Paljon urheilevat/urheilua seuraavat naiset - onko naisten urheilumenestys "mitään"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Urheilutoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Urheilutoivo

Vieras
Intouduin taannoin miettimään naisten urheilua.

Haluaisinkin nyt kuulla teiltä, jotka harrastatte tosi aktiivisesti urheilua tai seuraatte sitä, että koetteko urheilunne olevan yhtä arvokasta kuin miesten?

Ajatellaanpa mitä tahansa urheilulajia. Suurin osa lajeista on sellaisia, että maailman parhaat miehet saavat paremman tuloksen kuin maailman paras nainen. Esim. Maria Sharapova ei pärjäisi tenniksessä Roger Federerille. Eva Wahlström ei voittaisi Amin Asikaista.

Itse olen melko liikunnallinen ja olen koko kevään treenannut penkkipunnerrusta. Kun sitten kävin mökillä isän kanssa kasaamassa vanhat penkkipunnerrusvälineet kasaan, niin isäni, joka on 66-vuotias, innostui testaamaan niitä myös. Ero oli selvä. Hän oli yhä paljon vahvempi kuin minä - vaikkei ole treenannut 20 vuoteen! Kuitenkin, mies on niin paljon vähemmällä työllä yhtä vahva kuin nainen. Tunsin hetkellisesti ettei treenaamisesta ole minulle mitään hyötyä kun kuitenkin vanha mieskin vielä pystyy parempaan.

Itselleni tulee tästä johtuen urheilussa sellainen olo, että onko mitään "iloa" kilpailla esim. naisten juoksussa, pituudessa, tenniksessä, kuulantyönnössä, jne, kun kuitenkin se on huonompi tulos kuin miesten.

Eli, haluaisin kuulla, miten te naisten sarjoissa aktiivisesti harrastavat tai kilpaurheilua seuraavat ajattelette asiasta. Pitäisikö nainen nähdä omana "lajinaan", jonka ei kuulukaan olla yhtä vahva kuin miesten, vaan voi olla NAISEKSI taitava teknisesti, nopea naiseksi, taidokas naiseksi jne. Perustuuko tähän se, että naistennistähdet iloitsevat lajistaan, siitä huolimatta että tietävät että eivät ikinä voittaisi miehiä?

Summa summarum: mistä tulee ilo naisten urheiluun, kun kuitenkin tietää että tulokset ovat aina miesten tuloksia heikompia?

Mä käyn katsomassa lätkämatseja mutta en oikein muuta urheilua paitsi telkkarista. En olis ollenkaan varma etteikö Eva vois voittaa Aminia. Eva on tosi hyvä. Jalkapallossa naiset voittaa ihan varmasti suomen miehet. Suomen miehet on tajuttoman surkeita ja naiset tosi hyviä. Susijengiä mä arvostan ja mä tykkään niistä paljon. Kyllä niitä muitakin lajeja on joissa naiset voittaa nyt ei vaan tuu mieleen kaikkia urheilijoita.

Mun tyttöni harrastaa sitä crossfitiä ja on tasan varmasti vahvempi mitä isäni. Se kykenee nostamaan todella isoja painoja ja vetää useita leukoja vaikk ei ole kevyt ja sen lihakset on isommat mitä suurimmalla osalla miehistä on. Se painaa noin 80 kiloa.

Kyllä musta se biologinen erilaisuus tekee aiheuttaa jo sen, että tietysti on eri ryhmät, naisten ja miesten. Varmasti on monia naisia ja lajeja myös missä naiset ovat vahvempia. En itse kilpaile mutta seuraan mielelläni esim. olympialaisia ja kyllä musta ne naiset on ihan yhtä hyviä kuin miehet vaikka tulos olisikin eri kuin miesten.

[QUOTE="minja";30068423]Kyllä musta se biologinen erilaisuus tekee aiheuttaa jo sen, että tietysti on eri ryhmät, naisten ja miesten. Varmasti on monia naisia ja lajeja myös missä naiset ovat vahvempia. En itse kilpaile mutta seuraan mielelläni esim. olympialaisia ja kyllä musta ne naiset on ihan yhtä hyviä kuin miehet vaikka tulos olisikin eri kuin miesten.[/QUOTE]

Laitoit aika hyvän, fiksun vastauksen. Naiset ihan yhtä hyviä kuin miehet vaikka tulos eri kuin miesten. Tiedän mitä tarkoitat mutta en itse osaa vielä ajatella niin.

Ehkä tässä tullaan siihen että mikä tekee urheilusta katsottavaa. Onko tärkeää hyvä suoritus, itsensä ylitys vai metrimäärä tai muu yksikkö. Itse koen vielä että on "turha" iloita vaikkapa naisten voimannoston maailman ykköstuloksesta, kun se on kuitenkin huonompi kuin toisen ihmisen, miehen. Toisaalta Paula Radcliffen maratonaika on minusta upea, koska se on yhtä hyvä kuin miesten maailmanennätys parikymmentä vuotta sitten. Toisaalta, onhan painissakin eri sarjoja. Onko vain raskaimman sarjan voittajalla oikeus iloita, kun muut ovat "vain" höyhensarjalaisia.

Miesten sarjat kisataan useimmiten naisten sarjan jälkeen. Siinä lienee sama ajatus, että kohokohta on lopuksi, ne kovimmat tulokset.

Jossain kirjoitettiin että ongelma on se, että urheilulajit ovat miesten keksimiä. Jos naiset olisivat keksineet ne, niissä voittaja olisi esim. se, joka kestää kipua tai on kestävin - näissä naiset ovat miehiä parempia keskimäärin.

Esimerkiksi leuanveto voisi periaatteessa olla laji, jossa nainen voisi olla yhtä hyvä kuin mies - kun nostaa oman painonsa verran, ei lihasten kokoero vaikuta niin paljon.

Naisten jalkapallomaajoukkue ei pärjää edes c-junioreille, jotka ovat vielä pikkupoikia ja amatöörejä. Onhan näitä pelejä pelattu, yleensä ovat saaneet turpaansa pikkupojilta murskaluvuin.

Monesti huomaa kuinka aivopestyjä naiset ovat näissä keskusteluissa, heille on koko ikä valheellisesti väitetty että ovat yhtä hyviä kuin miehetkin. Jos naiset ja miehet kilpailisivat samoissa sarjoissa kuin miehet olisi heidän sijoituksensa niin ala-arvoisia että jos ei olisi omia sarjoja miehille ja naisille, ei naisia nooterattaisi ollenkaan.

Mutta uskotelkaa vain itsellenne mitä lystäätte, jos siitä tulee parempi mieli. Minä kuitenkin tykkään katsoa myös naisten urheilua ja saan fiiliksiä niistä onnistumisen tunteista, jos joku ylittää itsensä jne..Ei kannata kuitenkaan valheellisesti uskotella itselleen, että miehet ja naiset painivat samassa liigassa tai sarjassa.

Naisten jalkapallomaajoukkue ei pärjää edes c-junioreille, jotka ovat vielä pikkupoikia ja amatöörejä. Onhan näitä pelejä pelattu, yleensä ovat saaneet turpaansa pikkupojilta murskaluvuin.

Monesti huomaa kuinka aivopestyjä naiset ovat näissä keskusteluissa, heille on koko ikä valheellisesti väitetty että ovat yhtä hyviä kuin miehetkin. Jos naiset ja miehet kilpailisivat samoissa sarjoissa kuin miehet olisi heidän sijoituksensa niin ala-arvoisia että jos ei olisi omia sarjoja miehille ja naisille, ei naisia nooterattaisi ollenkaan.

Mutta uskotelkaa vain itsellenne mitä lystäätte, jos siitä tulee parempi mieli. Minä kuitenkin tykkään katsoa myös naisten urheilua ja saan fiiliksiä niistä onnistumisen tunteista, jos joku ylittää itsensä jne..Ei kannata kuitenkaan valheellisesti uskotella itselleen, että miehet ja naiset painivat samassa liigassa tai sarjassa.

Kirjoitat asiaa. Huipulla ei ole lajia, jossa nainen pärjäisi miesten kärjelle, ei millään. Ja lajit, joissa ei eroa ole, eivät kiinnosta yleisöä, kuten tikanheitto.

Mä mietin tätä kunnolla ja aloin pohtia että naisten ei ehkä tarvitsisi kilpailla urheillakseen (huom, en estä, jos haluavat, niin totta kai saavat kilpailla jatkossakin!). Vaan naisten urheilu voisi olla jotain ihan muuta. Esimerkiksi Cheerleadingiä tai vastaavaa, jossa kyllä tarvitaan hyvää kuntoa, mutta jossa ei tavoite ole maailmanennätys. Yhdessä tekemistä, ilon jakamista. Jotain sellaista.

Nykysysteemissä nainen on aina kakkonen, kun mitataan miesten vahvuuksilla.

Kyllä minusta on hienoa, että naiset harrastavat ja urheilevat. Tykkään myös seurata ja kannustaa naisia. Urheilussa on kyse myös itsensä ylittämisestä, ei kaikista miehistä tai naisista ole maailman huipulle, mutta hienoja kokemuksia, fiiliksiä ja ystäviä saa harrastusten kautta.

Urheilu on paljon muutakin kuin pelkkä huippu-urheilu. Naiset monesti valittavat, että monissa lajeissa ei käy katsojia eivätkä he pysty harjoittamaan jotain urheilua ammattimaisesti, syyllistävät monesti vielä miehiä tästä. Kyllä minä peräänkuuluttaisin myös naisten halukkuutta käydä kannustamassa toisia naisia, sekä osallistua enemmän urheilutapahtumiin. Nytkin suurin osa rahoittajista ja kannattajista monissa lajeissa on pelkästään miehiä.

Ja ihan vain tietona naisille, että 99 prosenttia miehistäkään ei tienaa urheilemalla vaan harrastavat rakkaudesta lajiin, että ei se maine, kunnia ja raha miehille tipu kuin huipuille harvoissa lajeissa jotka ovat suosittuja.

Naiset eivät arvosta naisurheilua, eivätkä käy urheilutapahtumissa ja heittäytyvät uhreiksi, muutos naisurheilun arvostuksen nousuun lähtee naisista itsestään.

Logiikallasi ei kannattaisi katsella tai pelata lasten kiekkoa, koska aikuiset ovat parempia ja divarikiekko ei kannata, koska liigakiekko on tasokkaampaa ja sita parempi on NHL, mutta siinakin vaan voi pelata ja kannustaa sita parasta joukkuetta tai olla se paras pelaaja ettei vaan peta itseaan. Jos haviamisen pelko (muka kilpailuvietti) on niin paha, ettei sieda mitaan, niin kannattaa varmaan sitten odotella sohvalla kuolemaa.

Hauskaa muuten hakea tuota vastausta onko naisten urheilussa jarkea, kun koko urheilu on sita, etta laitetaan mustaa muovinpalaa verkkoon tai mita milloinkin. Onko urheilussa mitaan jarkea kannattaa kysya mieluummin sitten.

Logiikallasi ei kannattaisi katsella tai pelata lasten kiekkoa, koska aikuiset ovat parempia ja divarikiekko ei kannata, koska liigakiekko on tasokkaampaa ja sita parempi on NHL, mutta siinakin vaan voi pelata ja kannustaa sita parasta joukkuetta tai olla se paras pelaaja ettei vaan peta itseaan. Jos haviamisen pelko (muka kilpailuvietti) on niin paha, ettei sieda mitaan, niin kannattaa varmaan sitten odotella sohvalla kuolemaa.

Ajatelkaapa Englannin jalkapallokulttuuria jossa paikallista joukkuetta kannustetaan vaikka se pelaisi 5 divarissa, vähän sama meininki pitäisi saada naisurheiluunkin ja nimenomaan saada naisia sinne lehtereille kannustamaan, miehiä siellä jo on sankoin joukoin kannustamassa sekä tukemassa naisia.

En oikein keksi mitään muuta tapaa naisurheilun arvostuksen nousuun, kuin sen että naiset ottavat itse sen lusikan kauniiseen käteen ja menevät vaikka paikan päälle. Kyllähän naisurheilijoita arvostetaan monissa lajeissa, mutta on paljon lajeja joissa ei käy juuri ketään, vaikka kyse on naishuipuista.

Hauskaa muuten hakea tuota vastausta onko naisten urheilussa jarkea, kun koko urheilu on sita, etta laitetaan mustaa muovinpalaa verkkoon tai mita milloinkin. Onko urheilussa mitaan jarkea kannattaa kysya mieluummin sitten.

No minä nautin urheilun seuraamisesta ja harrastamisesta, minusta urheilussa on paljonkin järkeä. Ymmärrän toki, että kaikkia urheilu ei kiinnosta. Olen aina pitänyt joukkueurheilusta, yhdessä tehdään ja sitä kautta saa paljon hyviä ystäviä ja kokemuksia.

Olen senverran isänmaallinen, että aina kun suomalainen nainen tai mies kilpailee muunmaalaisia vastaan, niin kannustan intohimoisesti suomalaista. Tiedän miten paljon verta, hikeä ja kyyneliä sekä epäonnistumisia on joutunut kestämään, että pääsee maailman huipulle, oli kyseessä mies tai nainen.

Yhteistyössä