta musta varsinkin talvella pukea kaikki lapset ja viedä autoon ym ym joka hemmetin aamu.ja sitten puolenpäivän aikaan kävellen haettiin.voi että kyllä mä ole ahkera :saint:
mutta se mua kyllä ärsyttää että nyt kun olen laittamassa lapset hoitoon niin enpä saa mihkään järkevästi vaikka huhtikuussa olen jo laittanut haun.lapset on siroteltuna eri paikkoihin ja kukaan kolmesta ei päässyt yhteenkään lähipäiväkotiin jossa on paljon juuri näitä lapsia joidenka vanhemmat kotona,jopa kummatkin ja silti saivat viereisestä tarhasta 3 lapselle..eikö nämä,myöskin autolliset vanhemmat olisi voineet kuskata lapsiaan hieman kauemmaksikin?mutta ei,he saivat kaikille kolmelle paikat viereisestä päiväkodista ja minä vien yhtä sinne ja toista tänne..

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

Esikoinen 3v (jolla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia hoidossa) oli hoidossa kaksi kertaa viikossa lyhyen päivän. Tällöin sain levätä (vauvalla koliikki) miten vain pisin päivää ja tehdä töitä sitten kun pahin koliikkivaihe helpotti. Tein siis sivutoimisesti töitä ä-loman aikana kun esikko oli hoidossa ja vauva nukkui.

meillä on lapsilla aika ppieni ikäero vain reilun vuoden joten heistä on ollut toisilleen seuraa, isompaa olen vienyt kahdesti viikossa kerhoon ja joka päivä olllaan puistoissa käyty. meillä on myös paljon kaveriperheitä joilla samanikäisiä lapsia joita tulee viikoittain tapiltua, siinäkin lapset saavat sitä leikkiseuraa. nykyään vanhemmilla on ihmeellinen käsitys siitä että lapsilla pitäisi koko ajan olla jotakin ohjattua toimintaa, eikä lapset saa käyttää omaa mielikuvitustaan saati leikkiä itsenäisesti omia leikkejään. nyt tuo nuorempikin alkaa jpo olla lähellä kolmea ikävuotta joten minulla on töihin paluu edessä. hiukan harmittaa kun kotiäiti vuodet ovat täyttymässä ja joudun lapseni päiväkotiin viemään, mutta joskushan se opn kaikilla meillä edessä että trvitsee irtaantua hieman lapsosistaan.

Tämän logiikan mukaan ei siis kannata tehdä kuin yksi lapsi?

Mut sellasta mietin et ku kaikkihan ei eskariin halu viedä lasta,ni opetatteko lapsenne sit kotosalla ,siis jos enempi lapsia.Ja nykyään (ainakin täällä) on eskarissa aika korkea tasonen opetus. Eli kaikki kirjaimet opetellaan ja laskemaan/kirjottamaan .ja tehtäkirjat ja läksyt.. ja tällasta perus juttua.....?

Alkuperäinen kirjoittaja honey82:
Mut sellasta mietin et ku kaikkihan ei eskariin halu viedä lasta,ni opetatteko lapsenne sit kotosalla ,siis jos enempi lapsia.Ja nykyään (ainakin täällä) on eskarissa aika korkea tasonen opetus. Eli kaikki kirjaimet opetellaan ja laskemaan/kirjottamaan .ja tehtäkirjat ja läksyt.. ja tällasta perus juttua.....?

omasta mielestäni siis, ja esikoiseni menee eskariin, tosin koulun eskari, kestää klo 11-15

mut eikös eskari ole kaikille lapsille pakollinen?

Enpä osaa yhden lapsen äitinä omalla kokemuksella kommentoida kuin teorian pohjalta... mutta uskoisin, että jos lapsi ei ole ollut päiväkodissa ennen sisaruksen syntymää, niin lapsen laittaminen tarhaan vauvan synnyttyä kuulostaa aika ikävältä. Siinähän tulisi kaksi isoa muutosta kerralla, sisarus ja tarhaan meno.

Alkuperäinen kirjoittaja häh...:

mut eikös eskari ole kaikille lapsille pakollinen?

No ei tietenkään, vapaaehtoinenhan se on.

Hemmetin Raivostuttavaa: ihana aika teidän eskarissa. Mäkin voisin viedä vasta 11.... :D *aamu-uninen*

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Tämän logiikan mukaan ei siis kannata tehdä kuin yksi lapsi?

Mistäs tämän päätelmän teit? Jos hankit useamman lapsen tai vaikka tässä tapauksessa vaimon niin heidän pitää saada tasa-arvoista kohtelua, ei niin että toinen saa olla rakastamansa henkilön kanssa lähes kokoajan ja toinen tuupataan hoitolaitokseen päiväksi

mun lapset on ollut kotona joskin osapäivähoitoa mulle ehdotettiin oman jaksamiseni vuoksi eron jälkeen, mut esim ystäväni lapsi jäi osa-aikaiseksi hoitopaikaan pikkuveljen syntymän jälkeen ihan jo siksi että niitä jo olemassa olevia kavereita näki välillä ja äiti sai levätä koliikkivauvan kanssa edes päivisin. nyt paras ystäväni odottaa kaksosia ja heillä on kaksi lasta ennestään, pojat jää osa-aikaiseksi kun vauvat syntyy koska äidillä tulee olemaan kädet täynnä jo muutenkin. lisäksi myös näille pojille ystävät ovat tosi tärkeitä.

oma poikani alkaa olla sen ikäinen että kaipaa ihan valtavasti leikkikaveria.. omanikäistä pojanviikaria leikkeihin. syksyllä lapset menevät hoitoon ja se tulee kyl tekemään kummallekin ihan hyvää.

Minä oon kans hoitanu kaikki lapset kotona sillon kun vauva on syntynyt. En siis ole vieny isompaa/isompia hoitoon kun vauva on tullut taloon. Esikoisen kohdalla sitä harkitsin koska oli niin vilkas ja tarvi kauheesti virikkeitä mihin ite en pystyny/jaksanu mutta päädyttiin kuitenkin kotihoitoon kun keskimmäinen syntyi.

Kun kuopus syntyi niin esikoinen oli eskarissa jota tietenki jatko lukuvuoden loppuun asti. Mutta keskimmäinen 4v jäi mun ja vauvan kans kotiin ja jäi todella mielellään. On nyt vuoden ollut kotona eikä mitään hinkua hoitoon oo vielä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
omasta mielestäni siis, ja esikoiseni menee eskariin, tosin koulun eskari, kestää klo 11-15

On muuten todella mahtava aika sellaisille, joilla on pienempiä, päiväunet nukkuvia lapsia! Meillä eskari on 9-13, aamulla tulee kiire viedä ja iltapäivällä pitäisi nukkua päiväunia. Ja jos keskimmäisen kerho päättyy klo 12, tulee kiire syödä lounas ennen esikoisen hakemista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:

On muuten todella mahtava aika sellaisille, joilla on pienempiä, päiväunet nukkuvia lapsia! Meillä eskari on 9-13, aamulla tulee kiire viedä ja iltapäivällä pitäisi nukkua päiväunia. Ja jos keskimmäisen kerho päättyy klo 12, tulee kiire syödä lounas ennen esikoisen hakemista.

onhan tuo, ja koulukin kävelymatkan päässä. Vielä pitäis miettä mitä sen ajan tekee, täällä on lähellä seurakunta talo jossa on tiistaisin mammakerho, kerho vaan alkaa 9.30 ja loppuu klo 11 joten ei oikein meille sovi, tuossa on tuo vauvan lisäksi vielä 3 vuotias joka tarvitsis virikkeitä