Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kertokaa nyt sitten, onko lapselle parempi käydä vierassa kerhossa, jossa kaikki lapset/hoitajat/ym ovat vieraita. Vai sen muutaman tunnin tutussa päiväkodissa( nimenomaan muutama tunti päivässä/pari kertaa viikossa). Eronahan on ainoastaan se, että kerhossa äiti/isi on mukana, päiväkodisssa ei.

Kommetteja kaipaan!!!!

Ei kerhoissakaan aina ole äiti tai iskä mukana, paitsi perhekerhossa.

Ja vastauksena kysymykseesi: jos lapsi on viihtynyt hyvin päiväkodissa, niin mun mielestä on julmaa kiskaista lapsi sieltä pois ja lykätä uuteen porukkaan vain siksi, että äiti on nyt kotona vauvan kanssa. Ja sitten äitiysloman/hoitovapaan päätyttyä taas uuteen porukkaan, koska aika harvoin kai pääsee takaisin samaan vanhaan tuttuun päiväkotiin ja ryhmään, koska tulijoita on muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

Kyllä sä riitaa haet tuolla viimeisellä lauseellas ettet hyväksy perusteluja...ja pitkä lista!

Ilman tuota loppulausetta olisinkin voinut kertoa miksi me teemme niin, mutta perustelemaan en olisi alkanut, sillä ei ole tapana vento vieraille perustella mitään. Mutta todella, kun oma kirjoituksesi oli suoranainen haaste riitelyyn, annan olla.

No kertokaa nyt sitten, onko lapselle parempi käydä vierassa kerhossa, jossa kaikki lapset/hoitajat/ym ovat vieraita. Vai sen muutaman tunnin tutussa päiväkodissa( nimenomaan muutama tunti päivässä/pari kertaa viikossa). Eronahan on ainoastaan se, että kerhossa äiti/isi on mukana, päiväkodisssa ei.

Kommetteja kaipaan!!!!

Meillä tulee tuo sama eteen. Odotan toista lasta ja mietin just tuota, että esikoinen pitäs ottaa pois tutulta pph:lta, viedä outoihin ryhmiin kerhoihin ja sitten taas uuteen ryhmään eskariin. (Naapurissa ei siis asu lapsia, seurakunnan kerhoon en lastani suostu viemään, en itse asiassa tiedä onko täällä kyllä muita kerhoja lainkaan) Enpä taida. Jatkanee osa-aikaisesti pph:ssa. Samasta syytä en ole laittanu esikoista päiväkotiin. On ollut tuolla ihanalla pph:lla jo 3 vuotta. Kaupunki suositteli nyt nelivuotiaasta päiväkotia, mut en suostunut, en halunnu taas uuteen ryhmään häntä laittaa. Ehtii aikanaan laitostua koulussa tarpeeksi, joten pph:lla jatkaa, josta tykkää tosi paljon (varaäiti). Siellä on myös tutut kaverit, joiden kanssa on kasvanut. Mutta mietin kyllä jo miten ihmeessä meillä on varaa esikoisen hoidosta maksaa sitten, kun tulot minulta loppuvat, kodinhoitotukeahan ei saa, jos toinen lapsi on hoidossa.

Esikoinen oli tarhassa ja minä vauvan kanssa kotona. Tämä siksi, että emme menettäneet lähitarhasta paikkaa. Itsekästä, mutta meidän seudulla pakonsanelemaa.

Kommetteja kaipaan!!!!

Meillä tulee tuo sama eteen. Odotan toista lasta ja mietin just tuota, että esikoinen pitäs ottaa pois tutulta pph:lta, viedä outoihin ryhmiin kerhoihin ja sitten taas uuteen ryhmään eskariin. (Naapurissa ei siis asu lapsia, seurakunnan kerhoon en lastani suostu viemään, en itse asiassa tiedä onko täällä kyllä muita kerhoja lainkaan) Enpä taida. Jatkanee osa-aikaisesti pph:ssa. Samasta syytä en ole laittanu esikoista päiväkotiin. On ollut tuolla ihanalla pph:lla jo 3 vuotta. Kaupunki suositteli nyt nelivuotiaasta päiväkotia, mut en suostunut, en halunnu taas uuteen ryhmään häntä laittaa. Ehtii aikanaan laitostua koulussa tarpeeksi, joten pph:lla jatkaa, josta tykkää tosi paljon (varaäiti). Siellä on myös tutut kaverit, joiden kanssa on kasvanut. Mutta mietin kyllä jo miten ihmeessä meillä on varaa esikoisen hoidosta maksaa sitten, kun tulot minulta loppuvat, kodinhoitotukeahan ei saa, jos toinen lapsi on hoidossa.

Kyllä kotihoidontukea saa, vaikka toinen lapsi olisi hoidossa.

Se mikä tässä ketjussa kauheasti hämmästyttää on se, että puhutaan 4-5 vuotiaista kun ne olisivat jotai aivottomia imbesillejä, jotka vain LUULEVAT viihtyvänsä päiväkodissa, ja jotka ehdottomasti haluaisivat olla kotona jos vaan osaisivat sen vähäisillä kyvyillään jotenkin kertoa.

Siis eivätkö nämä ankarat päiväkodin vastustajat itse ole koskaan olleet lapsia? Vai eikö tosiaan ole omasta lapsuudesta mitään mielikuvia ennen rippikouluikää? Kai te muistatte, että viisivuotiailla on jo tärkeitä kavereita, omia juttuja poissa äidin helmoista ja kyky puuhailla itsekseen kavereiden kanssa ilman että äiti/tarhantäti istuu koko ajan pitämässä kädestä?

Minä olen ollut itse tarhassa alkaen neljävuotiaasta osa-aikaisena, ja muistelen kyllä lämmöllä sekä ihania tarhantätejäni että tarhakavereitani, joista parin kanssa olen edelleen aikuisiällä läheisiä. Viikonloput oli muksuna pitkiä, jos tarhassa oli jäänyt hyvä leikki kesken, ja kaverit olivat koko viikonlopun toisella puolella kaupunkia omassa kodissaan. Tarhassa oli JOKA PÄIVÄ aamuhetki (perintieset "Onko Lissu täällä - lallatukset, muutamia laululeikkejä, sun muuta), musiikkitunti iltapäivällä (ja hirveän jännittävää saiko olla sen Prinsessa Ruusu linnassa -laulun prinsessa ja sai sen ihanan tötteröhatun), ulkoilua leikkikentällä, leikkiä ryhmän omassa huoneessa ja sitten yhteisleikkejä isommassa huoneessa muiden lasten kanssa. Säännöllisin väliajoin puuhasteltiin jotain extraa, kuten leivottiin haarukkaleipiä, muovailtiin, tehtiin käsinukketeatteria, väritettiin, maalattiin sormivärejä, tehtiin sitä ja tätä. Lempitarhantätini teki minulle joka päivä letit, kun äiti laittoi saparot joista en tykännyt. Ja ruokailut, äidillä meni kotona hermot kun aina jankutin että miksei meillä ole kuutamokiisseliä niinkuin tarhassa, miksei meillä ole mustaherukkahilloa kanan kanssa niinkun tarhassa, miksei kotona saa olla järjestäjänä ja jakaa annostella kiisseliä muille... Vieläkin on tallessa tarhantätien minulle (ja tietysti kaikille muille lapsille) askartelemat synttäri- ja nimpparikortit, tarhan viikko-ohjelmia joita tuli kotiin monisteina (ovat valokuva-albumin välissä), tarhakuvia...

Ettekö te itse tai eikö kukaan teidän läheisenne ole ikinä ollut tarhassa, jos se on joku mystinen ja kamala paikka ja musta aukko, jonne lapsi vaan aamulla työnnetään, ja jonka salamyhkäisistä rituaaleista ei voi olla perillä kukaan muu kun tarhantäti - joka hänkin tietysti lapsen vanhemmille valehtelee. Ettekö te muista millaista oli olla vaikkapa eskari-ikäinen? Ettekö te muista kavereitanne?

Minä olisin varmaan tukehtunut raivosta jos minut olisi otettu pois tarhasta, kun pikkusisko syntyi. Olin silloin viisivuotias. Ja kyllä, kotona oli myöskin hauskaa, mutta meidän nurkilla ei asunut muita minun ikäisiäni, ja ei kyllä äidin ja vauvan kanssa kotona nyhjääminen todellakaan olisi ollut yhtä kivaa kun nukkekotileikit tarhassa parhaiden kavereiden kanssa. Olin minäkin "hoivaviettinen", halin ja pusin vauvelia ja työnsin vaunuja, mutta annas olla kun ipana parahti ekan kerran tai haisi kakalle, kyllä siinä viisivuotiaan hoivaintoilu rapisee melko nopeaan. Vauva on ihan kiva uusi nukke ja kivaa kun saa äidin kanssa leikkiä kotia, mutta nopeasti siinä tylsää tulee. Kavereiden kanssa leikkiessä sentään ne vauvat välillä muuttuivat koiranpennuiksi tai menivät naimisiin, jos pelkkä syöttäminen ja nukuttaminen alkoi välillä tympäistä. :D

TARHASSA OLI IHANAA!