Paljonko kyselette hoitajilta kun haette lapsen päiväkodista? Sain eilen kommenttia hoitajalta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ok

Vieras
2 v. lapsi on ollut nyt 1,5 kk hoidossa. Kysyn joka päivä, että miten on mennyt, ja miten syömiset ja nukkumiset (nämä kun vaikuttaa meidän loppupäivän kulkuun). Joskus, jos tuntuu että hoitajilla on enemmän aikaa, kyselen potalla käymisestä, laulaako muiden kanssa, miten leikit sujuu muiden kanssa jne.

Eilen menin hakemaan, olivat pihalla, vain yksi hoitaja ja monta lasta - toinen hoitaja oli tulossa, hoiti vielä asioita sisällä. Tulin siinne ja hoitaja mulle sanoi, että hienoa miten lapsi on sopeutunut hyvin. Sitä samaa totesin ja sanoin lapselle hakevani rattaat. Hain rattaat ja kysyin vielä, että onko ruoka ja uni maistunut. Hoitaja vastasi, että "anteeksi, mutta en voi antaa yhdelle vanhemmalle näin paljoa huomiota, kun on paljon lapsia vahdittavana". Jäin vähän :O - totta kai on vaikeaa kun on yksin ja monta lasta, mutta kai voi pari sanaa vielä mulle sanoa, vaikka katse olisi lapsissa. Muita vanhempia ei ollut silloin.

Nyt vähän mietin, että vaadinko mä muka oikeasti liikaa huomiota? Kyllä kai kaikki haluavat tietää miten päivä on mennyt, vai eikö ole yleinen tapa kysellä? Mä olen luullut että toimin ihan yleisesti hyväksytyllä tavalla... En siis jää jaarittelemaan ja juttelemaan ainakaan omasta aloitteestani, mutta pari kysymystä luulisi olevan ok.

No höh, olipa törppö hoitaja. Saman verran siltä kulu aikaa tuon sanomiseen, kuin jos olisi pikaisesti vastannut sun kysymykseen.
Mä kyllä keskustelisin pk:n johtajan kanssa ko. hoitajan käytöksestä.

No pitäisi hoitajan olla tyytyväinen että vanhempaa kiinnostaa lapsensa asiat, siinä olet kyllä oikeassa.
Mutta ehkä jollekin -ei niin omistautuneelle- hoitajalle moinen kysely on rasittavaa, mene ja tiedä.
Omat ovat menneet niin isoina tarhaan että enemmänkin kiusaannun kun en jaksaisi kuunnella, kyllä 6v osaa kertoa päivän jo kellonaikojenkin tarkkuudella ;)
Tietysti jos on jotain erityistä sattunut niin sitten

Itse en kysele ihan joka päivä.
Jos päivät sujuvat suht hyvin ja tavalliseen tapaan "oltiin ulkona, söi hyvin, nukkui hyvin ja lopuksi leikittiin sisällä ja ulkona" niin sitten en näkisi hoitajalla olevan velvollisuutta raportoida päivästä laajemmin. Semmoinen tyyliin "kivasti on päivä mennyt" parilla lauseella on hyvä. Ainut että päiväunien määrä on semmoinen josta olen kiinnostunut melkein aina, kun lasta haen.

Mutta jos on ollut hankaluutta, jotain uutta oppimista, jokin hauska tapahtuma tms. niin semmoisista olisi hyvä kuulla, ja silloin hoitajat kyllä yleensä ovat niistä ihan kysymättäkin kertoneet.

Luulen että kyse on ollut vain tuosta tilanteesta, jolloin yksi hoitaja vastaa koko ryhmästä ja silloin ei todella voi jäädä juttelemaan vanhempien kanssa vaan täytyy seurata koko ajan lapsia, ettei oma huomio herpaannu. Huomenna kysele vaan ihan normaalisti taas!

Minulla ei ole tapana kysellä päivän kuulumisia. Etsin lapseni pihalta ja käydään sanomassa hoitajalle heipat.

Hoitajille sanoin jo syksyllä hoidon alkaessa, että minulle ei tarvitse erikseen kertoa päivän tapahtumista, ellei sitten ole ollut jotain erikseen mainitsemisen arvoista.

Johan siinä menisi pitkälle iltaan, jos jokaisen kolmen lapsen päiväohjelman jäisin kuuntelemaan :)

Minäkään en kauheasti kysele :) siellä vasu keskustelussa 1-2krt vuodessa sitten jutellaan näistä enemmän. Käyn hakemassa lapset ja sanotaan heipat yms. Hoitajat kyllä kertovat erikseen ilman kysymistä, jos on ollut jotain sattunut tai omani ollut ilkeä tms. tai jos on jotain hauskaakin käynyt niin kertovat ilman kysymistä :) en turhaan jaarittele.

Mun mielestä se _Hyvin on mennyt. On ihan riittävä lausunto päivästä. Meidän tenaville ooi ihan yhden tekevää oliko päiväunia nukuttu 1h35min vai 2h3min, samaan aikaan ne laitettiin silti illalla nukkumaan.

Kyllä niihin pk täteihin voi sen verran luottaa, ettei tarvi kuulustelua järjestää joka päivä.

Voisko olla että tuo kyseinen hoitaja ei ole ollut paikalla tai ei ole ehtinyt huomioida juuri sinun lapsesi syömistä ja nukkumista kyseisenä päivänä ja siksi töksäytti noin?

Itsellä vaan joskus käynyt niin kun hoitajat vaihtuivat eri syistä tiheään että kysäisin päivän kulusta hoitajalta joka ei ollutkaan lapsen ryhmän varsinainen hoitaja. Sen sijaan että olisi infonnut ettei tiedä lapsen päivästä hoitaja töksäytti mulle jotain omituista pikaisesti. Jäin ihmettelemään kovasti kun kommentti ei ollenkaan sopinut minun lapseeni tai siihen mitä muut hoitajat olivat kertoneet. Myöhemmin ilmeni ettei ollut tyttöni ryhmässäkään.

Jotenkin kai hoitajaa nolotti sanoa ettei tosiaan tiedä yhtään mitään tyttöni päivästä, ja yritti äkkiä pelastautua tilanteesta. Hassua ja hölmöä.

[QUOTE="Nuuh";29206662]Mun mielestä se _Hyvin on mennyt. On ihan riittävä lausunto päivästä. Meidän tenaville ooi ihan yhden tekevää oliko päiväunia nukuttu 1h35min vai 2h3min, samaan aikaan ne laitettiin silti illalla nukkumaan.

Kyllä niihin pk täteihin voi sen verran luottaa, ettei tarvi kuulustelua järjestää joka päivä.[/QUOTE]

Meillä ei lapsi ole nukkunut joka päivä päiväkodissa lainkaan, välillä taas nukkuu 30 min, välillä 1h30min. Sen takia on oleellista, että jos ei nuku, on jo kotimatkalla kiukkuinen ja väsynyt.

Eilen menin hakemaan, olivat pihalla, vain yksi hoitaja ja monta lasta - toinen hoitaja oli tulossa, hoiti vielä asioita sisällä. Tulin siinne ja hoitaja mulle sanoi, että hienoa miten lapsi on sopeutunut hyvin. Sitä samaa totesin ja sanoin lapselle hakevani rattaat. Hain rattaat ja kysyin vielä, että onko ruoka ja uni maistunut. Hoitaja vastasi, että "anteeksi, mutta en voi antaa yhdelle vanhemmalle näin paljoa huomiota, kun on paljon lapsia vahdittavana".

Auts , nyt sinä talloit hoitajan varpaille tymäämällä hänet heti kun hän tuli sinulle juttelemaan:
- hienoa miten lapsi on sopeutunut hyvin. sanoo hoitaja

samaa totesin ja sanoin lapselle hakevani rattaat.
(menit hakemaan rattaat etkä kiinnittänyt hotajaan huomiota kun hän sitä sinulle ataa joten oletti ettei kiinnosta)
Hain rattaat ja kysyin vielä, että onko ruoka ja uni maistunut.
(nyt olit valmis juutelemaan kun SINULLE SOPII)
Hoitaja vastasi, että
"anteeksi, mutta en voi antaa yhdelle vanhemmalle näin paljoa huomiota, kun on paljon lapsia vahdittavana". [/QUOTE]

Onpas ikävästi töksäyttänyt. Tuskin kuitenkaan pahalla tarkoitti. Sitä kun on monesta pienestä yksin vastuussa niin täytyy aika tarkkana olla. Silloin jos ulkona on useampi aikuinen niin voi paremmin jutella. Et varmaan itsekään tykkäisi jos sinulle kerrottaisiin joku päivä että sinun Irmasi tippui liukumäen portailta alas kun se vahtimassa ollut aikuinen jutteli toisen lapsen äidin kanssa?

Pomppasi tuossa silmiin tuo yksi kysymyksesi. Miten sinulle vastataan yleensä kun kysyt miten lapsesi leikit sujuvat muiden kanssa? Siis kun yleensä 2-vuotiaat ei vielä ole sosiaalisiisa taidoissa kovin pitkälle kehittyneitä, eikä tarvi ollakaan vielä. Mutta joissain paikoissa olen huomannut että äideille silti sanotaan että "leikkii hyvin kavereiden kanssa" (= suomeksi leikkivät 5 minuttia nukeilla kunnes toinen löi toista kattilalla päähän...)

Minulla ei ole tapana kysellä päivän kuulumisia. Etsin lapseni pihalta ja käydään sanomassa hoitajalle heipat.

Hoitajille sanoin jo syksyllä hoidon alkaessa, että minulle ei tarvitse erikseen kertoa päivän tapahtumista, ellei sitten ole ollut jotain erikseen mainitsemisen arvoista.

Johan siinä menisi pitkälle iltaan, jos jokaisen kolmen lapsen päiväohjelman jäisin kuuntelemaan :)

Sama täällä, ikä ja terveys siinä menisi. Luotan hoitajien ammattitaitoon ja siihen että he kertovat oma-aloitteisesti kysymättäkin mikäli päivän aikana on sattunut jotakin poikkeuksellista. Mitä nopeammin päästään hoidosta kotiin ruoanlaittoon, sitä parempi. Jaarittelut joskus toiste ja vähemmän kiireisempään aikaan.

Voisko olla että tuo kyseinen hoitaja ei ole ollut paikalla tai ei ole ehtinyt huomioida juuri sinun lapsesi syömistä ja nukkumista kyseisenä päivänä ja siksi töksäytti noin?

Itsellä vaan joskus käynyt niin kun hoitajat vaihtuivat eri syistä tiheään että kysäisin päivän kulusta hoitajalta joka ei ollutkaan lapsen ryhmän varsinainen hoitaja. Sen sijaan että olisi infonnut ettei tiedä lapsen päivästä hoitaja töksäytti mulle jotain omituista pikaisesti. Jäin ihmettelemään kovasti kun kommentti ei ollenkaan sopinut minun lapseeni tai siihen mitä muut hoitajat olivat kertoneet. Myöhemmin ilmeni ettei ollut tyttöni ryhmässäkään.

Jotenkin kai hoitajaa nolotti sanoa ettei tosiaan tiedä yhtään mitään tyttöni päivästä, ja yritti äkkiä pelastautua tilanteesta. Hassua ja hölmöä.

Onpas hassua tosiaan. Mulle on tuossa tilanteessa aiemmin vastattu esim. että "en istunut samassa pöydässä ruokailussa joten en tiedä juuri X:stä, mutta oli ohrapuuroa josta ei oikein kukaan tuntunut tykkäävän." jotenkin ympäripyöreästi. Toi on niin pieni yksikkö jossa vain yksi ryhmä, joten kaikki kyllä suunnilleen tietävät miten mennyt.

[QUOTE="lastenhoitaja";29206788]Onpas ikävästi töksäyttänyt. Tuskin kuitenkaan pahalla tarkoitti. Sitä kun on monesta pienestä yksin vastuussa niin täytyy aika tarkkana olla. Silloin jos ulkona on useampi aikuinen niin voi paremmin jutella. Et varmaan itsekään tykkäisi jos sinulle kerrottaisiin joku päivä että sinun Irmasi tippui liukumäen portailta alas kun se vahtimassa ollut aikuinen jutteli toisen lapsen äidin kanssa?

Pomppasi tuossa silmiin tuo yksi kysymyksesi. Miten sinulle vastataan yleensä kun kysyt miten lapsesi leikit sujuvat muiden kanssa? Siis kun yleensä 2-vuotiaat ei vielä ole sosiaalisiisa taidoissa kovin pitkälle kehittyneitä, eikä tarvi ollakaan vielä. Mutta joissain paikoissa olen huomannut että äideille silti sanotaan että "leikkii hyvin kavereiden kanssa" (= suomeksi leikkivät 5 minuttia nukeilla kunnes toinen löi toista kattilalla päähän...)[/QUOTE]

On kerrottu, että hakeutuu samanikäisten poikien seuraan, ja ihailee isompia poikia. Ulkona juoksevat peräkanaa ja kaatuilevat vuorotellen (tää kaatuminen on joku hauskakin leikki niillä). Matkivat toisiaan jne. Sellaista säännötöntä yhdessä touhuamista, nauttivat kuitenkin toistensa seurasta.

Yleensä kysyn haettaessa, että mitenkäs on päivä mennyt tai onko ollut mitään ihmeellistä. Tähän riittää lyhyt toteamus, että ihan hyvin on mennyt tai sitten maininta jostain poikkeavuudesta esim. ei nukkunut tänään ollenkaan.

Meidän pk:lla on kyllä muutama vanhempi, jotka tuntuvat aina olevan maleksimassa siellä. Välillä tekisi melkein mieli jo sanoa, että mitäpä jos antaisit muillekin vähän tilaa. Siis sellaisia, mitkä ovat jo tuoneet ja riisuneet lapsensa ja jäävät vielä notkumaan sinne pk:lle.

No joo, en mä nyt siitä osaisi nokkiini ottaa. Kaiken lisäksi, jos pihalla on yksi hoitaja ja monta lasta, en olisi lähtenyt enään rattaiten haun jälkeen mitään kyselemään. Itse mielelläni kuulen, jos jotain erikoista on ollut, mutta kyllä mulle riittää myös se "hyvä päivää, ei mitään erikoista".

Hoitajilta kysäisen lasta hakiessa, että onko ollut päivällä mitään erikoista? Joskus on, joskus ei. Ja jos jotain oikein erityistä (kerran on joutunut jäähypenkille), niin hoitajista joku tulee ja kertoo asian kysymättäkin. Joskus mainitsevat, että lapsi söi erityisen hyvin ja joskus taas että ruoka ei ole maistunut. Yleisemmin vastaus on kuitenkin, että päivä on mennyt hyvin, eikä ole ollut mitään erikoista. :)

Lapsi on nyt 3,5-vuotias ja osaa jutella paljon itsekin. Häneltä kyllä kyselen sitten tarkemmin, että mikä oli kivaa ja mikä tyhmää päivän aikana.

Jos yksi hoitaja vahtii yksinään pienten ulkoilua, hän ei voi keskittyä vanhempien kanssa jutusteluun. Enkä usko, että päiväkodissa hoitajat voi muistaa kaikkien nukkumisia ja ruokailuja kovin tarkasti, ellei niissä ole mitään kovin erikoista ollut.

Alussa on minusta ymmärrettävää kysellä päivän kuulumisista vähän tarkemmin, mutta saattoihan tuo olla hoitajalta jo vinkki, että hyvin menee, ei tarvi niin paljon aina kysellä. Tuskin sulle kuitenkaan suoraan Vasu-keskustelussa kehdataan sanoa, että voisit jo vähän rauhoittua ja luottaa päiväkotiin ja lapsen pärjäämiseen. Jos lapsella on jotain erityistä ongelmaa, esim. nukahtamisvaikeutta tai poikkeuksellista nirsoilua, silloinkin ymmärrän että näihin liittyvistä asioista vanhemmat kyselee. Mutta muuten vaan kaikille vanhemmille kaikkien ruokailuiden ja päiväunien keston raportointi veisi liikaa hoitajien resursseja.