Paljon kustantaa mökki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielenkiinnosta

Vieras
jos ostais tontin ja laittais sille jonkun perusmökin, ei sähköä, ei lämmintä vettä. ehkä joku kaivo tai toisimme veden kotoa.

paljon maksaisi itse pikku mökki ja paljonko sen ylläpito? mitä kuluja sis on mökinomistajalla? onko kiinteistövero ja jätehuolto ym. samaa luokkaa kuin okt:ssa? vakuutukset jne?

Tuskin meillä varaa on, mutta kysyn silti.

Mulla on kustannuksina mökistä vain laiturimaksu, kiinteistövero ja vakuutus. Remppaan sit sen mukaan huvittaako mitään tehdä.

Rakentamisen hinta riippuu täysin mökin koosta, varustetasosta ja paljonko voi tehdä itse.

Meillä on peruskustannuksina kiinteistövero, vakuutus, vuosittainen jäte- ja tienhoitomaksu. Tuo jälkimmäinen on joku 50-75€ vuodessa.

Jos pystyy ja osaa tehdä itse paljon (tai oikeastaan kaikki) niin 20.000€ saanee n. 25m2 valmiiksi, eli itse mökki, perustukset, siihen liittyvät maansiirtotyöt (näitä tuskin pystyy tekemään jos ei ole koneita), jonkinlainen takka, mini-keittiö, maalaukset sisältä, jne. Jos pitää teettää esim. perustukset maansiirtotöineen, niin tuohon varmaan pitäisi lisätä 5.000€.

Tosin summa riippuu minkälainen maasto on. Ja jos ostaa tontin pitää varautua tien tekemiseen, jne. Porakaivo maksaa 3.000€ ylöspäin, riippuen taas minkälainen maaperä ja/tai kallio sattuu olemaan.

Tässä ekoja ajatuksia, rakennettiin juuri 3 vuotta sitten mökkiä ns. tyhjälle tontille.

Yhteistyössä