"Pakotatteko" lapsenne pihalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä nuo 4. ja 7-vuotiaat leikkii legoilla niin innoissaan, ettei pihalle meno tullut kuuloonkaan äsken kun niitä hätistelin ulos. Pienin (1v.) on kipeä, joten koko porukalla ei onnistu mennä pihalle. (meillä ok-talo, nuo isommat ovat usein keskenään pihassa).

En alkanut niitä väkisin käskemaan ja pkemaan, leikkiköön nyt legoilla sitten :)

En, jos itseäkään ei huvita mennä ulos, niin ei meillä tarvi lapsenkaan jos sisällä viihtyy. On hoidossa niin paljon ulkona, että kotipäivinä en stressiä asiasta ota.

En kyllä oo pakottanu. Monesti ennemmin kieltäynyt menemästä keskenään sinne. Varmaan oon ihan kamala äiti, sillä en yhtään viihdy itse ulkona lasten kanssa. Ei minunkaan vanhempani olleet minun kanssani ulkona kun olin lapsi, joten en osaa edes kuvitella, että siellä aikuisen täytyisi olla. Saan varmaan tästä paljon kakkaa niskaani, mutta ei mahda mitään. Kaikki ei ole ulkoilmaihmisiä.

Meillä voi joskus kuulua "en haluu", mutta viimeistään kun kerron että mä meen nyt, joku pieni mies seuraa perässä.

Mutta en tee siitä mitään säännönmukaista "2 kertaa päivässä pakkoa". Kyllä poitsu ulkona on ihan riittävästi.

Nuo viihtyy kans yleensä, tai lähteminen on kyllä melkein aina vähän takkuamista.. Mutta sitten haluavat olla pihalla eikä malta tulla sisälle kun sinne menevät. Pienimmäin päikkäreiden jälkeen mennään kuitenkin koko porukka. Myös pienin, vaikka räkäinen onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä nuo 4. ja 7-vuotiaat leikkii legoilla niin innoissaan, ettei pihalle meno tullut kuuloonkaan äsken kun niitä hätistelin ulos. Pienin (1v.) on kipeä, joten koko porukalla ei onnistu mennä pihalle. (meillä ok-talo, nuo isommat ovat usein keskenään pihassa).

En alkanut niitä väkisin käskemaan ja pkemaan, leikkiköön nyt legoilla sitten :)

no en. miksi pitäisi?
jos sisällä koko ajan mielekästä tekemistä, soittavat pianoa, lukevat, askartelevat.
ulkona seistään tumput suorina. (kun ei ole isoa porukkaa jonka kanssa leikkiä kirkkistä jne)

olen ymmärtänyt, että seinähullut perheet (joissa kakarat hyppivät pitkin seiniä sisällä eivätkä pysty keskittyä juttuihin) ovat paljon ulkona.

Jos on tosi hyvä leikki menossa, niin en keskeytä ulos menoa varten. Jos ei ole mitään tähdellisempää, niin sitten mennään pihalle vaikka lähteminen ei alkuun niin huvittaisikaan. Ilmoitan vähän etukäteen, tyyliin "hetken päästä lähdetään ulos". Alkaa se kuitenkin huvittamaan heti ovesta ulos päästyä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kyllä oo pakottanu. Monesti ennemmin kieltäynyt menemästä keskenään sinne. Varmaan oon ihan kamala äiti, sillä en yhtään viihdy itse ulkona lasten kanssa. Ei minunkaan vanhempani olleet minun kanssani ulkona kun olin lapsi, joten en osaa edes kuvitella, että siellä aikuisen täytyisi olla. Saan varmaan tästä paljon kakkaa niskaani, mutta ei mahda mitään. Kaikki ei ole ulkoilmaihmisiä.

no tuota, äiti ei ollut koskaan pihalla, ei ehtinyt, monen lapsen yh ja teki kaiken itse, leivonaiset, ruoat jne. Eka kertaa söin einestä anoppilassa (purkkihernekeitto)
sairasta hommaa että aikuinen palelee pihalla. ulos mennään kun siellä osataan itse olla tai sitten siellä on oltava aikuiselle mielekästä tekemistä. tyhmää juoruta toisten kanssa pihalla tumput suorina.
ja lapst opetetaan tottelemaan niin että 3v ei lähde pihasta pois.

Joka päivä mennän ulos edes pikkuiseksi aikaa koska pojat tykkää olla ulkona ja jos ei mennä niin viimeistään klo 19 illalla alkaa mankuminen että pitäisi päästä ulos kun ei olla vielä oltu. Samoin pääsevät purkamaan kunnolla energiaa ja liikumaan.
Voihan niitä hyviä leikkejä jatkaa ulkoilun jälkeen, toimi hyvin ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vanhanaikainen:

no tuota, äiti ei ollut koskaan pihalla, ei ehtinyt, monen lapsen yh ja teki kaiken itse, leivonaiset, ruoat jne. Eka kertaa söin einestä anoppilassa (purkkihernekeitto)
sairasta hommaa että aikuinen palelee pihalla. ulos mennään kun siellä osataan itse olla tai sitten siellä on oltava aikuiselle mielekästä tekemistä. tyhmää juoruta toisten kanssa pihalla tumput suorina.

No näin minäkin olen ajatellut. Meillä ei edes ole pihassa ketään toista aikuista kelle juoruilla, joten yksin saa olla juurikin tumput suorina. En edes viihdy pihahommissa, jolloin tulisi lasten seurana oltua sillä tavoin. Kesällä toki saatoimme pelailla pihalla kesäpelejä, mutta nyt kun on vain kuraa ja märkää niin ei minua sinne huvita mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen vanhanaikainen:

No näin minäkin olen ajatellut. Meillä ei edes ole pihassa ketään toista aikuista kelle juoruilla, joten yksin saa olla juurikin tumput suorina. En edes viihdy pihahommissa, jolloin tulisi lasten seurana oltua sillä tavoin. Kesällä toki saatoimme pelailla pihalla kesäpelejä, mutta nyt kun on vain kuraa ja märkää niin ei minua sinne huvita mennä.

Joo, pihapelejä meilläkin on paljon, joita pelataan ja kesällä ollaan uimassa, mutta seisomaan ja juoruamaan en mene.

Meillä me saadaan lähinnä hillitä poikien intoa mennä ulos ;), sillä "minä tahdon ulos"- virsi alkaa heti, kun ovat hiukankaan saaneet silmiään auki. Meillä pojat kyllä ulkoilevat mielellään ja ovat sisäistäneet päivän kellonkin niin,että yhdeksän jälkeen ovat itse riipimässä ulkovaatteita niskaansa... Mutta toki on niitäkin päiviä, jolloin pojilla on niin hienot sisäleikit menossa, jolloin unohdamme ulkoilut sillä hetkellä kokonaan. muutoin kyllä ulkoilemme mieluusti ja paljon päivittäin.

Yhteistyössä