Paljonko olen avopuolisolle velkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllä_maalla_on_mukavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllä_maalla_on_mukavaa

Vieras
Asuimme avopuolison ja hänen kahden lapsensa kanssa (jotka ovat hänen aiemmasta suhteesta) kaupungissa vuokralla ja aloimme harkita talon laittoa n. 4-5v sitten. Sitten tuli tilaisuus ostaa unelmatalo maalta ja kaupat tehtiin, mutta siinä vaiheessa avopuolisoni ei halunnut olla mukana lainaa ottamassa, joten minä ostin talon yksin. Taloa on remontoitu nyt pari vuotta, ja melkein kaikki olen tehnyt itse. Puolisoni on ollut jonkin verran apuna.

Päätimme siinä vaiheessa puolisoni vaatimuksesta, että muutamme taloon vasta sitten kun lapset pääsevät peruskoulusta (että saavat käydä peruskoulun kaupungissa). Siihen saakka talo toimii "mökkinä" ja viikonloppuasuntona. Itse olen ollut halukas muuttamaan maalle kokoajan (hurja säästö olisi ollut), mutta se ei ole puolisolleni passannut.

Meillä on ollut aina yhteinen taloustili, jonne olemme molemmat laittaneet tietyn summan rahaa ja sieltä on maksettu kaikki yhteinen eläminen. Talon oston jälkeen minä olen laittanut n.1700€ ja puolisoni n.1500€/kk. Tililtä on maksettu molempien asuntojen kulut, kaupunkiasunnon vuokrat ja sähköt (n 1000€/kk), omat ja lasten ruuat ja kaikki muukin yhteinen, kuten esim. auton kulut ja yhteiset lomareissut. Myös lainan lyhennykset on maksettu taloustililtä. Lainaa olemme ehtineet lyhentää n. 30000€ (3 vuodessa).

Nyt meillä on erohommelit edessä puolison aloitteesta ja vaatimuksesta. Minä muutan yksin omaan talooni maalle ja avopuoliso jää lastensa kanssa kaupunkiasuntoon vuokralle. Taloustili lakkautetaan, mutta rahaa tulee kulumaan suunnilleen samassa suhteessa, eli minun 1700€ riittää lainaan ja ruokaan ja talon ylläpitoon, samaten puolisolla 1500€ riittää vuokraan, ruokaan ja vuokra-asunnon ylläpitoon.

Juridisesti en ilmeisesti olisi mitään velkaa exälle, mutta Exä on sitä mieltä että olen hänelle n.15000€ velkaa, eli noin puolet siittä minkä verran lainaa olemme ehtineen lyhentää, koska tämä raha on jäänyt minun "seiniin" kertyneeksi omaisuudeksi. Minusta tämä on aika paljon! Korot saan kuulemma anteeksi.

Jos suostun tuohon vaatimukseen, niin minun kolmen vuoden kulut ovat n.76000€ yht. ja exän kulut n.39000€. Aikamoinen ero.

Minustakaan et ole velkaa. Minusta tuo avopuolisosi on aika lailla käyttänyt jo sinua hyväksi. Ei ole halunnut sitoa itseään lainaan ja nyt vaatii vielä oma asuuttaan sellaisesta mikä ei hänen ole. Äkkiä pesäero moisesta eikä mitään yhteyttä enää tuollaiseen ihmiseen.

Minustakaan et ole mitään velkaa, sillä olet osallistunut puolisosi lasten elättämiseen, vaikkei sinulla varsinaisesti olisi ollut siihen mitään velvotteita. Voit laskea, että tuo puolisosi vaatima 15000 on mennyt hänen lastensa elättämiseen yhteisten vuosien aikana.

No et ole velkaa, jos sillä maksamallasi 1700 eurolla onpystynyt hoitamaan sekä talolainan, että oman osuuden yhteisistä menoista. Mies on kuitenkin maksanut 200 euroa vähemmän ja tuohon 1500 euroon kuuluu miehen ja lastensa osuus lastensa osuus ruoka- ja asuntomenoista.

Minäkin sanoisin, että lasten elättäminen kompensoi kyllä lainanlyhennykset. 15 tonnia jaettuna 3 vuotta eli 36 kuukautta tekee kuitenkin vain noin 400e per kuukausi, ja sen verran varmasti on mennyt lasten ruokiin + isompaan asumiseen + muihin kuluihin joita puolison lapsista on aiheutunut. Näin ainakin moraalisesti, mutta jos exäsi haluaa nostaa tästä oikeusriidan, niin asia voi olla monimutkaisempi jos/kun hän voi osoittaa että hänen varojaan on käytetty lainaan. Mutta todistusvelvollisuus on hänellä, koska laina ja omistus on sinun nimissäsi.

Ihailen sinun/teidän järkevää ja jämptiä taloudenpitoa, tai ainakin konsistenttia. Uskon että sen vuoksi saat hyvän arvion lakimieheltä, miten maa makaa. Omaan järkeeni ei käy, ei maksaisit miehelle juuri mitään, mutta kysy asiantuntijalta.

Minustakaan et ole mitään velkaa, sillä olet osallistunut puolisosi lasten elättämiseen, vaikkei sinulla varsinaisesti olisi ollut siihen mitään velvotteita. Voit laskea, että tuo puolisosi vaatima 15000 on mennyt hänen lastensa elättämiseen yhteisten vuosien aikana.

Nimenomaan!

Kaikki mitä avio/avoliiton aikana tehdään, kannattaa miettiä siltä perusteelta ettei kumpikaan ole katkera. Mitäs jos et olisi suostunut ruokkimaan puolisosi lapsia, pessyt pyykkiä, kuskannut, auttanut läksyissä, vahtinut ja hoitanut? Eli et olisi osallistunut hänen tulevaisuudenpanostamiseen. Sillä lailla puolisosi teki kun ei osallistunut talon ostoon ja remonttiin.

No laitappa ukolle 15000 lasku lasten hoitamisesta yms. mitä olet tehnyt lasten hyväksi, tuskin he ovat olleet vain seinäkoristeita että olet heihin jotain panostanutkin.

Et todellakaan mitään. Itsepähän ukko ei tahtonut lainaa itselleen. Ja todellakin ukon lapset kompensoivat suuresti tuota tilannetta, ellet jopa sinä olisi enemmän haaskannut ukon lapsiin rahaa, kuin mitä ukko on haaskannut sinun taloon.

Ja lisäksi jos miettii että olet 3 vuotta tienannut 200€ enemmän kuin ukko, niin se tekee kolmelta vuodelta yhteensä 7200€, eli sen verran VÄHINTÄÄN pitäisi tuosta 15000€ ottaa pois (vaikka totuus on että sinä ET ole ukolle MITÄÄN velkaa).

Et todellakaan mitään. Itsepähän ukko ei tahtonut lainaa itselleen. Ja todellakin ukon lapset kompensoivat suuresti tuota tilannetta, ellet jopa sinä olisi enemmän haaskannut ukon lapsiin rahaa, kuin mitä ukko on haaskannut sinun taloon.

Ja lisäksi jos miettii että olet 3 vuotta tienannut 200€ enemmän kuin ukko, niin se tekee kolmelta vuodelta yhteensä 7200€, eli sen verran VÄHINTÄÄN pitäisi tuosta 15000€ ottaa pois (vaikka totuus on että sinä ET ole ukolle MITÄÄN velkaa).

Mä oletin, että kirjoittaja on mies.

Ja kun miettii että ukon 1500€/kk tuloilla olisi periaatteessa pitänyt maksaa 1+2 hlön vuokra, sähkö, vesi, ruuat, hygienia, vaatteet, harrastukset, matkat, reissut yms yms yms... Niin uskaltaisin veikata että myös sinun tuloistasi on suuri osa mennyt lasten elättämiseen, jotka eivät sinun ole. Tämä raha on siis "jäänyt ukon lapsiin" kertyneeksi omaisuudeksi, muistoiksi yms.

Siis talo, jota remppasitte jää kokonaan sinun omistukseesi ja puoliso jää vuokra-asuntoon? Tottakai jäät velkaa sen lyhennetyn lainan määrästä puolet. Yhteisistä rahoista olette sitä lyhentäneet ja puoliso on auttanut omaisuutesi kerryttämisessä. Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Joo, kulut jakautuvat epätasaisesti, mutta niin jakautuu erossa jaettava omaisuuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30775959:
Siis talo, jota remppasitte jää kokonaan sinun omistukseesi ja puoliso jää vuokra-asuntoon? Tottakai jäät velkaa sen lyhennetyn lainan määrästä puolet. Yhteisistä rahoista olette sitä lyhentäneet ja puoliso on auttanut omaisuutesi kerryttämisessä. Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Joo, kulut jakautuvat epätasaisesti, mutta niin jakautuu erossa jaettava omaisuuskin.

Ap on jo sijoittanut yhteiseen elämiseen kuukaudessa 200 euroa enemmän kuin puolisonsta. Kuten joku jo aiemmin laski, se tekee 3 vuodessa 7200 euroa. Lisäksi ap on osallistunut puolisonsa lapsen elättämiseen, matkusteluun ym. joka ei ole ollut hänen velvollisuutensa. Mun mielestä ap ei ole velvollinen osittamaan mitään avopuolisolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30775959:

No ei tietenkään jää. Avopuolisolla ei ole tuollaisia oikeuksia. Ainoastaan jossain harvoissa tapauksissa, jos toisen kustannuksella on omaa omaisuutta kerrytetty niin heikommalla voi olla jonkinmoiseen kohtuullistamiseen oikeus, jos on yhteinen lapsi tai avoliittoa takana 5 vuotta. Tässä tapauksessa, kun molemmat on työssä käyviä ja tienaavia niin kumpikaan ei mitenkään heikoilla ole. Ap itse on taloaan varmaankin maksanut kun kerran avopuoliso ei lainaa halunnut.

Yhteistyössä