Pakko-oireinen häiriö - antakaa mulle vertaistukea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut

Vieras
Pakko purkautua....

Mulla on erittäin hankala lapsuus minulle vyörytetyn vastuun vuoksi. Äiti on hyvin vahva persoona ja jo ala-asteelta aloitti kovan koepainostuksen jne. Englanti ei lähtenyt oikein sujumaan ja sitähän äiti yritti jankata mulle päähän. Niin kuin taikaiskusta, en tietenkään päässyt tuosta enkusta läpi yo-kirjoituksissa. Äidillehän tämä oli kova paikka. Asia on ollut taakkanani nyt yli 10 vuotta. Häpeä ja epäonnistuminen on mukana aina.

Erosin kolmen kympin kriisissäni ja sairastuin sos. tilanteiden pelkoon - minä, joka aina esiintyi sujuvasti ja menestyi työssä juuri supliikkina henkilönä. Sain tuohon lääkityksen, jota olen vuosien myötä vähentänyt lähes minimiin. Muutama kuukausi sitten minulla tuli äidin kanssa sanasota ja hän paljasti elämänsä kriisin olleen juuri minun epäonnistuminen yo-kirjoituksissa. Nyt tämä asia on painanut mieltäni ja en ole pitänyt äitiini yhteyttä - mitä äiti ei voi ymmärtää ollenkaan. Nyt olen huomannut, että pakko-oireinen ajattelu on alkanut kummittelemaan mielessäni (juuri pelko toisen satuttamisesta jne.). Tiedän tuo olevan juuri kilttien ihmisten ongelma - joka pätee juuri minuun. Aina on pitänyt olla kiltti, hyvin käyttäytyvä, hyvä koulussa, hyvä töissä, kaunis, hoikka jne. Nyt epäonnistumiseni taas tuli pintaan. Minun on ollut pakko nostaa nyt tuota lääkitystäni pikkuhiljaa, jotta selviän tämän ylitse ja pystyn olemaan töissä.

Anteeksi sekava vuodatukseni, mutta tuntuu niin kaikki taas raskaalta. Mies tietää olotilani, muut ei - enhän halua olla heikko ja itkeä.

Kirjoitinkin joku aika johonkin toiseen ketjuun asiasta, minulla on/oli myös tuo häiriö. Kerran päätin hakea apua ja marssin lääkäriin, psykiatrille, joka ei ottanut minua tosissaan. Olisin ollut valmis sairaslomalle, lääkitykselle jne,, mutta tämä välinpitämättömyys loukkasi minua niin että päätin sitten olla "terve". Suuttumuksella pääsinkin jonkun aikaa eteenpäin, tilasin "kerrasta poikki - eroon pakko-oireista" kirjan, joka jonkin verran auttoi. En silti halua antaa sitä kuvaa että itsehopitokeinot aina auttavat, mutta tuo kirja oli hyvä lisä.

Minun ahdistusta lisää työ aikaajoin (vastuuta) ja olenkin yrittänyt pitää työn ja sen vaativuuden sopivassa suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sudenkorento:
täällä myös yksi :wave: psykoterapian aloitan ensi kuussa ja muutaman kerran olen nyt käynyt "tutustumassa" :hug: :hug: :hug:

Minä kävin joskus terapiassa, en nyt erityisemmin kokenut sen auttavan silloin. Löytyihän ne syy-yhteydet sinne kotiin ja hallitsevaan äitiin, liialliseen vastuuteen jne. Ne nyt oikeastaan tiesinkin. Harmittaa vain kun tuntui, että kaikki oli ok - niin nyt sitten TAAS tilanne menee huonompaan suuntaan.

ap minusta kuulostaa siltä että sun pitäis vaan päästää irti. eihän sun lapsuus ees kuulosta niin älyttömän pahalta nim.eräs jota ahdisteltiin seksuaalisesti 12vuodesta-18vuoteen, jota kiusattiin koulussa 1-8lk (jopa hakattiin yms). ja kun on noita pikkusisaruksia niin kyllä mulla vastuutakin on ollut. mutta mun suhtautuminen vastoinkäymisiin yms on ilmeisen eri ku sinulla

Alkuperäinen kirjoittaja kuules:
ap minusta kuulostaa siltä että sun pitäis vaan päästää irti. eihän sun lapsuus ees kuulosta niin älyttömän pahalta nim.eräs jota ahdisteltiin seksuaalisesti 12vuodesta-18vuoteen, jota kiusattiin koulussa 1-8lk (jopa hakattiin yms). ja kun on noita pikkusisaruksia niin kyllä mulla vastuutakin on ollut. mutta mun suhtautuminen vastoinkäymisiin yms on ilmeisen eri ku sinulla

Ei kuule ahdistuneisuushäiriöistä ole helppo päästä irti, kaikki eivät pääsekään omin voimin. Ihmiset on erilaisia, koskaan ei voi tietää kaikkea toisten vastoinkäymisistä yms. eikä niitä pidä vähätellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kuules:

Hali sulle :hug: En voi edes kuvitella, mitä kaikkea olet joutunut käymään läpi!

Et ehkä pääse tuosta omin voimin eroon, joten suosittelen ammattiauttajaa. Oleellista kuitenkin on, että saat itsetuntosi jälleen kuntoon, irtaudut äitisi vaikutusvallasta ja ymmärrät, että jos äitisi elämän suurin kriisi oli sinun enkun yo-kirjoituksesi, niin ongelma on hänen, koska yritti elää ja/tai todistaa jotain sinun kauttasi.

Mä en ole kärsinyt pakko-oireisesta häiriöstä, mutta nk. kiltin tytön syndroomasta kylläkin. Olin reilusti yli 30 v, kun edes tiedostin itse, mistä on kysymys. Ja sitten musta tulikin pitkäksi aikaa ikävä ihminen :D Ryhdyin sanomaan kaikille EI. Sellaisiinkin asioihin, joihin olisin voinut varsin hyvin sanoa kyllä. Mutta sanoin EI ihan vaan periaatteen vuoksi. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen alkoikin helpottamaan, joskin lähipiiri ihmetteli, että mikä ihme tohon on nyt iskenyt. Kun se puoli vuotta oli kulunut, huomasin, että kukaan ei ollut kuollut, vammautunut, menettänyt näköään, menettänyt kotiaan tai työpaikkaansa, vaikka olinkin sanonut ei. Huomasin, ettei ole mitenkään välttämätöntä, että tekisin kuten muut haluavat. Tietysti hoidin omat lapseni hyvin, mutta siis tarkoitan tilanteita, joissa multa aina pyydettiin jotain. Jäämään ylitöihin, hoitamaan muiden lapsia, auttamaan milloin missäkin asiassa jne. Ihmiset pärjäsivät aivan hyvin, vaikken ollutkaan aina valmiina asettamaan muiden tarpeita omieni edelle. Siinä hötäkässä vielä päätin, että lähdempäs tässä perkeles opiskelemaan uuteen ammattiin :D

Yhteistyössä