paksusuolen tähystys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti myös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joudut juomaan edellisenä päivänä 3-4 litraa tyhjennysainetta, suosittelen 4 litraa, itse join 3 ja suoli ei ollut kunnolla tyhjentynyt ja supisteli vielä jotenkin tähystyksen aikana joten toimenpide koski aika kovasti. Tähystys kestää ehkä 10-15 minuttia, en kattonu sillon kellosta, mutta suunnilleen tuota luokkaa. Monillahan toimenpide ei koske ellei ole haavainen paksusuoli tai muuta vikaa ja mullakaan ei vikaa löytynyt, mutta mahaan se koski kovasti ja luulen, että johtui siitä kun join sitä ainetta vaan sen 3 litraa(lääkärin määräys), mutta paketin kyljessä lukee, että pitää juoda 4 litraa. Mutta kyllä siitä hommasta selviää hengissä, tsemppiä :hug:

Verta multakin tuli/tulee, mutta vaan kuukautisten aikaan. Mitään ei löytynyt siinä tähystyksessä ja luulen, että vois olla endometrioosi joka sieltä edelleen vuotaa kuukautisten aikaan. Mulle varmaan ois pitäny tehdä kuukautisten aikaan se tähystys niin ois voinu näkyäkin jos siellä on sitä endoa...

minulle myös tehty ja se oli tosi kivuliasta! tehtiin jatkuvien vatsavaivojen ja ripulin takia. huusin tosi paljon kun niin sattui!!! minua tähystettiin haimanmutkaan asti, mutta ei eteenpäin siitä kun kävi niin kipeää että oli pakko lopettaa.

Hei vaan, mulla on paksunsuolen haavainen tulehdus eli krooninen sairaus, johon syön lääkitystä koko ajan.
Tähystetty on useamman kerran. Erittäin tärkeää on suolen tyhjennys ohjeiden mukaan. Paikalla tekemässä on lääkäri ja kaksi hoitajaa, muistaakseni. Letkua, jossa on kamera kuljetetaan peräsuolen kautta suoleen. Hoitaja painelee ja ohjailee letkun kulkua suolessa. Mulla mennyt helposti. Mutta ei voi sanoa kokemusta mukavaksi. Onnea matkaan.

Mulla tähystettiin koko paksusuoli. Muistaakseni neljään päivään ei saanut syödä mitään "oikeaa" ruokaa. Eka päivä oli kevyttä ruokaa (kasviskeittoa tai vastaavaa), toka ja kolmas päivä salli liha-/kasvis-/kanaliemen eli kuutioita kiehuvaan veteen (karseen makuista), neljäntenä päivänä ainoastaan laimeaa mehua. Sitten jotain apteekin litkuja piti juoda ohjeiden mukaan. Oli aika hutera olotuon neljännen päivän jälkeen.

Itse tähystys oli sitten aika epämiellyttävä kokemus, ei kamalasti sattunut, mutta silti... Mulla on ärtyvä paksusuoli, tähystyksellä katsottiin onko kasvaimia tai jotain vastaavaa, otettiin koepaloja.

Yhteistyössä